Географія, 7 клас
Тема. Загальні відомості про Антарктиду. Природа материка.
Проєкт «Антарктида далека чи близька?.. »
Мета уроку:
Освітня: Продовжити формування навичок характеризувати географічне положення материка та його вплив на особливості природи. Виявити особливості географічного положення Антарктиди, які визначають особливості її природи, знаходження об’єктів на географічній карті. Вивчити географічну номенклатуру берегової лінії. Поглибити знання історію про відкриття та дослідження Антарктиди.
Виховна: Сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи. Навчати учнів логічно мислити, обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння. Виховувати почуття патріотизму та гордості за свою державу, її вклад у дослідження материка.
Розвиваюча: Розвивати у школярів вміння застосовувати знання про загальні географічні закономірності природи Землі для характеристики особливостей окремого материка. Розвивати вміння працювати з географічними картами.
Цілі :
Учні знатимуть історію дослідження та освоєння материка, першовідкривачів материка Ф.Беллінсгаузена, М.Лазарєва, Р. Амундсена, Р. Скотта, країни, що беруть участь у сучасних дослідженнях; представників рослин і тварин світу Антарктики, особливості їх пристосування; приклади про значення міжнародного співробітництва у вивченні Антарктиди; відмінності між Антарктикою й Арктикою.
Учні вмітимуть характеризувати особливості географічного положення, тектонічної будови, клімату, риси природи материка; показувати на карті Антарктичний півострів, моря Ведделла, Росса.
пояснювати причини утворення суцільного покривного зледеніння, його вплив на природу материка.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Методи, прийоми і форми роботи: «Занурення «Айсберг»», «Вірю-не вірю», «Закінчи речення», бесіда, «Асоціативний кущ », укладання таблиці, колективне складання проєкту, розповідь учителя, «Мислячі капелюхи де Боно», захист проєкту.
Обладнання: інтерактивна дошка, презентація, фізична карти світу; контурні карти, атласи, авторська презентація «Антарктида далека чи близька?»; залікова книжка «Школи юного полярника » для самооцінки.
Боротися й шукати, знайти і не здаватись.
Англ. полярник Р. Скотт
Прокоментуйте епіграф.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап. Привітання.
1.Забезпечення емоційної готовності до уроку (обмін побажаннями).
2.Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.
Учитель. Що ви знаєте про Дж. Кука?
Знаменитий англійський мореплавець Дж. Кук, який 1772–1775 pp. здійснив навколосвітню подорож, перетнув Південне полярне коло, однак материка не знайшов і оголосив, що його взагалі знайти неможливо через льоди, які роблять землю недоступною. «Я сміливо можу сказати, що жодна людина не наважить проникнути на південь далі, аніж це вдалося мені. Землі, що розташовані південніше, ніколи не будуть досліджені…»
Однак материк був відкритий, але лише через 50 років. Назвіть цей материк . Учні записують тему уроку та епіграф.
Англійський мандрівник Дж. Кук у своєму щоденнику спостережень писав… «Антарктида — вічна мерзлота, і немає сенсу далі йти на південь, бо навіть дослідженою вона не принесе користі ...»
Проєкт. ІІ. Цілевизначення і планування.
Цілі 1. Дізнаємося, яка різниця між Антарктикою і Антарктидою, особливості географічного положення Антарктиди, їх вплив на природу материка.
Учені різних країн досліджують материк, а це дозволить не лише дізнатися про минуле й сьогодення, а й зазирнути в майбутнє.
Завдання 1. Результати вивчення
2.Визначити вплив материка на планету.
1. Самостійне визначення власних цілей і формування загального переліку.
2.Узгодження цілей і плану роботи над проєктом.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
1. Колективне виконання проекту «Антарктида далека чи близька?..»
«Айсберг» або занурення:
І - кліматологи. Завдання: довести, що Антарктида — найхолодніший материк.
ІІ -геологи. Завдання: розповісти про корисні копалини материка і пояснити чому неможливий їх видобуток.
ІІІ- біологи Завдання:визначити представників рослинного і тваринного світу та як вони пристосувалися до умов життя.
Асоціація «Сніжинка ». Які асоціації у вас викликає слово: Слайд - схема
мороз
лід безлюдна
пустельна Антарктида далеко
загадкова айсберг полярний день, ніч
3. Продовжіть речення « Цю білосніжні красуню звуть (?) Учні продовжують тезу « Антарктиду називають «полюсом холоду планети», тому що…»
«Королева холоду….»,
«безлюдний континент….»,
«царство завірюх і вітрів…»,
«світовий холодильник…..»,
«країна жорсткого Сонця….»,
«материк 5 полюсів….»,
«материк сліпучого Сонця….»,
«Материк миру, співпраці та науки….».
Географічне положення материка. (заповнюється ПРОЄКТ: характеристика ГП материка: за правильну відповідь учень отримує «сніжинку»).
Вчитель: Антарктида – найвищий і найхолодніший материк Землі. Його середня висота 2040 м, а середня температура найтеплішого місяця від'ємна. Він покритий товстим шаром льоду (2-4 км). Льоди Антарктиди містять 80 % прісної води планети. Її льодовий «шолом» впливає на клімат усієї південної півкулі Землі. Завдання:Нанести на контурну карту моря Росса, Ведделла, п-ів Антарктичний (сніжинка за кожен об’єкт).
Історія відкриття та дослідження материка.
Вчитель: Ми знайомилися з відкриттям Антарктиди у 6 класі. Настав час дізнатися про це більше.
«Зустріч в каюткомпанії із дослідниками Антарктиди»
Після відкриття материка Антарктиди починається його дослідження і вивчення. Перед дослідниками постала нова задача – підкорити Південний полюс. І в жовтні 1911 року морозною антарктичною зимою до південного полюсу майже одночасно направляється 2 експедиції – норвезька та англійська. Однією командував Р. Амундсен , іншою – Р.Скотт. В експедиції Р.Скотта був наш земляк А.Омельченко. Амундсен і Скотт були приятелями, Амундсен кидає виклик Скотту – Хто перший?
Мороз, холод, загибель непристосованих коней до холоду, поломка саней, але дійшли ..до Полюсу. Яким же було розчарування Скотта. Коли вони у південній точці побачили норвезький прапор з надписом «Ласкаво просимо.» Того ж дня експедиція вирушила назад, але так і не повернулася. Сталася трагедія – всі учасники загинули від холоду і голоду, не дійшовши до свого табору – 18 км. Тіла першовідкривачів Південного полюсу покояться в льодах Антарктиди.
«Так-ні». (Учні використовують сигнальні картки)
Закінчіть речення
айсберги |
Трансантарктичні гори |
південному полюсі
|
пінгвін |
альбедо |
норвежця Р. Амундсена |
Академік Вернадський
|
Антон Омельченко |
Гондвана
|
Антарктика |
антарктичні оазиси |
південний |
ІІІ. Закріплення вивченого.
Мислячі капелюхи де Боно Для чого ж варто вивчати материк?
(Учні добудовують «Сніжинку »)
Епіграф, що майорів протягом уроку на дошці: «Боротися й шукати, знайти і не здаватись» - поясніть тепер ці слова.
IV. Рефлексія . Підведення підсумків. Якою була наша мета? Чи досягли ми її? Ви отримали відповіді на свої запитання?
V. Виставлення оцінок: само оцінювання, підрахунок «Сніжинок».
VI. Домашнє завдання: § 36 опрацювати,
творче завдання на вибір: