Конспект уроку з хімії для 9 класу на тему "Значення окисно - відновних реакцій"

Про матеріал

Конспект уроку з хімії для 9 класу на тему "Значення окисно - відновних реакцій". В даній розробці показано значення окисно- відновних реакцій в природі, житті людини, техніці, також їх негативне значення. Тип уроку - узаганьнення та систематизації знань з використанням проектних технологій. Підручник П.П. Попель, Хімія, 9 клас.

Перегляд файлу

  9 клас.

Тема уроку: Значення окисно- відновних реакцій.

Мета уроку: Поглибити знання учнів про окисно-відновні реакції, удосконалювати навики  складати рівняння окисно-відновних реакцій методом електронного балансу.

Розвивати вміння і  самостійно здобувати знання з різних джерел інформації, формувати вміння виступати перед аудиторією, 

виховувати пізнавальний інтерес учнів до предмету хімії.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва. Пам’ятки з визначення ступеня окиснення.

Презентація «Окисно- відновні реакції навколо нас».

Стіна цікавих повідомлень. (Учні одержали завдання підготувати повідомлення про одну окисно- відновну реакцію та розмістили своє повідомлення на стіні цікавих повідомлень. План повідомлення: 1) заголовок; 2) рівняння реакції з електронним балансом; 3) значення реакції; 4) малюнок чи фото.)

Тип уроку:комбінований.

Епіграф: Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

 

Хід уроку:

І. Вступна  частина

1.      Привітання

-     Доброго  дня, мої  друзі!  Мені  принесе  велике  задоволення спілкування  з  вами.  Я  бачу, ви  дуже  хвилюєтеся,тому  для  зняття емоційного  напруження  пропоную    вправу.

2.      Створення  позитивного  настрою.

Порівнялись, підтягнулись,

Одне  одному  всміхнулись,

На  урок  старанність  не  забудьте  взяти.

А  тепер ,  шановні  мої  друзі,

Тихесенько  присядьте.

3. Повторення  правил  роботи.

Для  того, щоб  наше  заняття  було  цікавим, а  головне, щоб  кожен  із  нас почувався  зручно  і  комфортно, нам  необхідно  також  повторити  правила роботи.

-          Не  перебивати!

-          Не  критикувати, бути  тактовним.

-          Уміти  слухати, говорити  по одному.

-          Кожен  має  право  голосу.

-          Поважати  думку  кожного.

 

ІІ. Актуалізація  опорних знань.

1. Бліц-опитування: Закінчи речення.

  1. Окисно-відновні реакції – це…
  2. Відновник –це…
  3. Окисник – це…
  4. Окиснення– це…
  5. Відновлення– це…
  6. Тільки окисниками можуть бути …
  7. Тільки відновниками виступають у окисно-ввідновних реакціях…

 

 

ІІ. Мотивація. Ми вчились складати окисно- відновні реакції і от настав час з'ясувати їх значення.

ІІІ. Формування нових знань.

  1. Повідомлення теми уроку. ( слайд 2)
  2. Вправа  «Очікування».  Сформулюйте:

Чого чекаєте ви від уроку?

Які ваші сподівання? ( Метод мікрофону).

           -          Я  дізнаюся…

-          Після  уроку  я  зможу…

-          Знатиму  сам  і  поясню  друзям…

-          Сподіваюся…

Вчитель А  я  очікую  від  вас, що  ви  будете:

З – задоволеними,

Д – допитливими,

О – оптимістами,

Р – рішучими,

О- обізнаними,

В – винахідливими,

Я – яскравими.

 

  1. Вчитель: Отже, разом ми визначаємо мету: ( слайд3)

- Повторити теоретичний матеріал про окисно- відновні реакції.

- Удосконалювати навики складання електронних балансів окисно- відновних реакцій.

- Розкрити значення окисно- відновних реакцій.

  1. Проблемне питання:

Фантастична ситуація: А що було б, якби зникли окисно –відновні реакції?  ( учні відповідають, метод «мікрофону»)

Вчитель: Отже, вони всюди. (слайд 4)

Наша планета – величезна макролабораторія.

Починаємо нашу подорож в світ окисно - відновних реакцій.

  1. Окисно- відновні реакції в природі. (Учні представляють свої проекти) 

1-й учень. Завдяки окисно-відновним процесам на ранніх стадіях існування нашої планети утворилися гірські породи та мінерали. Такі процеси, як виверження вулканів, згоряння метеоритних тіл, грозові розряди в атмосфері завжди супроводжувалися окисно-відновними реакціями.

 

(слайд 5) «Гроза». Звучить музика Вівальді: стрімка, велична, тривожна. Так композитор зобразив грозу. А ми знаємо, що це явище супроводжується окисно- відновними  реакціями.    Завдяки їм за один грозовий дощ у грунті опиняється від 4 до 15 кг нітрогену на гектар.

1)N2 + O2 → NO

2) NO + O2 → NO2

 

(слайд 6) «Вулкан». Ще одне грізне природне явище. Історія знає, як навіки зникло місто Помпея під вулканічним попелом  завтовшки у 3м.

Біля дошки виконються завдання: Скласти електронний баланс окисно- відновної реакції (слайд4,5). Завдання 1-4.

3) H2S + O2 → SO2 +H2O

4) H2S + SO2H2 SO4 + S

2-й учень. Людина здавна використовує окисно-відновні реакції у повсякденному житті, не замислюючись над природою цих процесів. Ще із сивої давнини людина навчилася використовувати ці процеси для обігрівання житла, приготування їжі,  для виплавлення металів з руд та їх обробки. Людині були відомі процеси корозії (іржавіння) металів.

Окисно-відновні реакції мають велике значення і в житті людини -  це отримання тепла в наших домівках при спалюванні вугілля, дров, газу; добування багатьох органічних речовин; виробництво цілого ряду будівельних матеріалів; виробництво лікарських препаратів, хлібобулочних виробів, харчових та кормових добавок, вітамінів, гормонів, ферментів; виробництво кисло-молочних продуктів, сирів, пива, спирту, і багатьох інших продуктів.

 

(слайд 7)  «Корозія»      Завдання 5-6.( біля дошки)

Щорічно корозія зїдає 20% від  загальної маси вироблених металів та сплавів.

5) Fe + O2 + H2OFe(OH)2

6) Fe(OH)2 + O2 + H2OFe(OH)3

У народному фольклорі людей різних національностей досить часто зустрічаються висловлювання про важливість і значення заліза , його сплавів у житті людини. На попередньому уроці ви отримали завдання знайти такі вислови . Давайте послухаємо їх. Прокоментуйте їх .

 1.Іржа їсть залізо, а печаль – серце. 2.Ледачий плуг скоро поржавіє, а ледача людина скоро постаріє 3.Залізо іржа з’їдає, а заздрий від заздрощів погибає

Фізкультхвилинка:

Учитель.  Що, стомилися? Тож  хвилинку  відведемо  для  відпочинку. Встаньте.

Широко  руки  хімія  простягає ( руки  в  сторони).

В  усі  сфери  життя  заглядає( колові  рухи  руками):

-          У  медицину – раз (присідання)

-          У  побут – два( присідання);

-          У  господарство – три ( присідання).

Вправи  знову  почали.

Будівельник, енергетик, металург(почергове  відведення  прямих рук  назад)-

Усі  без  неї  як  без  рук ( руки  в  сторони).

Уперед  крокує  наука  ця ( крокувати  на  місці)

Їй  не  бачити  кінця( крокування  на  місці)

Продовжимо  ми  працювати,

Щоб  науку  цю  вивчати( учні  сідають  за  парти).

 

 

  1. Окисно- відновні реакції в живих організмах.

3-й учень.

Окисно-відновні реакції найбільш поширені і відіграють значну роль у природі. Вони є основою життєдіяльності, адже з ними пов’язані  найважливіші функції живої системи – це дихання, обмін речовин, фотосинтез у рослин. У живій природі окисно-відновні реакції є основою всіх процесів обміну речовин, які є джерелом енергії  Під час дихання органічні речовини окиснюються до кінцевих продуктів- вуглекислого газу і води, використовуючи для цього кисень.А під час  фотосинтезу вуглекислий газ відновлюється  в органічних сполуках, а кисень вивільняється у повітря.

Процеси гниття, бродіння, тління, утворення перегною; утворення мінеральних солей з перегною в ґрунті  - це все окисно-відновні реакціії. Дуже велике значення окисно-відновних реакцій в природі полягає в тому, що за допомогою цих реакцій постійно відбувається колообіг всіх хімічних елементів, які входять до складу живих організмів: Оксигену, Карбону, Нітрогену, Гідрогену.

Кожна клітина живого організму- це мікролабораторія, в якій природа- наймайстерніший хімік  на молекулярному рівні творить свої справи.  (Слайд8,9)

Фотосинтез

   СО2 + Н2О C6H12O6 + O2

 

Дихання

C6H12O6 + O2→ СО2 + Н2О

Кровообіг

 

Гниття — це процес розкладання органічних речовин.

Гниття може протікати у присутності кисню. Речовини, які утворюються, є складовими органічних сполук (білок, сірководень, вуглекислий газ, амоніак тощо). Тобто відбулися перетворення, а отже гниття — це хімічне явище.

Гниття може протікати і в безкисневому середовищі, при цьому утворюються речовини, які є отруйними та неприємно пахнуть.

Процесу гниття допомагають бактерії, плісняві гриби.

Гниття відіграє як негативну роль, так і позитивну.

Негативна роль гниття полягає у тому, що в процесі гниття псуються овочі, фрукти, м’ясні та рибні продукти, яйця, молоко.

Позитивна роль полягає у тому, що в процесі гниття за допомогою гнилісних бактерій активно розкладаються тваринні та рослинні тканини, мінералізуються білкові речовини. Все це є важливим у кругообігу речовин у природі (вуглецю та азоту).


Фізкультхвилинка для очей. Повільно, в ритм диханню, малюємо очима цифру вісім в просторі: по горизонталі, вертикалі, діагоналі. Повторюємо 4-5 разів

 

  1. Окисно- відновні реакції в металургії..(слайд10).

3-й учень. Окисно-відновні процеси використовуються у металургії під час виплавки чавуну та сталі, одержання та очищення кольорових, рідкісних металів.

 

Біля дошки виконються завдання: Скласти електронний баланс окисно- відновної реакції Завдання біля дошки 7- 9.

 7) FeO + C → Fe + CO

 8) Cr2O3 + Al → Cr + Al2O3

 9) V2O5 + H2  → V +  H2O

  1.   Окисно- відновні реакції в побуті.( слайд10)(Повідомлення учня)

Хто перший? Виконується  завдання 10.

10) KClO3 + S  KCl + SO2

  1.    Окисно- відновні реакції в хімічній промисловості.( слайд11)

4-й учень. В основі виробництв найважливіших неорганічних сполук, таких, як амоніак, сульфатна, нітратна, хлоридна кислоти, покладені процеси окиснення та відновлення

 

2-й учень. Так, крок за кроком, накопичувався практичний досвід використання окисно-відновних реакцій. Чимало їх було відкрито ще алхіміками. Вивчення окисно-відновних процесів продовжується і в наш час. І це легко пояснити. Але окисно-відновні процеси відіграють надзвичайно важливу роль у природі, виробництві, техніці та побуті.

 

 

ІІІ. Підсумки уроку.  Питання: Так що ж було б, якби зникли окисно - відновні реакції? ( Метод мікрофону).

  1. Результати оцінювання.
  2. Рефлексія:
  1. Чи справдились ваші очікування від уроку?
  2. З яким настроєм підійшли до кінця уроку?
  3. Над чим ще треба б попрацювати вам особисто?                
  4. ІV.Домашнє завдання.  ( слайд12)   Читати §  14.  Виконати вправу 113,114.

 

 

                                 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
1867
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку