Конспект уроку з географії у 7 класі “Природні зони Африки”
Мета: 1. Закріпити поняття «природна зона», охарактеризувати зональні ПК Африки, показати зв`язки між окремими компонентами природної зони.
2. розвивати вміння учнів: аналізувати джерела географічних знань, встановлювати причинно-наслідкові зв`язки, порівнювати, робити висновки, узагальнювати матеріал.
3. виховувати екологічну культуру учнів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник «Географія. 7 клас» (автори Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш.), атлас, настінна карта « Природні зони Африки», мультимедійна презентація
Основні поняття: природний комплекс, природна зона, гілея, зональність.
Зміст уроку:
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація.
На території Африки сформувались зональні природні комплекси – природні зони. На сьогоднішньому уроці ми з’ясуємо, які природні зони знаходяться в межах материка Африка, виявити чи існують закономірності у розташуванні природних зон, особливості клімату, грунтів, рослинного і тваринного світу.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Прийом «Знаю – хочу дізнатися – дізнався»
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
Що таке природна зона. Компоненти природної зони. |
|
|
(дві перші колонки заповнюються на початку уроку, остання – на етапі рефлексії)
Бесіда:
Прийом: випереджальне домашнє завдання «Характеристика природнизх зон Африки».
Демонстрація мультимедійної презентації, леп-буків
Завдання учням: заповнити узагальнюючу таблицю
Природні зони Африки
Назва зони |
Клімат |
Грунти |
Рослини |
Тварини |
Гілея (вологі екваторіаль-ні ліси)
|
Екваторіальний пояс. t◦ cічня =24◦ С t◦ липня = 24◦ С Опади >2000 мм, випадають рівно-мірно протягом року
|
Червоно-жовті фералітні, мають високий вміст заліза (ферум) |
Фікуси, сейби, чорне дерево, хлібне дерево, какао, ліани, пальми, ебенове дерево, банани. Дерева ростуть в 9 ярусів. Всього близько 25000 видів рослин. |
Носороги, горили, шимпанзе; пітони, терміти, птахи-носороги, папуги, муха цеце… |
Савани
|
Субекваторіальний пояс. t>січня = 24◦ С t◦липня = 26◦ С Опади – до 1000 мм, виділяють вологий і сухий сезон ( макси-мум опадів випадає влітку) |
Червоно – бурі грунти |
Слонова трава ( близько 3 м ), баобаб, акація, зонтична акація. |
Зебри, жирафи, буйволи, антилопи, леви, слони, гієни, гепарди. Страуси, птах-секретар. Терміти…. |
Пустелі
|
Тропічний пояс. t◦січня = 20◦ С t◦липня може досягати 50◦ С Опади < 100 мм |
Пустельні, слабко розвинуті |
Вельвічія, акація, алое, в оазисах – пальми. Дикі кавуни (Калахарі) |
Гієни, лисиця-фенек, скорпіон, мамба, кобра. |
Вічнозелені твердо листі ліси
|
Субтропічний пояс,середземно- морський тип клімату. t◦січня = 8-16◦ С t◦липня = 22◦ С Опади – 500-1000мм (максимум взимку) |
Коричневі |
Вічнозелений дуб, лаврове дерево, суничне дерево, мирт… |
Гієни, пантери, благородні олені, макаки…. |
– чому в гілеї росте більше 25000 видів рослин?
– чому в гілеях відсутні трави (банан – високоросла трав`яниста рослина)?
– чи родючі грунти в гілеях?
– чому деякі дерева в гілеях мають корені, які виконують функції підпорок?
2) – чому савана має протягом року два кольори – зелений і червоний?
3) – чому в пустелях не утворюється грунтовий покрив?
– поясніть, чому пустелі в північній частині Африки займають значно
більші площі, ніж в південній?
Питання « Висотна поясність в горах Африки» дається на самостійне домашнє опрацювання.
Висновок:
Природні зони, це природні комплекси, що мають спільні кліматичні умови, грунти, тваринний світ. В основі виділення природної зони – співвідношення тепла і вологи.
Наведіть приклади впливу діяльності людини на природні комплекси Африки;
Стратегія «Fishboun»: формулюється проблема: зона саван найбільше змінена людиною. (учні визначають причини і наслідки)
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §16, §17. Підготувати повідомлення про один із природоохоронних об`єктів Африки.