ПРАКТИЧНА РОБОТА : " РОЗДІЛЕННЯ НЕОДНОРІДНОЇ СУМІШІ"
Умілий муляр у момент пісок, і воду, і цемент
Змішає в суміш непросту щоб ріс будинок в висоту.
А мудрий хімік із води повинен домішок сліди
Уперто й довго видалять, щоб мати чистий дистилят.
Цілі: навчити здійснювати операції з розподілення неоднорідної суміші, розвивати навички експериментальної роботи; виховувати акуратність під час роботи з хімічними реактивами.
Очікувані результати: учні вміють розподіляти суміш, використовуючи операції відстоювання, фільтрування, випаровування, володіють технікою здійснення цих операцій; знають, які фізичні властивості речовин дозволяють використовувати ту чи іншу операцію.
Тип уроку: використання знань, практична робота.
Обладнання: лабораторний штатив, спиртівка, сірники, магніт, чашечка для випаровування, скляна паличка, фільтрувальний папір, скляна воронка, шпатель або ложечка, колба з водою, суміш піску, солі, залізних і дерев’яних ошурок.
Базові поняття й терміни уроку: фільтрування, випаровування, кристалізація, неоднорідна суміш, однорідна суміш.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
(Привітання. Вчитель пропонує учням пояснити епіграф до уроку.)
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальне опитування
1. Яка речовина називається чистою?(утворена атомами або молекулами одного виду)
2. Наведіть приклади чистих речовин(дистильована вода, кисень, залізо)
3. За якими ознаками можна відрізнити суміш від чистої речовини?(утворена різними речовинами, кожна з яких зберігає свої властивості)
4. Наведіть приклади сумішей(повітря, чай, молоко, сік, бетон)
5. А що об’єднує чисту речовину і суміш(обидві є однорідним тілом)
6. Які способи розділення сумішей ви знаєте?(фільтрування, відстоювання, дія магнітом, випарювання, дистиляція)
7. Як очистити порошок крейди, якщо він засмічений тирсою?(відстоюванням)
8. Перед переробкою побутового сміття і паперової макулатури потрібно позбутися від дрібних залізних предметів. Як, на ваш погляд, найпростіше це зробити?(дією магнітом)
9. Поясніть, чому пилосос всмоктує повітря, яке містить пил, а випускає чисте.(фільтрування)
10. А якщо на столі розкласти різні канцелярські предмети: олівці, ручки, папір, скріпки потім змішати їх, чи буде це сумішшю? (Ні вони не утворюють одне природне тіло)
11. Чи можна використовують для закріплення цегли під час будівництва чистий пісок? (Ні. Тільки суміш піску, цементу, води)
12. А коли клеять шпалери, можна використовують клей у вигляді сухого порошку? (Ні, тільки суміш - клей розчиняють у теплій воді)
Перевірка домашнього завдання
Учні розповідають де в домашніх умовах можна використати методи розділення сумішей.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Бесіда
Таким чином, багато з того, що ми використовуємо, є сумішами які ми готуємо самі.
Сьогодні на уроці ви самі зробите зворотній процес і вилучите із суміші, яку приготуєте окремі речовини. Ці знання допоможуть вам краще засвоїти хімію та нададуть практичного досвіду
У вас на столах є в пробірках різні речовини(вода, кухонна сіль, залізні і дерев’яні ошурки, пісок), вам потрібно їх змішати, тобто виготовити суміш, а потім продумати як її розділити на компоненти, враховуючи фізичні властивості кожної окремої речовини.
Складіть план з розділення цих суміші та виконайте необхідні операції.
IV. ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
Інструктаж з безпеки життєдіяльності
Перед виконанням практичної роботи пригадайте правила роботи і безпеки в кабінеті (с.17,28). Пригадайте як поводитись із скляним посудом, сухим пальним, як розчиняти, нагрівати, фільтрувати речовини.
Запитання для обговорення з учнями під час виконання практичної роботи
1. Для чого здійснюють фільтрування?
2. Як треба зробити фільтр?.
3. Для чого необхідна скляна паличка?
4. На основі яких властивостей здійснюють відстоювання?
5. Для чого здійснюють випаровування?
Порядок виконання роботи
• Учні отримують речовини, утворюють суміш , складають план дій.
• Учитель перевіряє та корегує порядок виконання дій з розділення суміші.
• Учні виконують операції.
Учитель стежить за дотриманням правил безпеки та технікою виконання експерименту.
• Результати роботи учні записують у таблицю.
Що робили? |
Що спостерігали? |
Висновки про властивості речовин |
Дія 1. Приготували суміш, з’єднавши всі видані вчителем речовини. |
Компоненти змішалися і їх видно неозброєним оком |
Суміш неоднорідна |
Дія 2. За допомогою магніту виділили із суміші залізні ошурки |
До магніту прикріплюються залізі ошурки |
Залізо притягується магнітом |
Дія 3.Суміш, яка залишилась змішайте з водою і добре розмішайте скляною паличкою до розчинення солі і відстояли |
Сіль розчинилася, ошурки спливли на гору, пісок осів на дно |
Речовини мають різну розчинність |
Дія 4. За допомогою шпателя відділили дерев’яні ошурки |
Ошурки легко зібрати шпателем |
Деревина має меншу густину і легша за воду |
Дія 5. Приготували фільтр. Розмішали суміш яка залишилась і профільтрували її. |
На фільтрі залишився пісок |
Фільтр не пропускає тверді частинки |
Дія 6. Чистий фільтрат помістили на предметне скло і випарили воду |
Вода випарувалась, на предметному склі з’явилися кристалики солі |
Однорідну суміш розділили випарюванням |
V. ПІДСУМКИ УРОКУ, ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
♦ За результатами роботи дайте відповіді на питання.
1. Чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці?
2. А що вам було цікаво?
♦ Домашнє завдання (експериментально-творче)
Зробіть суміш із двох або трьох речовин, які є у вас удома, складіть план з її розподілення та з допомогою батьків спробуйте розподілити суміш на індивідуальні речовини.