Конспект уроку з фізики "Постійні магніти. Взаємодія магнітів". 9 клас

Про матеріал

Сформувати в учнів уявлення про магнітне поле як вид існування матерії; познайомити учнів з властивостями постійних магнітів; сформувати наукове уявлення про магнітне поле. Забезпечити якісне засвоєння учнями властивостей постійних магнітів та переконати учнів у широкому діапазоні використання постійних магнітів; розвивати в учнів довільну увагу, мислення (уміння аналізувати, порівнювати, проводити аналогії, робити висновки), пізнавальний інтерес (на основі фізичного експерименту).Виховувати зацікавленість учнів фізикою, викликати інтерес та кмітливість учнів до вивчення фізики; формувати науковий світогляд.

Перегляд файлу

Тема: Постійні магніти. Взаємодія магнітів.

Мета. Сформувати в  учнів уявлення про магнітне поле як                                       вид існування матерії; познайомити учнів з властивостями постійних магнітів; сформувати наукове уявлення про магнітне поле. Забезпечити якісне засвоєння учнями властивостей постійних магнітів та переконати учнів у широкому                                          діапазоні використання постійних магнітів; розвивати в учнів довільну увагу, мислення (уміння аналізувати, порівнювати, проводити аналогії, робити висновки), пізнавальний інтерес (на основі фізичного                                       експерименту).Виховувати зацікавленість учнів фізикою, викликати                                       інтерес та кмітливість учнів до вивчення фізики;  формувати науковий світогляд.

Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку.

І. Організаційний етап

  1. Привітання учнів
  2. Готовність до уроку, організація робочого місця.

ІІ. Вступне слово вчителя

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Друзі, ви вже третій рік вивчаєте фізику, кожного уроку, дізнаєтесь все більше про явища природи, намагаючись дати відповіді на питання, що турбувало людство сторіччями. Ми вже познайомилися з вами з механічними, тепловими, світловими й електричними явищами. Час познайомитися з наступною групою фізичний явищ. Яких самих спробуйте здогадатись.

У казці «Тисяча і одна ніч» розповідаєть­ся про велетенську скелю посеред моря, яка має таємничу силу. Жоден корабель не може пропливати повз неї. Незалежно від положен­ня керма і вітрил усі кораблі мчать до неї. Розмотані ланцюги якоря летять, натягнуті невідомою, але могутньою силою, попереду корабля, тягнучи його за собою. З лафетів зри­ваються гармати, від корпуса відриваються листи залізної обшивки, з дерев'яного кістяка судна вилазять цвяхи, болти й заклепки... Позбавлений металевих частин, корабель, мов тонка скляна посудина, розбивається об скелю, а моряки гинуть. Лише деякі з них, учепившись за металеві предмети, досягають таємничої скелі. Жодна бадилина не росте на залізній вершині. Без води й без їжі вмирають тут «щасливчики», які уникали смерті...

Як ви вважаєте, в чому ж таємниця такої скелі?

На щастя, це лише казка. Такої скелі на Землі немає, та й не може бути – надто сильний магніт мав би бути її основою. У ла­бораторних умовах також поки що не вдалося створити такий магніт.

Відомий німецький лікар Парацельс у XIV ст. писав: «...Я відкрито стверджую після проведених мною дослідів з магнітом, що в ньому схована таємниця велика...» Що ж за таємниця?

Але все по порядку.   Сьогодні ми познайомимось з поняттям магнітів, їх видів та взаємодії. магнітного поля.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу:

Старовинна легенда розповідає про пастуха на ім'я Магнус, який одного разу побачив, що залізний наконечник його палиці притягуєть­ся до чорного каменя. Камінь почали називати каменем Магнуса – магнітом. У стародавні часи магніт називали по-різному. Греки дали йому назву «особливого каменя», або «того каменя». Іноді, щоб підкреслити силу магніту, вони називали його «каменем Геркулеса». Магніт – і «люблячий камінь», бо притискає до себе залізо, як мати свою дитину, і «мудре залізо», і «царствений камінь» – яких тільки назв не давали йому в різні часи у різних країнах. Надзвичайні властивості магнетика (одного із видів залізної руди)  використовувати в Древньому Китаї, а потім і в інших країнах, для виготовлення компасів. Магнітам присвоювали магічні властивості, їхньою дією пояснювали незрозумілі явища природи, робили спроби лікувати хворих.

Тобто ще за багато століть до нашої ери було відомо, що деякі кам'яні породи мають властивість притягувати шматки заліза. Про це згадував у VI ст. до н.е. грецький філософ Фалес. Вперше властивостями магніту за­цікавився у XIII ст. Петро Перегрій. 1269 р. вийшла його книга «Листи про магніт», в якій він зібрав багато відомих на той час фактів про магніти. Але справді наукові дані про магнетизм були викладені англійським лікарем Вільямом Гілбертом у праці «Про магніт, магнітні тіла і про великий магніт – Землю», що побачила світ у 1600 р. в Лондоні.

В роботі він доводить, що для пояснення нахилення магнітної стрілки треба розглядати Землю, як величезний магніт. Наводить приклади найпростіших властивостей магнітних матеріалів. А саме:

  • магнітне притягання та відштовхування притаманне залізній руді, залізу, сталі та деяким сплавам;
  • магніт має два полюси: північний та південний;
  • різнойменні полюси магніту притягуються, а однойменні – відштовхуються.
  • вільно підвішений магніт орієнтується відповідним чином відносно сторін світу.

Сьогодні ці властивості ми перевіримо з вами на дослідах.

 

Отже, що ж таке магніт? Учні намагаються самостійно дати означення постійного магніту. Демонстрація різних магнітів 

Бесіда з учнями.

  • Що таке магніт? (Постійний магніт – це тіло, що довго зберігає намагніченість, здатне притягувати до себе металеві тіла).
  • З чого складається магніт? (З двох полюсів: північний N – синій або чорний колір, південний S – червоний колір).
  • Що називається полюсами магніту? (Полюси магніту – ділянки магніту, поблизу яких магнітні властивості виявляються найсильніше).
  • Які форми магнітів ви бачите перед собою? (Форми магнітів: плоскі прямі (штабові), підковоподібні, плоскі, тороідальні).

 

Вправа «Я дослідник…» (Робота з приладами)

  1. Демонстрування притягання до магніту різноманітних тіл.
  2. Демонстрування найсильнішої ділянки магніту і найслабшої.
  3. Демонстрування притягання полюсів магніту. Дослід з магнітною стрілкою.
  4. Поводження вільно підвішеного магніту.
  5. Силові лінії магнітного поля.

 

  1. Давайте проведемо дослід (1).

Приблизьте магніт до учнівської гумки, пластмасової ручки, металевих ошурок, скріпок. Що ви спостерігаєте?

Предмети, які містять залізо, сталь притягуються магнітом. Такі речовини називаються феромагнетиками.

 

  1. Для проведення досліду (2) розмістіть на цвяхах, які у вас лежать на парті, магніт. Що ми спостерігаємо?

Ті ділянки магніту, де магнітна дія найбільша, називають полюсами магніту. Зверніть увагу, а чи багато цвяхів притягнулося в середній частині магніту?

На середині магніту цвяхів майже не має. Така ділянка, де не має магнітної дії називається середньою лінією магніту.

 

  1. Різнойменні магнітні полюси двох магнітів притягуються, а однойменні

 – відштовхуються. Магніти взаємодіють між собою, так як навколо кожного з них існує магнітне поле. Який же вид має магнітне поле? Розмістіть на столі два магніту на одній лінії так, щоб вони дивились один на одного різними полюсами. Накрийте їх картоном та розсипте на листку металеві ошурки. Що ви спостерігаєте? Ошурки  розташувались в виді замкнутих ліній, які називаються магнітними лініями.

 

  1. Давайте проведемо експеримент (4) (фронтально) та з’ясуємо як буде

 поводитися вільно підвішений магніт. Що ми бачимо?

Якщо близько не має феромагнетиків, то він завжди займає одне і теж положення в напрямку Північ – Південь. Полюс магніту направлений на північ називають північним (N), а на південь – південний (S). Демонстраційні магніти, як правило, зафарбовують у два кольори: з боку північного полюсу – в синій, а з боку південного – в червоний.

 

  1. Учитель звертає увагу учнів на дослід (5) (фронтальний).

Підносимо до магнітної стрілки полюс магніту. Північний полюс стрілки відштовхується від північного полюсу магніту, а притягується до південного.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу:

1. Робота з картками (додаток Б)

    Індивідуальна робота учнів за вибором.

2. Вправа «Капелюх запитань»:

  1. які тіла притягуються до магніту?
  2. що являють собою природні магніти?
  3. як намагнітити тіло?
  4. що таке магнітні полюси?
  5. як взаємодіють між собою полюси магнітів?
  6. де застосовують магніти?
  7. що являють собою магнітні силові лінії?

 

  1.                 Вправа: «Чи вірите ви…»
  •                можна зробити магніт власноручно, наприклад намагнітити голку: для цього вздовж голки від середини до краю провести кілька разів ножицями?
  •                Грузинські кишенькові злодії в першій половині 90 –х років використовували магніт (монети грузинські – лари – добре притягувалися магнітом)
  •                Якщо взяти доларову купюру за кутик і піднести до потужного магніту, то папірець відхилиться до одного з полюсів (так, виявилося що фарба на купюрі містить солі заліза)
  •                магніт використовували для перехоплення гарматних ядер ворога?

(1887 р. майор американського флоту Кінг на­казав зробити гігантський електромагніт з двох найбільших берегових гармат калібром 36 см, по­ставлених поруч у форті Віллетс-Пойнт. Магніт­ний ланцюг замикався за допомогою притороче­них до гармат залізничних рейок. Гармати, кожна з яких була завдовжки 5 м і мала масу 25 т, були обмотані багатожильним торпедним кабелем за­вдовжки 14 миль. Для живлення використовувався електрогенератор, який зазвичай застосовувався для ламп прожекторів. При включенні струму до жерла гармат притягувалися сталеві плити, які могли бути підняті лише при зусиллі    100 кН. Поблизу жерла гармати могли висіти, як гроно, одне під іншим чотири ядра, кожне масою 120 кг. Ті, у кого в кишенях або в руках були невеликі сталеві предмети, починали відчувати наближення до гар­мати за 2 м. Вплив же гармат на магнітну стрілку, як писали автори, поширювався більше, ніж на 10 км. Що ж стосувалося ворожих ядер... їх гармата не притягувала.)

ВПРАВА : « Скарбничка цікавих фактів»

Чому синій і червоний

Так традиційно фарбують кінці магнітної стрілки. Цю традицію було започатковано у Китаї. Там у стародавності південь наз. Червоною країною, північ – чорною, схід – зеленою, захід – білою

Один із найпотужніших..

Постійних магнітів перебуває в Чиказькому університеті. Маючи масу 2 т він створює в  об’ємі 0,01м магнітне поле за переказами незвичайний магніт був вставлений у каблучку Ньютона. Цей природний камінь мг піднімати тіла маса яких в 50 разів перевищувала його власну масу.

Найбільш пам’ятний подарунок

Так Ейнштейн назвав компас, отриманий у подарунок від  батька в 5 – річному віці який викликав безмежний подив і захоплення майбутнього вченого: те що ця стрілка поводилася так упевнено, ніяк не могло знайти собі місця в моїй свідомості.

VІ. Підсумок уроку:  Отже, підводимо підсумок нашого уроку:

  • Які ж таємниці магніту ми сьогодні з вами з’ясували?
  • Чи всі ключові слова ми з вами використали?
  • Що на уроці для вас було найцікавіше?

VІІ. Домашнє завдання:

Читати та вивчити основні поняття § _________

1

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Сиротюк В.Д.)
До уроку
3. Магнітне поле
Додано
3 лютого 2018
Переглядів
4449
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку