Уро - Практична робота з хімії "Виявлення органічних сполук у харчових продуктах"

Про матеріал
Практична робота з хімії "Виявлення органічних сполук у харчових продуктах" допоможе учням засвоїти основні методи виявлення органічних сполук у харчових продуктах та ознайомитися з основним призначенням їхнього використання.
Перегляд файлу

Клас__________                                                                                                         Дата______

Урок

Тема: Практична робота №5 Виявлення органічних сполук у харчових продуктах

Мета: освоїти основні методи виявлення органічних сполук у харчових продуктах та ознайомитися з основним призначенням їхнього використання.

Реактиви та обладнання (поруч із назвами речовин запишіть відповідні формули): розчини натрій гідроксиду NaOH купрум(ІІ) сульфату CuSO4, глюкози C6H12O6, сахарози C12H22O11, лакмусу, йодна настоянка, відвар рису, кондитерський виріб (із умістом у ньому гліцеролу, наприклад, жувальна гумка, де гліцерол використовують як замінник цукру, солодкі газовані напої, тістечка, де гліцерол (харчова добавка Е442) використовують як стабілізатор або інші харчові продукти з цією харчовою добавкою), розсіл сквашених (маринованих) огірків, штатив із пробірками, нагрівний прилад, пробіркотримач.

3. Заповніть таблицю.

Що робили

Що спостерігали

Дослід 1. Дослідіть, у якій з двох пробірок міститься розчин глюкози, а в якій — сахарози.
У висновку опишіть різницю будови глюкози і сахарози

Добули з NaOH і CuSO4 свіжий купрум (ІІ) гідроксид (синій осад) і добавили його у дві пробірки, гарно струсили

В одній з пробірок утворився розчин блакитного кольору, в іншій — змін не відбулося (осад залишився).

Висновок:

Дослід 2. Доведіть, що клейстер відвареного рису містить крохмаль.
У висновку обґрунтуйте необхідність споживання крохмалю людиною

До зціженої води з відвареного рису додаємо розчин йодної настойки

Утворився синій колір досліджуваної суміші.

Висновок: швидко засвоюється організмом, є високоенергетичним вуглеводом (гідроліз у шлунку — утворення глюкози). 

Дослід 3. Дослідіть наявність гліцеролу в кондитерському виробі.
У висновку поясніть, з якою метою у кондитерськи вироби добавляють гліцерол

Добули з NaOH і CuSO4 світлий Cu(OH)2 і додали його до вмісту досліджуваного кондитерського виробу

Спостерігаємо розчин яскраво-блакитного кольору.

Висновок: гліцерол добавляють до кондитерських виробів як замінник цукру, або харчова добавка E442, як стабілізатор.

Дослід 4. Підтвердіть, що у розсолі від сквашених (маринованих) огірків є органічна кислота.
У висновку зазначте, яку функцію у даному випадку виконує кислота

До розсолу додали кілька крапель лакмусу і розчин набув червоного кольору.

 

Висновок: кислота виконує функцію консерванта, який збільшує термін придатності продукту.

4. Сформулюйте висновок. У висновку дайте відповідь на запитання: яка біологічна роль білків, жирів, вуглеводів?
Білки, жири і вуглеводи є основними речовинами життєдіяльності нашого організму. Білки є будівельним матеріалом структур організму і ферментів; жири і вуглеводи — основа енергетичної функції організму і процесів у організмі.

 

 

 

Реактиви: хліб, йодна настойка, дистильована вода; молоко, розчин етанової кислоти з масовою часткою 10 %, розчин фенолфталеїну, розчин лугу концентрацією 0,1 моль/л, нітратної кислоти.

Обладнання: хімічні стакани, мірний циліндр, конічна колба, піпетка, лійка, фільтрувальний папір, окуляри й гумові рукавички.

Мета роботи: навчитися виявляти органічні сполуки у харчових продуктах.

Хід роботи

Дослід 1. Виявлення крохмалю у хлібі

Приготуйте йодну воду. Для цього в стакані холодної води розчиніть 1 краплю настойки йоду. Далі на шматочок білого хлібу нанесіть 1-2 краплі йодної води. Що спостерігаєте?

Протягом 5 хв пережовуйте такий самий шматочок білого хліба. Помістіть отриману кашицю на предметне скло та знову нанесіть 1-2 краплі йодної води. Запишіть одержаний результат.

У першому шматочку хліба міститься нерозчинний крохмаль, тому спостерігається відсутність будь-яких змін із забарвленням йоду. Під час жування хліба (другий шматочок) під дією слини відбувається поступове перетворення крохмалю на глюкозу, а тому і зміна забарвлення йоду від синього через синьо-фіолетовий до оранжевого:

http://storinka.click/uploads/9-klas-khimija-butenko/9-klas-khimija-butenko-748.png

Дослід 2. Виявлення білка в молоці

У хімічний стакан налийте 5 мл свіжого молока, додайте 10 мл дистильованої води та 1 мл розчину етанової кислоти з масовою часткою 10 %. Перемішайте суміш. Утворюються пластівці.

Дайте осаду відстоятися, відфільтруйте рідину. Осад, що залишився на фільтрувальному папері, промийте дистильованою водою та висушіть у сушильній шафі за температури 50-60 °С. Потім нанесіть на осад кілька крапель концентрованої нітратної кислоти (працюйте в окулярах і гумових рукавичках!). Поява жовтого забарвлення осаду під дією нітратної кислоти свідчить про наявність у ньому білка.

Дослід 3. Визначення кислотності молока

Показником якості молока є його кислотність. У процесі зберігання кислотність молока зростає, оскільки під дією бактерій

утворюється молочна кислота

http://storinka.click/uploads/9-klas-khimija-butenko/9-klas-khimija-butenko-749.jpg

Вона також

утворюється під час квашення капусти, приготування солінь, виконуючи при цьому роль консерванту, через те що здатна перешкоджати утворенню гнилісних бактерій.

У конічну колбу піпеткою внесіть 10 мл молока, додайте 20 мл дистильованої води, 3 краплі спиртового розчину фенолфталеїну й ретельно збовтайте суміш.

Заповніть бюретку розчином лугу концентрацією 0,1 моль/л. Поступово доливайте розчин до суміші з молоком, безперервно збовтуючи її до появи слаборожевого забарвлення, яке не зникає протягом 1 хвилини.

Обчисліть, який об’єм розчину лугу пішов на нейтралізацію молочної кислоти у 100 мл молока. Якщо молоко свіже, то на нейтралізацію має піти 16-19 мл лугу. 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
14 лютого 2021
Переглядів
16529
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку