7 клас Хімія
Підготувала вчитель хімії
Мушкатівської ЗОШ І-ІІ ступенів
Романчук Любов Андріївна
Урок 4.
Тема. Фізичні тіла. Матеріали . Речовини.
Мета: поглибити знання учнів про речовини, з’ясувати відмінності між
поняттями “речовина», «матеріал», «фізичне тіло»; розвивати вміння зіставляти і порівнювати; виховувати спостережливість і уважність, розуміння національних цінностей, уявлення про досягнення українських вчених в хімічній галузі.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: бесіда,розповідь учителя.
Обладнання: штатив з пробірками, ложечка або шпатель;хімічні склянки;колби : конічні, плоскодонні, кругло донні, скляні пластмасові мірні циліндри; скляні і пластмасові лійки;скляні палички; пробірко тримач; спиртівка;лабораторний штатив графіт;мідь, алюміній, питна вода, поліетилен, хімічна склянка з водою.
Хід уроку
І.Організаційний етап.
ІІ. Аналіз практичної роботи.
(Вчитель оголошує оцінки за практичну роботу коментує допущені учнями помилки.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань .
1. Вправа «Незавершене речення».
(Діти повинні завершити речення, запропоноване учителем.)
IV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- З курсу природознавства ви знаєте , що сі предмети, що оточують нас називають фізичними тілами. Фізичні тіла – це все що має масу,об'єм, форму.
- Наведіть приклади фізичних тіл.
(Учитель пропонує називати фізичні тіла: шматок крейди, лінійка, пенал, зошит, стіл, стільці, автомобіль, будинок, ключ.)
- Фізичні тіла з чого виготовлені? (Фізичні тіла виготовлені з речовин.)
- Що таке речовина? (Речовина – те з чого складаються фізичні тіла.)
- Отже сьогодні поговоримо про тіла, речовини і матеріали.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
- Протягом усього життя людина стикається з речовинами. До складу атмосфери входять, крім кисню, азот, водяна пара і деякі інші гази. З повітрям ми вдихаємо кисень, видихаємо вуглекислий газ. У побуті використовуємо воду. З їжею вживаємо крохмаль, який міститься у крупах, картоплі, для поліпшення смакових якостей харчових продуктів додаємо до них сіль,оцет або цукор. Щоб обігріти приміщення користуємося вугіллям.
- Для виготовлення предметів повсякденного вжитку, меблів наприклад, використовують деревину. А які ви знаєте речовини?
- Назвіть їх (лимонна кислота, залізо, мідь, ртуть, скло).
- Людина використовує не тільки ті речовини, які знаходяться в природі, а й створює багато штучних речовин. Як ви думаєте, для чого це роблять? (Очевидно потрібні речовини з особливими властивостями , а таких в природі немає). Наприклад, для побудови літаків потрібен легкий і міцний матеріал, цим вимогам відповідає штучно створений метал – дюралюміній.
- Які ви знаєте штучно створені речовини? (Скло, гума, пластмаса, капрон, каучук, поліетилен).
- Як ви вважаєте, чи з усіх речовин можна виготовити предмети?Чи можна щось зробити з води, крохмалю, оцту? (Ні)
- Речовини, з яких можна виготовляти певні предмети, називаються матеріалами.
2. Вправа «Напиши письмово.» (Додаток 1)
- Розподіліть по стовпчиках назви тіл, речовин, матеріалів.
Тіло |
Речовина |
Матеріал |
|
|
|
Олівець( фізичне тіло), залізо (матеріал),спирт (речовина), пробірка (фізичне тіло), вода (речовина), крейда (речовина), скло (матеріал), азот (речовина), питна сода( речовина ), стілець (фізичне тіло), цвях (фізичне тіло), шматок крейди( фізичне тіло ) свічка фізичне тіло, алюміній (матеріал),магніт (фізичне тіло), керамічний посуд (фізичне тіло), мідь (матеріал), ртуть (речовина), кухонна сіль (речовина), вуглекислий газ (речовина).
3. Розповідь вчителя.
- З однієї речовини виробляють різні предмети. (Учитель демонструє пробірку, колбу, паличку, лійку, хімічний стакан, мірний циліндр, які виготовлені із скла; чашку, тигель, ступку і товкачик, що виготовлені із порцеляни).
- Предмети одного і того ж призначення можна виготовляти з різних матеріалів. (Учитель показує дерев’яний, металевий і пластиковий штативи для пробірок; скляну і пластмасову лійку; скляний і пластмасовий мірні циліндри; металевий і пластмасовий шпателі).
- Всі предмети які ви бачили виготовлені з твердих речовин. Але речовини можуть перебувати у трьох агрегатних станах – твердому, рідкому й газоподібному. Наприклад , речовини які входять в склад повітря (кисень, азот, вуглекислий газ) перебувають у газоподібному стані, вода,олія, оцет – у рідкому. За різних умов одна і та сама речовина може бути у різних агрегатних станах. Можливо, ви знаєте таку речовину ? (Вода).
4. Робота з підручником. (ст.39, мал.. 31, Агрегатні стани води)
5. Продовження розповіді вчителя.
- Проте не кожній речовині притаманні всі три агрегатні стани. Йод і нафталін внаслідок довгого зберігання на повітрі переходять в газоподібний стан, минувши рідинну фазу. Цукор буває лише у твердому і рідкому станах,газоподібного стану для нього не існує.
- Речовини можуть мати різну будову. Якщо розглянути кухонну сіль під мікроскоп, то можна побачити кубики різних розмірів. Це кристали – кухонної солі, тому говорять, що кухонна сіль має кристалічну будову. Існує багато кристалічних речовин: цукор, питна сода, поташ, сірка, алмаз, пісок, мідний купорос , вони утворюють кристали – частинки правильної форми. У різних речовин кристали мають різну форму. Деколи кристали сягають гігантських розмірів. В Казахстані був знайдений кристал гірського кришталю, що мав масу 70 т.
- Крім кристалічних в природі існують аморфні речовини, тобто ті,які в процесі подрібнення не утворюють кристалів, а утворюють частинки без певної форми. До таких речовин належать крохмаль, целюлоза, тальк, пластмаси, гума.
6. Виробництво речовин в Україні, хімічна промисловість. (Повідомлення учнів. Презентація)
7. Нобелівські лауреати – вихідці з України. (Додаток 3)
VІ. Узагальнення і систематизація знань.
1. Тестові завдання. (Додаток 2)
В-І |
В - ІІ |
1.Вкажіть фізичне тіло. А) кисень Б) цвях В) оцтова кислота |
1.Вкажіть фізичне тіло. А) залізо Б) склянка В) срібло |
2.Вкажіть матеріал. А) бетон Б) труба В) лимонна кислота |
2.Вкажіть матеріал. А) сода Б) золото В) парта |
3.Вкажіть речовину. А) кусок скла Б) алюміній В) вода |
3.Вкажіть речовину. А) пластмаса Б) скляна паличка В) мідь |
4.Кристалічні речовини. А) цукор Б) крохмаль В) питна сода |
4.Кристалічні речовини. А) кухонна сіль Б) скло В) лимонна кислота |
5.Які речовини можна виявити на запах (ті, що у вас є вдома). А) вапно Б) крохмаль В) бензин |
5.Які речовини можна виявити на запах (ті, що у вас є вдома). А) спирт Б) лимонна кислота В) сіль кухонна |
6.Назвіть речовини, з яких можуть бути виготовлені такі предмети: А) чашка Б) ложка |
6.Назвіть речовини, з яких можуть бути виготовлені такі предмети: А) тарілка Б)стілець |
2. Вправа «Мозковий штурм».
VII. Домашнє завдання.
- На домашнє завдання опрацювати § 4, виконати завдання 1-7 ст. 42, підготувати повідомлення про історію відкриття атома.
Додаток 1
Тіло |
Речовина |
Матеріал |
|
|
|
Додаток 2
В-І |
В - ІІ |
1.Вкажіть фізичне тіло. А) кисень Б) цвях В) оцтова кислота |
1.Вкажіть фізичне тіло. А) залізо Б) склянка В) срібло |
2.Вкажіть матеріал. А) бетон Б) труба В) лимонна кислота |
2.Вкажіть матеріал. А) сода Б) золото В) парта |
3.Вкажіть речовину. А) кусок скла Б) алюміній В) вода |
3.Вкажіть речовину. А) пластмаса Б) скляна паличка В) мідь |
4.Кристалічні речовини. А) цукор Б) крохмаль В) питна сода |
4.Кристалічні речовини. А) кухонна сіль Б) скло В) лимонна кислота |
5.Які речовини можна виявити на запах (ті, що у вас є вдома). А) вапно Б) крохмаль В) бензин |
5.Які речовини можна виявити на запах (ті, що у вас є вдома). А) спирт Б) лимонна кислота В) сіль кухонна |
6.Назвіть речовини, з яких можуть бути виготовлені такі предмети: А) чашка Б) ложка |
6.Назвіть речовини, з яких можуть бути виготовлені такі предмети: А) тарілка Б)стілець |
Додаток 3