Конспект уроку з хімії для 9 класу на тему: Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками. Реакція сполучення, розкладу, заміщення, обміну.

Про матеріал
Конспект уроку з хімії для 9 класу на тему: Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками. Реакція сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
Перегляд файлу

Урок №22                                                      у 9 класі                                                       23.11.20

Тема уроку: Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками. Реакція сполучення, розкладу, заміщення, обміну.

Мета:

навчальна: узагальнити й систематизувати знання учнів про хімічні реакції, розвивати вміння й навички визначення типів хімічних реакцій за рівняннями хімічних реакцій, формувати знання учнів про хімічні рівняння на прикладі класифікації рівнянь реакції;

розвивальна: розвивати навички і вміння складати рівняння хімічних реакцій, розвивати логічне мислення учнів, навички самостійної пізнавальної діяльності;

виховна: сприяти формуванню наукового світогляду учнів; виховати вміння роботи в колективі, формувати здоров'язберігаючу компетентність.

Формування ключових  компетентностей: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська компетентності, обізнаність та самовираження у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів.

Основні поняття та терміни: хімічні реакції, реакції сполучення, розкладу, заміщення й обміну, екзо- та ендотермічні реакції.

Методи та прийоми: бесіда, пояснення, розповідь, демонстрація.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Як стверджували стародавні філософи «Все тече, все змінюється». А всі зміни, які відбуваються у світі, в природі, ми називаємо явищами. На уроках фізики ви вивчаєте фізичні явища, на уроках біології - біологічні, на уроках історії - суспільні. На уроках хімії ми розглядаємо з вами хімічні явища або хімічні реакції - особливий вид змін, які відбуваються у природі.

Девіз уроку: "Просто знати - ще не все. Знання потрібно використовувати"

Гете

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Вправа «Асоціативний кущ»

Учням пропонується згадати все, що вони знають про хімічну реакцію з курсу хімії 7-8 класу  (ознаки реакцій, умови, коефіцієнти, продукти реакції, реагенти)

2.Метод «Мозковий штурм»

1). Які бувають речовини? Прості та складні.

2). Що таке прості речовини? речовини, утворені атомами одного елемента.

3). Що таке  складні речовини?  речовини, утворені атомами двох і більше елементів.

4) Що таке хімічна реакція?  Це явище при якому із одних речовин утворюються інші.

5) Які ознаки хімічних реакцій?  Зміна кольору, випадання осаду, виділення тепла і світла, виділення газів,зміна запаху.

6). Які речовини називаються реагентами й продуктами реакцій?

Наприклад:  H2SO4 + 2NaOH → Na2SO4 + 2H2O

  Вихідні речовини,  продукти

   реагенти  реакції

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

На нашому сьогоднішньому уроці мені хотілося б детальніше розглянути один із ключових моментів у вивченні нашої дисципліни, без якого поняття самої науки стає розмитим. Знання хімії неможливе без знання хімічних процесів, які відбуваються у природі, і вміння правильно скласти, записати та класифікувати хімічні реакції. Сьогодні ми з вами навчимося класифікувати величезну кількість хімічних реакцій за різноманітними ознаками.

C:\Documents and Settings\Admin.HOME-22A8D70854\Рабочий стол\Word Art.pngЛюди пізнавали природу з давніх часів. Ці знання накопичувалися й передавалися з покоління в покоління. Людина, вивчаючи властивості речовин, намагалася їх змінити. При цьому вона змішувала, піддавала обробці вогнем, подрібнювала й розчиняла у воді різні речовини, тобто проводила хімічні експерименти. Перебіг хімічного експерименту, як ви вже знаєте, можна стисло записати у вигляді рівняння реакції, де вказано її реагенти та продукти. Існують і такі реакції, які супроводжуються виділенням або поглинанням енергії, відбуваються у присутності каталізатора та ін. сьогодні на уроці ми класифікуватимемо реакції за різними ознаками.

Вправа «Хмари слів».

Вам роздані зображення колб, але колби не прості, у них зашифровані всі типи хімічних реакцій, з якими ми сьогодні познайомимось детальніше.

Ваше завдання: знайти всі слова і підкреслити іх.

Проблемне питання «Коктейль Клеопатри»

В історичних довідках згадують парі єгипетської цариці Клеопатри та Марка Антонія. В тодішні часи розваг було не так багато, тож і вигадували всілякі несусвітні речі. Якось від нічого робити, цариця запропонувала Марку Антонію закластися, що вона вип’є на вечерю вино вартістю в 10 мільйонів сестерцій. На ті часи, цілий статок, римський консул згодився. Він явно розраховував виграти.

Але Клеопатра, яка ввійшла в історію як дуже мудра і хитра жінка, і тут обдурила наївного Антонія. Тільки-но почався їхній бенкет, цариці піднесли кубок з винним оцтом. Вельможна єгиптянка демонстративно вийняла з вуха сережку з великою чорною перлиною, яка, власне, і коштувала 10 мільйонів сестерцій, і вкинула в бокал. Наприкінці вечері вона випила його одним залпом і Марк Антоній мусив визнати свій програш.

А яка це хімічна реакція була основою такого ризикованого, на перший погляд, учинку цариці, ви дізнаєтесь наприкінці нашого уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Кожна хімічна реакція індивідуальна, оскільки в неї беруть участь конкретні хімічні речовини з притаманними їм властивостями . Разом з тим, різні хімічні реакції мають багато спільних ознак, що дає змогу класифікувати їх на підставі тієї чи іншої ознаки.

Дидактична гра «Хімічна квітка»

Існує декілька класифікацій, які враховують різні ознаки хімічних реакцій.

Розглянемо основні з них.

Робота з таблицею

Ознака класифікації хімічних реакцій

Типи реакцій

За кількістю та складом вихідних речовин і продуктів реакції

 

Розкладу

Сполучення

Обміну

Заміщення

За тепловим ефектом

Екзотермічні (виділення теплоти)

Ендотермічні (поглинання теплоти)

За оборотністю

Оборотні

Необоротні

За зміною ступеня окиснення

Окисно – відновні (ступінь окиснення  елементів змінюється)

Кислотно - основна (ступінь окиснення  елементів не змінюється)

За наявністю каталізатора

Каталітичні

Некаталітичні

За агрегатним станом речовин

Гомогенні (речовини в одному агрегатному стані)

Гетерогенні (речовини в різних агрегатних станах)

Робота з підручником.

Розглянемо, паралельно, таблицю  в підручнику

Сьогодні ми більш детально розглянемо лише один тип класифікації : кількість і склад вихідних речовин і продуктів реакції.

Існує чотири основні типи таких реакцій. Перший із них – реакції сполучення. Це такі реакції, під час яких із двох і більше простих речовин утворюється одна складна речовина. Схематично ці процеси можна записати в такий спосіб:

А + В = АВ

Запропонуйте і запишіть реакції сполучення.

Наприклад:

Zn + S → ZnS

CaO +H2O → Ca(OH)2

Другий тип – реакції розкладу. Вони давно знайомі вам, як і попередні реакції сполучення. У результаті реакцій розкладу з однієї складної речовини утворюються декілька простих або складних.

Схематично ці процеси можна записати так:

АВ = А + В

Написати рівняння розкладу даних речовин:

Сu(ОН)2 = СuО + Н2О;   СаСО3 = СаО + СО2;

2КNО3 = 2КNО2 + О2;    КМnО4 = К2МnО4 + МnО2 + О2.

Наступний тип – реакції заміщення. Це такі реакції, у результаті яких атоми простої речовини заміщують атоми якого-небудь елемента в складній речовині.

Схематично ці процеси можна записати так:

А + ВС = АС + В

Прикладом таких процесів є реакції, що характеризують властивості металів.

Закінчити можливі рівняння реакцій:

2АІ + Fe2О3 = АІ2О3 + 2Fe; Zn + 2НСІ = ZnСІ2 + Н2↑;

Zn + NaСІ ≠;   Fe + СuSО4 = FeSО4 + Сu; 2Na + 2Н2О = 2NaОН + Н2↑.

І останній тип реакцій за цією класифікацією – реакції обміну. Це реакції, під час яких дві складні речовини обмінюються своїми частинами.

Схематично ці процеси можна записати так:

АВ + СD = АD + СВ

а) реакції нейтралізації:

  NаОН + НNО3 = NaNО3 + Н2О;

б) реакції між лугами та солями:

  СuSО4 + 2КОН = Сu(ОН)2↓ + К24

V. Узагальнення й систематизація знань.

Бесіда

  1. Як називається реакція, в результаті якої з однієї складної речовини утворюється декілька простіших?
  2. Як називається реакція, в результаті якої з  декількох речовин утворюється одна зі складнішим складом?
  3. Як називається реакція, під час якої дві складні речовини обмінюються своїми складовими частинами?
  4. Як називається реакція, у якій атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній?

Додаткові вправи

  1.                     Установіть відповідність між рівняннями хімічних реакцій та їх типами.

1 K2O + H2O = 2KOH;     А обміну;

2 3NaOH + H3PO4 = Na3PO4 + 3H2O;  Б заміщення;

3 Fe(OH)2  = FeO + H2O;    В сполучення;

4 2Na + 2H2O = 2NaOH + H2.    Г розкладу;

        Д полімеризації.

  1.                     Укажіть суму коефіцієнтів у схемі реакції обміну.

Mg + H2O → MgO + H2 

FeCl3 + H2SO4 → Fe2(SO4)3 + HCl

  1.                     Здійснити перетворення. Вказати тип реакції.

Zn → ZnO → ZnCl2→Zn(OH)2 → ZnO

Цікавинки з літератури

– Визначте про яку реакцію йдеться в уривку літературного твору. Запишіть її хімічне рівняння. Класифікуйте цю реакцію за кількістю та складом реагентів і продуктів 

«Шипить та куриться вапно, що його гасять у великих дощаних скринях» (І.Франка)

Оксид кальцію CaO  - негашене вапно, при взаємодії з водою утворюється гашене вапно- гідроксид кальцію

Гашене вапно використовують в будівництві

CaO + H2O Ca(OH)2

Реакцію взаємодії оксиду кальцію з водою в техніці називають «гашенням» вапна

Розв’язок проблемного питання.

Клеопатра розчинила в бокалі з оцтом свою коштовну перлину. До якого типу віднесемо дану реакцію?

Перли складаються переважно з кальцій карбонату СаСО3 і тому легко розчиняються в кислотах (оцет розчин органічної оцтової кислоти). Напій, який коштував 100000 сестерцій, являв собою розчин кальцій ацетату.

СаСО3 + 2СН3СООН = (СН3СОО)2 Са + Со2

Дві складні речовини в результаті реакції обмінюються своїми складовими. Це реакція обміну.

VI.Підсумок уроку: рефлексія

«Вільний мікрофон». Завершіть речення:

Як ви вважаєте, чи досягли ми очікуваних результатів? (Досягли) Аргументуйте.

«Сьогодні на уроці головним було…»

«Сьогодні на уроці цікавим було…»

Оцінювання учнів

VІI. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф, вивчити визначення.

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
11 лютого 2021
Переглядів
2349
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку