Конспект уроку з хімії 11 клас "Узагальнення знань про типи зв'язку та будову речовин"

Про матеріал
Конспект уроку з хімії 11 клас "Узагальнення знань про типи зв'язку та будову речовин"
Перегляд файлу

11 клас   Урок №13 .Тема.   Узагальнення знань з теми «Хімічний зв'язок і будова речовини»

Мета:

  навчальна:  узагальнити й систематизувати знання учнів про види хімічного зв'язку й типи кристалічних ґраток

 розвиваюча: розвивати вміння й навички учнів застосовувати отримані знання для виконання завдань;

виховна:  виховувати  наполегливість та працелюбність, здатність обирати оптимальні рішення співпраці в групі, взаємоповагу та взаєморозуміння.

  сприяти формуванню в учнів уявлень про зв’язок теорії з практикою;

здоров’язбережувальна полягає в розумінні впливу  хімічних речовин  на організм людини і пов’язана з готовністю дотримуватись правил техніки безпеки при роботі з цими речовинами, а також знанням і вмінням надавати допомогу   в разі  потреби.

 Тип уроку:

узагальнення і систематизація знань , практичне використання  знань, умінь та навичок.

Форми роботи:  

  бесіда , фронтальна робота з  класом, перевірка знань у формі гри з   

  кубиком,  робота з опорною схемою, виконання тестів.

Обладнання:  мультимедійна презентація,  таблиці , картки – завдання, кубик.

   Хід уроку

І. 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. 

    На цьому уроці ми з вами   повторимо  все, що знаємо про хімічний зв'язок та будову речовин. За державними вимогами ви повинні:

-  вміти   називати відомі вам типи хімічних зв’язків , наводити приклади відповідних сполук;

- пояснювати  утворення йонного, ковалентного (полярного і неполярного) зв'язків;

- складати  електронні формули молекул та схеми їх утворення;

- використовувати поняття електронегативності для характеристики хімічних зв'язків;

- знати  типи кристалічних ґраток речовин,   наводити приклади;

- прогнозувати фізичні властивості та практичне використання речовин залежно від виду хімічного зв'язку і типу кристалічних ґраток;

 

 На наступному уроці виконуємо контрольну роботу, тому потрібно з’ясувати все, що не зрозуміли, пропустили, або забули.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Повторення базових питань з теми (у формі гри з кубиком)

  1. Що називається хімічним зв’язком?
  2. Які типи зв’язків ви знаєте?

3. Яку властивість атома називають електронегативністю?

4.Як змінюється електронегативністю у групах?

5. Як змінюється електронегативністю у періодах?

  1. Який зв’язок атомів називають ковалентним?
  2. Який зв’язок атомів називають ковалентним неполярним?
  3. В яких речовинах виникає ковалентний неполярний зв’язок?
  4. Який зв’язок атомів називають ковалентним полярним?

10.В яких речовинах виникає ковалентний полярний зв’язок?

     11. Який зв'язок називається йонним?

12. Між атомами яких елементів виникає йонний зв’язок?

13. Що таке йони?

  1. Як утворюються позитивно заряджені йони?
  2. Як утворюються негативно заряджені йони?
  3.  Чим відрізняються кристалічні речовини від аморфних? Наведіть приклади кристалічних і аморфних речовин.
  4.  Які тип  кристалічних ґраток  ви знаєте ?
  5.  Які фізичні властивості характерні для речовин з кристалічними ґратками:

 а) йонними; б) молекулярними; в) атомними; г)металічними ?

ІІІ. Виконання тренувальних вправ (питання проектуються на екрані)

  1. Повторимо найважливіші визначення, з якими ми зустрілися під час вивчення теми.  Закінчіть речення:
  1. Електронегативність — фізична величина, що показує здатність атомів певного елемента …..(притягувати до себе електрони атомів інших хімічних елементів у хімічних сполуках).
  2. Хімі́чний зв'язо́кце взаємодія між атомами або іншими частинками…(яка утримує їх у молекулі чи твердому тілі).
  3. Ковалентний зв’язок це хімічний зв’язок, що виникає в результаті утворення….( спільних електронних пар) .
  4. Ковалентний неполярний зв'язок  - це зв'язок, при утворенні якого      утворюються  спільні електронні пари, які...

(розміщуються симетрично відносно обох  атомів. )

  1. Ковалентний полярний зв'язок  - це зв'язок, при утворенні якого      утворюються  спільні електронні пари, які  …

( зміщуються до більш електронегативного атома.)

  1. Йони - це заряджені частинки, на які перетворюються атоми

(в результаті втрати або приєднання електронів.)

  1. Йонний зв'язок  - це зв’язок між йонами, що здійснюється завдяки   

   (електростатичному притяганню йонів

      8) Металічний зв’язок - це зв’язок, що… (існує в металах та їх сплавах між позитивно зарядженими йонами металів та валентними електронами, що є спільними для всіх йонів.)

 9) Водневий зв’язок - це зв’язок, який виникає між …(атомом Гідрогену однієї молекули та атомом сильно електронегативного елемента (F, O, N) іншої молекли (іноді в межах однієї молекули)

10) Назвіть 2 стани , в яких можуть перебувати тверді речовини. (кристалічний та амотфний)

      11) Кристалічна граткаце розміщення в просторі йонів, атомів або

         молекул ….(у певному систематичному порядку).

12) В аморфному стані молекули, атоми, йони твердої речовини розташовані…. (хаотично)

  1. Визначення типу зв’язку у даних речовинах:

1) Вкажіть   формулу речовини з ковалентним неполярним зв’язком:

А) HCl,     Б)  N2,       В)  CaO,       Г) CO2.

2) Вкажіть   формулу речовини з ковалентним полярним зв’язком:

А) H2,     Б)  NO2,       В)  Na2O,       Г) O2..

3) Вкажіть   формулу речовини з йонним  зв’язком:

А) H2О     Б)  Сl2,       В)  K2O,       Г) SO2.

Відповіді: 1Б, 2Б, 3В.

3. Порівняйте ковалентні зв'язки  у молекулі амоніаку та катіоні амонію. Чим вони подібні і чим відрізняються?

https://lh4.googleusercontent.com/9iWefEJmJsgQO8SAjyPWoHpjVGGg0fw0V3Cvg_2d2nL6wSpoUY8vHUpZXTlSOi3JsUg1RTq90F_gWaY3MWIU8pMxK406YEGHfA7foXcTU8G8GHGPKb4=w472    NH3 та [NH4]+  

Подібні: утворюється за рахунок спільних електронних пар.

  Відрізняються механізмом утворення: усуспільнення електронів і донорно-акцепторний механізм.

 

4. Скласти електронні формули речовин: а) води; б) азоту.

https://lh3.googleusercontent.com/Ykg3kH2a8uhIzl2rvMvhPFmckuIaR6TNSjH5bN3lejkGZO8zuyO3qxQkgJku2rWaWPSK1QvHnWSI_M2yVceXnu0_fb4Cgke6oNaj5KD_q4sCK_ymMirZ=w472https://lh5.googleusercontent.com/W2XjUb2GMwFePH-3zhqkDldTOIRLx2poOVAxdP7B7g7TeCrYZ30kPal29WBW3-4kL9854LPTf5-cesXGhr4gAnoU_d34X_rSubhNDQBrDy7AHPlRBYs=w572

 

 

 

5. Поясніть утворення даних речовин, запишіть схеми їх утворення. Вкажіть тип зв’язку:

а) кисню; б) бромоводню;  в) барій сульфіду

а)                                           

 

 

б)         HBr      H∙ + : Br:   →    H : Br:    Н →Br

 

    

     в)

                    BaS     Ba : +:S:  →  Вa2+ [:S: ]2-

 

5. Доповніть твердження:

1) Ковалентний полярний зв'язок утворюється …

а) між атомами металічного і неметалічного елементів

б) між атомами одного  неметалічного елементів

в) між атомами різних неметалічних елементів

г) між атомами одного металічного   елемента

 2) Ковалентний неполярний зв'язок утворюється …

а) між атомами металічного і неметалічного елементів

б) між атомами одного  неметалічного елементів

в) між атомами різних неметалічних елементів

г) між атомами одного металічного   елемента

3) Йонний зв'язок утворюється …

а) між атомами металічного і неметалічного елементів

б) між атомами одного  неметалічного елементів

в) між атомами різних неметалічних елементів

г) між атомами одного металічного   елемента

Відповіді: 1В, 2Б, 3А.

6.  Вкажіть, у бік атома якого елемента зміщені спільні електронні пари в молекулі РH3:

А Гідрогену, як більш електронегативного атома;       

Б Фосфору, як більш електронегативного атома;

В Гідрогену, як менш електронегативного атома;

Г Фосфору, як менш електронегативного атома.

Відповіді: Б

7. Вкажіть молекулу,хімічний зв'язок у якій є найбільш полярним:
А. РН3; Б.  НСl;  В.  H2S;      Г.  SiН4.

Відповіді: Б

8. Укажіть тип кристалічних ґраток даних сполук:

1. Калій хлорид

А. Молекулярна

2. Азот

Б. Йонна

3. Графіт

В. Металічна

4. Цинк

Г. Атомна

Відповіді: 1Б, 2А, 3Г, 4В.

9. Встановіть відповідність між типом кристалічних ґраток і властивостями речовини:

Тип кристалічних ґраток

  1. атомна;
  2. молекулярна
  3. йонна
  4. металічна

Фізичні властивості

А  тверді, крихкі, тугоплавкі,      нелеткі, більшість   розчинні у воді,

у розчинах і розплавах  проводять електричний струм.

Б  невисока твердість, легкоплавкі,   

леткі, не проводять електричний струм.

 В  дуже тверді, дуже тугоплавкі, нелеткі нерозчинні у воді, діелектрики або напівпровідники.  

 Г.  пластичні, ковкі, електро – і теплопровідні, блискучі,

 нерозчинні у воді       

 

1

2

3

4

В

Б

А

Г

 

  1.  Порівняйте ковалентний полярний і неполярний  зв’язки.  Вкажіть подібність і відмінність. Наведіть приклади відповідних сполук.
  2.  Порівняйте ковалентний та йонний  зв’язки.  Вкажіть подібність і    відмінність. Наведіть приклади відповідних сполук.

 

  1.  Чому речовини з різними типами кристалічних решіток мають різні властивості? Відповідь підтвердіть прикладами.                                                        

 

ІV.  Підведення  підсумків  уроку

 

V.  Домашнє завдання

Повторити §§5 - 8  Приготуватися до контрольної  роботи

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лісовецька Марія Юріївна
    Загальна:
    3.0
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    2.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Кулікова Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
27 вересня 2020
Переглядів
4624
Оцінка розробки
4.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку