11 клас Урок №10 .Тема. Водневий та металічний хімічний зв’язок.
Мета:
навчальна: поглибити знання про хімічний зв’язок, дати уявлення про металічний та водневий звязки, узагальнити та систематизувати знання учнів про різні типи хімічних зв’язків.
розвиваюча: продовжити розвивати вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати, систематизувати, зіставляти, робити висновки;
виховна: виховувати вміння працювати самостійно і в групах.
виховувати, самостійність та творчий підхід.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок та їх творчого застосування на практиці.
Форми роботи: евристична бесіда , фронтальна робота з класом, робота з текстом підручника.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделеева, таблиця електронегативності, мультимедійна презентація, кристалічні гратки льоду, металів.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1 Що називають хімічним зв’язком?
2. Які типи зв’язку ми вже вивчили?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми познайомилися з двома типами зв’язку – ковалентним та йонним. Вивчаємо інші типи зв’язку : металічний та водневий.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Металічний зв'язок
1. Для яких речовин характерний металічний зв'язок?
У металах, та їх сплавах , які перебувають у рідкому та твердому станах, утворюється металічний зв’язок.
2. Як виникає металічний зв'язок?
- Суть процесу утворення зв’язку полягає в тому, що атоми металічних елементів віддають валентні електрони, претворюючись н позитивно заряджені йони.
- Відносно вільні електрони, відірвавшись від атомів, усуспільнюються та переміщуються між йонами металів. Це так званий електронний газ .
- В металі відбувається безперервний обмін електронами між атомами. Тобто, електрони то приєднуються до йонів, перетворюючи їх на нейтральні атоми, то вибивають електрони, перетворюючи атоми на йони.
Між катіонами металу , що заряджені позитивно, та узагальненими електронами, що неперервно рухаються між йонами, виникають електростатичні сили притягання. Виникає металічний зв'язок.
3. Що називають металічним зв’язком?
Металічний зв’язок - це зв’язок, що існує в металах та їх сплавах між позитивно зарядженими йонами металів та валентними електронами, що є спільними для всіх йонів.
4. Які фізичні властивості обумовлює металічний зв'язок?
Наявність електронів, що можуть вільно рухатися по об’єму кристалу, обумовлює всю сукупність властивостей речовин у металічному стані:
5. Порівняємо металічний зв'язок з йонним та ковалентним.
Водневий зв'язок
1. Що називають водневим зв’язком?
Водневий зв’язок - це зв’язок, який виникає між атомом Гідрогену однієї молекули та атомом сильно електронегативного елемента (F, O, N) іншої молекли (іноді в межах однієї молекули)
2. Види водневого зв’язку.
Види водневого зв’язку |
|
Міжмолекулярний утворюється між молекулами Наприклад, НF, H2O, NH3, R-OH, R-COOH
|
Внутрішньомолекулярний в молекулах білків, ДНК
|
міжмолекулярний водневий зв’язок між внутрішньомолекулярний водневий зв’язок у молекулами H2О молекулах білку та ДНК
Водневий зв’язок у 15-20 разів слабший за ковалентний.
3. Фізичні властивості речовин з водневим зв’язком
3. Можливість молекули води утворювати водневі зв’язки з молекулами інших речовин, що також здатні утворювати такі зв’язки, пояснюється добра розчинність багатьох речовин у воді: спирту, цукру, ацетону, оцтової кислоти тощо.
4. Водневий зв'язок відіграє важливу роль в утворенні структури білків, вуглеводів та нуклеїнових кислот. Водневий зв'язок з'єднує подвійну спіраль ДНК (носія генетичної інформації), а також відповідає за формування вторинної структури білка.
ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
1. Нам потрібно систематизувати і узагальнити знання про вже вивчені типи зв’язку.
Заповнимо таблицю порівняння ковалентних зв’язків та йонного зв’язку.
Учні креслять таблицю в зошит, а потім, після обговорення заповнюють її.
Зв’язки |
Ковалентний неполярний |
Ковалентний полярний |
Йонний |
Між якими елементами утворюється |
між атомами одного й того самого неметалу |
між атомами різних неметалів |
Між типовим металом і типовим неметалом |
Електронегативність |
однакова |
відрізняється, але незначно |
різко відрізняється |
Спільні електронні пари |
розташовані симетрично |
зміщені до більш електронегативного елемента |
не утворюються |
Молекулярні формули |
Н2, О2, N2 |
HCl, H2O, NH3 |
NaCl, CaO, K2O |
Електронні формули |
|
|
|
2.Повторення основних питань теми у формі гри з кубиком.
Учні по черзі кидають кубик один одному, задаючи питання з теми, той учень, що відповів на запитання, задає своє іншому учневі, кидаючи йому кубик. Якщо відповіді немає, то кубик можна передати іншому учневі. Оцінюється і запитання і відповіді.
3. Визначення типу хімічного зв’язку за формулою речовини.
Робота із сигнальними картками: Учні зачитують формулу на екрані (або на дошці) і вказують тип зв’язку , використовуючи сигнальні картки «І», «КП», «КН». Усно коментують відповідь.
NaCl, O2, N2, NH3, HCl, NO, H2, H2O, KF, CaS, H2S, K2S, Cl2, CH4, CaBr2 і т. д.
ІV. Підведення підсумків уроку.
V. Домашнє завдання
§ 5,6 вправа 4,9 ст.37 (Застосовуємо)