Матеріал даного уроку допоможе вчителю в цікавій формі ознайомити учнів з основними гідрологічними особливостями боліт, підземних вод, їх різноманітністю; поглибити знання учнів про розміщення на території України поверхневих вод; виховувати відповідальність, дбайливе ставлення до водних ресурсів.
План-конспект уроку з географії
для 8 класу
Тема:
Болота, їх типи і поширення, причини заболочення. Підземні води. Основні артезіанські басейни.
Практична робота №7
«Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищу, каналів, позначення боліт України».
Мета:
Ознайомити з основними гідрологічними особливостями боліт, підземних вод, штучних водойм, їх різноманітністю; з’ясувати їх роль у певних природних процесах та господарстві країни; поглибити знання про розміщення на території України поверхневих вод; продовжити формувати навички роботи з контурною картою; розвивати вміння аналізувати компоненти природного комплексу; виховувати відповідальність, дбайливе ставлення до водних ресурсів.
Обладнання:
Фізична карта України, атласи, контурні карти, підручник, ілюстративний матеріал.
Основні терміни та поняття:
Болото, ґрунтові води, артезіанські води, термальні води, канал, водосховище.
Тип уроку:
Формування практичних умінь і навичок.
Структура і зміст уроку
Недостатньо тільки отримувати
знання, треба знати їх застосування.
Недостатньо тільки бажати, треба діяти.
Й.В.Гете
І. Установка на позитивний настрій
Вправа «Подивимося в очі один одному»
Станьте рівно, руки внизу, долонями вгору. Уявіть над головою сонце, повільно підніміть руки до сонця, попросіть сили, енергії, тепла, здоров’я. Опустіть руки. Подякуйте. Поверніться один до одного, доторкніться долонями, подивіться в очі і подаруйте одне одному теплий і добрий погляд. Хай у ньому світиться щирість і людяність. Посміхніться.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Прийом «Третій зайвий»
а) Молочний, Ялпуг, Дністровський;
б) Донузлав, Сасик-Сиваш, Світязьке;
в) Світязьке, Пулемецьке, Синевир.
2. Прийом «Робота над помилками»
У поданому тексті визначте помилкові твердження.
В Україні є близько 50 тис. озер, проте більшість з них є невеликими озерцями в долинах річок. Розташовані озера по території країни рівномірно. Найбільші з них лежать у пониззі Дунаю, на узбережжях Чорного та Азовського морів, невеликі озера є у лісостеповій та степовій смугах. Вкрай мало їх у Поліссі та Карпатах. Здебільшого озера солоні. Прісними є лише кілька десятків озер на півдні України.
/перевірка творчого домашнього завдання/
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Із попередніх уроків ви вже знаєте, що до поверхневих вод України відносяться річки, озера, лимани. Але давайте ще раз розглянемо фізичну карту України. Які ще водні об’єкти позначені на ній?
Правильно, це водосховище і канали. А тепер подивимося на карту «Підземні води» в атласах: ми бачимо, що на території України є ще й багато родовищ мінеральних вод, які відносяться до підземних.
Отже, сьогодні на уроці ми вивчимо основні гідрологічні особливості боліт, підземних вод, штучних водойм; дізнаємося про їх різноманітність та роль у певних природних процесах та господарстві країни; поглибимо знання про розміщення поверхневих вод на території України; навчимося давати оцінку забезпеченості країни водними ресурсами.
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Робота дослідницьких груп у «Творчій лабораторії»
Клас об’єднується у різнорівневі групи і, працюючи з текстом підручника, вивчає матеріал.
Завдання
Представник кожної групи презентує вивчений матеріал у довільній формі, визначеній групою.
/Каховський канал/ /Київське водосховище/
V. Первісне застосування одержаних знань.
1.Вправа «Знайди пару»
/Відповіді: 1 – Б, 2 – Д, 3 – А, 4 – В, 5 – Г/
2.Вправа «Незакінчене речення»
Вчитель зачитує незакінчені речення, а учні повинні їх продовжити.
VI. Застосування знань і вмінь у стандартних умовах.
Виконання практичної роботи /самостійна робота/
Практична робота №7
Тема:
Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів, позначення боліт України.
Мета:
Поглибити знання про розміщення на території України поверхневих вод. Сформувати вміння давати оцінку забезпеченості водними ресурсами.
Обладнання:
Фізична карта України, атлас, контурна карта «Внутрішні води».
Хід роботи
Інструктивна картка
а) річки: Дніпро з притоками Прип’ять. Десна; Дністер; Дунай з притокою Тиса; Південний Буг; Сіверський Донець.
б) озера: Світязь, Ялпуг, Кагул, Сасик, Донузлав.
в) водосховища: Київське, Канівське, Кременчуцьке, Каховське, Дніпродзержинське, Дніпровське, Дністровське, Печенізьке, Червонооскільське.
г) канали: Сіверський Донець – Донбас, Дніпро – Кривий Ріг, Дніпро – Донбас, Північнокримський. Каховський.
Динамічна пауза
Гімнастика для очей:
VIІ. Творчий перенос знань і навичок.
Елементи проблемного навчання
Проблемне запитання:
VIІІ. Підсумки уроку
1.Метод «Прес»
Учні роблять висновки щодо актуальності вивчення даної теми.
2.Оцінювання.
ІХ. Домашнє завдання
а) значення річок у природних процесах та господарській діяльності людини;
б) значення озер у природі та житті людини;
в) значення боліт у природі та житті людини;
г) значення підземних вод у природі та житті людини;
д) значення штучних водойм у природі та житті людини.
3) Для бажаючих: знайти в газетах або журналах статті про екологічні проблеми поверхневих вод.