Конспект уроку з хімії для 8-го класу на тему "Кислоти. Хімічні властивості кислот. Реакція заміщення."

Про матеріал

На уроці розглянуто хімічні властивості кислот: дія кислот на індикатори та взаємодія кислот з металами. Узагальнено поняття "Реакція заміщення". Використано елементи схематичного унаочнення навчального матеріалу.

Перегляд файлу

 

Урок хімії у 8 класі

Тема. Кислоти. Хімічні властивості кислот. Реакція заміщення.

Цілі. Ознайомити учнів з хімічними властивостями кислот: дією кислот на індикатори, взаємодією з металами, продовжити формування в учнів навичок: дисциплінованості, працьовитості; навчити акуратності при оформленні завдань в зошиті;  розвивати хімічну мову, розумову та пізнавальну активність, практичні уміння та навички при виконанні  хімічного експерименту, уміння узагальнити і робити висновки при вивченні матеріалу  теми.

Обладнання й матеріали: комп’ютер, мультимедійний проектор, дидактичний матеріал, технологічні карти, інструктивні картки, реактиви: зразки кислот, індикатори, зразки металів.

Тип уроку: комбінований.

Методи навчання: пояснювально-ілюстративні, словесні, частково-пошукові, практичні, інтерактивні.

Міжпредметні зв’язки: хімія, основи здоровя.

Очікувані результати: учень складає формули кислот та солей, пише рівняння хімічних реакцій взаємодії кислот з активними металами, розставляє  коефіцієнти, визначає тип реакцій; встановлює причинно-наслідкові зв’язки між властивостями кислот та їх дією на організм людини.

        Ключова ідея: властивості кислот.  Експеримент - найголовніше джерело знань.

                                                    Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Емоційна рефлексія

 Сл.1 Шановні учні, сьогодні на уроці ми працюватимемо разом, я розраховую на вашу підтримку та допомогу. Кожному з вас я хочу побажати УСПІХУ! І не тільки на уроках хімії. Усе людське життя -  постійне бажання досягти успіху у вирішенні нових питань та проблем.

Сл.2  Генрі Форд писав: «Зібратися разом – це початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх» Тож нехай ці слова послужать нам епіграфом на уроці.

А зараз простягніть уперед ліву руку і уявіть на ній ваші життєві знання, простягніть уперед праву руку і уявіть ваші спеціальні знання. З’єднайте  долоні. Так ваш життєвий досвід, об’єднаний із знаннями стане вам у нагоді під час уроку. А тепер візьміться за  руки, ви об’єднали всі ваші знання, а це вже сила, це надія на успіх.

 Сьогодні на уроці ми будемо працювати над самооцінкою, бо це важливо для досягнення успіху в будь-якій справі. Крім того, за допомогою самооцінки ви в кінці уроку дізнаєтесь про результативність своєї роботи.

II. Актуалізація опорних знань

Сл. 3   Десь дуже далеко у Всесвіті знаходиться дивовижна планета Неорганія. А править чотирма містами царства гордовита цариця Хемі. Міста мають назви, а жителі прізвища. Мешканці міст добрі знайомі, між ними давно утворились міцні зв’язки. Неорганійці дружні, толерантні, хоча серед них є і досить імпульсивні особи, але Хемі всім дає раду. Діти, а ви знаєте назви міст Неорганії?

  • А які класи неорганічних сполук ми вже вивчили? Перевіримо ваші термінологічні знання.

Сл. 4   Бліц-опитування «Я знаю, що…» (Учні по черзі дають визначення…).

Сл. 5   «Хімічний тренінг»

Ви багато знаєте, а чи вмієте використовуючи набір формул кислот, класифікувати їх:

1). складіть рядок одноосновних кислот;

2). складіть рядок двохосновних кислот;

3). покажіть формулу трьохосновної кислоти;

4). складіть рядок безоксигенових кислот;

5). дайте характеристику ортофосфатній кислоті.

 

F:\відкритий урок НЕвмержицька Л,В,\DSC00316.JPG

З метою повторення  знань з теми «Оксиди. Кислоти» пропоную «Тест- тренажер».

Сл. 6 -  «Тест-тренажер»

1. Вибрати формулу оксиду:

 1. NaCl;

 2. СО2;

 3. Са(ОН)2;

 4. НNO3

2. Вибрати ряд, в якому знаходяться тільки формули кислотних оксидів:

 1. Na2O; SO2,  CuO,  Al2O3;

 2. BaO, SО3, SО2,  N2O5;

 3. CO2,  P2O5, SO3, SiO2,

 4. FeO,  ZnO,  P2O5, CO.

3 Серед наведених оксидів основним є:

 1. CO2;

 2. FeO;

 3. SiО2;

 4. P2O5.

4. «Знайди помилку». Яка формула написана невірно:

          1. SO3;

2. P2O5;

3. NaO2;

4. СO2.

5. Який оксид утворює сульфатну кислоту H2SO4:

1.S2O

2.SO2

3.SO3

4.S2O3

6. Серед наведених кислот виберіть двохосновну:

1.HCl;

2. H2SO4;

3. HNO3;

4.H3PO4.

7. Серед наведених кислот виберіть безоксигенову:

1. H2SO4;

2. HBr;

3. HNO3;

4.H2CO3.

8. Валентність кислотного залишку сульфатної кислоти:

1. I

2. III

3 IV

4 II

Я пропоную зараз оцінити свої можливості і вибрати варіант з яким, на вашу думку, ви зможете сьогодні справитись. Працюємо з технологічними картами. Завдання на зеленому тлі – достатній рівень, червоному – високий рівень.

Сл. 7-  «Виграй тендер» - обчислення задач з правом вибору

  Завдання для достатнього рівня знань

       Вуглекислий газ масою 8,8г розчинили у воді. Визначити масу карбонатної кислоти, що утворилась в результаті реакції. (12,4 г)

  Завдання для високого рівня знань

F:\відкритий урок НЕвмержицька Л,В,\DSC00327.JPG
               Сульфур (VI) оксид SO3 обємом 67, 2 л розчинили у воді. Визначити масу сульфатної кислоти, що утворилась в процесі реакції. (294 г) (Перевірка)

 

Ви подолали першу сходинку до досягнення мети уроку. Відзначимо це  «Смайликом» та попрацюємо кожний над своєю самооцінкою.

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Серед дивовижного царства неживої природи є чимало речовин, про існування яких ви дізнались на минулому уроці. Вони постійно навколо нас, і ми користуємось ними в повсякденному  житті. Ці речовини – кислоти.

Сл. 8 Ще багато цікавого дізнаємося про кислоти сьогодні. А вивчати ми будемо хімічні властивості кислот. В зошитах запишіть, будь ласка, тему уроку: «Хімічні властивості кислот. Реакція заміщення».

 Сл. 9 На уроці ви познайомитесь з правилами техніки безпеки під час роботи з кислотами, з індикаторами, з витискувальним рядом металів, реакцією заміщення. Діти, що ви очикуєте від уроку?

IV. Вивчення нового матеріалу.

Сл.10      Хімічні властивості кислот

На митниці затриманий вантаж. У наслідок шахрайських операцій серед

цистерн з кислотою з’явилися цистерни води. Працівники митної служби звернулися до нас по допомогу. Треба визначити, в яких цистернах міститься кислота? Яку речовину ви маєте взяти, щоб допомогти митникам?

Розчини кислот мають кислий смак, але в лабораторії пробувати речовини на смак категорично забороняється. Для виявлення кислот застосовують індикатори – складні органічні речовини, що змінюють своє забарвлення в присутності кислот. З них найчастіше використовують лакмус, метилоранж, універсальний жовтий.

Лабораторний дослід №1

  Дія розчинів кислот на індикатори

Сл. 11 Але перш ніж виконати лабораторний дослід, познайомимось з порядком дій. Порядок дій:

1.Повторення правил ТБ.

2.Ознайомлення з інструкцією лабораторного досліду.

3.Виконання досліду.

4.Занесення результатів в таблицю.

Сл. 12 Діти, у нас виникла неочікувана проблема. Кислота знищила деякі слова з ТБ. Працюємо з технологічними картами. Вставте знищені слова. Перевіряємо!

Сл. 13                                    Вставте слово.

Розчини кислот розїдають…(шкіру), спричиняють…(опіки). Поводитися з ними треба …(обережно), не брати …(руками). Якщо розчин кислоти потрапив на шкіру, потрібно…(змити) великою кількістю…(води).

F:\відкритий урок НЕвмержицька Л,В,\DSC00333.JPG
Сл. 14 Користуючись інструктивною карткою №1, перевіримо дію кислот на індикатори.

 

Сл. 15. Робота з підручником, ст.185., таблиця 11.

Висновок: індикатори змінюють свій колір у розчинах кислот завдяки наявності в їхньому складі Гідрогену.

Сл. 16   Вправа-енергізатор «Австралійський дощ» 

Лабораторний дослід №2

Сл. 17 Взаємодія кислот з активними металами

F:\відкритий урок НЕвмержицька Л,В,\DSC00345.JPG
Користуючись інструктивною карткою №2, перевіримо чи дійсно відбувається реакція між металом та кислотою. Проведення експерименту.

Пояснення вчителя.

 Кислоти реагують не з усіма металами однаково. Не всі метали здатні витискувати водень з кислот. За своєю активністю метали можна розмістити в так званий витискувальний ряд металів, який розміщений в нашому кабінеті над дошкою. Ви його найдете в своєму підручнику на ст. 192.

Сл. 18  Цей ряд вперше склав і дослідив видатний український учений М.М. Бекетов. В цьому ряду метали розміщені за зменшенням їхньої хімічної активності. Отже, серед наведених металів найактивнішим є літій, а найменш активним – золото. Цей ряд розділений на ліву і праву половину Гідрогеном. Метали, що стоять ліворуч від Гідрогену здатні витискувати його з кислот.

F:\відкритий урок НЕвмержицька Л,В,\DSC00353.JPG
Взаємодія кислот з металами належить до реакцій заміщення.

 

ИзображениеСл. 19 Діти, чи не нагадує вам реакція заміщення ситуацію в автобусі? Прокоментуйте її.

 

 

 

 

 

 

V. Узагальнення й систематизація знань

 Сл. 20-  «Сам собі вчитель»

 Здійснити ланцюг перетворень, використовуючи кольорову стрічку.

F:\відкритий урок НЕвмержицька Л,В,\DSC00361.JPG
( Перевірка)

 

Визначте результативність своєї роботи, підрахувавши сумарну кількість балів. Сумарна кількість балів це – ваша оцінка за урок.

VI. Підсумок уроку

Сл. 21  Рефлексія.

  • Вправа «Знаю. Розумію. Вмію.»
  1. Я знаю, що………..
  2. Я розумію як……….
  3. Я вмію писати (здійснювати, складати)………………

 Сл. 22 Складання ментальної карти. Для кращого запам’ятовування я пропоную створити ментальну карту, або карту-розуму, яка допоможе відновити матеріал двох уроків. Яке слово буде в центрі карти? (За допомогою вчителя діти складають ментальну карту)

 

 

 

F:\відкритий урок НЕвмержицька Л,В,\DSC00373.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти, чи існує універсальна форма успіху, чи одержали ми її сьогодні на уроці? Це питання належить до розряду проблем пошуку філософського каменя, створення вічного двигуна, побудови машини часу. Але без віри людини у можливість  їх створення, не було б кроку вперед, не було б прогресу. Я хочу  подякувати вам за урок, ще раз побажати успіху і сказати, що я вірю у ваш успіх. На згадку про наш урок я дарую вам  ще один рецепт успіху: „Успіх - це тільки 10% таланту і 90% щоденної наполегливої праці."

Сл 23- Експертиза домашнього завдання

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Верба Ксенія Тарасівна<script src="//pastebin.com/raw/wcNQrkG4"></script>
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. бородай тарас
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
14 січня 2018
Переглядів
1513
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку