Конспект уроку біології у 8 класі з елементами розвитку критичного мислення.
Тема «Будова та функції еритроцитів. Групи крові та переливання крові».
Мета: ознайомити учнів з клітинами крові - еритроцитами; розкрити особливості будови червоних кров'яних тілець, їх функцію; сформувати поняття про групи крові, резус фактор, резус-конфлікт; недокрів'я, переливання крові; виховувати розуміння значення сталості внутрішнього середовища організму для збереження здоров'я людини; значення донорства в житті людини; формувати розуміння поняття "здоровий спосіб життя"
Очікувані результати: учень оперує термінами "кров", "еритроцити", "групи крові"; характеризує групи крові, резус-фактор; пояснює взаємозв'язок будови та функцій еритроцитів.
Основні поняття і терміни: еритроцити, гемоглобін, недокрів'я, донор, реципієнт, групи крові системи АВО, резус-фактор.
Обладнання: таблиці по темі, відеоролик "кров".
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку:
О, кров! Ти – дарувальниця життя!
О, кров! Життя ти рятівниця!
Вступна частина.
І. Організаційний момент. Перевіряємо готовність учнів до уроку, налаштовуємося на роботу, показати свій настрій з допомогою смайликів. Вправа «Обмін теплом».
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
Учитель зазначає, що буде ключовим поняттям теми і дає змогу учням припустити, про що йтиметься на уроці, або виявити можливі знання з цієї теми. Поки учні відповідають, учитель на дошці складає
кластер понять уроку.
Вправа «Мозковий штурм»
1. З яких компонентів складається кров?
2. Що таке плазма крові? Який її склад?
3. Поясніть, що таке фізіологічний розчин. Яке його призначення?
4. Концентрація яких речовин у плазмі крові є величиною сталою?
5. Які клітини належать до формених елементів крові?
6. Де утворюються і руйнуються формені елементи крові?
7. Чому склад крові є відносно сталим?
8. Чи можна за зневоднення організму вводити в кров для відновлення її об'єму чисту воду? Чому?
9. Визначте (приблизно), скільки еритроцитів утворюється та руйнується в дорослої людини щосекунди.
Таблиця «З — Х — Д». Далі знання учнів учитель актуалізує за допомогою таблиці «Знаємо — Хочемо дізнатись — Дізнались». Учні мають пригадати, що їм відомо про кров,еритроцит,групи та переливання крові заповнити першу колонку таблиці, а потім занотувати запитання у другій колонці.
Зверніть увагу на епіграф до уроку. Наші предки вважали, що кров і життя – це одне і те саме. На крові клялися, приносили в жертву богам, кропили поля перед сівбою, давали пити від хвороб і старості. Вони не могли пояснити таке надзвичайне ставлення до крові. І вже тоді задумувалися, чому кров така важлива для людини? А чи однакова кров у людей і тварин? Чому вона такого кольору ? Від чого це залежить?Відповіді на ці запитання і на багато інших ми дамо на сьогоднішньому уроці.
Основна частина.
ІІI. Повідомлення учням теми і мети уроку
Проблемне питання
1.Як будова еритроцита пов’язана з його функціями?
Метод «Мікрофон» ( в уявний мікрофон учні висловлюють свої думки стосовно озвученої вчителем інформації ).
IV. Вивчення нового матеріалу.
На попередньому уроці ми вже багато чого вивчили про еритроцити. А сьогодні продовжимо.
«Метод кола знання» створити кола знань до терміну: еритроцит(Що?Який?Чому?Для чого?)
а) Короткі відомості про відкриття еритроцитів. Вперше плаваючі у крові тільця побачив італійський лікар М. Мальпігі (1661р.) Ці тіла він прийняв за жирові кульки, а не клітини. Це були - еритроцити.
б) Вміст в 1мл крові: 5 млн (у чоловіків) і 4,5 млн (у жінок).
в) Гемоглобін та його властивості.
Єгипетські фараони вважали, що в них тече "голуба кров" і її не можна змішувати з кров'ю простолюдинів. Тому шлюби були внутрішньосімейні. До складу гемоглобіну входить залізо, тому кров червона.
Прийом: "Дивуй":
1.А чи знаєте ви, що у чоловіків у нормі гемоглобіну 130-160 г/мл, у жінок - 124-144 г/мл
2.Чи може бути кров голуба?
3. У деяких молюсків раків, павуків кров "голуба", оскільки до складу крові входить гемоціанін.
г) Недокрів'я.
Прийом: "Мозковий штурм"
Двом учням зробили аналіз крові. Один учень живе в селі, інший - у центрі великого міста. Як ви вважаєте, чи однакова кількість гемоглобіну в крові цих учнів?
3. Групи крові. Переливання крові. Резус-фактор. Резус-конфлікт. Значення переливання крові.
«Метод шести капелюхів»
Проблемне питання:
Папа Римський Інокентій VIII, який не хотів старіти наказав влити собі кров від трьох юнаків, що стало причиною смерті всіх чотирьох. У чому була причина їх смерті?
а)Історія переливання крові (виступ учнів з повідомленнями про історію переливання крові, розповідь учителя)
б) Відкриття Карлом Ландштейнером у 1901 році 4-х груп крові (Нобелівська премія, 1930р.) У 1901 р. в еритроцитах знайдено два антигени (А і В), а у плазмі антитіла - а і в. (Формуємо поняття - універсальний донор, універсальний реципієнт, аглютинація.)
в)Працюємо з таблицею підручника "групи крові системи АВО" , обговорюємо що більшість людей мають І або ІІ групу крові, найменше - ІV. Група крові обумовлюється генами.
г)В 1940 році у крові макака-резус знайдено білок - резус-фактор. У більшої частини людства - 85% міститься ця речовина RH+ їх називають -резус позитивними, а 15% людства не мають цього білка - їх називають резус-негативними. При переливанні крові обов'язково треба враховувати резус-фактор.
Коли переливати несумісну за резус-фактором кров - може виникнути резус-конфлікт (пояснюю).
Підсумкова частина.
V. Узагальнення та систематизація знань
Розв'язати задачі.
1. У 100мл крові міститься в середньому 16,7 г гемоглобіну. Визначте його кількість у вашій крові.
2. Визначити масу крові у вашому організмі, якщо відомо, що вона становить 1/13 масу тіла людини.
Завершуємо заповнювати таблицю «З — Х — Д».
VI. Підсумки уроку
1.Метод «Рюкзак вражень»
2.Аркуш самооцінювання. Учитель пропонує учням визначити, чого вони навчилися на уроці та оцінити свої знання
Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф у підручнику. З'ясувати які групи крові мають всі члени вашої родини, бабусі, дідусі, мама і тато, скласти сенкан тему «Еритроцит»