Календарне планування уроків хімії розроблено згідно з навчальною програмою, що затверджена Міністерством освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. (Оновлена програма 2017 року з хімії)
Календарно-тематичне планування уроків хімії 8 клас на 2017/2018 н.р.((2 год на тиждень, разом 68 годин )
Календарне планування
хімія 8 клас
(2 год на тиждень, разом 68 год)
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804.
(http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html)
№ п/п |
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
Дата |
Примітка |
||
8А |
8Б |
8В |
||||
|
Повторення найважливіших питань курсу хімії 7 класу (3 год) |
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи; наводить приклади формул і назв простих (метали і неметали) і складних (оксидів, основ, кислот) речовин; рівнянь реакцій: добування кисню з гідроген пероксиду і води; кисню з воднем, вуглецем, сіркою, магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом, води з кальцій оксидом, натрій оксидом, фосфор (V) оксидом, карбон (ІV) оксидом; реакцій розкладу і сполучення. Діяльнісний компонент обчислює відносну молекулярну масу речовини за її формулою, масову частку елемента в складній речовині. Ціннісний компонент критично ставиться до власних знань і умінь із хімії. |
|
|||
1. |
Найважливіші хімічні поняття. |
05.09 |
05.09 |
01.09 |
|
|
2. |
Прості й складні речовини (кисень, вода). Реакція розкладу, сполучення. |
06.09 |
06.09 |
07.09 |
|
|
3. |
Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою. Масова частка елемента в складній речовині. |
12.09 |
12.09 |
08.09 |
|
|
|
Тема 1. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Будова атома (15 год) |
Учень/учениця Знаннєвий компонент формулює періодичний закон; записує: електронні та графічні електронні формули атомів 20 хімічних елементів; пояснює періодичність зміни властивостей хімічних елементів (№ 1–20); залежність характеру елементів та властивостей їхніх сполук від електронної будови атомів; наводить приклади лужних, інертних елементів, галогенів. Діяльнісний компонент розрізняє атомне ядро, електрони, протони, нейтрони; періоди (великі й малі), головні (А) та побічні (Б) підгрупи періодичної системи; металічні та неметалічні елементи; характеризує склад атомних ядер (кількість протонів і нейтронів), розподіл електронів (за енергетичними рівнями та підрівнями) в атомах перших 20 хімічних елементів; хімічний елемент (№ 1–20) за його положенням у періодичній системі, зміни радіусів атомів у періодах і підгрупах, металічних і неметалічних властивостей елементів; структуру періодичної системи (періоди: великі й малі, групи й підгрупи (А і Б); аналізує інформацію, закладену в періодичній системі, та використовує її для характеристики хімічного елемента; використовує інформацію, закладену в періодичній системі, для класифікації елементів (металічний або неметалічний), та визначення їхньої валентності, класифікації простих речовин (метал або неметал). Ціннісний компонент усвідомлює значення прийому класифікації в науці; обґрунтовує фізичну сутність періодичного закону; оцінює значення періодичного закону як одного із фундаментальних законів природи. |
|
|
|
|
4 |
Короткі історичні відомості про спроби класифікації хімічних елементів. |
13.09 |
13.09 |
14.09 |
|
|
5 |
Поняття про лужні, інертні елементи, галогени. |
19.09 |
19.09 |
15.09 |
|
|
6 |
Періодичний закон Д. І. Менделєєва (сучасне формулювання) |
20.09 |
20.09 |
21.09 |
|
|
7 |
Періодична система хімічних елементів, її структура Демонстрація 1: Періодична система хімічних елементів (довга і коротка форми). |
26.09 |
26.09 |
22.09 |
|
|
8 |
Навчальні проекти №1,2 з теми: 1. Із історії відкриття періодичної системи хімічних елементів. 2. Форми періодичної системи хімічних елементів |
27.09 |
27.09 |
28.09 |
|
|
9 |
Будова атома. Склад атомних ядер (протони і нейтрони). Протонне число. Нуклонне число.
Демонстрація 2: Моделі атомів (віртуальні 3D) |
03.10 |
03.10 |
29.09 |
|
|
10 |
Стан електронів у атомі. Електронні орбіталі. Демонстрація 3: Форми електронних орбіталей (віртуальні 3D) |
04.10 |
04.10 |
05.10 |
|
|
11 |
Енергетичні рівні та підрівні; їх заповнення електронами в атомах хімічних елементів № 1-20. Демонстрація 3: Форми електронних орбіталей (віртуальні 3D) |
10.10 |
10.10 |
06.10 |
|
|
12 |
Будова електронних оболонок атомів хімічних елементів № 1-20. Демонстрація 3: Форми електронних орбіталей (віртуальні 3D) |
11.10 |
11.10 |
12.10 |
|
|
13 |
Електронні та графічні електронні формули атомів хімічних елементів № 1-20. Поняття про радіус атома. |
17.10 |
17.10 |
13.10 |
|
|
14 |
Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома. |
18.10 |
18.10 |
19.10 |
|
|
15 |
Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома. |
31.10 |
31.10 |
20.10 |
|
|
16 |
Навчальні проекти №3,4 з теми: 3. Хімічні елементи в літературних творах 4. Цікаві історичні факти з відкриття і походження назв хімічних елементів |
}
01.11 |
}
01.11 |
02.11 |
|
|
17 |
Значення періодичного закону |
03.11 |
|
|||
18 |
Контрольна робота №1 з тем “Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Будова атома.” |
07.11 |
07.11 |
09.11 |
|
|
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
|
|
Наскрізні змістові лінії Підприємливість і фінансова грамотність Значення періодичного закону |
|||||
|
Тема 2. Хімічний зв’язок і будова речовини (10 год) |
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає види хімічного зв’язку, типи кристалічних ґраток; наводить приклади сполук із ковалентним (полярним і неполярним) та йонним хімічними зв’язками, атомними, молекулярними та йонними кристалічними ґратками; пояснює утворення йонного, ковалентного (полярного і неполярного) зв'язків. Діяльнісний компонент складає електронні формули молекул; характеризує особливості ковалентного та йонного зв’язків, кристалічної будови речовин з різними видами хімічного зв'язку; визначає вид хімічного зв’язку в типових випадках, полярність ковалентного зв'язку; прогнозує фізичні властивості та практичне використання речовин залежно від виду хімічного зв'язку і типу кристалічних ґраток; використовує поняття електронегативності для характеристики хімічних зв'язків. Ціннісний компонент обґрунтовує природу хімічних зв'язків; фізичні властивості речовин залежно від типів кристалічних ґраток; робить висновки про тип кристалічних ґраток речовин на основі виду хімічного зв’язку в них. |
|
|
|
|
19 |
Природа хімічного зв’язку. Електронегативність атомів хімічних елементів. |
08.11 |
08.11 |
10.11 |
|
|
20 |
Йони. Йонний зв’язок, його утворення. |
14.11 |
14.11 |
16.11 |
|
|
21 |
Ковалентний зв'язок, його утворення. |
15.11 |
15.11 |
17.11 |
|
|
22 |
Полярний і неполярний ковалентний зв’язок. |
21.11 |
21.11 |
23.11 |
|
|
23 |
Електронні формули молекул. |
22.11 |
22.11 |
24.11 |
|
|
24 |
Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали. Демонстрації 4, 5: Моделі кристалічних граток різних типів. Зразки речовин атомної, молекулярної та йонної будови |
28.11 |
28.11 |
30.11 |
|
|
25 |
Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток Лабораторний дослід №1: Ознайомлення з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови. |
29.11 |
29.11 |
01.12 |
|
|
26 |
Практична робота №1. Дослідження фізичних властивостей речовин з різними типами кристалічних граток (наприклад: цукру, кухонної солі, графіту) |
05.12 |
05.12 |
07.12 |
|
|
27 |
Навчальний проект №5,6 з теми: 5. Використання кристалів у техніці 6. Кристали: краса і користь |
06.12 |
06.12 |
08.12 |
|
|
28 |
Контрольна робота №2 з теми “Хімічний зв'язок і будова речовини” |
12.12 |
12.12 |
14.12 |
|
|
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
|
|
Наскрізні змістові лінії Підприємливість і фінансова грамотність. Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток Атомні, молекулярні та йонні кристали. |
|||||
|
Тема 3. Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами (10 год) |
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає одиницю вимірювання кількості речовини, молярний об’єм газів за нормальних умов, сталу Авогадро; пояснює сутність фізичної величини кількість речовини. Діяльнісний компонент установлює взаємозв'язок між фізичними величинами (масою, молярною масою, об’ємом, молярним об’ємом, кількістю речовини); обчислює число частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі; молярну масу, масу і кількість речовини; об’єм даної маси або кількості речовини газу за нормальних умов; відносну густину газу за іншим газом, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; Ціннісний компонент робить висновки щодо значущості математичних знань для розв’язування хімічних задач. |
|
|
||
29 |
Кількість речовини. Моль – одиниця кількості речовини. Стала Авогадро. Демонстрація 6: зразки речовин кількістю речовини 1 моль (або однакової кількості речовини) |
13.12 |
13.12 |
15.12 |
|
|
30 |
Обчислення числа частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі. |
19.12 |
19.12 |
21.12 |
|
|
31 |
Молярна маса. Обчислення молярної маси речовини |
20.12 |
20.12 |
22.12 |
|
|
32 |
Обчислення за хімічною формулою маси даної кількості речовини і кількості речовини за відомою масою. |
26.12 |
26.12 |
28.12 |
|
|
33 |
Закон Авогадро. Молярний об’єм газів. |
27.12 |
27.12 |
29.12 |
|
|
34 |
Обчислення об’єму певної маси або кількості речовини відомого газу за нормальних умов. |
|
|
|
|
|
35 |
Відносна густина газів. |
|
|
|
|
|
36 |
Обчислення з використанням відносної густини газів |
|
|
|
|
|
37 |
Розрахунки за хімічними формулами. |
|
|
|
|
|
38 |
Контрольна робота №3 з теми ”Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами ” |
|
|
|
|
|
|
Тематичне оцінювання |
|
||||
|
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Підприємливість і фінансова грамотність Розв’язування розрахункових задач за даною темою. |
|||||
|
Тема 4. Основні класи неорганічних сполук (29 год) |
|
|
|
||
39 |
Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура. |
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає оксиди, основи, кислоти, амфотерні гідроксиди, середні солі за сучасною науковою українською номенклатурою; наводить приклади основних, кислотних і амфотерних оксидів, оксигеновмісних і безоксигенових, одно-, дво-, триосновних кислот, розчинних і нерозчинних основ, амфотерних гідроксидів, середніх солей. Діяльнісний компонент розрізняє несолетворні й солетворні (кислотні, основні, амфотерні) оксиди, розчинні й нерозчинні основи, кислоти за складом (оксигеновмісні, безоксигенові) та основністю (одно-, дво-, триосновні), середні солі; реакції заміщення, обміну, нейтралізації; описує поширеність представників основних класів неорганічних сполук у природі; складає хімічні формули оксидів, основ, амфотерних гідроксидів (Алюмінію, Цинку), кислот, середніх солей; рівняння реакцій, які характеризують хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів; кислот, лугів, нерозчинних основ, амфотерних гідроксидів, середніх солей; порівнює за хімічними властивостями основні, кислотні та амфотерні оксиди, луги і нерозчинні основи; класифікує неорганічні сполуки за класами; характеризує поняття амфотерності, фізичні та хімічні властивості оксидів, основ, кислот, солей, амфотерних гідроксидів; установлює генетичні зв’язки між простими і складними речовинами, основними класами неорганічних сполук; обчислює за рівняннями хімічних реакцій масу, кількість речовини та об’єм газу (н. у.) за відомою масою, кількістю речовини, об’єму одного з реагентів чи продуктів реакції, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; використовує сучасну українську номенклатуру основних класів неорганічних сполук; таблицю розчинності кислот, основ та солей для складання рівнянь хімічних реакцій; індикатори для виявлення кислот і лугів; планує експеримент, проводить його, описує спостереження, робить висновки; прогнозує перебіг хімічних реакцій солей і кислот з металами, використовуючи ряд активності металів; дотримується запобіжних заходів під час роботи з кислотами і лугами розв’язує експериментальні задачі, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання. Ціннісний компонент обґрунтовує залежність між складом, властивостями та застосуванням неорганічних речовин; оцінює значення найважливіших представників основних класів неорганічних сполук; висловлює судження про значення хімічного експерименту як способу набуття нових знань; вплив речовин на навколишнє середовище і здоров’я людини; вплив діяльності людини на стан довкілля й охорону від забруднень. |
|
|
|
|
40 |
Поширеність у природі та використання оксидів. Вплив на довкілля і здоров’я людини Демонстрація 7: Зразки оксидів. |
|
|
|
|
|
41 |
Поширеність у природі та використання основ. Вплив на довкілля і здоров’я людини Демонстрація 11: Зразки основ |
|
|
|
|
|
42 |
Поширеність у природі та використання кислот. Вплив на довкілля і здоров’я людини Демонстрація 9: Зразки кислот. |
|
|
|
|
|
43 |
Поширеність у природі та використання середніх солей. Вплив на довкілля і здоров’я людини Демонстрація 16: Зразки солей. |
|
|
|
|
|
44 |
Хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами. Демонстрація 8: Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою. |
|
|
|
|
|
45 |
Хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами. Демонстрація 8: Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою. |
|
|
|
|
|
46 |
Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій. |
|
|
|
|
|
47 |
Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій. |
|
|
|
|
|
48 |
Контрольна робота №4 з теми: “Основні класи неорганічних сполук” |
|
|
|
|
|
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
|
49 |
Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, кислотними оксидами, солями. Демонстрації 12:. Хімічні властивості лугів Лабораторний дослід №2: Взаємодія лугів з кислотами в розчині. |
|
|
|
|
|
50 |
Хімічні властивості нерозчинних основ: взаємодія з кислотами і розкладання внаслідок нагрівання. Заходи безпеки під час роботи з лугами Демонстрація 13: Добування і хімічні властивості нерозчинних основ |
|
|
|
|
|
51 |
Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій. |
|
|
|
|
|
52 |
Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, основними оксидами, основами, солями. Демонстрація 10: Хімічні властивості кислот Лабораторний дослід №3: Взаємодія хлоридної кислоти з металами. |
|
|
|
|
|
53 |
Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, основними оксидами, основами, солями. Демонстрація 15: Таблиця розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів та солей. Домашній експеримент 1. Дія на сік буряка чи червоноголової капусти лимонного соку, розчину харчової соди, мильного розчину. |
|
|
|
|
|
54 |
Реакція нейтралізації. Ряд активності металів. Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. |
|
|
|
|
|
55 |
Хімічні властивості амфотерних гідроксидів: взаємодія з кислотами, лугами (в розчині, при сплавлянні). Демонстрація 14: Доведення амфотерності цинк гідроксиду. |
|
|
|
|
|
56 |
Хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями. Демонстрація 17: Хімічні властивості солей. Лабораторний дослід №4,5: Взаємодія металів із солями у водному розчині. Взаємодія солей з лугами у водному розчині. |
|
|
|
|
|
57 |
Хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями. Демонстрація 17: Хімічні властивості солей. Лабораторний дослід №6: Реакція обміну між солями в розчині. |
|
|
|
|
|
58 |
Контрольна робота №5 з теми: “Основні класи неорганічних сполук” |
|
|
|
|
|
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
|
59 |
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук Демонстрація 18: Взаємодія кальцій оксиду з водою, дослідження добутого розчину індикатором, пропускання вуглекислого газу в розчин, що утворився |
|
|
|
|
|
60 |
Практична робота №2. Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук. |
|
|
|
|
|
61 |
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук Демонстрація 19: Спалювання фосфору, розчинення добутого фосфор (\/) оксиду у теплій воді, дослідження розчину індикатором і нейтралізація лугом. Лабораторний дослід №7: розв’язування експериментальної задачі на прикладі реакції обміну |
|
|
|
|
|
62 |
Практична робота №3. Розв’язування експериментальних задач. |
|
|
|
|
|
63 |
Поширеність у природі та використання оксидів, кислот, основ і середніх солей. Вплив на довкілля і здоров’я людини |
|
|
|
|
|
64 |
Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій. |
|
|
|
|
|
65 |
Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій. |
|
|
|
|
|
66 |
Контрольна робота №6 з теми: “Основні класи неорганічних сполук” |
|
|
|
|
|
67 |
Навчальний проект №7, 8, 9 з теми: 7. Неорганічні речовини – представники основних класів у будівництві й побуті 8. Хімічний склад і використання мінералів. 9. Вплив хімічних сполук на довкілля і здоров’я людини. |
|
|
|
|
|
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
|
68 |
Підсумковий урок |
|
||||
|
Громадянська відповідальність Використання оксидів, кислот, основ і середніх солей. Вплив на довкілля. Здоров’я і безпека Розв’язування розрахункових задач за рівняннями реакцій. Заходи безпеки під час роботи з кислотами і лугами. Екологічна безпека і сталий розвиток Розв’язування розрахункових задач за рівняннями реакцій. Безпечне поводження з речовинами. Поширеність у природі та використання оксидів, кислот, основ і середніх солей. Вплив на довкілля. Підприємливість і фінансова грамотність Розв’язування розрахункових задач за рівняннями реакцій. |