Конспект уроку з географії для 7 класу "Загальні відомості про Антарктиду. Природа материка"

Про матеріал
В конспекті уроку показано всі етапи роботи над міні-проєктом з теми "Загальні відомості про Антарктиду. Природа материка". Використано інтерактивні форми роботи, які дають можливість учителю спрямувати роботу кожного учня на досягнення особистих цілей та сформувати передбачені програмою предметні компетентності.
Перегляд файлу

Географія,  7 клас   

Тема.  Загальні відомості про Антарктиду. Природа материка.

Проєкт «Антарктида далека чи близька?.. »

Мета уроку:

Освітня: Продовжити формування навичок характеризувати географічне положення материка та його вплив на особливості природи. Виявити особливості географічного положення Антарктиди, які визначають особливості її природи, знаходження об’єктів на географічній карті. Вивчити географічну номенклатуру берегової лінії. Поглибити знання історію про відкриття та дослідження Антарктиди.

Виховна: Сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи. Навчати учнів логічно мислити, обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння. Виховувати почуття патріотизму та гордості за свою державу, її вклад у дослідження материка.

Розвиваюча: Розвивати у школярів вміння застосовувати знання про загальні географічні закономірності природи Землі для характеристики особливостей окремого материка. Розвивати вміння працювати з географічними картами.

Цілі :

Учні знатимуть історію дослідження та освоєння  материка, першовідкривачів материка Ф.Беллінсгаузена, М.Лазарєва, Р. Амундсена, Р. Скотта, країни, що беруть участь у сучасних дослідженнях; представників рослин і тварин світу Антарктики, особливості їх пристосування;  приклади про значення міжнародного співробітництва у вивченні Антарктиди; відмінності  між Антарктикою й Арктикою.

Учні вмітимуть характеризувати  особливості географічного  положення, тектонічної будови, клімату, риси природи материка;  показувати на карті Антарктичний півострів, моря Ведделла, Росса.

пояснювати причини утворення суцільного покривного зледеніння, його вплив на природу материка.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Методи, прийоми і форми роботи: «Занурення «Айсберг»», «Вірю-не вірю», «Закінчи речення», бесіда, «Асоціативний кущ », укладання таблиці, колективне складання проєкту, розповідь учителя, «Мислячі капелюхи де Боно», захист проєкту.

Обладнання: інтерактивна дошка, презентація, фізична карти світу; контурні карти, атласи, авторська презентація «Антарктида далека чи близька?»; залікова книжка «Школи юного полярника » для самооцінки.

Боротися й шукати, знайти і не здаватись.

Англ. полярник Р. Скотт

Прокоментуйте епіграф.

Хід уроку

І. Мотиваційний етап. Привітання.

1.Забезпечення емоційної готовності до уроку (обмін побажаннями).

 2.Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.

Учитель. Що ви знаєте про Дж. Кука?

Знаменитий англійський мореплавець Дж. Кук, який 1772–1775 pp. здійснив навколосвітню подорож, перетнув Південне полярне коло, однак материка не знайшов і оголосив, що його взагалі знайти неможливо через льоди, які роблять землю недоступною.  «Я сміливо можу сказати, що жодна людина не наважить проникнути на південь далі, аніж це вдалося мені. Землі, що розташовані південніше, ніколи не будуть досліджені…»

Однак материк був відкритий, але лише через 50 років. Назвіть цей материк .      Учні записують тему уроку та епіграф.

   Англійський мандрівник Дж. Кук  у своєму щоденнику спостережень писав… «Антарктида — вічна мерзлота, і  немає сенсу далі йти на південь, бо навіть дослідженою вона не принесе користі ...»

Проєкт. ІІ. Цілевизначення і планування.   

Цілі 1. Дізнаємося, яка різниця між Антарктикою і Антарктидою, особливості географічного положення Антарктиди, їх вплив на природу материка.

  1. Познайомимося з історією відкриття Антарктиди, Південного полюсу та  їх дослідженнями.
  2. Дізнаємося про внесок України у вивчення Антарктиди.
  3. Вивчимо тектонічну будову, рельєф, клімат, рослин і тварин.  

Учені різних країн досліджують материк, а це дозволить не лише дізнатися про минуле й сьогодення, а й зазирнути в майбутнє.

Завдання 1. Результати вивчення

                 2.Визначити вплив материка  на планету.

1. Самостійне визначення власних цілей і формування загального переліку. 

2.Узгодження  цілей і плану роботи над проєктом.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

 1. Колективне виконання проекту «Антарктида далека чи близька?..»

    «Айсберг» або занурення:

      І - кліматологи. Завдання: довести, що Антарктида — найхолодніший материк.

      ІІ -геологи. Завдання: розповісти про корисні копалини материка і пояснити чому неможливий їх видобуток.

      ІІІ- біологи Завдання:визначити представників рослинного і тваринного світу та як вони пристосувалися до умов життя.

      Асоціація «Сніжинка ».  Які асоціації у вас викликає слово:    Слайд - схема

                                                мороз

        лід                                                                      безлюдна

 

 

пустельна                          Антарктида                       далеко

 

 

загадкова                                айсберг                    полярний день, ніч

                                            

3. Продовжіть речення  « Цю білосніжні красуню звуть  (?) Учні  продовжують тезу « Антарктиду  називають «полюсом холоду планети», тому що…»

«Королева холоду….»,

 «безлюдний континент….»,

«царство завірюх і вітрів…»,

«світовий холодильник…..», 

«країна жорсткого Сонця….»,

«материк 5 полюсів….»,

«материк сліпучого Сонця….»,

«Материк миру,  співпраці та науки….».

Географічне положення материка. (заповнюється ПРОЄКТ: характеристика ГП материка: за правильну відповідь учень  отримує «сніжинку»).

  1. Відносно екватора; нульового меридіана; Південного полярного кола.
  2. Пояснити, які особливості природи можуть бути обумовлені таким положенням Антарктиди.
  3. Які океани омивають береги Антарктиди, підписати їх на контурній карті.
  4. Дати характеристику розташування Антарктиди відносно інших материків.
  5. Вивчення берегової лінії материка.

Вчитель: Антарктида – найвищий і найхолодніший материк Землі. Його середня висота 2040 м, а середня температура найтеплішого місяця від'ємна. Він покритий товстим шаром льоду (2-4 км). Льоди Антарктиди містять 80 % прісної води планети. Її льодовий «шолом» впливає на клімат усієї південної півкулі Землі. Завдання:Нанести на контурну карту моря Росса, Ведделла, п-ів Антарктичний (сніжинка за кожен об’єкт).

 Історія відкриття та дослідження материка.

Вчитель: Ми знайомилися з відкриттям Антарктиди у 6 класі. Настав час дізнатися про це більше.

«Зустріч в каюткомпанії із дослідниками Антарктиди»

Після відкриття материка Антарктиди починається його дослідження і вивчення. Перед дослідниками постала нова задача – підкорити Південний полюс. І в жовтні 1911 року морозною антарктичною зимою до південного полюсу майже одночасно направляється 2 експедиції – норвезька та англійська. Однією командував Р. Амундсен , іншою – Р.Скотт. В  експедиції Р.Скотта був наш земляк А.Омельченко. Амундсен і Скотт були приятелями, Амундсен кидає виклик Скотту – Хто перший?

Мороз, холод, загибель непристосованих коней до холоду, поломка саней, але дійшли ..до Полюсу. Яким же було розчарування Скотта. Коли вони у південній точці побачили норвезький прапор з надписом «Ласкаво просимо.»  Того ж дня експедиція вирушила назад, але так і не повернулася. Сталася трагедія – всі учасники загинули від холоду і голоду, не дійшовши до свого табору – 18 км. Тіла першовідкривачів Південного полюсу покояться в льодах Антарктиди.

 «Так-ні». (Учні використовують сигнальні картки)

  1. Материк Антарктида за своєю площею більший лише за Австралію. (Так)
  2. Антарктида омивається водами 4 океанів. (Ні)
  3. Антарктида майже повністю лежить за південним полярним колом. (Так)
  4. Антарктиду відкрив Д.Кук. (Ні)
  5. З поміж усіх континентів Антарктида була відкрита другою. (Ні)
  6. Поверхня материка складається з 2х « поверхів». (Так)
  7. Антарктида – найнижчий материк на Землі. (Ні)
  8. Антарктида – найвологіший материк на Землі. (Ні)
  9. Найнижча температура планети зафіксована саме в Антарктиді. (Так)
  10. У внутрішніх районах материка переважає антициклональна без опадів погода. (Так)
  11. На узбережжях материка тепліше, ніж у центрі. (Так)
  12. В Антарктиді чітко виражені пори року. (Ні)
  13. Антарктида – пустеля. (Так)
  14. Життя більшості тварин пов’язане з центральною частиною материка. (Ні)
  15. Постійне населення відсутнє. (Так)
  16. Особливе місце у покриві Південного океану належить шельфовим льодовикам. (Так)

Закінчіть  речення

  1. Час  від  часу краї  льодовиків Антарктиди  обламуються,  утворюючи…. (айсберги;)
  2. В основі більшої  частини  Антарктиди лежить…(докембрійська  Антарктична  платформа)
  3. Під  крижаним  щитом  материка розташовані такі  форми  рельєфу,  як….(рівнини  і  гори);
  4. Про  продовження горотворчих процесів  в  Антарктиді  свідчить…. (вулкан  Еребус);
  5. Гігантський  гірський  ланцюг  в  Антарктиді  називають(Трансантарктичні  гори); «Аукціон».   У кожного учня на парті лежать картки з правильними відповідями на   запитання, яке «продається» (лот).
  1. Прибережні океанічні води та прилеглі острова разом з Антарктидою утворюють географічну територію. Яка її назва?
  2. Антарктида – частина давнього материка. Яка його назва?
  3. Де можна побудувати дім, щоб усі його вікна дивились на північ?
  4. Південні частини Тихого, Індійського, Атлантичного океану утворюють єдиний океан. Як його називають?
  5. На краях материка трапляються ділянки без льоду, тут можна натрапити влітку на рослини. Що це за ділянки?
  6. Експедиція під чиїм керівництвом вперше дійшла до Південного полюса. 
  7. Хто із українців був учасником експедиції до Південного полюса ?
  8. Яку назву має українська антарктична станція?
  9. Ця складчаста область поділяє материк на західну і східну частину і є своєрідним продовженням Анд.
  10. Як називаються «плаваючі гори»?
  11. Охолодженню материка сприяють довга полярна ніч та висока відбивна здатність сонячного проміння. Як вона називається?
  12. Яка тварина є символом Антарктиди?

айсберги

Трансантарктичні гори

південному  полюсі

 

пінгвін

альбедо

норвежця 

Р. Амундсена

       Академік Вернадський

 

Антон    Омельченко

Гондвана

 

   Антарктика

антарктичні оазиси

південний

ІІІ. Закріплення вивченого.

Мислячі капелюхи де Боно    Для чого ж варто вивчати материк?

(Учні добудовують «Сніжинку »)   

  • «Кухня погоди» Південної півкулі;
  • Астрономічні дослідження;
  • Мінеральні багатства;
  • Південний океан – унікальний ПТК;
  • Лабораторія з вивчення життєдіяльності людини в екстремальних ізольованих умовах;
  • Туризм;
  •  Антарктида – світовий парк (Конвенція 1998 р. -26 країн);
  • Міста майбутнього;
  • Материк науки.

Епіграф, що майорів протягом уроку на дошці: «Боротися й шукати, знайти і не здаватись» - поясніть тепер ці слова.

IV. Рефлексія . Підведення підсумків. Якою була наша мета? Чи досягли ми її? Ви отримали відповіді на свої запитання?

V. Виставлення оцінок: само оцінювання, підрахунок «Сніжинок».

VI. Домашнє завдання: § 36 опрацювати,

      творче завдання на вибір:

  • “1 день в Антарктиді,
  • запропонуйте своє бачення проведення вільного часу людьми, що вибрали таку нелегку, але потрібну Україні професію.

 

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2020
Переглядів
3298
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку