Конспект уроку з хімії для 9 класу на тему "Значення окисно - відновних реакцій". В даній розробці показано значення окисно- відновних реакцій в природі, житті людини, техніці, також їх негативне значення. Тип уроку - узаганьнення та систематизації знань з використанням проектних технологій. Підручник П.П. Попель, Хімія, 9 клас.
9 клас.
Тема уроку: Значення окисно- відновних реакцій.
Мета уроку: Поглибити знання учнів про окисно-відновні реакції, удосконалювати навики складати рівняння окисно-відновних реакцій методом електронного балансу.
Розвивати вміння і самостійно здобувати знання з різних джерел інформації, формувати вміння виступати перед аудиторією,
виховувати пізнавальний інтерес учнів до предмету хімії.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва. Пам’ятки з визначення ступеня окиснення.
Презентація «Окисно- відновні реакції навколо нас».
Стіна цікавих повідомлень. (Учні одержали завдання підготувати повідомлення про одну окисно- відновну реакцію та розмістили своє повідомлення на стіні цікавих повідомлень. План повідомлення: 1) заголовок; 2) рівняння реакції з електронним балансом; 3) значення реакції; 4) малюнок чи фото.)
Тип уроку:комбінований.
Епіграф: Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Хід уроку:
І. Вступна частина
1. Привітання
- Доброго дня, мої друзі! Мені принесе велике задоволення спілкування з вами. Я бачу, ви дуже хвилюєтеся,тому для зняття емоційного напруження пропоную вправу.
2. Створення позитивного настрою.
Порівнялись, підтягнулись,
Одне одному всміхнулись,
На урок старанність не забудьте взяти.
А тепер , шановні мої друзі,
Тихесенько присядьте.
3. Повторення правил роботи.
Для того, щоб наше заняття було цікавим, а головне, щоб кожен із нас почувався зручно і комфортно, нам необхідно також повторити правила роботи.
- Не перебивати!
- Не критикувати, бути тактовним.
- Уміти слухати, говорити по одному.
- Кожен має право голосу.
- Поважати думку кожного.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Бліц-опитування: Закінчи речення.
ІІ. Мотивація. Ми вчились складати окисно- відновні реакції і от настав час з'ясувати їх значення.
ІІІ. Формування нових знань.
Чого чекаєте ви від уроку?
Які ваші сподівання? ( Метод мікрофону).
- Я дізнаюся…
- Після уроку я зможу…
- Знатиму сам і поясню друзям…
- Сподіваюся…
Вчитель А я очікую від вас, що ви будете:
З – задоволеними,
Д – допитливими,
О – оптимістами,
Р – рішучими,
О- обізнаними,
В – винахідливими,
Я – яскравими.
- Повторити теоретичний матеріал про окисно- відновні реакції.
- Удосконалювати навики складання електронних балансів окисно- відновних реакцій.
- Розкрити значення окисно- відновних реакцій.
Фантастична ситуація: А що було б, якби зникли окисно –відновні реакції? ( учні відповідають, метод «мікрофону»)
Вчитель: Отже, вони всюди. (слайд 4)
Наша планета – величезна макролабораторія.
Починаємо нашу подорож в світ окисно - відновних реакцій.
1-й учень. Завдяки окисно-відновним процесам на ранніх стадіях існування нашої планети утворилися гірські породи та мінерали. Такі процеси, як виверження вулканів, згоряння метеоритних тіл, грозові розряди в атмосфері завжди супроводжувалися окисно-відновними реакціями.
(слайд 5) «Гроза». Звучить музика Вівальді: стрімка, велична, тривожна. Так композитор зобразив грозу. А ми знаємо, що це явище супроводжується окисно- відновними реакціями. Завдяки їм за один грозовий дощ у грунті опиняється від 4 до 15 кг нітрогену на гектар.
1)N2 + O2 → NO
2) NO + O2 → NO2
(слайд 6) «Вулкан». Ще одне грізне природне явище. Історія знає, як навіки зникло місто Помпея під вулканічним попелом завтовшки у 3м.
Біля дошки виконються завдання: Скласти електронний баланс окисно- відновної реакції (слайд4,5). Завдання 1-4.
3) H2S + O2 → SO2 +H2O
4) H2S + SO2 →H2 SO4 + S
2-й учень. Людина здавна використовує окисно-відновні реакції у повсякденному житті, не замислюючись над природою цих процесів. Ще із сивої давнини людина навчилася використовувати ці процеси для обігрівання житла, приготування їжі, для виплавлення металів з руд та їх обробки. Людині були відомі процеси корозії (іржавіння) металів.
Окисно-відновні реакції мають велике значення і в житті людини - це отримання тепла в наших домівках при спалюванні вугілля, дров, газу; добування багатьох органічних речовин; виробництво цілого ряду будівельних матеріалів; виробництво лікарських препаратів, хлібобулочних виробів, харчових та кормових добавок, вітамінів, гормонів, ферментів; виробництво кисло-молочних продуктів, сирів, пива, спирту, і багатьох інших продуктів.
(слайд 7) «Корозія» Завдання 5-6.( біля дошки)
Щорічно корозія зїдає 20% від загальної маси вироблених металів та сплавів.
5) Fe + O2 + H2O → Fe(OH)2
6) Fe(OH)2 + O2 + H2O → Fe(OH)3
У народному фольклорі людей різних національностей досить часто зустрічаються висловлювання про важливість і значення заліза , його сплавів у житті людини. На попередньому уроці ви отримали завдання знайти такі вислови . Давайте послухаємо їх. Прокоментуйте їх .
1.Іржа їсть залізо, а печаль – серце. 2.Ледачий плуг скоро поржавіє, а ледача людина скоро постаріє 3.Залізо іржа з’їдає, а заздрий від заздрощів погибає
Фізкультхвилинка:
Учитель. Що, стомилися? Тож хвилинку відведемо для відпочинку. Встаньте.
Широко руки хімія простягає ( руки в сторони).
В усі сфери життя заглядає( колові рухи руками):
- У медицину – раз (присідання)
- У побут – два( присідання);
- У господарство – три ( присідання).
Вправи знову почали.
Будівельник, енергетик, металург(почергове відведення прямих рук назад)-
Усі без неї як без рук ( руки в сторони).
Уперед крокує наука ця ( крокувати на місці)
Їй не бачити кінця( крокування на місці)
Продовжимо ми працювати,
Щоб науку цю вивчати( учні сідають за парти).
3-й учень.
Окисно-відновні реакції найбільш поширені і відіграють значну роль у природі. Вони є основою життєдіяльності, адже з ними пов’язані найважливіші функції живої системи – це дихання, обмін речовин, фотосинтез у рослин. У живій природі окисно-відновні реакції є основою всіх процесів обміну речовин, які є джерелом енергії Під час дихання органічні речовини окиснюються до кінцевих продуктів- вуглекислого газу і води, використовуючи для цього кисень.А під час фотосинтезу вуглекислий газ відновлюється в органічних сполуках, а кисень вивільняється у повітря.
Процеси гниття, бродіння, тління, утворення перегною; утворення мінеральних солей з перегною в ґрунті - це все окисно-відновні реакціії. Дуже велике значення окисно-відновних реакцій в природі полягає в тому, що за допомогою цих реакцій постійно відбувається колообіг всіх хімічних елементів, які входять до складу живих організмів: Оксигену, Карбону, Нітрогену, Гідрогену.
Кожна клітина живого організму- це мікролабораторія, в якій природа- наймайстерніший хімік на молекулярному рівні творить свої справи. (Слайд8,9)
Фотосинтез
СО2 + Н2О → C6H12O6 + O2
Дихання
C6H12O6 + O2→ СО2 + Н2О
Кровообіг
Гниття — це процес розкладання органічних речовин.
Гниття може протікати у присутності кисню. Речовини, які утворюються, є складовими органічних сполук (білок, сірководень, вуглекислий газ, амоніак тощо). Тобто відбулися перетворення, а отже гниття — це хімічне явище.
Гниття може протікати і в безкисневому середовищі, при цьому утворюються речовини, які є отруйними та неприємно пахнуть.
Процесу гниття допомагають бактерії, плісняві гриби.
Гниття відіграє як негативну роль, так і позитивну.
Негативна роль гниття полягає у тому, що в процесі гниття псуються овочі, фрукти, м’ясні та рибні продукти, яйця, молоко.
Позитивна роль полягає у тому, що в процесі гниття за допомогою гнилісних бактерій активно розкладаються тваринні та рослинні тканини, мінералізуються білкові речовини. Все це є важливим у кругообігу речовин у природі (вуглецю та азоту).
Фізкультхвилинка для очей. Повільно, в ритм диханню, малюємо очима цифру вісім в просторі: по горизонталі, вертикалі, діагоналі. Повторюємо 4-5 разів
3-й учень. Окисно-відновні процеси використовуються у металургії під час виплавки чавуну та сталі, одержання та очищення кольорових, рідкісних металів.
Біля дошки виконються завдання: Скласти електронний баланс окисно- відновної реакції Завдання біля дошки 7- 9.
7) FeO + C → Fe + CO
8) Cr2O3 + Al → Cr + Al2O3
9) V2O5 + H2 → V + H2O
Хто перший? Виконується завдання 10.
10) KClO3 + S → KCl + SO2
4-й учень. В основі виробництв найважливіших неорганічних сполук, таких, як амоніак, сульфатна, нітратна, хлоридна кислоти, покладені процеси окиснення та відновлення
2-й учень. Так, крок за кроком, накопичувався практичний досвід використання окисно-відновних реакцій. Чимало їх було відкрито ще алхіміками. Вивчення окисно-відновних процесів продовжується і в наш час. І це легко пояснити. Але окисно-відновні процеси відіграють надзвичайно важливу роль у природі, виробництві, техніці та побуті.
ІІІ. Підсумки уроку. Питання: Так що ж було б, якби зникли окисно - відновні реакції? ( Метод мікрофону).