Конспект уроку з хімії для 8 класу " Класифікація оксидів, їх склад і номенклатура "

Про матеріал
Тема: Класифікація оксидів, їх склад і номенклатура. Цілі уроку: розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі оксидів та їх класифікацію за складом; ознайомити із сучасною науковою українською номенклатурою оксидів; формувати навички використання номенклатури на прикладі назв оксидів; розвивати навички учнів зі складання формул бінарних сполук на прикладі складання формул оксидів; ознайомити учнів з поширенням оксидів у природі. Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Перегляд файлу

Тема: Класифікація оксидів, їх склад і номенклатура.

Цілі уроку: розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на  прикладі оксидів та їх класифікацію за складом; ознайомити із сучасною науковою українською номенклатурою оксидів;  формувати навички використання номенклатури на прикладі назв оксидів; розвивати навички учнів зі складання формул бінарних сполук на прикладі складання формул оксидів; ознайомити учнів з поширенням оксидів у природі.

Розвивати креативне мислення, вміння синтезувати та аналізувати, робити висновки; розвивати  соціальну, інформаційну, самоосвітню компетентності й творчу активність учнів; сприяти розвитку інтересу до вивчення предмета.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, зразки оксидів.

Очікуваний результат: Учні мають уявлення, які сполуки називають оксидами, вміють відрізняти оксиди від інших сполук, вміють називати оксиди та складати їх формули.

 

Хід уроку.

  1.   Організація класу

Діти! Сьогодні ми починаємо з вами вивчення великої і дуже важливої теми «Основні класи неорганічних сполук». Ми повинні виконати складне завдання – познайомитись та вивчити ці речовини. Тому давайте вирушимо з вами у далеку подорож, у країну Неорганічних сполук.  Багато в цій країні таємниць і загадок. Жителі цієї країни дуже різноманітні й суперечливі за характером. Давайте ж познайомимося з ними.

  1.   Актуалізація опорних знань

З деякими класами неорганічних сполук ми вже з вами познайомились у 7 класі.

  • Які класи неорганічних речовин ви знаєте?
  • Які прості речовини ви вивчали?
  • Наведіть приклади металів?
  • Які фізичні властивості металів ви знаєте?
  • Наведіть приклади неметалів?
  • Які  властивості кисню ви знаєте?

А зараз давайте зіграємо у хімічну естафету, що демонструє основну властивість кисню.

«Хімічна естафета»

На дошці записані схеми рівнянь реакцій взаємодії простих речовин з киснем, учні по черзі дописують та урівнюють їх.

C + O2                 Ca + O2

H2 + O2                 N2 + O2

Fe(II) + O2            Fe (III) + O2

S (IV) + O2          S (VI) + O2

  • Що спільного є в сполуках які утворилися?
  • Як називаються такі сполуки?

Отже,  оксиди це складні речовини, які складаються з двох елементів,

один з яких - Оксиген.

Повідомлення про походження слова « оксид»

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Оксиди утворюють майже всі елементи. У природі майже всі речовини

існують у вигляді сполук (складних речовин), і величезна частка їх - це

оксиди.

  • Поясніть чому?

(Згадуємо будову повітря та властивості кисню.)

  • А чи всі оксиди однакові?

Давайте розглянемо деякі оксиди ( CaO, Fe2O3, CuO, P2O5 )

Якщо метали і неметали мають кардинально різні властивості і фізичні, і

хімічні, то чи будуть однакові властивості у оксидів металів і оксидів

неметалів?

Складаємо схему класифікації оксидів .

Більшість оксидів металічних елементів є йонними сполуками. Так оксиди із формулами Na2O, CaO, Al2O3 містять йони Na+, Ca2+, Al3+ відповідно, а також йони O2- . Позитивно заряджені йони називають катіонами, негативно заряджені – аніонами.   Оксиди ж неметалічних елементів мають здебільшого молекулярну будову ( Н2О, СО2) і іноді атомну ( SiO2).

Кількісний склад оксидів різноманітний. Він визначається валентністю

елемента.

  • Давайте згадаємо що таке валентність?

Елементи із змінною валентністю мають кілька оксидів. Давайте згадаємо, як складаються формули бінарних сполук за їх валентностями.

Робота з «Пірамідкою»

Вам відоме правило: найбільше значення валентності елемента збігається з номером групи періодичної системи, де він розміщений. Оксид, у якому елемент виявляє таку валентність, називають вищим.

А зараз ми з вами навчимося називати оксиди відповідно до сучасної

номенклатури.

Повідомлення учнів про назви оксидів

Отже, хімічні назви оксидів складаються із двох слів: перше – назва елемента, друге – «оксид».

Якщо елемент має змінну валентність то після назви елемента вказують (без відступу) римською цифрою в  дужках значення його валентності.

Наприклад (зачитуються назви оксидів записаних на дошці).

Li2O – літій оксид

CaO – кальцій оксид

FeO – ферум ( ІІ) оксид

Fe2O3 – ферум ( ІІІ) оксид

«Знайди пару»

Діти! Ми з вами вже говорили, що оксиди дуже розповсюджені в

природі , і пов’язано це перш за все з тим що в земній атмосфері є

кисень, який має здатність до взаємодії з багатьма елементами, завдяки

своїй хімічній активності. Оксиди містяться у кожній із трьох оболонок

нашої планети – в атмосфері, гідросфері, літосфері.

Повідомлення учнів про поширення оксидів

  1.   Підбиття підсумків уроку ( 1- 2 хв.)

Проводиться використовуючи метод «Асоціації на дошці».

 

 

 

 

 

  1.   Домашнє завдання ( 1 хв.)

Вивчити §23 ( підручник П.П. Попель, Л.С.Крикля) , виконати завдання № 174 – 175  с. 126.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Піраміда»

Склади формули всіх оксидів зашифрованих у «Піраміді».

 

O

P  Na

S  Fe  Zn

Валентність І

Валентність ІІ

Валентність ІІІ

Валентність ІV

Валентність V

 

 

Назви оксидів ( знайди пару)

Al2O3

SO3

SO2

CO2

NO

N2O5

NO2

P2O5

P2O3


Фосфор(V)оксид

Сульфур(ІV)оксид

Алюміній оксид

Нітроген ( V) оксид

Фосфор (ІІІ) оксид

Нітроген (V) оксид

Сульфур (VI) оксид

Карбон (IV) оксид

Нітроген ( ІІ) оксид

 


Записати назви оксидів за формулами та формули за назвами

 

Cl2O7

 

Манган(ІV)оксид

 

Fe2O3

 

Нітроген(V)оксид

 

CrO3

 

Бор(ІІІ)оксид

 

CaO

 

Карбон(ІІ)оксид

 

P2O3

 

Купрум(І)оксид

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. фертак наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
18 травня 2020
Переглядів
3392
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку