конспект уроку з географії для 7 класу на тему "Водні об'єкти Північної Америки"

Про матеріал
Даний урок - це уявна подорож до Північноамериканського континенту на кораблі "Мрія". В матеріалі використано різні прийоми: пригадай, картографічне знайомство, екскурсійна подорож по водних об'єктах, творча лабораторія, знайди помилку, повтори карту, мрія. Родзинкою уроку є гра "Географічний футбол". Учні разом із мандрівниками проходять бурхливі води річок, піднімаються на скелясті береги озер, відчувають радість відкриття.
Перегляд файлу

Тема: Води суходолу Північної Америки.

Мета: з'ясувати основні риси річкової та озерної мережі Північної Америки, поглибити й розширити знання учнів про основні річки з їхніми притоками та озера материка, ознайомити з походженням найбільших озер,встановити зв’язки водного режиму річок з кліматом, вплив на річки рельєфу; визначити закономірності поширення річок; систематизувати знання про охорону прісних водойм материка; удосконалювати вміння учнів працювати з картами атласу, контурною картою; розвивати логічне мислення, пам'ять, формувати вміння порівнювати, робити висновки, аналізувати; виховувати бережливе, дбайливе ставлення до водних ресурсів.

Обладнання: фізична карта Північної Америки, атласи, таблиці,

роздатковий матеріал, контурні карти.

Тип уроку: урок-подорож.

Методи: словесний,ігровий,пошуковий.

Завдання:

1. Визначити, до басейнів яких океанів належать річки материка.

2. Встановити різницю в розподілі внутрішніх вод Північної Америки.

3. З'ясувати, чому більшість річок належить до басейну Атлантичного океану.

4. Визначити типи живлення річок материка.

5. Ознайомитися з озерами материка, їхнім походженням та розміщенням.

6. З'ясувати причини забруднення вод та заходи щодо їх охорони.

7. Позначити на контурних картах основні річкові та озерні системи.

 

Епіграф уроку

Ніщо не розвиває так розум людський,як географія.

                                                                                  І.Кант  

 «Плин річки­ - це саме життя»

                            П.Семенов-Тян-Шанський

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Любі діти! Сьогоднішній урок особливий, цікавий. Адже на ньому присутні гості(усміхніться їм) ,а ще це буде урок - подорож на один із найцікавіших материків - Північну Америку.  Сьогодні на уроці ми здійснимо уявну подорож по річках та озерах материка. Разом із мандрівниками пройдемо бурхливими водами найбільшої річки материка, піднімемося на скелясті береги  озер, переживемо всі пригоди і труднощі, відчуємо радість відкриття. Сподіваюсь, що урок вам сподобається.Адже епіграфом до уроку є слова І.Канта: «Ніщо не розвиває так розум людський, як географія». Тому усміхніться і подумки побажайте один одному успіхів.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.

Отож ми готові до подорожі. Капітаном корабля буду я. І всі команди віддаватиму теж я. Тому записуйте у своєму бортовому журналі дату і тему уроку. А тепер з’ясуємо, які завдання нам треба вирішити під час подорожі (читаємо завдання). Всі мандрівники завжди, вирушаючи у подорож, переслідують якусь мету. Скажімо, коли була відкрита Америка (а коли і ким?), сюди масово ринули європейці ( з якою метою?). З метою збагачення, пошуку золота, коштовного каміння. Тому, перед тим, як вирушити у подорож, кожен поставить собі мету, подумає, якого результату очікує. На аркушах паперу пишемо, що кожен з вас очікує від сьогоднішнього уроку-подорожі. Всі свої пожитки ми складаємо у валізку, яку відкриємо коли повернемося, і, з’ясуємо, чи здійснилися наші мрії. Тепер, здається, ми готові. Але, щоб подорожувати, нам потрібен прилад (який?) Що ми будемо  ним визначати? Отож, орієнтуємось по компасу, в яку сторону горизонту ми вирушаємо? Покажіть  цей напрямок рукою.

(запис мелодії шуму океану)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  Наш корабель вирушив у вільне плавання, і, поки ми будемо добиратися через океан (який?), пригадаємо собі деякі моменти з попередніх уроків. 

 Прийом «Пригадай»      

  • Що таке внутрішні води?
  • Як впливає рельєф на особливості внутрішніх вод материка? ( впливає на довжину річок,площу басейну, та напрямок стоку)
  • Які характеристики річки залежать від клімату? ( характер живлення і режим річок)
  • Що таке річкова система?
  • Що таке повінь?
  • Що таке межень?
  • Що таке паводок?

 

Гра «Географічний футбол»

Дати відповіді на питання які знаходяться  під номерами.

5

3

6

1

9

7

8

4

2

 

1. Постійний природний водний потік, що протікає у виробленому ним заглибленні (річка).

2. Місце, де річка бере початок (витік).

3. Місце, де річка впадає в море, океан або іншу річку (гирло).

4. Річка з усіма її притоками (річкова система).

5. Назвіть типи живлення річок (дощове, підземне, снігове, льодовикове, змішане).

6. Заглиблення у земній корі заповнене водою, яке не має сполучення з морем (озеро).

7. Назвіть якого походження бувають озера (тектонічні, заплавні, залишкові, льодовикові, вулканічні, дельтові).

8. Падіння річки з високого уступу (водоспад).

9. Заглиблення, по якому тече річка (русло).

 

ІV.Вивчення нового матеріалу.

Наш корабель підпливає до берегів материка і перед нами стоїть наступне завдання. Давайте подивимося на фізичну карту Північної Америки, чи багата вона на внутрішні води?  

     Прийом «Картографічне знайомство»

                                                                                                                                                                                                        1.Знайомство з водними об’єктами Північної Америки (слайд 1)

     З усіх вивчених нами материків за густотою річкової сітки та кількістю річок, озер і боліт Північна Америка поступається тільки Південній Америці. Однак у зв’язку з неоднорідністю клімату поширені вони нерівномірно.

     Північна Америка багата на внутрішні води. Тут протікає одна з найбільших річок земної кулі – Міссісіпі – та розташована найбільша озерна система - Великі озера.  Північноамериканські льодовики поступаються за площею лише льодовикам Антарктиди. Є на материку й обширні болота та підземні води. 

.

2. Робота з фізичними картами

3.1. За допомогою фізичної карти визначити найбільші річки Північної Америки.

3.2. До басейнів яких океанів належать річки материка?(Записати приклади)  (слайд 2)

 

Басейни річок Північної Америки

 

Атлантичний океан

Тихий океан

Північно-Льодовитий океан

 

Наш корабель прибув до місця призначення.

 

   Любі мандрівники! Вирушаємо в подорож безмежними просторами материка.

 

Прийом «Екскурсійна подорож по водних об’єктах ».

1. Подорож по річках Північної Америки (повідомлення учнів).

-Міссісіпі з Міссурі

- Маккензі

- Колорадо

- Колумбія

- Фрейзер

- Юкон

- Святого Лаврентія

2. Перегляд презентацій.

3. Знайомство з озерами Північної Америки .

     Північна Америка – материк великих озер. Першовідкривачі в Америці, які освоювали нові землі, полюбляли додавати до назви географічного об'єкту епітет «великий». Й не помилилися. Адже з 19 найбільших за площею озер світу 8 заходиться тут. Більшість озер зосереджена в північній частині материка. Це здебільшого тектонічні або льодовикові озера.

     Особливе місце серед озер за запасами прісної води, розміщенням, господарським та транспортним значенням посідають Великі Північноамериканські озера. Вони сполучені між собою короткими протоками і мають стік через річку Святого Лаврентія в Атлантичний океан. Вони утворилися в тектонічних западинах земної кори, поглиблених льодовиком (слайд). Це найбільше в світі скупчення прісної води у рідкому стані. В цих озерах зосереджено близько 20 % прісної води планети.    

 

- Великі озера ( повідомлення учнів), слайди

- Ніагарський водоспад (слайд)

Одна індіанська легенда розповідає про красиву дівчину Лелавалае, що була заручена батьком з індіанським воїном, якого вона зневажала і не любила. Вона воліла принести себе в жертву її справжньої любові - богу грому Хе-Але, який проживав в печері під водоспадом «Підкова». Дівчина направила своє каноє по швидкій течії річки Ніагара і кинулася вниз з висоти водоспаду. Хе-Але зловив її на льоту, і з того моменту їх душі стали жити разом під водоспадом в святилищі Бога Грому.

  • - Велике Ведмеже озеро
  • Його відкрив Маккензі в 1883 році. Він зустрів тут ведмедів, що і дало назву озеру. Це одне із найбільших озер на північному заході Канади. Північне його узбережжя сягає Полярного кола. Найбільша глибина-139м. Береги озера високі, кам’яні, порослі хвойними лісами. Узбережжя майже не займане людиною.
  • - Велике Невільниче озеро
  • Воно лиш трішки поступається першому за площею.Найільша глибина-150м.Береги дуже розчленовані,порізані,майже не заселені.Клімат дуже холодний.Свою назву отримало на честь індіанських племен,що були витіснені на північ іншими племенами.
  • -Вінніпег
  • Досить велике,але мілке.Найбільша глибина-28м.Воно є залишком великого при льодовикового озера.Береги його досить заболочені,тому озеро практично не освоєне.
  • -Велике Солоне озеро

Розміщено на висоті 1282 м над рівнем моря. Його улоговина має реліктове походження, тобто є залишком від давнього океану. Глибина озера невелика – 15 м. А солоність настільки значна (137-300‰), що можна лежати на воді й не потонути. Живих організмів в озері немає. З дна озера ведеться видобуток глауберової солі. На березі озера знаходиться курортне містечко Солт-Лейк-Сіті. 

   В На півострові Флорида, у місцях виходу вапняків на поверхню виникли карстові озера. Найбільше з них – Окічобі.

В Кордильєрах є озера реліктового походження. Вони невеликі за площею.

4. Перегляд слайдів.

5.    Льодовики. (Коротка інформація вчителя з елементами бесіди)

     Північна Америка разом з прилеглими до неї островами є найбільшим після Антарктиди зосередження покривних та гірських льодовиків. Сучасне зледеніння на материку є залишком льодовикового періоду. У покривних льодовиках Гренландії міститься 12% материкової криги світу. Льодовики також вкривають деякі острови Канадського арктичного архіпелагу. Сповзаючи в океан, вони утворюють айсберги, значно вищі, ніж антарктичні. Один з них призвів до аварії горезвісного «Титаніка» у 1912 р.

     Гірські льодовики поширені в Кордильєрах. Особливо їх багато на західних схилах гір, де випадає багато опадів, а гори такі високі, що досягають снігової лінії. На Алясці існує льодовик Беринга, який вирізняється найдовшим в світі язиком – 170 км. А на межі США й Канади знаходиться найбільший в світі осередок гірських льодовиків. Тут на невеликій території їх налічується аж 60. Всі вони охороняються у природному національному парку Глетчер («льодовик»).   

5. Проблема забруднення вод Північної Америки

  - відходами промислових підприємств;

  - сільськогосподарськими добривами;

  - викидами транспортних засобів.

6.Значення озер та річок .(слайд)

 

V. Закріплення нових знань та умінь.

Наша подорож підходить до завершення  (мелодія океану)

 Прийом «Творча лабораторія»

1. Нанесення на контурну карту річок та озер материка.

 

VІ. Узагальнення.

1. Прийом «Знайди помилку».

Північна Америка бідна на внутрішні води. Її найбільша річка - Колорадо. Маккензі - найбільша річка басейну Атлантичного океану. Притока річки Міссісіпі – Юкон. Найбільша система озер в південній частині материка. Великі озера - це водна система, що складається із 4 окремих озер.

2.Прийом «Повтори карту» (слайд)

3.Прийом «Мрія» (учні читають з валізки свої побажання)

 

VII. Підсумок уроку.

•    Північна Америка багата на внутрішні води. Її річки належать до басейнів трьох океанів. Найбільшими з поміж них є Міссісіпі (з притоками Міссурі та Огайо), Маккензі, Колумбія, Колорадо та Юкон.

•    Найбільше озер у північній частині материка. Тут вони переважно тектонічного та льодовикового походження. Найбільшим в світі скупченням рідкої прісної води є Великі Північноамериканські озера.

•    Північна Америка вирізняється найбільшими (після Антарктиди) площами під льодовиками.   

 

VI. Домашнє завдання.

1. Опрацювати параграф підручника.

2. Підготувати повідомлення про одну природну зону Північної Америки.

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Діян Зоряна
Додано
7 лютого 2022
Переглядів
4406
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку