Конспект уроку з фізики для 10 класу на тему "Деформація твердих тіл". Мета уроку з'ясувати залежність механічної напруги від відносного видовження (стискання) деформованого тіла.
1
10 клас
Тема. Деформація твердих тіл. Види деформації. Закон Гука.
Мета:навчальна: домогтися від учнів розуміння пружних деформацій тіл та
їхніх видів; з'ясувати залежність механічної напруги від відносного
видовження (стискання) деформованого тіла;
розвивальна: продовжити формувати знання про МКТ будови
речовини, про те, як за умови цього відбувається пружна деформація,
ввести нові формули для закону Гука і вміння використовувати їх
при розв'язуванні задач;
виховна: виховувати відповідальність учнів за набуття знань, вмінь,
навичок і розвиток навчальних здібностей; уміння співпрацювати в
ході спільної навчальної діяльності; виробляти самостійність під час
проведення фізичного диктанту та взаємоперевірки робіт;
висвітлювати роль здоров’язберігаючих факторів.
Обладнання:комп’ютерний клас із програмним забезпеченням «Навчальне
програмне забезпечення для викладання та вивчення фізики у
10 класі»,мультимедійний проектор, магнітофон із касетою,
штатив із затискачем, сталевий стрижень, пружина,
пластмасова лінійка, пральна губка, портрет Роберта Гука.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
1. Вітання учнів з учителем
2. Розповідь учителя про особливість сьогоднішнього уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Фізичний диктант
2. Перевірка фізичного диктанту
III. Оголошення теми, мети уроку, мотивація.
Учитель. Сьогодні ми почнемо вивчати механічні властивості твердих тіл. Вони залежать від багатьох факторів. Але найбільший вплив на них мають молекулярна структура тіла, його температура й наявність домішок. Так, найпоширеніша на Землі сполука кремнію SiO2 залежно від природних модифікацій і домішок може бути звичайним склом, гірським кришталем, кварцом, аметистом, топазом тощо, кожен з яких має особливі механічні властивості.
Знання механічних властивостей твердих тіл широко застосовується в інженерії та будівництві, приладобудуванні та металургії, оскільки від їх прояву залежить якість продукції, довготривалість роботи машин і механізмів, попередження техногенних катастроф.
Ми розглянемо, унаслідок чого з’являються пружні деформації, їхні види, механічну напругу, відносне видовження або стискання деформованого тіла. Згадаємо закон Гука, дамо його новий математичний запис, введемо поняття модуля пружності Юнга.
У кістковій та м’язовій системах тіла людини дуже багато органів, які постійно піддаються деформаціям, а тому треба завжди бути уважними, дотримуватися правил безпеки, щоб не пошкодити їх.
На уроці кожен із вас уже самостійно використав свої знання під час написання фізичного диктанту, зробив взаємоперевірку й поставив оцінку своєму товаришеві. Ми розв’яжемо задачу і в кінці уроку в групах відповімо на кілька питань за розглянутою темою.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Актуалізація знань у процесі бесіди з учнями
З елементами бесіди та використанням ППЗ «Навчальне програмне забезпечення з фізики для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів», фрагмент «Види деформацій. Деформація розтягу — стиску. Закон Гука» до діаграми розтягу.
Учитель. Атоми чи молекули в кристалі перебувають у певному положенні рівноваги, в якому сили притягання й сили відштовхування з боку інших частинок однакові.
Рівнодійну між силами притягання й відштовхування, що діють між всіма атомами, називають силою пружності.
Історична довідка
Роберт Гук(18.07.1635 – 03.08.1703)— англійський фізик, член Лондонського королівського товариства (з 1663р.) і його секретар (1677-1683 рр.). Народився на острові Уайт. Навчався в Оксфордському університеті. Професор Лондонського університету (з 1665 р.)
Автор наукових праць, що стосуються теплоти, пружності, оптики, небесної механіки. В історію науки увійшов як автор закону залежності сили пружності від деформації та жорсткості тіла. Разом із X. Гюйгенсом встановив (близько 1660 р.) постійні точки термометра – точкутанення льоду й точку кипіння води. Вдосконалив мікроскоп, що дозволило йому здійснити ряд мікроскопічних досліджень, зокрема спостерігати тонкі шари (мильні кульки, масляні плівки тощо) у світлових пучках, вивчати будову рослин. Останнє привело його до відкриття клітинної будови організмів. У 1680 р. дійшов висновку, що сила тяжіння обернено пропорційна до квадрата відстані. Відома участь Р. Гука в будівництві Гринвічської обсерваторії, яке тривало майже тридцять років.Р. Гук є автором багатьох винаходів.
Жорсткість тіла k є величиною змінною й залежить від розмірів тіла. Таким чином, вона характеризує твердість тільки даного тіла, а отже, у таблицях її не вказують.
Проте існує інший коефіцієнт: якщо прикладену до стрижня силу F, що дорівнює за модулем силі Fпр, поділити на площу поперечного перерізустрижня S, то матимемо фізичну величину ϭ = ,яку називають механічною напругою й вимірюютьв одиницях = 1 Па.
Механічна напруга — сила, яка припадає (діє) на одиницю площі, тому її одиниця вимірювання збігається з одиницею тиску.
Величину відношення абсолютного видовження стрижня АІ до його початкової довжини ∆l називають відносним видовженням і позначають літерою Ɛ(іпсилон).
Дослідним шляхом встановлено, що напруга, яка виникає в тілі під час його деформації, пропорційна до відносного видовження: ϭ = ЕƐ, де Е — коефіцієнт пропорційності.
Ця формула й виражає закон Гука. Він формулюється так: при малих пружних деформаціях механічна напруга прямо пропорційна відносному видовженню. Закон Гука можна записати ще в такому вигляді:
= Eабо F =.
Учні записують у зошитах.
Якщо формулу (1) порівняти з формулою Fпр = кх,то отримаємо
k= , E = ,
де Е — модуль пружності (модуль Юнга).
Томас Юнг(13.06.1773 – 10.05.1829) англійський учений, один із засновників хвильової теорії світла. Народився в місті Мілвертон. Навчався в Лондонському, Единбурзькому та Гьотингенському університетах.
Захоплювався фізикою, зокрема оптикою та акустикою. З 1801р. — професор Королівського інституту, лікар, секретар Бюро довжин, секретар Лондонського королівського товариства, керував виданням «Морського календаря». В останні роки життя займався складанням єгипетського словника.
Праці вченого належать до різних галузей науки — оптики, акустики, теплоти, механіки, математики, астрономії, геофізики, філології, зоології тощо. Він пояснив явище акомодації ока зміною кривизни кришталика (1793р.). У 1801р. перший пояснив явище інтерференції світла й увів цей термін, відкрив інтерференцію ультрафіолетових променів, розробив теорію кольорового зору.
У теорії пружності Юнгу належать дослідження деформації зсуву, у 1807р. він увів характеристику пружності — модуль Юнга.
Із формули закону Гука : ϭ = ЕƐвидно, що при : Ɛ = 1, тобто = 1, а отже, ∆l = 1 — коефіцієнтпружності дорівнює напрузі.
Інакше кажучи, модуль Юнга чисельно дорівнює напрузі, при якій довжина деформованого тіла подвоюється.
Знайти відповіді в § 29 на питання, якими бувають пружні деформації.
Під час відповідей на питання учень демонструє за допомогою пральної губки різні види деформації.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в групах
Учні класу об’єднуються в дві групи, готують по п’ять запитань із вивченої на уроці теми й задають їх одна одній по черзі. Умова: питання задають різні учні групи. Якщо група не може відповісти на питання за виділений час (15секунд), відповідає група, яка задала питання, за що їй зараховується додатковий бал.
У підсумку змагань визначається більш активні група.
Рекомендовані питання для першої групи
Рекомендовані питання для другої групи:
2. Розв’язання задачі
Задача. Які сили треба прикласти до кінців сталевого дроту довжиною 4 м і перерізом 0,5 мм2для його видовження на 2 мм? Модуль пружності сталі — 200 ГПа.
VI. Домашнє завдання.
Підручник вивчити § розв’язати задачу № 2 із вправи 7 (с. 89); середній рівень знань — розв’язати зад 5С8 і 5С9.
Творче завдання — скласти задачу з використанням закону Гука для знаходження механічної напруги або сили тиску чи розтягу.
Практичне завдання: визначити вагу тіла,яке може витримати запропонований карабін.
VII. Підсумок уроку.
Виділення головною, оцінювання знань та вмінь учнів. Висновки вчителя.