конспект уроку з географії для 7 -го класу на тему " Африка.Особливості географічного положення та історія дослідження материка"

Про матеріал

Урок географії для 7 -го класу по темі "Африка. Особливості географічного положення та історія дослідження материка".Тип уроку урок - подорож. На уроці використані різні форми і методи роботи такі, як психологічний настрій,бесіда, розповідь, ІКТ, "Мозковий штурм", "Мікрофон", " асоціативна павутина", "дивуй",гра "вірю - не вірю", випереджальне завдання, рефлексія,"топонімічна загадка", робота з картою, робота в парах, виконання практичної роботи. Урок цікавий, насичений.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Урок географії  7 клас.

 

 

 

Тема уроку:    АФРИКА. ОСОБЛИВОСТІ ГЕОГРАФІЧНОГО  ПОЛОЖЕННЯ

ТА ІСТОРІЯ

ДОСЛІДЖЕННЯ МАТЕРИКА.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                    Підготувала

                                                                                                    вчитель ЗШ І –ІІІ ст. 

                                                                                                    с. Казавчин    

                                                                                                    Кузнєцова Н.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                   Підготувала

                                                                                                    вчитель ЗШ І –ІІІ ст. 

                                                                                                    с. Казавчин    

                                                                                    Кузнєцова Н.В.

Урок-подорож.

 

Тема уроку:    АФРИКА. ОСОБЛИВОСТІ ГЕОГРАФІЧНОГО ПОЛОЖЕННЯ

ТА ІСТОРІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ МАТЕРИКА.

 

Мета: ознайомити учнів з історією дослідження Африки, своє­рідністю природи материка, яка пов'язана з особливостями геогра­фічного положення, сформувати уявлення про періоди дослідження материка; закріпити вміння визначати координати крайніх точок материка; розвивати творчу уяву; формувати стійкий пізнаваль­ний інтерес у кожного учня й особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю.

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, атла­си, контурні карти, підручники, девіз уроку, ІКТ.

Тип уроку: урок  -подорож .

                                                           Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

    Доброго дня любі діти, Посміхніться один одному, зберіться з думками. Будьте уважні. Активні на уроці. Доброзичливі. Робіть висновки. Порівнюйте не бійтеся помилитися, висловлюючи свої думки.

Девіз нашого уроку : « Знання - це скарб, а вміння вчитись – ключ до нього»

                   Отже, здобувайте знання, вчіться , ви можете. Я зичу вам успіху.

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Учитель. «Дуже важливо, щоб учень, оволодів знаннями  в процесі активної праці, бачив, усвідомлював і переживав результати своїх зусиль»  В. Сухомлинський  Сьогодні ми почнемо вивчати наступний розділ курсу «Географія материків і океанів», який називається «Материки».

 Бесіда

  1. Що таке материк?
  2. Назвіть материки Землі. Покажіть їх на карті.
  3.  Покажіть на карті та назвіть океани.
  4.  Як ви вважаєте, чому вивчення курсу «Геогра­фія материків і океанів» розпочалося з океанів?

У вас на партах є плани вивчення материка  , зачитайте будь – ласка цей план.

План вивчення материка

  1.    Географічне положення.
  2.    Дослідження й освоєння.
  3.    Рельєф, корисні копалини й закономірності їх розміщення.
  4.    Клімат.
  5.    Води суходолу.
  6.    Ґрунтово-рослинний покрив і тваринний світ.
  7.    Природні зони.
  8.    Природні ресурси, природоохоронні території.
  9.    Населення й господарство.
  10. Головні держави.

 

  Вивчення материка за таким планом грунтується на існуючих у природі залежностях між компонентами геогра­фічної оболонки.

 

План характеристики географічного положення материка

  1.    Положення   відносно   екватора   й   нульового меридіана.
  2.    Крайні точки материка, їхні географічні коор­динати.
  1.    Протяжність материка.
  2.    Положення відносно материків.
  1.    Положення   відносно   океанів   і   океанічних течій.
  1.    Положення відносно кліматичних поясів

 

 Прийом «Мозковий штурм»

Скажіть, будь ласка, чому вивчення будь-якого географічного об'єкта доцільно починати з геогра­фічного положення? (Саме фізико-географічне поло­ження визначає природні умови материка.)

Учитель. Отже, тема нашого уроку «Африка. Осо­бливості географічного положення та історія дослі­дження материка».

Наша мета на уроці: скласти характеристику географічного положення відповідно до плану та встановити його особливості, а також ознайоми­тись з історією дослідження материка.

Відкрийте будь – ласка свої зошити та запишіть тему уроку.

Прийом «Дивуй»

Перший материк, який ми будемо вивчати,це материк тропічних широт, до якого К. І. Чуковський не радив потрапляти... Не ходіть, діти, в Африку гуляти! Діти не послухали й побігли до Африки. Ми теж не можемо втриматись, адже усіх жителів приваблює цей континент, мабуть, тому що на його просторах залишилися місця, де не ступала нога людини. А у вік, коли люди побували практично всюди, так хочеться бути першопрохідцем!

 

                                    Дивовижна Африка

Пекуче сонце, сухість. Спека,

Пустині , пальми та ліси

Маленькі жителі – пігмеї

І вічне літо навкруги

Тваринний світ тут теж багатий:

Жирафи . мавпи та слони

І носорогів й бегемотів

Зустрінемо ми тут завжди

І величчю втішається Сахара.

Й Кіліманджаро бавиться в красі,

І водоспад Вікторія, відкритий Лівінгстоном,

Одне із див природи назавжди.

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 Прийом «Асоціативна павутина»

  1. 3   яким   словом   у  вас   асоціюється   материк «Африка»?

  2. Що ви знаєте про неї?

  3. Що спадає вам на думку, коли звучить слово «Африка»?

Учитель. На жаль, ви мало знаєте про цей материк. Протягом 10-ти уроків ви не тільки зрозумієте це, але й розширите свої знання про Африку. Нашу асоціативну павутинку ми будемо доповнювати на наступних уроках.

 Розповідь учителя

Сьогодні ми вирушаємо в подорож. Під пекучим Сонцем, проливним дощем, через болота і джунглі, сипучими пісками, під гарячими вітрами повтори­мо маршрут експедиції Давіда Лівінґстона — це 28000 км, і вражень у нас буде дуже багато.

 Прийом «Топонімічна загадка»

А чи замислювались ви коли-небудь над тим, чому Африку назвали Африкою?

Існує кілька версій походження цієї назви (пла­кат «Топонімічна" загадка»).

Топонімічна загадка

«Афора» (фінікійське) /«той, що відокремився». «Фарака» (арабське) «розділення». «Авриг», «африк» назва арабських племен Північної Африки.

«Афрос» (давньогрецьке) «піна». «Африкус» «Афріа» (латинське) «безморозна».

Пояснення ( випереджальне завдання )

Фінікійці вживали термін «афора», тобто «від­окремлені», до перших міст, що виникли на північ­ному узбережжі Африки і стали жити самостійно, відокремлено від Фінікії.

Араби словом «фарака» називали землі Північ­ної Африки, відділені від Саудівської Аравії водами Червоного моря.

«Африкою» називали землі проживання афри-гів чи авригів давньогрецькі моряки. Плаваючи вздовж берегів Північної Африки, вони часто не могли до них підійти через сильний прибій і спо­стерігали густу, високу піну, ним утворену. «Афрос» вживалось ними у значенні «пінна земля».

«Афріа» «безморозна земля». Так називали територію Північної Африки латиняни, звернувши увагу на головну особливість тутешнього клімату. Яка з версій здається вам найбільш переконливою?

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 Розповідь учителя

Назва «Африка» з'явилася в II ст. до н. е., але тоді це не була назва великого континенту. У 146 р. до н. є. римляни захопили землі на території сучас­ного Тунісу. Вони заснували там колонію, назвавши її Африкою за ім'ям племені африків, африканців. У перекладі з латинської мови «Африкус» без­морозний, той, що не знає холоду.

Африка — 2-ий за величиною материк після Євразії. її площа разом з островами — 30,3 млн км2. Географічне положення визначає особливості при­роди материка.

Зараз ми ознайомимося з особливостями ФГП Африки, які встановили вчені, і спробуємо пере­вірити їх.

 Робота з комп'ютером

Учитель ознайомлює учнів з картою в електрон­ному атласі до теми «Африка».

 Робота з картою (у парах). «Мозковий штурм»

Визначити особливості географічного положен­ня материка:

1.видовжений з півночі на південь;

2.майже посередині перетинається екватором;

3. розташовується в чотирьох півкулях;  

4. берегова лінія слабо порізана;

5. небагато островів;

 6.близькість Євразії тощо.

 Метод «Мікрофон»

У чому полягає особливість географічного положення Африки?

(Африка єдиний материк, що лежить в усіх півкулях. Його перетинають екватор (майже посе­редині), нульовий меридіан. Материк знаходиться в екваторіальному, субекваторіальних, тропічних, субтропічних географічних поясах.

Африку омивають: Атлантичний океан і його Середземне море, Індійський океан і його Червоне море. Берегова лінія слабо розчленована. Має єдину велику затоку — Гвінейську, лише один великий острів — Мадагаскар, який відокремлюється від материка Мозамбіцькою протокою, а також один великий півострів — Сомалі. На природу матери­ка впливають теплі течії (Гвінейська, Мозамбіцька) і холодні (Канарська, Сомалійська, Бенгальська) течії.

Найближчий материк Євразія. Межа проходить  через Ґібралтарську  протоку   Середземне море , Суецький канал, Червоне море, Баб - ель- Мандебську протоку. Аденську затоку.)

 Прийом «Дивуй»

1.Знайдіть на фізичній карті Африки ту частину берегової лінії, яка б нагадувала зуб. (Півострів Сомалі «Африканський зуб»)

 

Учитель. Багато чого про природу материка може розповісти й положення його крайніх точок.

 Практична робота № 7. Визначення географічних

координат крайніх точок Африки

Мета: закріпити вміння визначати географічні координати крайніх точок материка та наносити їх на контурну карту!

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, кон­турна карта Африки, олівці, лінійка.

Хід роботи                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Визначення крайніх точок Африки та їхніх координат

Клас працює з зошитами з друкованою основою  ( парами)

Учитель. У далекому царстві Африки жив цар, який мав чотирьох синів, які не дружили з географією. А як стали вони на поріг, то вирішив їх батько оженити. Наказав зробити самостріли й вистре­лити. Куди потрапить стріла, там і буде наречена. Через декілька днів на світанку піднялись сини на високі стіни палацу, що стояв неподалік від озера Танганьїка.

Вистрілив перший син на крайню північ, дру­гий на південь, третій на захід, четвертий на схід.

І пішли вони щастя шукати.

Допоможемо царевичам? Визначимо координа­ти крайніх точок і нанесемо їх на карту. Записи робімо у зошиті.

Перший варіант (ряд) визначає координати пів­нічної і південної крайніх точок Африки.

Другий варіант (ряд) — західної і східної край­ніх точок.

Після виконання практичної роботи учні порівнюють свої записи із записами на відкидній дошці самоконтролю. Вчитель пропонує піднести руку тим учням, які виконали роботу без помилок.

Координати:

Північна м. Рас-Енґела 37° пн. ш. 10° сх. д.

Південна м. Голковий 35° пд. ш. 20° сх. д.

Західна м. Альмаді 15° пн. ш. 17° зх. д.

Східна м. Рас-Гафун 11° пн. ш. 51° сх. д.

Завдання. Показати на карті крайні точки мате­рика.

  Визначення протяжності материка

Протяжність материка можна визначити двома способами: за допомогою градусної сітки. Протяж­ність меридіану близько 111 км, паралелі по широті зазначено в атласах. Проведіть обчис­лення в зручний для себе спосіб.

Найбільша протяжність Африки з півночі на південь — 7437 км.

(35° + 37°) х 111 км = 7437км.

 Прийом «Уявна подорож»

(випереджальне домашнє завдання)

Учитель. А зараз, щоб ви не втратили зацікавленос­ті до вивчення Африки, представники туристичної фірми запрошують вас до уявної подорожі навколо Африки.

Ваше завдання не лише уважно їх вислухати, а й нанести на контурну карту об'єкти географічної номенклатури, які будуть згадуватися в рекламно­му проекті.

 «Навколо Африки за 20 днів»

Об'єкти географічної номенклатури учні позна­чають на настінній карті прапорцями.

Незважаючи на близькість Африки до Європи, європейські народи ще наприкінці XVI ст. не мали достатніх уявлень про материк.

Чому, на ваш погляд, тривалий час не досліджу­валися внутрішні райони материка? (Відповіді учнів)

Правильно, важка доступність берегів, відсут­ність затишних бухт, небезпечні порожисті річки, величезні пустелі й непрохідні заболочені ліси перешкоджали проникненню в глиб континенту. Мандрівники гинули через хвороби, знесилення і в сутичках із місцевими племенами.

Перші більш-менш достовірні уявлення про обриси Африки європейці дістали в 1498-ому році завдяки плаванню португальського мореплавця Васко да Ґама.

У липні 1497-го року флотилія з трьох суден, яку очолив Васко да Ґама, вирушила до Індії, потра­пити до якої морським шляхом було неможливо, не обігнувши Африки.

Сьогодні ми згадаємо тих мандрівників і дослід­ників, які заповнювали білі плями на фізичній карті Африки.

 Робота з комп'ютером

Пропоную вашій увазі карту в електронному атласі «Дослідження Африки».

Використовуючи текст підручника     с.53 – 54     виокремте етапи історії дослідження материка. (Учні самостійно опрацьовують матеріал із підручника.)

Отже, у дослідженні Африки можна виділити три етапи.

Перший: від найдавніших часів (фінікійці) до VII ст. (вторгнення арабів).

Другий: XV ст. середина XIX ст. Колонізація материка європейцями.

Третій: ХІХ-ХХ ст. — дослідження внутрішніх районів материка (Давід Лінґвістон

( Понад 30 років досліджував південну та Центральну Африку, Генрі Стенлі

 ( Центральну Африку), Микола Вавилов ( Досліджував походження культурних рослин , Єгор Ковалевський ( Північно – Східну Африку)  та ін.)

Сучасні дослідження на материку пов'язані з вивченням тектонічної та геоморфологічної будо­ви Великих Африканських розломів.

Вивчення материка спрямоване насамперед на збереження його унікальних природних багатств і раціональне використання корисних копалин.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ

 Гра «Вірю-не вірю»

  1.    Чи вірите ви, що Африка — найбільший за роз­мірами материк світу? (Не вірю)
  1.    Вона найбільший уламок Гондвани? (Вірю)
  2.    Вона лежить у всіх півкулях? (Вірю)
  1.    Її омивають три океани? (Не вірю)
  2.    На півночі її омиває Червоне море? (Не вірю)
  3.    Гвінейська затока — найбільша у світі? (Вірю)
  4.    Африку називають улюбленицею Сонця? (Вірю)
  5.    Мозамбіцька протока найдовша у світі? (Вірю)
  6.    Її відкрив Васко да Ґама? (Не вірю)
  7. В Африці не зустрічаються багаторічні сніги й льодовики? (Не вірю)
  8. Велика частина Африки розташована в Східній півкулі? (Вірю)
  9. Африка прилягає до Америки? (Не вірю)

« Гра «Чи знаєш ти карту?»

На столі у вчителя лежать перевернуті картки із написами географічних назв до даної теми. Учні показують на фізичній карті зазначені об'єкти.

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Африка другий за розмірами території мате­рик Землі.

 2. Екватор перетинає Африку майже посередині, що обумовлює своєрідність подібних природних умов північної та південної частин материка.

 3.Це «колиска людства», яку досліджували європейці Д. Лінґвістон,

 Є. Ковалевський, Г. Стенлі.

 

 Рефлексія

Ну от і закінчилась наша фантастична подорож. Країна Знань розкрила перед вами широку дорогу. Ви працювали з різними джерелами знань.

  1.  Чого ви навчилися під час подорожі?
  2. Які труднощі виникли?
  3.  Що сподобалося на уроці?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати матеріал підручника, параграф... 11

Нанести на карту об’єкти вивченої номенклатури.  

 Скласти   кросворд   з   вивченої   географічної  номенклатури. ( для бажаючих)

 

УІІІ. Оголошення і мотивація оцінок.

  Як підсумок одне можу лиш сказати « зробили багато – знання будете мати». Молодці . Дякую за співпрацю .

 

 

 

Література

  1.    Ващенко Г. Загальні методи навчання. — К., 1997.
  2.    Кобернік С. Т., Коваленко P. Р, Масляк П. О., Ску-ратович О. Я. Методи викладання географії в шко­лі. — К., 2000.
  3.    Корнєєв В. П. Технології в навчанні географії. — X.: ВГ «Основа», 2004.
  4.    Пометун О., Пироженко І. Сучасний урок. Інтер­активні технології навчання. — К., 2004.
  5.    Сиротенко Г. О. Сучасний урок: інтерактивні тех­нології навчання. — X.: ВГ «Основа», 2003.
  6.    В.М. Бойко. С.В.Міхелі.   Географія 7 клас. «Сиция» 2016р.

 

 

 

Додатки.

 

 

 

Африка

Площа – 30.3 млн.км2

Населення – понад 800 млн. чол.

Найвища точка над рівнем моря –

г. Кіліманджаро ( 5895 м)

Найнижча точка – западина Ассаль

       ( - 155 м)

Довжина берегової лінії  - 30, 5 тис. км.

Середня висота над рівня моря – 650 м.

Найдовша річка  - Ніл з Кагерою

             (9 6671 км)

Найбільше за площею озеро – Вікторія

     ( 69, 46 тис. км 2 )

Найбільший  острів  -  Мадагаскар

 

 

Про Африку

 можна сказати як про материк най – най,

 тут живуть :

найбільша тварина суходолу – африканський слон ,

найвища тварина світу – жираф,

чемпіон з бігу серед тварин - гепард,

найбільший на Землі птах – африканський страус,

найшвидша змія – африканська мамба .

До Африки відлітають птахи України : лелеки, ластівки, журавлі.

Саме Африка – батьківщина таких цінних культур, як буряки, цибуля, капуста, кавуни, що поширилися по всьому світові.

Українські фахівці брали участь у будівництві асуанської греблі на р. Ніл, Челуанського металургійного комбінату, електростанцій.

Отака вона Африка – казкова і загадкова частина нашої планети!.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                               

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. ГАВРИЛЕНКО ТЕТЯНА
    Урок дуже гарний, тут є більше матеріалу, чим в звичайних конспектах і подано все дуже цікаво, дякую автору, так як після уроку діти були в захваті.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Географія 7 клас (Чернов Б.О., Стадник О.Г., Миколів І.М.)
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
5147
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку