Конспект уроку з геометрії "Правильна піраміда"

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок з теми "Правильна піраміда" для учнів 11 класу. В конспекті наведені слайди із супроводжуючої презентації
Перегляд файлу

Тема: Правильна піраміда

Мета: навчальна – сформувати поняття правильної піраміди, апофеми правильної піраміди; домогтися засвоєння властивостей правильної піраміди. Сформувати вміння розв'язувати задачі на знаходження елементів правильної піраміди.

розвивальна – розвивати графічну культуру учнів, просторову уяву, розширювати знання математичної термінології.

виховна – виховувати культуру математичної мови, зібраність, охайність, інтерес до математики.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.

Обладнання: презентація «Правильна піраміда», моделі правильних пірамід.

Очікувані результати:

після уроку учні зможуть:

  • вирізняти правильні піраміди серед інших пірамід;
  • будувати правильні піраміди та знаходити їх елементи;
  • розв'язувати задачі з використанням властивостей правильної піраміди.

Хід уроку

1). Організаційний етап.

Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на роботу.

2). Перевірка домашнього завдання.

Проводиться обговорення розв'язку задачі № 798 (Підручник «Геометрія 11 клас » Г.П. Бевз, В. Г. Бевз, Н. Г. Владімірова, В.М. Владіміров ).

Учні коментують розв'язання з використанням готового малюнка.

  • Яка точка є основою висоти піраміди, якщо всі бічні ребра піраміди рівні?
  • Яке коло називається описаним навколо многокутника?

 

Розв’язання:

Точка О – центр описаного кола (точка перетину діагоналей)

ASO – прямокутний. За теоремою Піфагора: = +

SО = .

AВС – прямокутний. За теоремою Піфагора: = +

АС = = 20 (см).

АО = АС = 10 (см)

SО = = 24 (см)

Відповідь: 24 см .

З метою перевірки засвоєння учнями теоретичного матеріалу з учнями проводиться графічний диктант.

Правильна відповідь

Неправильна відповідь

Чи правильно, що:

  • якщо бічні ребра піраміди утворюють рівні кути з висотою піраміди, то основою висоти є центр кола, вписаного в піраміду;
  • якщо висоти всіх бічних граней, проведені з вершини піраміди, рівні, то основою висоти є центр кола, вписаного в основу піраміди;
  • якщо бічні ребра піраміди рівні і її основою є тупокутний трикутник, то основа висоти лежить поза основою піраміди;
  • якщо бічні ребра піраміди рівні і її основою є прямокутний трикутник, то основа висоти лежить усередині трикутника;
  • якщо бічні ребра піраміди рівні і її основою є прямокутний трикутник, то основою висоти є середина гіпотенузи трикутника;
  • у піраміди може бути дві бічні грані, які перпендикулярні до основи;
  • у піраміди може бути три бічні грані, які перпендикулярні до основи;
  • якщо одна з бічних граней піраміди перпендикулярна до площини основи, то висота піраміди збігається з висотою цієї грані;
  • якщо всі бічні ребра піраміди рівні, то основою висоти піраміди є центр кола, описаного навколо основи піраміди.

Учні обмінюються зошитами та проводять взаємоперевірку. Після цього обговорюємо питання, при відповіді на які, були допущені помилки.

3). Мотивація навчальної діяльності, формування мети й завдань уроку.

Створюємо відповідну мотивацію за допомогою проблемної ситуації. Пропоную учням пригадати означення правильної призми і за аналогією сформулювати означення правильної піраміди.

Учитель повідомляє, що крім того, що основою правильної піраміди є правильний многокутник, піраміда має задовольняти ще одну умову і тільки в  тому випадку вона буде називатися правильною.

Отже, завданням уроку є засвоєння означення та властивостей правильної піраміди, навчитись будувати правильну піраміду, розв'язувати задачі на знаходження елементів правильної піраміди.

4). Актуалізація знань учнів

А). Актуалізація знань з планіметрії.

  • Сформулюйте ознаки рівності прямокутних трикутників.
  • Доведіть рівність прямокутних трикутників.
  • Дати означення правильного многокутника. Як визначити центр правильного многокутника?

  • Повторення формул для обчислення елементів правильного многокутника.

Б). Актуалізація знань із стереометрії.

  • Сформулюйте теорему про три перпендикуляри.
  • Сформулюйте означення кута між прямою і площиною та кута між площинами.
  • Скориставшись рисунком, укажіть:
  1. кут між бічним ребром АС та площиною основи піраміди;
  2. кут між бічною гранню АМД і основою піраміди.

                 

5). Вивчення нового матеріалу.

Означення правильної піраміди. Зображення правильної піраміди.

Одним із прикладів правильної піраміди є єгипетські піраміди. Це чотирикутні піраміди.

Увага учнів звертається також на зображення правильної трикутної і шестикутної пірамід.

Графічне завдання для учнів: виконати в зошиті зображення правильної шестикутної піраміди.

Властивості правильної піраміди.

Всі бічні ребра правильної піраміди рівні, а бічні грані – рівнобедрені трикутники.

 

Доведення даних фактів проводиться усно:

 

  1. Будь – яке бічне ребро є гіпотенузою прямокутного трикутника, одним з катетів якого є висота піраміди, а другим – радіус кола, описаного навколо основи. Ці прямокутні трикутники рівні (за двома катетами). Отже, їх гіпотенузи також рівні.

 

  1. Так як бічні ребра правильної піраміди рівні, то її бічні грані – рівнобедрені трикутники. Так як А1А2 … Аn  - правильний многокутник, то основи цих трикутників також рівні між собою. Отже, бічні грані рівні (за трьома сторонами)


Апофема

Апофема – висота бічної грані правильної піраміди, проведена з її вершини. Цей термін вживається тільки для правильної піраміди, хоча у неправильної піраміди також можуть бути рівні висоти бічних граней.

Питання до учнів:

  • Скільки апофем у правильній піраміді?
  • Чи рівні апофеми правильної піраміди? Чому?
  • Скільки висот у піраміди?

Графічне завдання: провести апофему правильної шестикутної піраміди.

6). Закріплення вивченого матеріалу.

Розв'язування задачі на побудову

В правильній шестикутній піраміді побудувати:

  • кут між бічним ребром і площиною основи;

  • лінійний кут двогранного кута при основі.

Розв'язати задачу:

Площа бічної грані правильної чотирикутної піраміди дорівнює 48 см2 , а периметр основи – 12 см. Обчисліть апофему піраміди.

  • Який чотирикутник лежить в основі правильної піраміди?
  • Що є бічними гранями правильної піраміди?
  • Де лежить основа висоти піраміди?
  • Як побудувати апофему піраміди?

Розв'язання задачі:

РАВСД = 12 см, отже, АВ = ВС = СД = АД = 12 : 4 = 3 (см)

– рівнобедрений (за властивістю правильної піраміди)

SMвисота

= ДС ∙ SM;

SM =  ;

SM = 32 (см).

7). Підведення підсумків уроку.

  • Яка піраміда називається правильною?
  • Запишіть співвідношення між бічним ребром b, апофемою l, радіусами r і R вписаного та описаного кіл основи правильної піраміди.
  • Чи можна піраміду назвати правильною, якщо:
  1. її основою є квадрат, а основою висоти – вершина квадрата;
  2. її основою є прямокутник, а основою висоти – точка перетину діагоналей прямокутника;
  3. її основою є рівносторонній трикутник, а основою висоти – точка перетину медіан трикутника.

8). Домашнє завдання

Вивчити зміст понять, розглянутих на уроці §22.

Виконати № 796

Відома піраміда Хеопса в Єгипті – правильна чотирикутна піраміда, висота якої дорівнює 147 м, а площа основи – 5,3 га. Знайдіть міру двогранного кута при ребрі її основи і кут нахилу до площини основи її бічного ребра.

Виконати № 797

Площа діагонального перерізу правильної чотирикутної піраміди вдвічі менша за площу основи. Доведіть, що протилежні бічні ребра піраміди перпендикулярні.

Урок закінчено. Можете бути вільні.


 

doc
Пов’язані теми
Геометрія, Розробки уроків
Додано
9 квітня 2020
Переглядів
11577
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку