Конспект уроку з хімії для 11 класу на тему: "Явище адсорбції"

Про матеріал
Конспект уроку з хімії для 11 класу (за новою програмою). Тема уроку: Явище адсорбції". Ознайомлення з адсорбцією на прикладі активованого вугілля та із застосуванням активованого вугілля.
Перегляд файлу

11 клас (загальноосвітня програма)

ЯВИЩЕ АДСОРБЦІЇ

Мета уроку:

Навчальна: узагальнити й систематизувати знання учнів про неметалічні елементи та їхні сполуки; розширити знання учнів про неметали; ознайомити учнів з поняттям «адсорбція» на прикладі активованого вугілля, показати його застосування; 

Корекційна: розвивати вміння узагальнювати та систематизувати знання; активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати інтерес до вивчення предмету, створювати ситуації зацікавленості та позитивного сприйняття навчальної діяльності;

Виховна: встановлення зв’язків одержаних знань з практикою.

Тип уроку: узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок.

Форми роботи: семінар, самостійна робота.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, комп’ютер, мультимедійний проектор.

ХІД УРОКУ

 І. Організаційний момент

 Ти - сам загадка. Відгадай себе,

І все, мабуть. тоді на місце стане.

Червоне,біле,ніжно-голубе

Відкриється за шторою туману.

В твоїх очах світає небокрай,

А дум плоди,мов яблука на вітах…

Насамперед себе ти розгадай,

Коли ти хочеш інших зрозуміти.

                                   В.Крищенко

ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань

ІІІ. Використання знань, умінь і навичок для виконання тренувальних вправ

Завдання 1.

  1. Дайте характеристику хімічного елемента (Оксигену, Сульфуру, Карбону, Фосфору).
  2. Охарактеризуйте фізичні й хімічні властивості простої речовини, утвореної елементом.
  3. Наведіть приклади використання простої речовини й найбільш використовуваних сполук хімічного елемента.
  4. Опишіть кругообіг неметалічного елементу в природі.
  5. Складіть схему перетворень за участі сполук хімічного елемента та рівняння хімічних реакцій.

Завдання 2. Обчисліть масу кварцового піску, кальцинованої соди й вапняку, необхідних для одержання скла для шибок масою 2,4•104 кг, якщо вихід продукту реакції становить 90 % від теоретично можливого.

http://poradumo.pp.ua/uploads/posts/2014-09/fzichn-vpravi-dlya-zmcnennya-sercya_211.jpegФізкультхвилинка 

1. Вчитель                                                        2. Учень

Трава низенька-низенька.                                Робить присідання.
Дерева високі-високі.                                       Піднімає руки вгору.
Вітер дерева колише-гойдає.                           Обертається.
То направо, то наліво нахиляє.                        Нахиляється вправо, вліво.
То вгору, то назад.                                            Потягується вгору, назад.
То вниз нагинає.                                               Нахиляється вперед.
Птахи летять-відлітають.                                 Махає руками-«крильми».
А учень тихенько за парту сідає.                                                    Сідає за парту.

IV. Вивчення нового матеріалу.

 Адсорбція — це поглинання газів або розчинених речовин з розчину поверхнею твердого тіла або рідини. Адсорбція є одним із видів сорбції. Адсорбція відбувається під впливом молекулярних сил поверхневого шару адсорбенту. У деяких випадках молекули адсорбату (речовини, яка поглинається) взаємодіють з молекулами адсорбенту й утворюють з ними поверхневі хімічні сполуки (хемосорбція). За постійної температури фізична адсорбція посилюється внаслідок підвищення тиску або концентрації розчину. Процес, зворотний адсорбції, називається десорбцією.

https://i.ytimg.com/vi/f10ooTTqnlA/hqdefault.jpgАдсорбенти — високодисперсні природні або штучні матеріали з великою площею поверхні, на якій відбувається адсорбція речовин з газів або рідин, що стикаються з нею. Для очищення повітря й води від шкідливих речовин на очисних спорудженнях широко використовується метод адсорбції. Найбільш широко використовувані адсорбенти: активоване вугілля, силікагелі, алюмосилікагелі, оксиди й гідроксиди деяких металів, губчасті метали, природні мінерали.

Адсорбція. Домашній експеримент

Мета досліду: вивчити поняття адсорбції.

Завдання: дослідити чи адсорбує активоване вугілля розчин йоду у воді.

Реактиви та обладнання: таблетки активованого вугілля, йод (спиртовий розчин, w = 5%), склянка, вода, піпетка.

Порядок виконання: У склянку налий воду об’ємом 100 мл, додай одну краплю спиртового розчину йоду. Що спостерігаєш? Додай у склянку одну пігулку активованого вугілля, вміст перемішай чайною ложкою. Дай рідині відстоятися. Що спостерігаєш? Де можна використати це явище?

Додатковий матеріал

Активоване вугілля в домашній аптечці

Перед вживанням подрібніть таблетки активованого вугілля, розведіть отриманий порошок водою і вживайте вийшла суміш. Це необхідно для того, щоб абсорбуюча поверхню активованого вугілля стала ще більше. Якщо немає часу або можливості провести ці маніпуляції, можна просто розжувати таблетку і запити її теплою кип'яченою водою. У цьому випадку активоване вугілля починає діяти вже через хвилину після попадання в шлунок.

http://www.olympica.com.ua/img/f/a/fa76e6c9706889faff7fc4f9f6995882.jpegАктивоване вугілля також існує в твердих желатинових капсулах, але воно діє більш повільно, ніж вугільний порошок, оскільки для розчинення желатинової оболонки потрібен час.

Активоване вугілля повинно входить в домашню аптечку кожної людини, адже воно допомагає не тільки при розладах травлення, проносах і запорах. Активоване вугілля - це засіб першої допомоги при отруєннях різного роду.

Результати численних наукових експериментів підтвердили ефективність застосування активованого вугілля в якості протиотрути. Так, в одному експерименті тваринам вводили стократну смертельну дозу отрути кобри, змішану з активованим вугіллям, але це не завдало їм ніякої шкоди.

В інших експериментах з активованим вугіллям змішували інші смертельно небезпечні отрути - миш'як і стрихнін. Приготовану суміш під наглядом лікарів у строго контрольованих умовах ковтали люди - учасники експерименту. Ніхто з них не постраждав, хоча дози отрути в 5 - 10 разів перевищували смертельну.

Тому при отруєннях з попаданням отрути через рот слід, в першу чергу, промити шлунок та прийняти активоване вугілля (1 - 2 столові ложки суспензії вугілля у воді). Оскільки всі лікарські препарати являють собою хімічні сполуки, всі вони можуть бути отруйними, якщо перевищена рекомендоване дозування. При отруєннях ліками також рекомендується терміново (протягом двох годин після отруєння) прийняти активоване вугілля.

Як використовувати

Лікарі рекомендують приймати активоване вугілля в таких випадках:

  • для лікування отруйних комах, павуків і змій;
  • для лікування отруєння харчовими продуктами і лікарськими препаратами, у тому числі при передозуванні аспірину, тайленолу та інших ліків;
  • при деяких формах дизентерії, при діареї, диспепсії, запорах і метеоризмі;
  • для дезінфекції ран та усунення їх запаху;
  • для виведення з організму токсичних речовин, що викликають анемію у хворих на онкологічні захворювання;
  • для очищення крові від токсинів при хворобах печінки і нирок;
  • для очищення крові при переливанні крові.

Хоча активоване вугілля широко застосовується при отруєннях різного характеру, воно не ефективне при отруєнні ціанідами, алкоголем, їдкими лугами, мінеральними кислотами або борною кислотою.

Для лікування таких отруєнь застосовуються препарати з протилежним pH-фактором.

При отруєнні (будь то їжею, алкоголем, важкими металами, лікарськими препаратами) застосування активованого вугілля знижує рівень токсинів у крові, а також олігопептидів, сечовини, залишкового азоту, креатиніну та білірубіну.

Рекомендована доза вугілля при отруєннях та інтоксикаціях становить 20-30 г у вигляді водної суспензії: необхідну кількість порошку для приготування суспензії розводять у 100-150 мл води (в 1 чайній ложці порошку міститься 1 г). При гострих отруєннях лікування починають з промивання шлунка 10-20% суспензією, потім переходять на прийом всередину - 20-30 грамів на добу. Лікування продовжують з розрахунку 0,5-1 грами на 1 кілограм тіла на добу в 3-4 прийоми протягом 2-3 днів

Однак при шлунково-кишкових кровотечах в анамнезі, вираженому набряковому синдромі, виразковому процесі шлунка і кишечника, порушення кислотно-лужної рівноваги і гіперкапнії слід утриматися від вживання всередину активованого вугілля.

Ефективне активоване вугілля і при лікуванні гострого панкреатиту. При захворюванні легкого ступеня використовують ентеросорбцію, яка сприяє відновленню перистальтики кишечника і нормальних показників крові, знижує інтоксикацію. При середній тяжкості проводять гемосорбцію в поєднанні з прийомом ентеросорбентів.

Внутрішнє очищення активованим вугіллям застосовують навіть при механічних травмах черепа, кінцівок, хребта, тазу і грудей. Це зменшує можливість ускладнень. Медичні дослідження показують, що ентеросорбція при травмах в кілька разів знижує випадки появи ранової інфекції, сепсису, перитоніту, легеневих, інфекційних та гнійно-септичних ускладнень. Значне поліпшення самопочуття при вживанні активованого вугілля спостерігалося навіть у хворих на псоріаз.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.

 

Список використаних джерел:

1. 3. Федорів Т.М. Дидактичні умови реалізації факультативу «Хімія в побуті» / Т.М.Федорів// Науковий вісник Національного аграрного університету. – К.,2000.

2. Різванов А.К. Хімічний експеримент у школі: Методичний посібник.- Харків Веста: Видавництво «Ранок», 2002.

3. Лавренюк А.П. Домашній хімічний експеримент. Режим доступу: - [http://lavrenyuk1972.ce-ya.com/files/2014/12/domashnij-eksperement.pdf].

4. Активоване вугілля: корисні властивості. Режим доступу: [http://www.olympica.com.ua/360502-aktivovane-vugillya-korisni-vlastivosti-u-domashnijj-aptechci.html].

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Зубчик Віта Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
31 жовтня 2019
Переглядів
12450
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку