Конспект уроку з географії на тему: "Тваринні ресурси України"

Про матеріал

Матеріал можна використати для уроків географії. біології. Полглибити знання учнів про вплив людини на тваринний світ, сформувати поняття "тваринні ресурси", визначити заходи щодо відтворення і охорони.

Перегляд файлу

 

 

 

Конспект уроку

на тему:

«Тваринні ресурси України»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Різноманітність видового складу тварин. Вплив людини на тваринний світ. Тварини занесені до Червоної книги України. Тваринні ресурси України, заходи щодо їх відтворення і охорони.

Мета: Поглибити знання учнів про вплив людини на тваринний світ, сформувати поняття «тваринні ресурси», визначити заходи щодо відтворення і охорони; розвивати вміння працювати з тематичними картами; виховувати любов до природи.

Обладнання: фізична карта України, атласи, набір малюнків «Тварини Червоної книги».

 

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І Організація класу до уроку

Пролунав уже дзвінок,

В житті зробимо ще крок.

Знайди товариша погляд очей,

Привітно скажи: «Добрий день!»

Правда, чудова ця фраза?

Вона зближує вас відразу,

А сказана вона досить вчасно,

Сподіваюся, у всіх чудовий настрій.

ІІ Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

Прийом «Дивуй»

Учитель.

  Тваринний світ в Україні змінювався протягом геологічних епох та в історичний час. Головними причинами їх зміни були різні кліматичні умови та співвідношення води і суходолу на території держави. Наприкінці неогену типовими представниками тваринного світу були: коні-гіпаріони, жирафи, дикобрази, птахи марабу, страуси. Це пов’язано з тим. Що клімат був жаркий і вологий.

  У післяльодовиковий період, коли кліматичні умови стали близькими до сучасних, з’явилося багато нових видів: зубри, коні-тарпани, бики-тури, сайгаки. На жаль а антропогенний період умови існування тварин змінює людина.

 

Тому метою сьогоднішнього уроку буде: з’ясувати, які наслідки впливу людини на тваринний світ, визначити заходи щодо відтворення й охорони і систематизувати знання про тваринний світ.

ІІІ Вивчення нового матеріалу

 

План.

1 Тваринні ресурси

2 Вплив людини на тваринний світ

3 Тварини занесені до Червоної книги

  1. Заходи з відтворення й охорони тваринних ресурсів

 

До тваринних ресурсів відносять увесь тваринний світ. Тварини відіграють надзвичайно важливу роль у природі. Вони беруть участь у грунтоутворенні, розмноженні рослин, знищують шкідників. Тварини також мають дуже важливе значення у житті людини.

Запитання до учнів.

Яке значення тварин у житті людини?

 

  • Забезпечують продуктами харчування
  • Сировиною для промисловості
  • Використовуються як тяглова сила

Водночас людина продовжує використовувати ресурси дикої природи, полюючи на звірів і птахів та виловлюючи прісноводну і морську рибу. У певні сезони в Україні дозволяється полювати.

 З метою збагачення природи та власних потреб люди здійснюють акліматизацію.

 

Завдання:

Користуючись підручником з’ясуйте, що таке акліматизація.

 

Акліматизація – це пристосування рослин і тварин до нових умов перебування, куди вони можуть бути переселені людьми з метою збагачення рослинного і тваринного світу новими видами.

 

На звірофермах України розводять таких акліматизованих тварин: норка американська, песець, нутрія, сріблясто-чорна лисиця, кролик.

 

У наших природних умовах живе ондатра  ( батьківщина якої є Північна Америка).

 

У кожній країні є своя тварина-символ. Як на вашу думку, яка тварина може бути символом нашої країни? (лелека)

Білий лелека

Цей птах дуже поширений у багатьох країнах, бо свої гнізда будує біля людського житла, де для них спеціально споруджують сідала. Білий лелека – перелітний  птах, зимує у Південній Африці та Південній Азії. Хоча цей лелека носить назву білий, забарвлення в нього двоколірне: біле з чорним. В Україні зараз нараховується близько 15 тисяч гнізд; на жаль, це значно менше, ніж 15 років тому. Чисельність білих лелек зменшується через меліорацію земель, їх осушення: адже ці птахи живляться на заболочених ділянках чи на берегах водойм. Крім того, нераціональне використання добрив призводить до отруєння цих прекрасних птахів. Білі лелеки – давні супутники людей, символ домашнього вогнища та родинного життя, тому їх збереження та відновлення чисельності є нагальною справою.

 

Самостійна робота.

За допомогою підручника і карт атласу визначте представників фауни різних зон – степової, лісостепової, Українських Карпат, Кримських гір.

 

Найбільшими тваринами в Україні є зубри, лосі, олені, ведмеді, вовки. Вони живуть в лісах Карпат і Полісся. Там також трапляються зайці, лисиці. Кабани, козулі. Із плазунів повсюдно поширені гадюки, вужі, ящірки. На території країни багато комах: мухи, джмелі, оси. Із птахів поширені жайворонки, лелеки, журавлі, синички, найкрупніша в Україні – дрохва.

 

Дрохва

Найкрупніший птах серед тих, що мешкають на території України, тому їх часто називають степовими страусами. Середня вага самця становить 18 кг. Але трапляються екземпляри до 21 кг. Навесні дрохва здається майже вдвічі більшою, бо вона розпускає крила, піднімає розпушених хвіст, а голову ховає у пір’я на плечах. Голова у дрохви невелика, шия довга і товста, попелясто-сірого кольору, з обох боків тирчить довге ниткоподібне пір’я, що нагадує сивіючі вуса. У забарвленні переважають рудий і білий кольори, іноді – чорний. Очі – великі, блискучі, з темно-бурою райдужною оболонкою. Товстий міцний дзьоб дрохви прислуговує їй у пошуку їжі, оборони від хижаків.

Ще наприкінці ΧІΧст. На півдні України дрохва не було рідкістю. Розвиток промисловості, зокрема інтенсивна розробка надр, стала причиною постійного зменшення чисельності цих дивовижних птахів. Іншою причиною є особливість організму дрохви: у неї нема куприкової залози. За допомогою секрету якої інші птахи роблять своє пір’я водонепроникним. Тому у холодну пору року пір’я дрохви миттєво змокає, а заморозок вкриває птаха суцільним льодовим панцером та позбавляє його можливості рухатись. Цих птахів винищували заради м’яса та пір’я; хижацьке знищення було заборонене тільки у 1919 році, коли дрохвам вже було завдано непоправної шкоди. Розорювання степових земель знищує місця існування дрохв, які зараз охороняються законом України та занесені до Червоної книги України.

 

2. Вплив людини на тваринний світ.

Робота в парах

А) визначити види діяльності людини, що негативно вплинули на тваринний світ.

- розвиток сільського господарства

- вирубка лісів

- мисливство

- рибальство

 

Б) з’ясувати зміни, які відбулися у тваринному світі

- зменшилась чисельність видів

- надмірне розмноження видів шкідників

- зникли деякі види тварин (тур, кулан, тарпан)

 

Повідомлення про  тарпана

 

Тарпан (дикий кінь) свого часу був поширений у Європі, де на нього здавна полювали. Але вполювати прудкого та витривалішого за домашнього коня тарпана було нелегко: стада тарпанів заганяли до крутих схилів, звідки вони не могли вибратись і їх можна було вловити арканом. Але господарське освоєння та розорювання земель винесли тарпанам смертельний вирок, вони зникли остаточно.

 

3. Тварини занесені до Червоної книги.

 

Червона книга – список рідкісних видів і таких, що зникають, яка вміщує основні дані про їхній спосіб життя, поширення в минулому та в наш час, заходи щодо їхньої охорони.

 

Робота з зображеннями.

Презентація: Тварини Червоної книги

 

4. Заходи з відтворення й охорони тваринних ресурсів.

 

У 2001р. прийнятий закон «Про тваринний світ»

Основні його положення:

  1. Тваринний світ – важливий компонент навколишнього середовища, національне багатство держави.
  2. Охороняються ссавці, птахи, плазуни, земноводні, риби, молюски, членистоногі.
  3. Об’єктом раціонального використання й охорони є продукти життєдіяльності тварин – мед, віск, нірки, мурашники, будиночки й греблі бобрів, місця гніздування птахів.
  4. Створюються заказники, заповідники, національні парки для охорони, раціонального використання тваринних ресурсів.

 

Прийом «Мозкова атака»

Запропонувати заходи відтворення та охорони тваринних ресурсів.

 

Катастрофічні наслідки непоміркованої господарської діяльності змусили людину шукати способи виправлення ситуації. В Україні вживаються заходи щодо охорони та відновлення тваринного світу. Одним з них є реакліматизація.

 

Завдання.

За допомогою підручника з’ясуйте, що таке реакліматизація.

 

Реакліматизація – штучне повернення в певну місцевість виду, що раніше там існував.

 

В Україну з Білорусі заново завезено зубрів. Нині вони живуть на Поліссі, Поділлі і Карпатах. Лише у Волинській області їх стадо налічує понад 500 особин.

 

ІV Закріплення нових знань

 

Прийом «Лови помилку»

Протягом 3 хв. скласти речення з помилками з вивченої теми. Потім зачитати їх, а учні класу повинні їх виправити.

 

Чайнворд. Знайди назви тварин, які занесені до Червоної книги.

о

п

е

л

і

к

а

н

а

б

г

д

є

з

п

щ

і

е

к

т

ж

у

р

а

в

е

л

ь

м

н

у

і

л

ж

ю

с

а

с

н

є

я

о

е

н

і

о

г

е

м

л

я

е

п

о

м

ш

щ

а

к

п

р

с

а

р

к

с

о

щ

ю

я

ь

н

і

п

т

і

ю

я

ч

н

б

е

р

к

у

т

є

к

р

ч

ш

я

н

р

л

ю

с

і

е

о

к

р

т

р

к

у

л

е

л

е

к

а

н

р

і

а

т

ч

е

с

а

е

ї

щ

ж

п

н

у

д

л

н

л

г

о

р

н

о

с

т

а

й

к

е

о

о

п

с

м

ж

н

ї

о

е

р

і

ї

ж

ь

д

к

ж

у

к

-

о

л

е

н

ь

в

а

р

х

и

н

й

 

V Підсумок уроку

Людина може як негативно так і позитивно впливати на якісний і кількісний склад тваринного світу.

 

Для відтворення і охорони тваринних ресурсів в Україні створено закон «Про тваринний світ», «Червону книгу України».

Оцінювання учнів за роботу на уроці.

VІ Домашнє завдання

Опрацювати матеріал в підручнику

Творче завдання.

Скласти оповідання: «Яку тварину ви хотіли б назвати символом держави і чому.»

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лівар Віта
    Дуже цікавий та пізнавальний урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 березня 2018
Переглядів
805
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку