Мета:
Навчальна: сформувати свідомі знання про алгоритм з розгалуженнями, навчити розрізняти задачі на розгалуження з повною та скороченою формою, навчити реалізовувати алгоритми з розгалуженнями в середовищі програмування;
Виховна: виховувати дисциплінованість, самостійність, увагу, наполегливість у навчанні;
Розвивальна: розвивати логічне мислення, пам'ять, навички роботи з програмою Lazarus.
Тема: Складання алгоритмів з розгалуженням у навчальному середовищі програмування
Мета:
Навчальна: сформувати свідомі знання про алгоритм з розгалуженнями, навчити розрізняти задачі на розгалуження з повною та скороченою формою, навчити реалізовувати алгоритми з розгалуженнями в середовищі програмування;
Виховна: виховувати дисциплінованість, самостійність, увагу, наполегливість у навчанні;
Розвивальна: розвивати логічне мислення, пам'ять, навички роботи з програмою Lazarus.
Очікувані результати: учень вміє створювати програми з повним та неповним розгалуженням, реалізовувати їх у середовищі програмування.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та матеріали: презентація вчителя, роздавальний матеріал до вправи "Ігрова мета", тексти задач для етапу актуалізації опорних знань.
Хід уроку
Привітання учнів, перевірка відсутніх, перевірка готовності учнів до уроку.
Учні працюють у парах. Кожна пара отримує завдання: скласти таблицю істинності логічного виразу (end та or). Давайте перевіримо ваші відповіді з правильними на екрані.
"Фронтальна робота"
Логічні операції ми згадали, а тепер подивимось, де ми можемо їх використовувати.
Розв’язати задачу у зошиті: За величиною кута з’ясувати його вид (розгорнутий, тупий, прямий, гострий). Намалювати схему до задачі у зошиті.
У вас повинна вийти така карта знань, як на екрані, але вона виглядає у вас по іншому.
Завдання учням: Розробити проект оформлення форми, передбачити компоненти для введення даних, виведення, для пояснювального тексту. Зобразити ескіз зошиті олівцем, обґрунтувати вибір компонентів.
Тобто ви побачили, що таку задачу можна розв’язати програмними засобами. Давайте створимо у програмі потрібну форму, але спочатку повторимо правила поведінки за комп’ютером.
Правила поведінки за комп’ютером. Послухайте оповідання
У Микити урок інформатики відразу після великої перерви, тому він швиденько побіг до їдальні, а потім на урок, вже по дорозі дожовуючи булку та запиваючи її соком. По дорозі його хтось штовхнув і він розплескав трохи соку собі на руки. Незважаючи на крихти булки на руках, він добіг до класу та швиденько кинув сумку на парту, дістав підручник, зошит та ручку.
До класу зайшов вчитель, привітався та почав проводити урок. Микита чекав роботи за комп’ютером дуже довго, цілих 5 хвилин та не втерпів, тихенько ввімкнув комп’ютера та почав грати в дуже цікаву гру. Через 10 хвилин вчитель сказав щось загрузити, але Микита подумав:
Ще через 5 хвилин Микита зрозумів, що його клавіші стали чомусь прилипати до пальців
І він спочатку спитав у Олени, що треба робити, але вона сказала якусь фразу, яку він не зовсім зрозумів, потім Микита почав торкати Ганну, вона начебто і зрозуміло розказала, що робити, але Микита не знав куди треба заходити, в яку програму. Тут він проявив всю свою наполегливість та почав гукати Бориса – він відмінник, все знає – але той чомусь просто махнув на нього рукою, та буркотнув, що зараз дуже складну практичну треба робити. Тут Микита взагалі позеленів, тому що практичні роботи завжди на оцінку, але зробити вже нічого не міг, тому що всі були дуже зайняті.
Тепер ви можете сісти за комп’ютери та створити необхідну форму.
Задач, у яких треба використовувати алгоритми розгалуження, дуже багато в різних предметних галузях. Наприклад:
Для реалізації алгоритму розгалуження у середовищі програмування потрібно знати певні команди:
ЗАУВАЖЕННЯ: Перед ключовим словом else крапка з комою не ставиться. Вона ставиться після всього оператора if.
Колективна робота учнів та вчителя
Складання програмного коду до задачі на екрані проектора – Задача у презентації
Набрати програмний код до задачі на комп’ютері.
Написання програмного коду до задачі: З’ясувати, чи повнолітня людина, чи ні. Повноліття настає у 18 років.
Складіть правильну схему для алгоритму розгалуження зі слів на своїх партах
A |
B |
A and B |
A |
B |
A or B |
A |
B |
A and B |
A |
B |
A or B |
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
A |
B |
A and B |
A |
B |
A or B |
A |
B |
A and B |
A |
B |
A or B |
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
A |
B |
A and B |
A |
B |
A or B |
A |
B |
A and B |
A |
B |
A or B |
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
A |
B |
A and B |
A |
B |
A or B |
A |
B |
A and B |
A |
B |
A or B |
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
A |
B |
A and B |
A |
B |
A or B |
A |
B |
A and B |
A |
B |
A or B |
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
A |
B |
A and B |
A |
B |
A or B |
A |
B |
A and B |
A |
B |
A or B |
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
true |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
true |
false |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
true |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
false |
false |
|
false |
false |
|