Конспект уроку на тему:" Води суходолу Південної Америки. Найбільші річкові системи"

Про матеріал

Конспект уроку з географії на тему: «Води суходолу Південної Америки. Найбільші річкові системи». Мета розробки ознайомити учнів із загальними рисами вод суходолу материка, основними річковими системами; сприяти розумінню впливу клімату та рельєфу на формування та розподіл вод суходолу; вдосконалювати уміння та навички характеризувати найбільші річкові системи материка.

Конспект включає використання обладнання до уроку фізичну карту Південної Америки, підручник, атлас, контурні карти, ноутбук, проектор, комп'ютерну презентацію, виступи учнів (підготовлені випереджальні завдання).

В конспекті детально описані всі етапи уроку та слова вчителя. Вставлені слайди презентації, розроблені завдання для учнів для повторення та закріплення вивченого матеріалу

Перегляд файлу

Конспект уроку географії  7 клас

Тема. Води суходолу Південної Америки. Найбільші річкові системи.

Навчальна мета: ознайомити із загальними рисами вод суходолу материка,

основними річковими системами; сприяти розумінню впливу клімату та рельєфу на формування та розподіл вод суходолу; вдосконалювати уміння та навички характеризувати найбільші річкові системи материка.

Обладнання: фізична карта Південної Америки, підручник, атлас, контурні карта, ноутбук, проектор,  комп’ютерна презентація, виступи  учнів (підготовлені випереджальні завдання).

Основні поняття: води суходолу, басейни річок, річкова система, режим, живлення, водоспад, тектонічне озеро, озеро-лагуна, льодовик, підземні води.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

1.Прийом «Лови помилку»

Вчитель називає та показує географічні об’єкти на карті, допускаючи помилки. Учні виправляють помилки.

2.Закінчіть речення.

  • Південна Америка розташована в кліматичних поясах: екваторіальному…
  • Кількість опадів, що випадають на східному узбережжі, становить близько…
  • Особливий тип клімату, що формується в Андах, називається…
  • Найповноводніша річка земної кулі, що розташована в Південній Америці, називається…
  • У скільки разів середньорічна кількість опадів у південній Америці більша за інші материки?(удвічі)
  • Із як ого океану пасати приносять вологе повітря на материк? (Атлантичного)
  • Як Анди впливають на клімат Південної Америки?(вони заступають шлях вітрам з Тихого океану)
  • У яких основних кліматичних поясах розташована Південна Америка?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Слайд №1

ІV.Вивчення нового матеріалу.

  1. Найбільші річки Південної Америки

Вчитель. Загальновідомою є така думка: «Водна мережа материка — це дзеркало його клімату та рельєфу». Чи згодні ви з ним? Сьогодні на уроці, вивчаючи внутрішні води Південної Америки, ви маєте нагоду підтвердити або спростувати  це твердження.

  • Давайте пригадаємо, які водні обєкти належать до внутрішніх вод материка ?(річки, озера, водоспади, льодовики, підземні води)

Слайд №2

Всі водойми надзвичайно важливі і для природи і для людини. Але річки являються природними транспортними шляхами і основним джерелом прісної води, тому ми почнемо своє знайомство з річок.

Завдання для учнів. Робота з атласом

- Розгляньте фізичну карту Південної Америки на ст. 28 атласу і скажіть, які найбільші річки протікають на її території?

- Розгляньте кліматичну карту Південної Америки на ст. 29 атласу і скажіть  в якій частині материка випадає найбільша кількість опадів, а в якій – найменша?

- Які річки протікають в межах території, на якій випадає значна кількість опадів?

- А чи є великі річки в тій частині материка, де випадає мало опадів?

Отже, як бачимо, всі великі річки знаходяться в тій частині материка, де випадає велика кількість опадів.

Слайд №3

Завдання. За картами атласу визначте, до басейнів яких океанів належать річки Південної Америки? (вийдіть до дошки та покажіть на карті ці річки)

  • Якими формами рельєфу проходять вододіли між басейнами океанів? (гори Анди)
  • Який з цих басейнів найбільший?(Басейн Атлантичного океану)

Слайд №4

  Отже,   головним вододілом у Південній Америці є гори Анди. Оскільки води розміщені на крайньому заході материка, більшість річок Південної Америки належать до басейну Атлантичного океану – 90% території. Лише короткі річки стікають з Анд у Тихий океан. На відміну від Африки та Австралії, у зв’язку з вологим кліматом материка та особливостями його рельєфу, площі басейну внутрішнього стоку дуже малі (5% території).

Виступ учня.

Слайд №5,6

     Найбільшою річкою Південної Америки є Амазонка. «Цариця річок», «диво природи», «загадкова», «неповторна» — як тільки не називають її. Вона бере початок високо в Перуанських  Андах на заході і, подолавши шлях у 6400 км, впадає в Атлантичний океан на сході. По дорозі до океану Амазонка приймає близько 500 приток, з них 17 протяжністю понад 1500 км. Площа її басейну найбільша в світі й перевищує 7 млн. км2 (як ціла Австралія!).  На цій площі може вміститися 11 таких країн, як наша Україна. Водночас це найповноводніша річка світу. Вона виносить в Океан 15% усієї річкової води планети. Для такої кількості води знадобилося б 130 річок таких, як наш Дніпро.
     Вона також є найширшою і найглибшою річкою планети. Амазонка утворюється від злиття двох річок — Укаялі і Мараньйону. Уже в місці злиття ширина річки досягає 2 км. На Амазонській низовині вона ділиться на безліч рукавів. У нижній течії ширина Амазонки досягає 20 км. В її гирлі безліч островів, з яких найбільшим є Маражо. Річка така широка і глибока, що океанічні кораблі   заходять вгору по ній на 1700 км.

Учні записують дані слайду в зошит.

Слайд №7

Перегляд слайдів презентації ( коментар вчителя про  рослинний та тваринний світ річки Амазонки)

Слайди №8,9,10,11

Слайд №12

Виступ учня.

Парана — друга за величиною річка Південної Америки, яку корінне населення називає "матір'ю моря". Довжина 4380 км. Каламутний слід річки помітний в Атлантиці на відстані 100-150 км від берега. За водністю Парана посідає шосте місце з-поміж найбільших річок планети. Парана прокладає свій шлях крізь міцні породи фундаменту платформи, тому для неї звичайними є пороги і водоспади. На притоці р. Ігуасу знаходиться водоспад  Ігуасу. Мальовничий водоспад  спадає з висоти 72 м, розбиваючись на кілька сотень струменів і потоків. Велика вода. Так індіанці називають величезний водоспад Ігуасу, вартий уваги туристів. Маючи не дуже примітну висоту, він дивує об'ємом води. У період дощів униз «зривається» понад 6500 м3 води за секунду! Підраховано, що Ігуасу складається з 270 уступів-каскадів, окремі з яких мають назви Адам і Єва, Три Мушкетери. Водоспад сформували тверді шари базальту. Приблизно 125 млн. років тому вулканічні породи розлилися у вигляді рідкої маси по великій території Парани. Вихідним пунктом для створення каскадів була зона, де гірські породи покарбовані тріщинами й розколинами. У середньому за рік водоспад переміщується вверх за течією річки на 1-2 м.

Учні записують дані слайду в зошит.

Слайд №13

Слайд №14,15,16,17

 

Слайд № 18

Виступ учня

Річка Оріноко бере початок на Гвіанському плоскогір'ї, тому в її долині дуже багато стрімких схилів та уступів, де утворюються водоспади. Оріноко також живиться дощовими водами і найповноводнішою буває з червня до серпня. На одному з притоків Оріноко( р. Чурун) розташований найвищий водоспад світу — Анхель. Його води спадають з висоти 1 054 м .Водоспад був виявлений на початку XX століття дослідником Ернесто Санчесом Ла Крусом, проте не був широко відомий до польоту Джеймса Анхеля. Вперше Анхель побачив водоспад в 1933 році, коли облітав територію в пошуках руди. Чотири роки по тому Анхель летів повз водоспаду з трьома пасажирами на борту, включаючи його дружину. Літак був пошкоджений, і Анхелю довелося посадити його на пік гори Ауян-тепуи, вершину водоспаду. Моноплан «Фламінго» приземлився на болотисту землю вгорі водоспаду і залишався там протягом 33 років, поки його не дістали звідти вертольотом. Анхель і три його компаньйона зуміли спуститися по водоспаду і повернутися до цивілізації за 11 днів. На честь цього героїчного події водоспад був названий ім'ям льотчика. В даний час літак Анхеля знаходиться в музеї в Маракаї, а на вершині знаходиться його точна копія.

 

Учні записують дані слайду в зошит.

 

Слайд №19

Перегляд презентації.

Слайд №20,21,22

Вчитель. Отже, ми розглянули з вами річки Південноі Америки. Всі річки материка багаті на енергоресурси. В окремих районах Амазонії річки — єдиний вид транспорту. На посушливих територіях води річок використовують для зрошення. На всіх річках розвинуто рибальство.

  1. Озера Південної Америки. 

Слайд №23,24

(Пояснення вчителя з елементами бесіди, робота з фізичною картою Південної Америки)
   Вчитель.  Великих озер у Південній Америці небагато. З них найбільшим за площею є Маракайбо на півночі материка. Це озеро має тектонічне походження улоговини й лежить у западині земної кори. Озеро з'єднується вузькою протокою з Карибським морем, за що його називають озером-лагуною.

Слайд № 25,26


    

 Слайд №27,28,29

Прикрасою Анд є високогірне озеро Тітікака. Його тектонічна улоговина досягає максимальної глибини 304 м. Воно лежить на висоті 3812 м, а площа водної поверхні становить 8 тис. км2. На такій значній висоті більших за площею озер ніде в світі не відомо. Назва в перекладі з мови інків означає «скеля з олова» через те, що на одному з островів на озері індіанці в давнину видобували цей метал. Хімічний склад води Тітікаки подібний до морської: вода солонувата, але придатна для використання. В озері є представники навіть океанічної фауни – зокрема деякі види акул. Це наштовхує на думку, що в минулому Тітікака могла бути затокою океану.
     Маракайбо та Тітікака мають тектонічне походження улоговин. 
    Пригадайте, як утворюються тектонічні озера.
    Згадайте, які озера Африки мають тектонічне походження.    
 


4.    Льодовики в Андах. (Коротка інформація вчителя з елементами бесіди)
    Пригадайте, що собою являють льодовики. Які потрібні умови для їх формування?
    Що таке снігова лінія? Від чого залежить її висота над рівнем моря?

Слайд №30

     Вчитель.Снігова лінія в Андах лежить найвище в світі: 4500-6500 м. Лише на півдні вона опускається до 500 м. Висоти гір достатньо, щоб досягти снігової лінії, тобто для формування льодовиків. Але через малу кількість опадів на схилах льодовиків в Андах небагато. Їх тут менше, ніж в інших високих горах світу. Льодовиками вкриті лише найвищі точки. Чим далі на південь, тим більше льодовиків. Тут випадає значно більше опадів й льодовики знаходяться на меншій висоті.     
Болота материка здебільшого розміщуються В долині річок Оріноко, Амазонка, Парана. Живляться дощами та підземними водами. Переважають низинні болота.

Підземні води Зосереджені в прогинах давньої та молодої платформи, живлять річки в сухий період.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Слайд №31

• Якими причинами пояснюється високий показник річкового стоку Південної Америки?

• До басейну якого океану належить більша частина річок Південної Америки? Чим це пояснюється? • Який тип живлення характерний для більшості річок материка?

• Яке походження мають озера Південної Америки? У яких районах розташовані найбільші з них?

• Що спільного в річкових системах Південної Америки та Африки? Що їх відрізняє?

• Чому процес заледеніння в Андах не набув значного поширення?

VІ. Підсумок уроку

 Прийом «Роблю висновок».

Слайд №32

- через переважання вологого клімату Південна Америка має дуже густу   річкову систему;

- великі річки материка належать до басейну Атлантичного океану;

- живлення річок в основному дощове;

- найповноводніша та найбільша на планеті за площею басейну – річка Амазонка;

- великими річками на материку є також Парана та Оріноко;

- найбільші озера материка Маракайбо та Тітікака.

VІ. Домашнє завдання.  Опрацювати § 29 підручника, завдання 7* с. 160.

 

Додаток

План характеристика річки

 

1.     Назва;

2.     Місце витоку;

3.     Довжина;

4.     Переважне живлення;

5.     Характер течії;

6.     Найбільші притоки;

7.     Місце впадіння;

8.     Господарське використання.

 

Використана література

1. Навчальна програма для ЗНЗ: Географія. 6-9 класи. -  2015 -

2.Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш. Географія материків і океанів. - К.-2015.-Генеза. С - 23.

  3. Пестушко В. Ю., Са­сихов В. О. Географія за Жюлем Верном. - К.: - 1993.-С.56.       

4.Шматько О.Є., Павлюк Н.І. Географія 6 -7 класи. Різнорівневі завдання.-Х. Основа. -2006. – С. 92 -97.

 

 

docx
Додано
28 лютого 2018
Переглядів
10704
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку