Урок № 6 7 клас
Тема уроку: Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні).
Способи розділення сумішей.
Цілі уроку: повторити відомості про речовини, суміші та їхні властивості; навчити учнів розрізняти фізичні тіла, матеріали, речовини; повторити поняття «чисті речовини» та «суміші», основні способи розділу сумішей; продовжити знайомство з лабораторним устаткуванням і методикою проведення хімічного експерименту.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: бесіда, розповідь, демонстрації, самостійна робота з опорною схемою, робота в групах.
Обладнання: хімічні склянки, фільтр, лійка, пісок, сіль, крейда, вода, рослинна олія.
ХІД УРОКУ
I. Організація учнів
II. Перевірка домашнього завдання
Фронтальна бесіда
1. Що вивчає хімія?
2. Що називають фізичним тілом?
3. Що називають хімічною речовиною?
4. Наведіть приклади фізичних тіл і хімічних речовин.
(Цвях — залізо, свічка — парафін, стілець — деревина, ваза — скло)
5. З яких структурних частинок складаються речовини?
(Атомів, молекул, йонів)
6. Згадаймо з курсу природознавства, чим відрізняються речовини одна від одної.
(Фізичними та хімічними властивостями)
7. В якому агрегатному стані можуть перебувати речовини за нормальних умов?
(Твердому, рідкому, газоподібному)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Актуалізація опорних знань
Наведіть приклади фізичних і хімічних властивостей речовин.
Речовини використовуються як матеріали для виготовлення фізичних тіл.
Прокоментуємо ланцюжок:
Речовина матеріал фізичне тіло.
Наведіть приклади. (Кожен учень самостійно в зошиті проводить свій ланцюжок і розповідає в класі.)
2. Засвоєння нового матеріалу
— Чи можна зустріти в природі чисті речовини? Наведіть приклади.
(Алмаз, гірський кришталь та ін.)
Більшість речовин у природі — суміші.
Чим відрізняються чисті речовини від сумішей?
Чиста речовина має постійний склад і постійні властивості.
Суміші, навпаки, мають змінний склад; властивості окремих речовин у суміші зберігаються, а властивості суміші змінюються залежно від складу; суміш можна розділити на чисті речовини залежно від складу.
Приклад: чисте золото — м’який метал (з історії — золоті монети).
Сплави золота — суміші з іншими металами — досить міцні та зберігають форму. Але золото в цих сумішах, як і раніше, не розчиняється в кислотах і лугах.
Суміші поділяються
однорідні |
неоднорідні |
Частки речовин можна розрізнити (вода і пісок) |
Частки речовин не можна розрізнити (чай з цукром) |
— Наведіть свої приклади сумішей. (Учні записують у зошиті та розповідають у класі.)
З курсу природознавства ви знайомі з деякими способами розділення сумішей.
В основі розділу сумішей лежить той факт, що властивості речовин, які входять до складу суміші, зберігаються.
— Які суміші можна розділити, використовуючи метод відстоювання?
• Нерозчинні тверді речовини і рідини (пісок у воді, крейда у воді).
• Рідини, що не змішуються (олію у воді.)
— Які суміші можна розділити, використовуючи метод фільтрування?
• Нерозчинні речовини в рідині з використанням фільтрів (показуємо фільтрування).
— Які суміші можна розділити, використовуючи метод випаровування?
• Розчинні речовини в рідині (наприклад, сіль у воді, сода у воді).
Ще існує один метод розділення сумішей - Дистиляція:
• Розділення розчинних одна в одній рідин (спирт і вода).
(Показуємо установку для дистиляції рідини, дефлегматор, приклад — розділення нафти, що базується на різниці в температурах кипіння).
3. робота в групах на закріплення знань
Запропонуйте способи розділення нижченаведених сумішей; назвіть необхідне обладнання.
Група 1: сіль + вода + крейда;
Група 2: рослинна олія + вода + сіль.
Група 3: залізний порошок + вода + пісок.
Коментування представниками груп свого шляху розв’язання проблеми, обмін думками з питання правильності й раціональності обраного шляху, коригування помилок.
IV. Підбиття підсумків уроку . Виставлення оцінок.
V. Домашнє завдання
Обов'язкове :
Творче:
Запропонуйте сп. розділення суміші: сіль + залізні ошурки + спирт + вода.