Конспект уроку з хімії 7 клас "Добування кисню в лабораторії. Реакції розкладу. Поняття про каталізатор".

Про матеріал
Конспект уроку з хімії 7 клас. Добування кисню в лабораторії. Реакції розкладу. Поняття про каталізатор.
Перегляд файлу

Тема уроку: Добування кисню в лабораторії. Реакції розкладу. Поняття про каталізатор.

Мета: закріпити поняття про елементи та прості речовини на прикладі Оксисену та кисню; ознайомити із історією відкриття кисню; сформувати поняття про реакції розкладу на прикладі реакції добування кисню. Вдосконалювати навички розставляння коефіцієнтів у хімічних рівняннях на прикладі реакцій розкладу. Ознайомити із способами добування та збирання кисню у лабораторії. Сформувати поняття про каталізатор. Розвивати навички встановлювати причинно-наслідкові зв’язків між будовою та фізичними властивостями речовини. Розвивати самоосвітню та полікультурну компетентність. 

 

Обладнання: періодична система хімічних елементів, модель молекули кисню, таблиця - схема «Досліди Дж. Прістлі»; для проведення демонстраційного експерименту: прилад для одержання газів, дерев’яна скіпка, вода, калій перманганат, манган(ІV) оксид, гідроген пероксид.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок - дослідження

Хід уроку:

І. Організаційний етап уроку

Привітання вчителя. Емоційне налаштування учнів на урок.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Перевірка письмового домашнього завдання.

Робота біля дошки:  завдання для 2 учнів. Заповнити заготовлену зазадалегід таблицю:

Оксиген

Кисень

Хімічний символ  -

Відносна атомна маса –

Положення в періодичній системі:

Порядковий номер -

Період –

Група –

Будова атома:

Число пртонів у ядрі –

Число електронів в атомі -

Хімічна формула –

Відносна молекулярна маса -

Тип речовини –

Будова речовини -

 

Метод «Мікрофон»

  • До складу яких речовин входить Оксиген?
  • Де проста речовина кисень поширена в природі?
  • Уявіть , що ви даєте інтерв’ю про свого друга на ім’я кисень. Назвіть основні риси його характеру ( фізичні властивості кисню).

Звіт про виконання творчого завдання (малюнки – схеми).  

ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на нас чекає урок – дослідження, на якому ми  познайомимось з цікавою історією відкриття кисню, довідаємось про способи добування кисню в лабораторних умовах. Отримані знання ви зможете використати на наступних наших уроках, а також матимете можливість розвинути свої практичні вміння та навики.

Запишіть тему уроку в робочий зошит.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Історія відкриття кисню.

Розповідь вчителя:  Історія відкриття кисню досить цікава. Ще у VІІІ ст. китайський учений Мао – Хоа встановив наявність у складі повітря двох газів, один з яких мав властивість підтримувати дихання і горіння. В Європі кисень відкрили лише через 1000 років  майже  одночасно два видатні хіміки  - швед К. Шеєле (1771 рік )  та  англієць  Дж. Прістлі (1774 рік).

Метод «Мозковий штурм» : Розгляньте таблицю – схему  «Досліди Дж. Прістлі» і визначте, які властивості кисню доводять дані експерименти.

 Однак ці вчені  були ревними захисниками теорії флогістону, яка стала гальмом для науки, та не зрозуміли самі важливої ролі кисню в природі. У 1775 році французький хімік А. Лавуазьє встановив, що кисень – складова частина повітря. Він створив кисневу теорію горіння, дослідив, що атоми Оксигену входять до складу багатьох речовин. Тому всі лаври у відкритті кисню належать саме А. Лавуазьє.

Звіт про роботу творчої групи. Цікаві відомості з історії відкриття кисню і вчених, які досліджували кисень.

Додаткові відомості для учнів:  Аптекар – академік Карл Шеєле (1742 – 1786) – видатний шведський хімік і фармацевт – помер при спробі визначити на смак синильну кислоту. Хіміки того часу, одержавши нову речовину, завжди куштували її. Шеєле вперше синтезував цю найсильнішу отруту. Він описав запах синильної кислоти як запах гіркого мигдалю.

Питання до учнів:  Пригадайте одне з головних правил поводження в хімічному кабінеті щодо можливості визначати смак речовин. Про що йдеться ?

Добування кисню в промисловості.

Розповідь вчителя.

Добування кисню в лабораторії.

Метод «Акваріум». Учні об’єднуються  у малі групи  і отримують картки з  переліком формул речовин, з яких в лабораторних умовах можна добути кисень ( КМnO4 , H2O2 , H2O , KClO3 , HgO , KNO3 , Mn2O7).

 Питання до групи:  Які речовини використовуються для добування кисню в лабораторії (ті, які містять атоми Оксигену). Учні обговорюють питання і один з учасників групи висвітлює результати роботи групи. Заслуховуються представники всіх груп і в кінцевому результаті робиться загальний висновок.

Експериментальне засвоєння знань.

1) Одержання кисню з калій перманганату шляхом витіснення повітря і води (під час демонстрації учитель коментує свої дії).

Постановка проблемного питання до учнів:  

1) Яким чином можна виявити, що кисень заповнив склянку, якщо відомо, що ця речовина газ без кольору і запаху?

2) Чому кисень витискуватиме повітря і воду?

2 КМnO4 = К2МnO4 + МnO2 2

2) Одержання кисню з гідроген пероксиду (під час демонстрації учитель коментує свої дії).

H2O2  =    H2O + О2

МnO2 – каталізатор.

Питання до учнів: що таке каталізатори?

Для того, щоб ви краще зрозуміли природу дії каталізатора , я розповім вам давню легенду:

В далекій східній країні жив селянин у якого було три сина. Коли настав його час покидати цей світ, він прикликав дітей до себе і сказав: «Я залишаю вам у спадок все своє добро: 17 білих верблюдів. Розділіть їх так: старший син нехай візьме собі 1/2 частину від кількості верблюдів, середній – 1/3 , а молодший – 1/9». Після смерті батька сини замислились, як же може старший брат взяти 1/2 верблюдів, якщо їх 17. Довго міркували брати, аж допоки не помітили, що на чорному верблюді, завантаженому тюками з книгами, до них наближається незнайомий чоловік. Вирішили вони запитати поради у чужинця. Гість уважно вислухав братів, таємниче усміхнувся і порадив їм взяти його чорного верблюда і поділити спадок згідно батькового заповіту. Отже, верблюдів стало 18: старший брат взяв собі 9 (1/2 частину від 18), середній – 6, а молодший – 2. Скільки ж верблюдів отримали брати – 17. А розумний чоловік сів на свого чорного верблюда, який так і не дістався братам і поїхав далі.

Висновок: чорний верблюд прискорив події, але сам при цьому не дістався нікому із братів. Так і каталізатори – вони прискорюють хід хімічних реакцій, але самі при цьому не витрачаються.

До учнів: Запишемо рівняння реакцій, в результаті яких в лабораторії теж можна отримати кисень.

  1. 2HgO= 2Hg + O2
  2. 2 KClO3 = 2KCl + 3O2
  3. 2 KNO3 = 2KNO2 + О2

«Мозковий штурм» .  Що спільного в усіх складених нами рівняннях реакції (з однієї речовини після реакції утворюється кілька). Це реакції розкладу. Хто з присутніх спробує дати визначення, що ж таке реакції розкладу.

V. Рефлексія.

«Робота в групах»:  Розставте речовини в порядку зростання масової частки Оксисену в них: КМnO4 , H2O2 ,  KClO3. (Взаємооцінювання)

З яких речовин найвигідніше добувати кисень.

Розв’язування задач.

Розрахувати в якій речовині масова частка Оксисену більша: КМnO4, Н2О2, KClO3. (Самооцінювання)

Робота з підручником:   Виконайте завдання для засвоєння матеріалу 2  (с. 129 підручника).

Що вам найбільше запам’яталося на уроці?

VІ. Підсумок уроку.

  Вчитель:  Дякую за вашу роботу на уроці.

  VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати §17 (О.В.Григорович Хімія 7 клас. Харків Видавництво  «Ранок», 2015)

Виконати вправи:

І група – 5 ст.129;   ІІ група – 6 ст.129.

Завдання для творчої групи.

  Написати  продовження науково – фантастичного оповідання: «Космічний корабель прибув на невідому планету. Зовнішні аналізатори встановили відсутність у повітрі кисню…»

Питання, які можуть допомогти:                                              

  • Що побачили космонавти?                                                               
  • Які умови життя на планеті?                                        
  • Які речовини перестали існувати?
  • Чи може інший елемент замінити Оксиген?

Які умови обов’язкові для існування на планеті життя? 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
3 серпня 2023
Переглядів
371
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку