Тема: Правильна піраміда
Мета: навчальна – сформувати поняття правильної піраміди, апофеми правильної піраміди; домогтися засвоєння властивостей правильної піраміди. Сформувати вміння розв'язувати задачі на знаходження елементів правильної піраміди.
розвивальна – розвивати графічну культуру учнів, просторову уяву, розширювати знання математичної термінології.
виховна – виховувати культуру математичної мови, зібраність, охайність, інтерес до математики.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
Обладнання: презентація «Правильна піраміда», моделі правильних пірамід.
Очікувані результати:
після уроку учні зможуть:
Хід уроку
1). Організаційний етап.
Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на роботу.
2). Перевірка домашнього завдання.
Проводиться обговорення розв'язку задачі № 798 (Підручник «Геометрія 11 клас » Г.П. Бевз, В. Г. Бевз, Н. Г. Владімірова, В.М. Владіміров ).
Учні коментують розв'язання з використанням готового малюнка.
Розв’язання:
Точка О – центр описаного кола (точка перетину діагоналей)
∆ ASO – прямокутний. За теоремою Піфагора: = +
SО = .
∆ AВС – прямокутний. За теоремою Піфагора: = +
АС = = 20 (см).
АО = АС = 10 (см)
SО = = 24 (см)
Відповідь: 24 см .
З метою перевірки засвоєння учнями теоретичного матеріалу з учнями проводиться графічний диктант.
Правильна відповідь
Неправильна відповідь
Чи правильно, що:
Учні обмінюються зошитами та проводять взаємоперевірку. Після цього обговорюємо питання, при відповіді на які, були допущені помилки.
3). Мотивація навчальної діяльності, формування мети й завдань уроку.
Створюємо відповідну мотивацію за допомогою проблемної ситуації. Пропоную учням пригадати означення правильної призми і за аналогією сформулювати означення правильної піраміди.
Учитель повідомляє, що крім того, що основою правильної піраміди є правильний многокутник, піраміда має задовольняти ще одну умову і тільки в тому випадку вона буде називатися правильною.
Отже, завданням уроку є засвоєння означення та властивостей правильної піраміди, навчитись будувати правильну піраміду, розв'язувати задачі на знаходження елементів правильної піраміди.
4). Актуалізація знань учнів
А). Актуалізація знань з планіметрії.
Б). Актуалізація знань із стереометрії.
5). Вивчення нового матеріалу.
Означення правильної піраміди. Зображення правильної піраміди.
Одним із прикладів правильної піраміди є єгипетські піраміди. Це чотирикутні піраміди.
Увага учнів звертається також на зображення правильної трикутної і шестикутної пірамід.
Графічне завдання для учнів: виконати в зошиті зображення правильної шестикутної піраміди.
Властивості правильної піраміди.
Всі бічні ребра правильної піраміди рівні, а бічні грані – рівнобедрені трикутники.
Доведення даних фактів проводиться усно:
Апофема
Апофема – висота бічної грані правильної піраміди, проведена з її вершини. Цей термін вживається тільки для правильної піраміди, хоча у неправильної піраміди також можуть бути рівні висоти бічних граней.
Питання до учнів:
Графічне завдання: провести апофему правильної шестикутної піраміди.
6). Закріплення вивченого матеріалу.
Розв'язування задачі на побудову
В правильній шестикутній піраміді побудувати:
Розв'язати задачу:
Площа бічної грані правильної чотирикутної піраміди дорівнює 48 см2 , а периметр основи – 12 см. Обчисліть апофему піраміди.
Розв'язання задачі:
РАВСД = 12 см, отже, АВ = ВС = СД = АД = 12 : 4 = 3 (см)
– рівнобедрений (за властивістю правильної піраміди)
SM – висота
= ДС ∙ SM;
SM = ;
SM = 32 (см).
7). Підведення підсумків уроку.
8). Домашнє завдання
Вивчити зміст понять, розглянутих на уроці §22.
Виконати № 796
Відома піраміда Хеопса в Єгипті – правильна чотирикутна піраміда, висота якої дорівнює 147 м, а площа основи – 5,3 га. Знайдіть міру двогранного кута при ребрі її основи і кут нахилу до площини основи її бічного ребра.
Виконати № 797
Площа діагонального перерізу правильної чотирикутної піраміди вдвічі менша за площу основи. Доведіть, що протилежні бічні ребра піраміди перпендикулярні.
Урок закінчено. Можете бути вільні.