Електромагніт. Будова електромагніта. Сфери застосування електромагнітів.
Мета уроку:
- освітня: ознайомити з будовою і принципом дії електромагніту; дослідити його властивості; ознайомити з практичним використанням електромагніту, навчитися складати простий електромагніт, випробувати його дію.
- виховна: виховання в учнів уміння працювати в колективі, формувати сумлінне ставлення до навчальної праці, сприяти вихованню дисциплінованості.
- розвивальна: розвивати в учнів пізнавальний інтерес (на основі фізичного експерименту).
- корекційна: розвиток розмовної мови, розвиток слухового сприйняття.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Привітання.
День добрий, друзі, ще один урок
Прийшов до нас за розкладом сьогодні.
Отож, давайте зробимо ще крок,
Щоб знов пірнуть у фізики безодню.
Девіз нашого уроку сьогодні: не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати.
ІІ. Нервово-психологічне налаштування.
Гра-медитація «Я дерево»
Звучить повільна музика.
Заплющ очі і уяви собі дерево. Вибери те, яке тобі найбільше до вподоби чи тендітну берізку, чи струнку тополю, чи могутній дуб, чи зелену ялинку.
Уяви, що ти – це дерево. Ти ростеш в осінньому лісі. Твої ноги – то коріння в холодній землі. Твоє тіло – то міцний стрункий стовбур, який підтримує на собі зелену, пишну крону. Твої руки – тоненькі гілочки дерева. Ти міцно тримаєшся корінням за грунт. Коріння йде глибоко в землю, набирається звідти сили, яка наповнює стовбур, гілочки, листочки…….Ти відчуваєш, як ця сила піднімається вгору по кожній гілочці, відчуваєш тепло сонячних променів, вбираєш його кожним листочком, воно повільно, приємно розливається по всьому твоєму тілу.
Ти – дерево, ти бавишся з вітерцем, який гойдає твої тоненькі гілочки, ти вмиваєшся краплинками теплого дощику, який почав накрапати, ти радієш його насолоді спекотного літнього дня.
Потягнися вгору, розплющ очі. Ти відпочив, набрався сил, наповнився енергією сонця, вітерцю, дощику і готовий працювати на уроці з новими силами.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Фізичне доміно».
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Дари, автор відомої книги «Електрика в її застосуванні», наводить розповідь одного французького фокусника про виступ, який він продемонстрував у Алжирі. На неосвічених глядачів фокус справив враження справжнього чародійства. «На сцені, – розповідає фокусник, – знаходиться невеликий обкутий ящик з ручкою на кришці. Я викликаю з глядачів найсильнішу людину. У відповідь на моє запрошення виступив араб середнього зросту, але міцної статури, такий собі аравійський геркулес. Виходить він з бадьорим і самовпевненим виглядом і, трохи глузливо посміхаючись, зупиняється біля мене.
— Дуже ви сильні? — запитав я його, оглянувши з ніг до голови.
— Так, — відповів він недбало.
— Чи впевнені ви, що завжди залишитеся сильним?
— Абсолютно впевнений.
— Ви помиляєтеся: в одну мить я можу забрати у вас силу, і ви станете слабким, як мала дитина.
Араб презирливо посміхнувся на знак недовіри до моїх слів.
— Підійдіть сюди, – сказав я, – і підійміть скриньку. Араб нагнувся, підняв ящик і зарозуміло запитав:
— Більше нічого?
— Почекайте трохи, — відповів я.
Потім, набувши серйозного вигляду, я зробив владний жест і виголосив урочистим тоном:
— Ви тепер слабший, ніж жінка. Спробуйте знову підняти ящик.
Силач, анітрохи не боячись моїх чарів, знову взявся за ящик, але цього разу ящик, попри відчайдушні зусилля араба, залишається нерухомим, немов прикутий до місця. Араб силкується підняти ящик з такою силою, якої вистачило б для підняття величезної маси, але все марно. Стомлений, захеканий і згораючи від сорому, він, нарешті, зупиняється. Тепер він почав вірити в силу чародійства».
— Як ви гадаєте, в чому полягав секрет чародійства? Сподіваюся, що до кінця уроку ви здогадаєтесь.
Отже, тема нашого уроку – електромагніт. Будова простого електромагніту. Сфери використання електромагнітів.
V. Вивчення нового матеріалу.
Запропонувати відповісти учням на запитання: «Що спільного між електричним шкільним дзвоником, електродвигуном, підіймальним краном на складі металобрухту та збагачувачем залізної руди?» (У процесі обговорення учні повинні дізнатися, що в усіх цих пристроях використовують електромагніт).
Електромагніт - це котушка з уведеним усередину осердям із феромагнітного матеріалу. Коли в котушці є струм, залізні ошурки притягуються до її кінців, при відключенні струму вони падають.
Електромагніт - це пристрій, що створює магнітне поле під час проходження електричного струму.
Електромагніт складається:
1- каркас, виготовлений із діелектрика. 2 - ізольований дріт - обмотка електромагніту. 3 - клеми, за допомогою яких електромагніт приєднують до джерела струму. 4 – осердя (сердечник), виготовлене з магнітного матеріалу.
Властивості електромагнітів:
Фізкультхвилинка:
Слухати ми перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз,
І легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз – присіли, другий – встали.
І працювати знову стали.
Демонстрація «Складання найпростішого електромагніта»:
Нам знадобитися:
Зачистите кінці мідного дроту, знявши ізоляцію. Підключивши мідну обмотку до батарейки, залізні предмети почнуть намагнічуватися. Відключивши батарейку, сердечник втратить магнетизм.
Застосування електромагніту
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
(Учні на дошці позначають основні складові електромагніта)
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Спробуємо дати відповідь на запитання, поставлене на початку уроку: в чому секрет чародійства фокусника, який так просто зумів відібрати силу в досить сильного чоловіка?
Секрет простий. Залізне дно ящика розміщено на підставці, що являє собою полюс сильного електромагніту. Поки струму немає, ящик підняти неважко, але варто пропустити струм через обмотку електромагніту і ящик не можна підняти зусиллями 2-3 осіб. Отже, силою електромагнітів іноді користуються і фокусники.
VІІІ. Домашнє завдання.