Конспект уроку з хімії "Фізичні тіла. Матеріали . Речовини." 7 клас

Про матеріал
Мета уроку : поглибити знання учнів про речовини, з’ясувати відмінності між поняттями “речовина», «матеріал», «фізичне тіло»; розвивати вміння зіставляти і порівнювати; виховувати спостережливість і уважність, розуміння національних цінностей, уявлення про досягнення українських вчених в хімічній галузі.
Перегляд файлу

7 клас  Хімія

                                                                 Підготувала вчитель хімії

                                                                Мушкатівської ЗОШ І-ІІ ступенів

                                                                Романчук Любов Андріївна

 

Урок 4.

Тема. Фізичні тіла. Матеріали . Речовини.

Мета: поглибити знання учнів про речовини, з’ясувати відмінності між

поняттями “речовина», «матеріал», «фізичне тіло»; розвивати вміння зіставляти і порівнювати; виховувати спостережливість і уважність, розуміння національних цінностей, уявлення про досягнення українських вчених в хімічній галузі.

Тип уроку: комбінований.

Форми роботи: бесіда,розповідь учителя.

Обладнання: штатив з пробірками, ложечка або шпатель;хімічні склянки;колби : конічні, плоскодонні, кругло донні, скляні пластмасові мірні циліндри; скляні і пластмасові лійки;скляні палички; пробірко тримач; спиртівка;лабораторний штатив графіт;мідь, алюміній, питна вода, поліетилен, хімічна склянка з водою.

 

Хід уроку

І.Організаційний етап.

 

ІІ. Аналіз практичної роботи.

(Вчитель оголошує оцінки за практичну роботу коментує допущені учнями помилки.)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань .

1. Вправа «Незавершене речення».

(Діти повинні завершити речення, запропоноване учителем.)

  • Входити до кабінету хімії і лаборантської можна лише з дозволу вчителя, тому що…
  • Входити в кабінет і виходити з нього спокійно, щоб…
  • Під час роботи не слід тримати на лабораторному столі нічого зайвого, тому що …
  • Працювати сидячи, швидко, але без зайвої квапливості, бо це може стати причиною…
  • Причиною пожежі в кабінеті хімії може стати…
  • Необхідно знати місцезнаходження протипожежних засобів і вміти ними користуватися, щоб …
  • Потрібно вміти поводитись з реактивами, щоб…
  • Треба знати місцезнаходження в кабінеті аптечки, щоб своєчасно …  

 

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

- З курсу природознавства ви знаєте , що сі предмети, що оточують нас  називають фізичними тілами. Фізичні тіла – це все що має масу,об'єм, форму.

- Наведіть приклади фізичних тіл.

(Учитель пропонує називати фізичні тіла: шматок крейди, лінійка, пенал, зошит, стіл, стільці, автомобіль, будинок, ключ.)

- Фізичні тіла з чого виготовлені? (Фізичні тіла виготовлені з речовин.)

- Що таке речовина? (Речовина – те з чого складаються фізичні тіла.)

- Отже сьогодні поговоримо про тіла, речовини і матеріали.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Слово вчителя.

- Протягом усього життя людина стикається з речовинами. До складу атмосфери входять, крім кисню, азот, водяна пара і деякі інші гази.  З повітрям ми вдихаємо кисень, видихаємо вуглекислий газ. У побуті використовуємо воду. З їжею вживаємо крохмаль, який міститься у крупах, картоплі, для поліпшення смакових якостей харчових продуктів додаємо до них сіль,оцет або цукор. Щоб обігріти приміщення користуємося вугіллям.

- Для виготовлення предметів повсякденного вжитку, меблів наприклад, використовують деревину. А які ви знаєте речовини?

- Назвіть їх (лимонна кислота, залізо, мідь, ртуть, скло).

- Людина використовує не тільки ті речовини, які знаходяться в природі, а й створює багато штучних речовин. Як ви думаєте, для чого це роблять? (Очевидно потрібні речовини з особливими властивостями , а таких в природі немає). Наприклад, для побудови літаків потрібен легкий і міцний матеріал, цим вимогам відповідає штучно створений метал – дюралюміній.

- Які ви знаєте штучно створені речовини? (Скло, гума, пластмаса, капрон, каучук, поліетилен).

- Як ви вважаєте, чи з усіх речовин можна виготовити предмети?Чи можна щось зробити з води, крохмалю, оцту? (Ні)

- Речовини, з яких можна виготовляти певні предмети, називаються матеріалами.

 

2. Вправа «Напиши письмово.» (Додаток 1)

- Розподіліть по стовпчиках назви тіл, речовин, матеріалів.

Тіло

Речовина

Матеріал

 

 

 

Олівець( фізичне тіло), залізо (матеріал),спирт (речовина), пробірка (фізичне тіло), вода (речовина), крейда (речовина), скло (матеріал), азот (речовина), питна сода( речовина ), стілець (фізичне тіло), цвях (фізичне тіло), шматок крейди( фізичне тіло ) свічка фізичне тіло, алюміній (матеріал),магніт (фізичне тіло), керамічний посуд (фізичне тіло), мідь (матеріал), ртуть (речовина), кухонна сіль (речовина), вуглекислий газ (речовина).

 

3. Розповідь вчителя.

- З однієї речовини виробляють різні предмети. (Учитель демонструє пробірку, колбу, паличку, лійку, хімічний стакан, мірний циліндр, які виготовлені із скла; чашку, тигель, ступку і товкачик, що виготовлені із порцеляни).

- Предмети одного і того ж призначення можна виготовляти з різних матеріалів. (Учитель показує дерев’яний, металевий і пластиковий штативи для пробірок; скляну і пластмасову лійку; скляний і пластмасовий мірні циліндри; металевий і пластмасовий шпателі).

- Всі предмети які ви бачили виготовлені з твердих речовин. Але речовини можуть перебувати у трьох агрегатних станах – твердому, рідкому й газоподібному. Наприклад , речовини які входять в склад повітря (кисень, азот, вуглекислий газ) перебувають у газоподібному стані, вода,олія, оцет – у рідкому. За різних умов одна і та сама речовина може бути у різних агрегатних станах. Можливо, ви знаєте таку речовину ? (Вода).

 

4. Робота з підручником. (ст.39, мал.. 31, Агрегатні стани води)

 

5. Продовження розповіді вчителя.

- Проте не кожній речовині притаманні всі три агрегатні стани. Йод і нафталін внаслідок довгого зберігання на повітрі переходять в газоподібний стан, минувши рідинну фазу. Цукор буває лише у твердому і рідкому станах,газоподібного стану для нього не існує.

- Речовини можуть мати різну будову. Якщо розглянути кухонну сіль під мікроскоп, то можна побачити кубики різних розмірів. Це кристали – кухонної солі, тому говорять, що кухонна сіль має кристалічну будову. Існує багато кристалічних речовин: цукор, питна сода, поташ, сірка, алмаз, пісок, мідний купорос , вони утворюють кристали – частинки правильної форми.  У різних речовин кристали мають різну форму. Деколи кристали сягають гігантських розмірів. В Казахстані був знайдений кристал гірського кришталю, що мав масу 70 т.

- Крім кристалічних в природі існують аморфні речовини, тобто ті,які в процесі подрібнення не утворюють кристалів, а утворюють частинки без певної форми. До таких речовин належать крохмаль, целюлоза, тальк, пластмаси, гума.

 

6. Виробництво речовин в Україні, хімічна промисловість. (Повідомлення учнів. Презентація)

 

7. Нобелівські лауреати – вихідці з України. (Додаток 3)

 

VІ. Узагальнення і систематизація знань.

1. Тестові завдання. (Додаток 2)

В-І

В - ІІ

1.Вкажіть фізичне тіло.

А) кисень

Б) цвях

В) оцтова кислота

1.Вкажіть фізичне тіло.

А) залізо

Б) склянка

В) срібло

2.Вкажіть матеріал.

А) бетон

Б) труба

В) лимонна кислота

2.Вкажіть матеріал.

А) сода

Б) золото

В) парта

3.Вкажіть речовину.

А) кусок скла

Б) алюміній

В) вода

3.Вкажіть речовину.

А) пластмаса

Б) скляна паличка

В) мідь

4.Кристалічні речовини.

А) цукор

Б) крохмаль

В) питна сода

4.Кристалічні речовини.

А) кухонна сіль

Б) скло

В) лимонна кислота

5.Які речовини можна виявити на запах (ті, що у вас є вдома).

А) вапно

Б) крохмаль

В) бензин

5.Які речовини можна виявити на запах (ті, що у вас є вдома).

А) спирт

Б) лимонна кислота

В) сіль кухонна

6.Назвіть речовини, з яких можуть бути виготовлені такі предмети:

А) чашка

Б) ложка

6.Назвіть речовини, з яких можуть бути виготовлені такі предмети:

А) тарілка

Б)стілець

 

2. Вправа «Мозковий штурм».

  1.   Із Біблії відомо: «...зруйнувавши місто Січем, вождь ізраїльських воїнів Авімілех наказав засипати місто кам 'яною сіллю, аби ворог ніколи не зміг віднови­ти колишню велич». Чому саме сіллю? (Процес засолю­вання ґрунтів призводить до вимирання всього живого.)
  2.    Нині знову стала популярною астрологія. Колись алхімія та астрологія йшли пліч-о-пліч. Вважалося, що певні метали утворюються в земних надрах під впливом небесних тіл: Сонця, Місяця, Сатурна, Марса, Венери... Складіть пари: метал — небесне тіло. (Сонце  золото, Місяць  срібло, Сатурн свинець, Марс  залізо, Венера мідь.)
  3.    Який камінь зіграв велику роль в історії хімії, хоча насправді ніколи не існував? (Філософський.)
  4.    Чим платили воїнам у Стародавньому Римі? (Ку­хонною сіллю.)
  5.    Лукрецій Кар писав: «Перед тим зброєю руки були могутні пазурі, зуби, камінь, уламки від дерева й полум’я. Після того було знайдено ...». Що саме було тоді знайдено? (Мідь.)
  6.   Поясніть дане хімічне рівняння: любов до Батьківщини + вихованість + відданість + рідна мова + національна ідея + національна культура + історія народу (держави) = ? (ПАТРІОТ)

 

VII. Домашнє завдання.

- На домашнє завдання опрацювати § 4, виконати завдання 1-7 ст. 42, підготувати повідомлення про історію відкриття атома.

 

 

 

Додаток 1

 Тіло

Речовина

Матеріал

 

 

 

 

 

Додаток 2

 В-І

В - ІІ

1.Вкажіть фізичне тіло.

А) кисень

Б) цвях

В) оцтова кислота

1.Вкажіть фізичне тіло.

А) залізо

Б) склянка

В) срібло

2.Вкажіть матеріал.

А) бетон

Б) труба

В) лимонна кислота

2.Вкажіть матеріал.

А) сода

Б) золото

В) парта

3.Вкажіть речовину.

А) кусок скла

Б) алюміній

В) вода

3.Вкажіть речовину.

А) пластмаса

Б) скляна паличка

В) мідь

4.Кристалічні речовини.

А) цукор

Б) крохмаль

В) питна сода

4.Кристалічні речовини.

А) кухонна сіль

Б) скло

В) лимонна кислота

5.Які речовини можна виявити на запах (ті, що у вас є вдома).

А) вапно

Б) крохмаль

В) бензин

5.Які речовини можна виявити на запах (ті, що у вас є вдома).

А) спирт

Б) лимонна кислота

В) сіль кухонна

6.Назвіть речовини, з яких можуть бути виготовлені такі предмети:

А) чашка

Б) ложка

6.Назвіть речовини, з яких можуть бути виготовлені такі предмети:

А) тарілка

Б)стілець

 

 

Додаток 3

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Омельченко Олена Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Остаповець Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
24 березня 2019
Переглядів
14087
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку