Конспект уроку з хімії для 7 класу на тему: "Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння."

Про матеріал
Тип уроку: комбінований. Конспект уроку з хімії для 7 класу на тему: "Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння."
Перегляд файлу

Дата: ________________

Тема: Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння.

Очікувані результати: учень висловлює судження про значення закону збереження маси речовини; вміє розставляти коефіцієнти.

Тип уроку: комбінований.

Методи навчання: словесні, наочні, практичні.

Клас: 7 клас.

Базові поняття та терміни: атом, молекула, хімічні реакції, закон збереження маси.

Обладнання і матеріали: ПСХЕ Д. І. Менделєєва; технохімічні терези з наважками, двоколійна пробірка. Розчини барій хлориду та натрій сульфату.

 

Перебіг уроку

I. Організаційна частина.

II. Перевірка домашнього завдання.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

З уведенням у XVII столітті в хімії точних вимірювань збільшилась різноманітність дослідів з вивчення речовин. Зокрема, англійський вчений Роберт Бойль проводив багаторазове прожарювання металу свинцю у скляній посудині — реторті. Перед проведенням дослідів реторту з уміщеним у неї свинцем зважували і запаювали. По завершенні дослідів реторту відкривали і повторювали зважування. Щоразу виявляли збільшення маси. Про те, що у реторті крім металу було повітря, а в ньому кисень, який вступав у хімічну реакцію з металом, вчені не могли знати, бо на той час ще не був відкритий склад повітря. Відтак ніхто й гадки не мав, що замість кисню, який прореагував з металом, у відкриту реторту надходила нова порція повітря. Від цього маса реторти після прожарювання завжди була дещо більшою, ніж до нього. Такі результати досліду потребували наукового пояснення. Його зробив Михайло Васильович Ломоносов.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Бесіда:

- Чи залишається незмінною маса речовин під час хімічних реакцій?

- А чи залишається незмінною кількість атомів? (Учні висловлюють припущення.)

- Як можна перевірити ваші гіпотези? Що необхідно зробити, щоб це з'ясувати?

Демонстрації:5. Дослід, що ілюструє закон збереження маси речовин.

Для демонстрації досліду, що ілюструє закон збереження маси, необхідно розташувати у двоколійній пробірці розчини барій хлориду та натрій сульфату. Пробірку закриваємо корком і підвішуємо до терезів. За допомогою важків терези переміщуємо в стан рівноваги і після цього (обов'язково із закритим аретиром) складове двох колін змішуємо. У результаті реакції розчин стає каламутним, а після повторного зважування доводимо, що маса пробірки залишилася незмінною.

Після обговорення досліду учні формулюють висновок: загальна маса речовин у результаті хімічної реакції не змінюється.

Михайло Васильович Ломоносов відкрив закон збереження маси речовин: маса речовин, що вступають у хімічну реакцію, дорівнює масі речовин, що утворюються внаслідок реакції.

М. В. Ломоносов поміщав у реторту метал, запалював і нагрівав. Після нагрівання маса реторти не змінювалася, хоча метал реагував з киснем і на ньому з’являлась іржа.

Запишемо рівняння реакції:

Fe + O2Fe2O3

Запишемо відносні молекулярні маси речовин:

56    32         160

- Чому не виконується закон збереження маси?

Кількість атомів різних елементів у лівій і правій частинах рівняння повинна бути однаковою. У рівнянні хімічної реакції для вирівнювання кількості однакових атомів у різних частинах рівняння використовують коефіцієнти, що записуються перед формулами речовин. Коефіцієнти не треба плутати з індексами в хімічних формулах.

Приклад: 2Н2О – коефіцієнт – показує скільки даних молекул бере участь або утворюється в хімічній реакції. А індекс – показує кількість атомів елемента в молекулі речовини. Речовини в лівій частині рівняння називаються реагентами, а в правій – продуктами реакції. Замість знаків дорівнює в рівнянні хімічної реакції для зручності використовують стрілку, що показує напрямок плину реакції.

Число атомів кожного елемента в лівій частині повинне дорівнювати числу атомів кожного елемента в правій частині рівняння. Для досягнення цього потрібно підібрати і поставити перед формулами відповідні коефіцієнти.

Тому слід поставити коефіцієнти:

4Fe + 3O2 2Fe2O3

224 + 96 = 320

Хімічні рівняння записуємо за допомогою формул і хімічних символів. Вони слугують для зображення хімічних реакцій і відбивають закон збереження маси речовини.

Хімічне рівняння – це умовний запис реакції за допомогою хімічних формул і математичних знаків.

V. Узагальнення та закріплення знань учнів.

Бесіда:

1.Яке значення закону збереження маси?

(Учитель надає допоміжні запитання, корегує відповіді, підсумовує й пояснює.)

2.Розстав коефіцієнти у наведених схемах, вкажіть їх суму:

1) Na + S →Na2S

2) Н2О2 → Н2О + О2

3) Na + СІ2 → NaCl

4) Мg + О2 → МgО

5) Fе + СІ2FеСІ3

6) N2 + Н2NH3

7) Nа + О2Nа2О2

8) Fе + О2Fе3О4

9) АІ + НСІ → АІСІ3 + Н2

 3. Виконання вправ с.

 

VI. Підсумoк уроку.

 

VІІ. Домашнє завдання.

 Опрацювати §

 Письм. №

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. фертак наталя
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
6 листопада 2019
Переглядів
9034
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку