Конспект уроку з хімії в 11 класі "Водневий і металічний зв'язок"

Про матеріал
Конспект уроку з хімії в 11 класі "Водневий і металічний зв'язок" Особливості утворення зв'язків, вплив на властивості речовин.
Перегляд файлу

11 клас  Урок №10 .ТемаВодневий  та металічний хімічний звязок.

Мета:

навчальна: поглибити знання про хімічний зв’язок, дати уявлення про  металічний та водневий звязки, узагальнити та систематизувати знання учнів  про різні типи хімічних зв’язків.  

розвиваюча: продовжити розвивати вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати, систематизувати, зіставляти, робити висновки;

виховна:  виховувати  вміння працювати  самостійно і в групах.

виховувати, самостійність та творчий підхід.

Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок та їх творчого застосування на практиці.  

Форми роботи:  евристична бесіда , фронтальна робота з  класом, робота з текстом підручника.

Обладнання:   Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделеева, таблиця електронегативності, мультимедійна презентація, кристалічні гратки льоду,  металів.

 

   Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

  1 Що називають хімічним зв’язком?

2. Які типи зв’язку ми вже вивчили? 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. 

Ми познайомилися з двома типами зв’язку – ковалентним та йонним.  Вивчаємо інші типи зв’язку : металічний та водневий.

 ІІІ.  Вивчення нового матеріалу

Металічний зв'язок  

 

1. Для яких речовин характерний металічний зв'язок?

У металах, та їх сплавах , які перебувають у рідкому та твердому станах, утворюється металічний зв’язок.

2. Як виникає металічний зв'язок?

- Суть процесу утворення зв’язку полягає в тому, що атоми металічних елементів віддають валентні електрони, претворюючись н позитивно заряджені йони.

 - Відносно вільні електрони, відірвавшись від атомів, усуспільнюються та переміщуються між йонами металів. Це так званий електронний газ .

- В металі відбувається безперервний обмін електронами між атомами. Тобто, електрони то приєднуються до йонів, перетворюючи їх на нейтральні атоми, то вибивають електрони, перетворюючи атоми на йони.

http://cpo.stu.cn.ua/Oksana/zagalna_ta_neorg_himija/img/img_320.jpghttps://lh3.googleusercontent.com/XNZnadrzlmX0BAutsw9t47bbH1D4UmQNNPOJC6QOigzrs6CicBVWdnlCkLqyNH6Hu8KvjO8a0vmUdguU3iM1CeMa4G6jOlgqba5VbP9j8x4PwTZ7Mgw=w673

Між катіонами металу , що заряджені позитивно, та узагальненими електронами, що неперервно рухаються між йонами, виникають електростатичні сили притягання. Виникає металічний зв'язок.

3. Що називають металічним зв’язком?

Металічний зв’язок - це зв’язок, що існує в металах та їх сплавах між позитивно зарядженими йонами металів та валентними електронами, що є спільними для всіх йонів.

4. Які фізичні властивості обумовлює металічний зв'язок?

Наявність електронів, що можуть вільно рухатися по об’єму кристалу, обумовлює   всю сукупність властивостей речовин у металічному стані:

  • високу електро- і теплопровідність;
  • здатність добре відбивати світлові хвилі (що зумовлює їхній характерний блиск і непрозорість),
  • високу пластичність , ковкість.

5. Порівняємо металічний зв'язок з йонним та ковалентним.

  • Як і в йонних сполуках, у вузлах металічних кристалічних граток розміщені йони. Але, в йонних сполуках  у вузлах кристалічних граток розміщені позитивно і негативно заряджені йони, а у металів вони заряджені тільки позитивно.
  • Подібно до ковалентного зв’язку, при утворенні металічного зв’язку утворюються спільні електрони. Але за ковалентного зв’язку  утворюються спільні електронні пари, кількість електронів при цьому чітко визначена. А  у металів спільні електрони не належать окремим парам атомів, вони повністю делокалізовані, електрони усуспільнюються  і вільно рухаються між усіма катіонами металу.

 

Водневий зв'язок  

1. Що називають  водневим зв’язком?

 

Водневий зв’язок - це зв’язок, який виникає між атомом Гідрогену однієї молекули та атомом сильно електронегативного елемента (F, O, N) іншої молекли (іноді в межах однієї молекули)

2. Види водневого зв’язку.

 

Види водневого зв’язку   

Міжмолекулярний 

утворюється між молекулами 

Наприклад, НF, H2O, NH3, R-OH, R-COOH

http://cpo.stu.cn.ua/Oksana/zagalna_ta_neorg_himija/img/img_324.jpghttps://lh3.googleusercontent.com/kG1T1_PJ-AWB17EckNGiZ2jVmwhyyX8Ix4SY2L8fOqelX2C0kYoXiJc38W4Kk268p2QbOLNMph_k3Ueqx1juqHF4COskeq2c41rvMC3l5-bMi1F24G3P7ON5SMCHkL9rkzkPZtoA

Внутрішньомолекулярний 

в молекулах білків, ДНК 

ДНК. Основные понятия.

міжмолекулярний водневий зв’язок між        внутрішньомолекулярний водневий зв’язок у  молекулами H2О                                                     молекулах білку та ДНК

Водневий зв’язок у 15-20 разів слабший за ковалентний.

3. Фізичні властивості речовин з водневим зв’язком

  1. Водневий зв’язок забезпечує низькомолекулярним речовин здатність бути при звичайних умовах в рідкому агрегатному стані (етанол, метанол, вода) або зрідженими газами (аміак, фтороводород).
  2. Завдяки наявності водневих зв’язків збільшується температура кипіння речовин. Наприклад, вода має високу температуру кипіння (100◦ С), в той час як  H2S, H2Sе, H2Те, (елементи підгрупи Оксигену) є газами.

3.  Можливість молекули води  утворювати  водневі  зв’язки  з молекулами інших речовин, що також здатні утворювати такі зв’язки, пояснюється добра розчинність багатьох речовин у воді: спирту, цукру, ацетону, оцтової кислоти тощо.

4. Водневий зв'язок відіграє важливу роль в утворенні структури білків, вуглеводів та нуклеїнових кислот. Водневий зв'язок з'єднує подвійну спіраль ДНК (носія генетичної інформації), а також відповідає за формування вторинної структури білка.

 ІІІ.  Узагальнення та систематизація вивченого  матеріалу.

1. Нам потрібно систематизувати і узагальнити знання про вже вивчені типи зв’язку.

     Заповнимо таблицю порівняння ковалентних зв’язків та йонного зв’язку. 

Учні креслять таблицю в зошит, а потім, після обговорення заповнюють її.

Зв’язки 

Ковалентний неполярний 

Ковалентний полярний 

Йонний 

Між якими елементами утворюється

між атомами одного й того самого неметалу 

між атомами різних неметалів

Між типовим металом і типовим неметалом 

Електронегативність

однакова 

відрізняється,  але незначно

різко відрізняється

Спільні електронні пари 

розташовані симетрично 

зміщені до більш електронегативного елемента 

не утворюються 

Молекулярні формули 

Н2,  О2, N2

HCl, H2O, NH3 

NaCl, CaO, K2O

Електронні формули 

https://lh3.googleusercontent.com/esN6H4eneknd7IyDVCF5FCcCp_NYliPBcz10F2eZ4RB24ymHpAJPXBElf2XZ9pBxzju55x-hfNFCsA27hvedU4cEB0TskU858Z2uu7TUPr2qQNxAu6M0EWFZld3tEW2sdWfDehBt

https://lh4.googleusercontent.com/N-YpOG3_Jo-SAwqRUyPmjtCM6VGq9CgGW-eLvP-CMzhatbDghHV2XIaUf5t_yzB-jrGPD-s80pJseDpFYARTKsOPAJx-9pF27_Ny8OtNEqJnVcuTpuEczRp6CQI0T2EIDW618TYx

https://lh6.googleusercontent.com/nzZn90uWbgaGFHqgQ6mibiODk5ymOinVtSjpcaHJJ_ZkuUF7u4qnuCAV49Ibu3LffsqwwMlnNSXREXKcZ3vpNRSmwy-aIpUJsZwuaYUZGwuxCqibN4OEljC2P_yQkmImW5WU1mok

 

https://lh6.googleusercontent.com/U0p8okz3ySeAMJxEmYtTGkF_v20H_b_vufQNvHz_7B-tdOfl7-N6n-3asCwjJmI1eeUL26qrpqZpgf0ODzAgUOrEE8Aq2OrX58kg9_cvFrSCG7jhQBA14F_4WXBI8DH6XrMTtdgq

https://lh4.googleusercontent.com/u_N5F9esI16eUtQlOw7VniAejKQTgF3y4Hkc_OX9dAkmRaZgvXVAdsmdLrBEuqKpntJcjxxUj-rc5U7iMPnwN8tvNYKGpgnGY2EKhoSwcDJ-C32L5PMf49GdBwTV-Dv_QX8mV_dx

https://lh3.googleusercontent.com/wgerpB9X1RKKW9qMaRuVm7BboXhl_AGk7i9TsXB4xN77iHOK9OUcWM3pU1gmTBp5xJ-OmAcTybBeWpNIuFa-6nFbQE4-_a59wkQnUX9dYKV_vPpwokw3oN48j6q9X2Ciq_eS7WPJ

https://lh4.googleusercontent.com/jOql8UclT9OR9Q8MhHHKIuzv0dvQItbL_8k4K98vmJSWQ2DE0JQpO3DP_YDqS2J0RJS_2S6s2I6oU97O77odqPgsF9f1H3Nga9LVgZEqxeTXwY03YUFWeTV6mj0P5S8jEryXIpM4

https://lh4.googleusercontent.com/xbQOjIQSzUjeUb83TuedR8gs97_ssbxXd3Ul2-bnW4JjIDc4aXbv_AHIy6ixouxT21frHpsIBNQiRL2yuTp2yiqyMNzEzq7IzHpabkRe3OrEvt21_zEc7Syc5GNL6WFwdj1AJqO1

https://lh3.googleusercontent.com/vhiAD5apjliLb3tZKshLrab_GzsLP4feH5zY2ne-iZEteZplzgvmlbCZVu2VfoUPw1ppFaW5wR07M5DojmxWVQ6mB6NUbp0kA1Onf9qlPJlVVW7igwtCcTpsJPWvmyh0UCR1vSqm

 

 

2.Повторення основних питань теми у формі гри з кубиком.

Учні по черзі кидають кубик один одному, задаючи питання з теми, той учень, що відповів на запитання, задає своє іншому учневі, кидаючи йому кубик. Якщо відповіді немає, то кубик можна передати іншому учневі. Оцінюється і запитання і відповіді.

 

3. Визначення  типу хімічного зв’язку  за формулою  речовини.

Робота  із сигнальними картками: Учні зачитують формулу на екрані (або на дошці) і вказують тип зв’язку , використовуючи сигнальні картки «І», «КП», «КН». Усно коментують відповідь.

NaCl, O2, N2, NH3, HCl, NO, H2, H2O, KF, CaS, H2S, K2S,  Cl2, CH4, CaBr2 і т. д.

 

ІV.  Підведення  підсумків  уроку.

 

 V.  Домашнє завдання

§ 5,6 вправа 4,9 ст.37 (Застосовуємо)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 1 клас, Розробки уроків
Додано
27 вересня 2020
Переглядів
3923
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку