Урок на тему:
«Населення. Держави. Зв’язки України з державами Південної Америки.»
Вчитель географії
БМЛ №15
Підвисоцька Л.Е.
2016
Самоаналіз уроку.
Тема уроку: Населення. Держави. Зв’язки України з державами Пд. Америки.
Мета: сформувати знання про особливості г.п., природи, населення та господарства основних держав материка; вдосконалювати уміння і навички характеризувати основні держави материка, наводити приклади взаємозв’язків країн Пд. Америки з Україною; розвивати творче, нестандартне мислення, уміння самостійно обирати найбільш ефективні способи вирішення навчальних завдань працювати в групі; виховувати прагнення здобувати нові знання самостійно.
I. Організаційний момент.
- Один поет сказав: «Вважай ти втратив той день, у який не посміхнувся…» Пропоную не втрачати день, і привітати один одного та наших гостей посмішкою.
II. Актуалізація опорних знань.
- На минулому уроці ми з вами «мандрували» природними зонами Пд. Америки. А для того, щоб ми не залишались у амазонських джунглях, не заблукали в горах і не збились з наміченого шляху, як герої романів Жуль Верна «Діти капітана Гранта», «П’ятнадцятирічний капітан» та «Серця трьох» Джека Лондона, нам потрібно пройти невеличке випробовування. Я читаю характеристики природних зон, а ви в свої зошити записуєте назви цих природних зон.
1. У цій природній зоні росте дерево квебрахо, яке тоне у воді та за свою тверду деревину отримало назву «зламай сокиру».
2. У цій природній зоні ростуть вічнозелені, різноманітні за видовим складом багатоярусні ліси.
3. Тут росте дерево гевея, з соку якого одержують каучук.
4. Тут ростуть галерейні ліси.
5. У цій природній зоні зустрічаються дикі свині пекарі, тапіри, броненосці, мурахоїди, пума, страус нанду.
6. Прикраса цієї природної зони – вікторія-регія – найбільша з латать.
7. Тут зустрічається найменше дерево – бальсове. На плоту, побудованому з його деревини, Т. Геєрдал проплив Тихим океаном 8 тис. км.
8. Цю природну зону називають сельвою.
9. Це абсолютно рівнина поверхня, яку називають пампою.
10. Це єдина в світі природна зона помірного поясу, яка простягається аж до узбережжя океану.
11. На Півночі цю природну зону називають «льянос», а на Півдні – «кампос».
12. «Хазяями» цієї природної зони є два хижаки: на землі – ягуар, а у воді та на деревах – удав анаконда.
- Ось ми вийшли із густих заростів джунглів, зустрічаємо місцевих жителів. Як ви вже зрозуміли, на уроці ми ознайомимось із населенням Пд. Америки.
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
- Жителі Пд. Америки… Хто вони такі? Який у них побут? Культура? Як вони працюють і відпочивають? Де проживають? Чи схожі на нас, українців?
Відповіді на ці запитання ми будемо шукати під час сьогоднішнього уроку. Тема нашого уроку «Населення та політична карта. Найбільші держави Пд. Америки».
План уроку:
Мета і завдання:
Для роботи на уроці, нам знадобиться підручник §26, 27, атлас с. 12-13, с. 24, робочі зошити та контурні карти.
Працювати ви будете в групах, кожна група має свого командира, який буде слідкувати за роботою учнів і заносити результати в бланки.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Близько 25-30 тисяч років тому, кроманьйонці потрапили до Пн. Америки через Беринговий міст – суходіл, що існував між Чукоткою та Аляскою. Разом з людиною, сюди потрапили і тварини. Через 1000 років людина розумна потрапила до Пд. Америки, перебравшись через Панамський міст, 12-14 тис. р. тому люди розселились до Патагонії.
Питання про походження та заселення корінного населення Пд. Америки, індіанців, не мало єдиної відповіді. Ґрунтуючись на певній схожості індіанців Пд. Америки з жителями Океанії (широкий ніс, хвилясте волосся, швидкий ріст бороди), і на те, що вони мають однакові знаряддя праці, деякі вчені висловлюють припущення про те, що Пд. Америку заселяли з боку Тихого океану.
Найвідоміші племена Пд. Америки (виступ учня).
Разом з Колумбом, на материк прийшла європеоїдна раса, яка принесла із собою багато війн і нещасть для корінного населення.
Керівник іспанської військової експедиції Франсиско Пісарро. У 1532 р. його загін за кілька місяців знищив стародавню імперію інків. Почалась епоха кровопролитних воєн за захоплення території материка.
Головна особливість населення Пд. Америки є змішаний етнічний склад.
Політична карта відзначається однорідністю, охоплюючи в основному країни, які належать до таких, що розвиваються.
На материку 15 країн: 13 – незалежних, 2 – залежних території.
Ми зупинимось на країнах Бразилії, Чилі, Аргентині
Давайте визначимо відстань від України (Київ) до столиць тих держав, які характеризували.
Країни Пд. Америки одні із перших визнали незалежність України і ми маємо тісні дипломатичні відносини.
В Пд. Америці є українська діаспора, яка нараховує близько 500 тис. чоловік. А це майже родинні зв’язки.
В ході такого не величного дослідження ми встановили, що серед багатьох українських лікарів, інженерів, будівельників та вчених, які працюють у Пд. Америці, є наш земляк, завідуючий кафедрою розробок родовищ корисних копалин гірничо-екологічного факультету Житомирського технологічного університету В.Т.Підвисоцький. В інтерв’ю газеті «Эхо» №36 за 8-14.03.2016 він порівнює Україну і Бразилію. Також цікаві статті є в цій газеті від 15.10.2014 р. та 11.12.2014 р.
V. Закріплення.
- Підручник ст. 117 мал. 113
- Назвіть країну Пд. Америки, в якій би ви хотіли побувати і чому.
VI. Підсумок уроку.
Наш урок підходить до завершення. Давайте подивимось чи досягли ми мети уроку.