Конспект уроку з геометрії для 11 класу на тему "Тіла обертання".
Мета уроку; узагальнення і систематизація знань учнів з теми "Тіла обертання", удосконалення знань, вмінь та навичок застосування цих знань при розв'язуванні задач.
Тема: Тіла обертання
Мета:Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Тіла обертання», удосконалювати знання, вміння та навички, застосовування цих знань при розв’язуванні задач. Развивати логічне мислення, обчислювальні навички учнів, развивати просторове уявлення, вміння наблюдати и аналізувати.
Виховувати пізнавальний інтерес, творчу активність, наполегливість.
Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань.
Форма проведення уроку. Урок – конкурс.
I.Організаційний момент.
II. Узагальнення та систематизація знань.
(Для проведення конкурсів клас поділяється на дві команди. Команди -
дівчат та хлопців. Обираються два консультанти для підбиття підсумків).
1-й конкурс. «Натхнення потрібне в геометрії так само, як і в поезії»
О.С.Пушкін
«Презентація фігур»(Команди по черзі проводять презентацію своєї фігури. Дівчата – циліндра, хлопці – конуса. Презентації виконані за допомогою програми Power Point)
2-й конкурс: «Все для кожного»
(Кожна команда готує запитання суперникам. Запитання ставляться по черзі. За кожну вірну відповідь команді дається один бал.)
«У великому саду геометрії кожен знайде букет собі до смаку»
Давід Гільберт
Пропонуєтьсятся двум учасникам кожної команди разгадати кросворд, складений суперниками.
«Математика – гімнастика розуму»
О.В.Суворов
3-й конкурс: «Усні вправи»
а) радіус циліндра дорівнює Н/2;
б) площа основи циліндра дорівнює Н 2;
в) бічна поверхня циліндра дорівнює Н 2/2;
г) повна поверхня циліндра дорівнює 3Н 2/2;
5. Шар утворюється обертанням півкругу радіуса R навколо діаметра. Вказати, які з наведених тверджень вірні, а які – хибні:
а) радіус шару дорівнює 2R;
б) площа великого круга шару дорівнює 2R;
в) площа поверхні шару дорівнює 4R 2;
г) якщо радіус шару збільшити у 3 рази, то площа поверхні шару збільшиться у 6 разів.
6. Діаметр шару дорівнює 6см. Знайти площу поверхні шару.
а) 18см 2; б) 36 см 2; в) 72 см 2; г) 108 см 2.
7. Прямокутний трикутник з катетами 3см и 4см обертається навколо більшого катета. Знайти об’єм утвореного тіла обертання.
а) 48 см 3; б) 12 см 3; в) 36 см 3; г) 15 см 3.
«Такзвана самостійна робота – вершки математики…
Без роботи такого характеру вивчення математики – майже безкорисне діло…»
Дж. В. Янг
4-й конкурс: «Кожен за себе»
Тестову роботу виконують учні на 6 балів. Капітани команд отримують задачу, розв’язують її та пропонують два способи розв’язку. Інші учні пишуть математичний диктант.
Твірна конуса дорівнює L і складає:
вариант 1 – з висотою конуса кут ;
вариант 2 – с площиною основи кут .
Знайти:
(Кожна вірна відповідь оцінюється одним балом).
5-й конкурс: «Задачі суперникам»
(задачі підбираються з інших предметів)
Капітани пропонують розв’язок отриманої на початку уроку задачі.
Історична справка. Багато вчених з давних давен розглядали круглі тіла. Так, наприклад, деякі властивості відкриті ще Архімедом (287 – 219р.р. до н.е.). Одна з його рабіт називається «Про шар та циліндр». Архімед довів, що поверхня будь-якого шару в 4 рази більша площі її великого круга. Об’єм циліндра, основа якого дорівнює площі великого круга шару, в 1,5 рази більша об’єму цього шара, а поверхня (з урахунком площин основ) в 1,5 рази больша поверхні шара. Архімед також довів, що об’єм конуса дорівнює третині об’єму циліндра, якщо їх основи та висоти рівні.
ІІІ.Підсумок уроку.Підраховуються бали. Визначається переможець.
Презентація 1 «Конус»
Презентація 2 «Циліндр»