" Конспект уроку з географії для 6-го класу на тему "Води суходолу. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина.

Про матеріал

Тема: Води суходолу. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина.

Мета: - навчальна: поглибити знання учнів про гідросферу шляхом вивчення річок як частини світового кругообігу води в природі; сформувати поняття про основні види вод суходолу – поверхневі і підземні ; елементи річкової системи, річкову долину; про живлення річок;

- розвивальна: формувати вміння визначати елементи річкової системи, вміння працювати з різноманітними джерелами знань, розвивати творче мислення, вчити застосовувати набуті знання в повсякденному житті;

- виховна: виховувати бережливе ставлення до водних ресурсів.

Обладнання: фізична карта півкуль, атлас, підручник, зошити, контурні карти, кінофільм «Найзабрудненіші річки в світі».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати: учні дізнаються, які частини річки; відмінності між річковою системою і басейном річки; типи річок за характером перебігу; правила показування річки на географічній карті; вміння визначати за картами та описами різні види витоків і гирл річок; описувати географічне положення річок, показувати найбільші річки світу.

Перегляд файлу

Про матеріал

Тема: Води суходолу. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина.

Мета: - навчальна: поглибити знання учнів про гідросферу шляхом вивчення річок як частини світового кругообігу води в природі; сформувати поняття про основні види вод суходолу – поверхневі і підземні ; елементи річкової системи, річкову долину; про живлення річок;

- розвивальна: формувати вміння визначати елементи річкової системи, вміння працювати з різноманітними джерелами знань, розвивати творче мислення, вчити застосовувати набуті знання в повсякденному житті;

- виховна: виховувати бережливе ставлення до водних ресурсів.

Обладнання: фізична карта півкуль, атлас, підручник, зошити, контурні карти, кінофільм «Найзабрудненіші річки в світі».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати: учні дізнаються, які частини річки; відмінності між річковою системою і басейном річки; типи річок за характером перебігу; правила показування річки на географічній карті; вміння визначати за картами та описами різні види витоків і гирл річок; описувати географічне положення річок, показувати найбільші річки світу.

Відгуки

Урок……………………….6 клас…………………………Дата __________

Тема: Води суходолу. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина.

Мета: - навчальна: поглибити знання учнів про гідросферу шляхом вивчення річок як частини світового кругообігу води в природі; сформувати поняття про основні види вод суходолу – поверхневі і підземні ; елементи річкової системи, річкову долину; про живлення річок;

- розвивальна: формувати вміння визначати елементи річкової системи, вміння працювати з різноманітними джерелами знань, розвивати творче мислення, вчити застосовувати набуті знання в повсякденному житті;

- виховна: виховувати бережливе ставлення до водних ресурсів.

Обладнання: фізична карта півкуль, атлас, підручник, зошити, контурні карти, кінофільм «Найзабрудненіші річки в світі».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи та прийоми: репродуктивний, частково пошуковий, творчий, інтерактивний.

Технології: ігрова, технологія критичного мислення, технологія колективно-групового навчання.

Хід уроку.

Картина навколишньої природи

визначається водою.

В.І. Вернадський

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

Прийом «Географічний диктант»

1. Географічні визначення

І варіант

ІІ варіант

1- Гідросфера

1- Солоність

2- Солоність

2- Протока

3- Море

3- Світовий кругообіг води

4- Протока

4- Затока

5- Світовий кругообіг води

5- Море

6- Затока

6- Гідросфера

 

Відповіді

 

І варіант

ІІ варіант

1-4

1-2

2-1

2-6

3-6

3-4

4-2

4-1

5-3

5-5

6-5

6-3

 

Питання

 

1. Це відносно вузька частина водного простору, що сполучає дві сусідні водойми і розєднує ділянки суходолу.

2. Це водна оболонка Землі, яку утворюють Світовий океан, води суходолу, вода в атмосфері.

3. Частина океану або моря, яка вдається в суходіл, але має широкий звязок із ним.

4. Кількість солей у грамах, розчинених в 1 літрі океанічної води.

5.Це частина океану, що відрізняється від нього за властивостями води, течіями, морськими організмами.

6. Це безперервний процес переміщення води з Світового океану на суходіл через атмосферу і з суходолу – знову в Світовий океан.

2. Географічна номенклатура

І варіант

ІІ варіант

1- Маріанська

1- Берингова

2- Червона

2- Бенгальська

3- Бенгальська

3- Гібралтарська

4- Берингова

4- Маріанська

5- Гібралтарська

5- Червоне

 

Відповіді

 

І варіант

ІІ варіант

1-5

1-3

2-1

2-4

3-4

3-1

4-2

4-5

5-3

5-2

 

Питання

 

1. Протока, яка відокремлює Європу від Африки.

2. Найглибша западина в океані.

3. Протока, що сполучає Тихий та Північний Льодовитий океан.

4. Найсолоніше море.

5. Затока, яка вдається у суходіл на півдні Євразії.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

На Землі вода є символом руху:

Вона тече вічно, не зупиняючись,

І не знаючи втоми.

Елізе Реклю

Прийом «Практичність теорії»

Вчитель

Річкові системи нагадують кровоносні судини людського організму. Недаремно за річками закріпилася назва «блакитні артерії планети». Дуже різні та не схожі одна на одну, всі річки – великі працівниці: вони транспортують воду на величезні відстані, зрошують земельні угіддя, постачають водою населенні пункти, беруть участь у створенні нових форм рельєфу та мають величезні запаси енергії. Річку можна порівняти з істотою: вона народжується, дорослішає, працює, старіє, має свій характер, іноді спокійний, подеколи норовистий. Сьогодні на уроці ви поближче познайомитесь із цими дивовижними витворами природи, а також зясуєте, що являють собою річки та як вони «живуть».

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Прийом «Асоціативний кущ»

Вчитель

Які асоціації виникають у вас зі словом річка? (Записуємо на дошці. Аналізуємо та формулюємо поняття ).

 

 

РІЧКА

 

 

Річка – це природний водний потік, який тече у виробленому ним самим заглибленні руслі.

Давайте на карті розглянемо як позначається річка.

Це лінійний умовний знак синього кольору. На плані місцевості ще й вказано напрям течії, мости через річку.

Головні частини річки.

Витік – це місце де вона бере свій початок: може бути озеро, болото, джерело, льодовики.

Гирло – місце, де річка впадає в океан, в іншу річку. Так, Амазонка впадає в Атлантичний океан, Ніл – у Середземне море.

Прийом «Хто швидше?»

Проведемо змагання, на швидкість. Учні, якого ряду швидше знайдуть в атласі та вірно напишуть на дошці, куди впадає річка.

Інд (Аравійське море), Дніпро (Чорне море), Амур (Охотське море), Конго (Атлантичний океан), Парана (Атлантичний океан), Хуанхе (Жовте море), Об (Карське море).

Запамятайте основне правило показу річки на карті: річка завжди показується від витоку до гирла.

Прийом «Хвилинка підручника»

Розглянемо малюнок в підручнику «Поперечний профіль річки».

Річкова долина – це зниження, яке простягається від її витоку до гирла.

Русло – частина долини, що зайнята водним потоком постійно.

Заплава – частина річкової долини, що заливається водою в період повені.

Тераса -  колись була заплавою, ніколи не заливається водою.

Річкова система.

Кожна річка має притоки. Вони поділяються на праві і ліві.

Головна річка з усіма притоками утворює  річкову систему.

Басейн річки -  територія з якої річка збирає свої води. Найбільший річковий басейн у світі має Амазонка. Площа майже така, як у материка Австралія – 7 млн..

Вододіл – межа між басейнами сусідніх річок. Вододілами зазвичай є гори або підвищення рельєфу.

Прийом «Фізкультхвилинка»

Пропоную зробити перерву і відпочинок. Встаємо із за парт.

Рухати очима – це північ, вниз – це південь, вліво – захід, вправо – схід. Заплющивши очі, зняти напругу, рухаючи до десяти.

Гірські та рівнинні річки.

Порівняльна характеристика річок.

Ознака

Рівнинна річка

Гірська річка

Характер течії

Спокійна, тече повільно

Бурхлива

Русло

Широке

Вузьке

Береги

Низькі

Високі, скелясті

Глибина річки, будова дна

Зазвичай глибока, дно не видно

Найчастіше мілка, добре видно камянесте дно

Прийом «Географічна задача»

Падіння річки – це різниця між висотою витоку та висотою гирла річки над рівнем моря.

П=h1-h2 або П=В-Г

Похил річки – це відношення її падіння (у см) до довжини річки (у км).

Пх=

Задача.

Розрахуйте падіння і похил річки, довжина якої – 502 км, висота витоку – 256 м, висота гирла – 100м.

П= 256-100=156 м=15600см.

Пх=15600/502=31см/км.

Забруднення річок.

Не можна сьогодні не згадати про охорону річок від забруднення.

Прийом «Віршова проблема»

Ой, рятуйте мене, люди,

Витягайте зі сміття,

Що кидають в мене всюди

І не дають мені життя.

Мотлохом та склом побитим

Вкрились русло, береги.

Не хотять вже воду пити

З мене коні і птахи.

Задихаюсь від бензину,

Масла, бруду; хоч умри,

Як почнуть оті машини

Мити в річці шофери.

Стали люди добре жити,

Та невже ж оцей прогрес

Має річку погубити?

Я волаю «SOS»!

Вчитель

Пропоную вам переглянути фільм «Найзабрудненіші річки в світі». Після перегляду фільму дайте відповідь на запитання: Що необхідно робіти, щоб річки були чисті?

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Прийом «Творча лабораторія»

Перевіримо, про що ви довідалися, що запамятали сьогодні на уроці. Пропоную вам скласти сенкан – це вірш, який синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання.

VІ. Підсумок уроку.

Прийом «Роблю висновок»

VІІ. Домашнє завдання.

1. Опрацювати параграф у підручнику.

2. Підготувати повідомлення про одну із річок України.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Миронець Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 березня 2018
Переглядів
8508
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку