Конспект уроку з інтегрованого курсу "Я досліджую світ" для 4 класу

Про матеріал
Конспект уроку з інтегрованого курсу "Я досліджую світ" для 4 класу за підручником Гільберг на тему "Про великі права маленької дитини"
Перегляд файлу

Тема. Про великі права маленької дитини

Мета. Ознайомити учнів з основними правами, гарантованими Декларацією прав дити­ни; вчити дітей усвідомлено дотримуватися своїх прав; розвивати логічне мислен­ня, мовлення, інтерес до правових знань, навички самореалізації і самовиховання. Формувати відпові­дальне ставлення щодо прав інших людей. Розвивати стратегії критичного мис­лення. Виховувати повагу до законів України

Реалізація змістових ліній: Людина. Людина в суспільстві. Людина і світ. Людина і природа

Ключові компетентності. Громадянська та історична, соціальна та  здоров’язбережувальна, підприємли­вість та ініціативність, здатність спілкуватися рідною мовою, інформаційно-ко­мунікаційна .

Очікувані результати:

- має уявлення про права та обов’язки; право на життя; рівноправність людей, право кожного на захист, любов і піклування; право на працю, захист, відпочинок; право на освіту; [4 ГІО 6.2];

- пояснює, від чого залежить безпека вдома, в школі, в довкіллі [4 СЗО 2.1];

виявляє патріотичні почуття і прагнення знати більше про досягнення українців у різних галузях [4 ГІО 4.2].

Обладнання. Скринька, люстерко, малюнки до казок, опорні схеми, інтелект-карта, м’ячик

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Ранкова зустріч

а) Всі сідайте тихо, діти.

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

руки вчасно підіймати

А щоб не було мороки

Всі готові до уроку?

То ж гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

 ДЕВІЗ УРОКУ: "Працюй наполегливо, швидко, старанно,

Щоб жодна хвилина не минула марно ".

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1. Таєсмничо-чарівна хвилинка. («Чарівна скринька»)

  • Діти, в руках у мене чарівна скринька, а в ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, можете зазирнути в скриньку, але поки що не розповідати своїм однокласникам, кого ви там побачили.  Мовчіть до того часу, аж поки всі охочі не зазирнуть на дно скриньки.

(Звучить музика, під який відкривається скринька. Діти по черзі заглядають у скриньку.)

  • То кого ви побачили у чарівній скринці? (себе)
  • Так, ви побачили у чарівному дзеркальці кожен себе - людину. Адже людина - найцінніший скарб.

Кожен з вас - неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме більше такої на цій Землі немає і ніколи не було.

  • Діти, ви говорите по-різному, кожен має свою родину, свою домівку, свою долю, свій характер, маєте різних друзів. Через те, що ви такі різні інколи виникають суперечки. Але ви завжди повинні пам'ятати, що ніколи не можна ображати людину, не можна принижувати людську гідність. Тому люди живуть, дотримуючись певних правил. Без правил життя було б просто не можливе. Існує чимало правил: правила у сім'ї, у школі, у грі, в житті.

Навколо нас - дуже багато правил, і серед них є такі, які зобов’язані виконувати всі люди. Найголовніші правила називають Закон.

Кожна країна, кожна держава має свої Основні закони. Основним Законом нашої держави є Конституція України.

Погляньте на цю книжечку, що я тримаю у руках. Хто її впізнає? (Показую Конституцію України). В ній записано всі закони, по яких ми живемо сьогодні в нашій країні. Конституція України була прийнята на 5 сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 р.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.

- Сьогодні ми поговоримо про ті важливі документи за якими живете ви, діти.

Тема нашого урюку: «.Про великі права маленької дитини.

Ми ж сьогодні повинні познайомитись з такими поняттями, як «Декларація», «Конвенція».

 

ІІІ. . ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

  • Діти, що потрібно для того, аби дитина виросла? (їсти, гратися, займатися фізкультурою, вчитися, спілкуватися, дотримуватись здорового способу життя. )
  • На все, що ви зараз сказали, ви маєте право. От що таке «право»? - запитаєте ви.

Право - система обов'язкових дій для всіх, формально зазначених правил поведінки.

 А ще: Право - надана законом держави можливість здійснювати певну діяльність.

 

2. Робота над новим матеріалом.

— Діти — найменші громадяни України. Вони, як і дорослі, мають свої права.

— Де про них записано? (У Декларації прав дитини)

Права дитини – це певні можливості, що надаються вам, дітям (до 18 років), для того, щоб жити і дорослішати. Інакше кажучи те, що ви можете робити і в чому вам не можуть відмовляти, щоб повноцінно жити.

 Життєвий досвід не тільки свідчить, але й учить, що не буде дітей – не існуватиме й держави. Діти – дзеркало будь якої держави, її майбутнє.

А) Вправа «Мікрофон» — «Мої права»

— Назвіть найголовніші права дитини.

• На любов і піклування;

• на повноцінне харчування;

• на освіту;

• на відпочинок та дозвілля;

• на медичну допомогу;

• на інформацію;

• на вільне спілкування;

• на вільне висловлювання своїх думок.

Б) Розповідь учителя  коротке повідомлення про те, що увагу на дітей починають звертати тільки в XVII- ХУІІІст. Знайомить з документами, які забезпечують права дитини).

Уся історія людства – це історія війн. Одна із найстрашніших в історії людства війна тривала 6 років і завершилась у 1945 році. Загинуло близько 60 млн. осіб.

І тоді люди всього світу зрозуміли,що необхідно об’єднатися для захисту прав людини. Вони створили ООН – Організація Об’єднаних Націй – міжнародну організацію, завдання якої – підтримка миру і безпеки  у всьому світі. 10 грудня 1948 року різні народи світу вирішили і проголосили, що всі люди рівноправні. Так виникла Загальна Декларація прав людини. Декларація прав людини – перший документ, у якому були зазначені права дитини. Вона має 46 статей, які включені до нашої Конституції.

У 1989 році країни світу, у тому числі й Україна, підписали Конвенцію про права дитини. У цій Конвенції країни домовились охороняти права всіх дітей світу. Там записано, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилось 18 років.

В) Знайомство з правовими документами

  • Що означають слова «конвенція » та «декларація»?

КОНВЕНЦІЯ – це угода, міжнародний договір із певних питань.

КОНВЕНЦІЯ допоможе отримати відповіді на багато питань, які цікавлять і можуть цікавити дітей.

ДЕКЛАРАЦІЯ - офіційна заява, проголошення основних принципів за якими ви живете. Ці рекомендації рекомендовані для реалізації у всіх країнах.

ДЕКЛАРАЦІЯ -офіційне проголошення основних принципів, а також документ, в якому вони викладені.

Подивіться, скільки правових документів було прийнято, щоб виробити та вдосконалити права дитини.

Наша ж держава прагне, щоб у її юних громадян було щасливе дитинство. Тому в 1991 р. Україна приєдналася до Конвенції і зобов'язалася її виконувати.

В цьому ж 1991р. Україна приймає Закон України про освіту.

 В 1993р.- в м. Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей.

В 1996р.- прийнято Конституцію України.

2001р. - прийнято Закон України «Про охорону дитинства».

Наша країна дбає про дітей, але і в нашій країні є випадки, коли порушуються права дитини. Є ще багато проблем і, можливо частину їх зможете вирішити ви, коли станете дорослими. Ви ще дуже юні, але повинні знати й розуміти проголошені в Конвенції права, брати активну участь у їх втіленні в життя.

3. Робота за підручником

  • Діти, відкрийте свою книжечку

Подивіться уважно на малюнки і скажіть, які права дитини зображено на кожному з них.

А) Гра « Мікрофон»  (Діти дають відповідь на запитання.)

А тепер прочитаємо статтю підручника. (Читання і обговорення статті підручника.)

Б)Слово вчителя.

В) Робота з інтелект-картою

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти, серед  прав є право на відпочинок. То давайте і ми з вами відпочинемо.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

ГРА «ЧИ ЗНАЄШ ТИ ЗМІСТ КОНВЕНЦІЇ ПРО ПРАВА ДИТИНИ?»

 («Так» - плескати в долоні, «Ні» - тупотіти ніжками.)

  1. Усі діти мають право на любов і піклування.
  2.   Кожна дитина має право їсти тільки: гамбургери.
  3.   Усі діти рівні у своїх правах.
  4.   Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни.
  5.   Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
  6.   Усі діти мають право на освіту.
  7.   Діти мають право висловлювати свої погляди.

9. Усі діти мають право на медичну допомогу.

10. Кожна дитина має право одержувати сніданок у ліжко.

  1. Особлива турбота - дітям-інвалідам.

 

— Хто повинен піклуватися про захист прав дитини?

— Якщо права людини порушено, куди слід звернутися?

Ви зібралися до бабусі

В гості з’їздить на маршрутці.

Але тут на півдороги зупиняється водій:

— Більше їхати не в змозі!

Їсти хочу — хоч убий!

(Учні аналізують наведену ситуацію, пропонують варіанти розв’язання проблеми.)

— Яке право людини порушено?

Як ви гадаєте, що головніше — права чи обов’язки?

— Так, і права, й обов’язки дитини взаємопов’язані та дуже важливі. Життя буде гармонійним, справедливим, якщо кожний з вас дотримуватиме своїх прав та не забуватиме про свої обов’язки.

— Висловіть своє ставлення до поданих висловлювань, поясніть порушення прав (використовуючи таблички )

Старшокласники забрали ваші гроші. (Порушення права на захист власності)

Батьки щодня відводять вас до школи. (Це не протиправно, адже є не тільки право на навчання, а й обов’язок систематично відвідувати школу та здобувати знання.)

— Хто захищає ваші права? (Держава, батьки)

— До кого слід звертатися, якщо ваші права порушено? (До вчителя, батьків, соціальних служб)

— Чи є необхідність виконання своїх обов’язків для захисту прав?

 

ПОШТА порушених прав. Колективна робота

На адресу вашого класу прийшли якісь незвичайні телеграми. Прошу вас розібратися, що це за телеграми. Від кого вони? Та проаналізувати їх.

 

Телеграма 1. Вельмишановні діти! Допоможіть!

Вовк хоче з'їсти моїх козенят!

 (Кізонька — мати, «Вовк і 7 козенят», - право на життя)

Телеграма 2. Я зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви розкажіть.

 ( «Коза-дереза», право на родинну оселю)

Телеграма 3. Роботи багато! Не встигну ніяк! Та й що одягну я! Це ж свято! Це бал! А. може, мені допоможете ви Так хочу сьогодні на бал я піти.

( «Попелюиіка», - на відпочинок, на дозвілля, на свободу і особисте життя, на свободу думки і слова, на володіння і користування своєю власністю)

Телеграма 4.__Благаю у вас я допомоги! Сиджу на дереві старому. А зла Змія Яга його вже майже догриза. Як не поможете мені, мене засмажать у печі. («Івасик-Телесик»,- право на життя.)

Телеграма 5. Любі друзі! Поможіть! Дід з бабою спалили моє гніздечко! Як мені бути?

( «Кривенька-качечка», - право на особисті речі, на життя)

- Діти, а в яких ще казках були порушені права казкових героїв?

У житті не все так добре, як в казці. Позбавлені батьківського піклування, діти жебракують, блукають і тікають, щоб не потрапити до притулків і дитячих будинків. Часто навіть живучи в сім'ї, діти зазнають принижень образ, катування.

  • Ваше життя, життя кожної людини поставлено на вагу і якщо воно для вас щось значить, то дії і вчинки ваші повинні бути обдумані, ви маєте пам'ятати не тільки про права, але і про свої обов'язки.

Права і обов'язки будь-якої людини, будь-якої дитини взаємопов'язані і дуже важливі, життя буде гармонійним і справедливим за умови, якщо кожна людина дотримуватиметься своїх прав і не забуватиме про свої обов'язки, як гарантію дотримання прав інших.

РОБОТА НАД ПОНЯТТЯМ «Гідність»


У Івася немає тата.
Не питайте тільки чому.
Лиш від матері ласку знати
Довелося хлопчині цьому.

Він росте, як і інші діти,
І вистрибує, як усі.
Любить босим прогоготіти
По ранковій колючий росі.

Любить квіти на луках рвати,
Майструвати лука в лозі,
По городу галопом промчати
На обуреній, гнівній козі.

Але в грудях жаринка стука,
Є завітне в Івася одно –
Хоче він, щоб узяв за руку
І повів його тато в кіно.

Ну, нехай би смикнув за вухо,
Хай нагримав би раз чи два, –
Все одно він би тата слухав
І ловив би його слова…

Раз Івась на толоці грався,
Раптом глянув – сусіда йде.
– Ти пустуєш тута, – озвався, –
А тебе дома батько жде…

Біг Івасик, немов на свято,
І вибрикував, як лоша,
І, напевне, була у п’ятах
Пелюсткова його душа.

На порозі закляк винувати,
Але в хаті – мама сама.
– Дядько кажуть, приїхав тато,
Тільки чому ж його нема?..

Раптом стало Івасю стидно,
Раптом хлопець увесь поблід –
Догадався, чому єхидно
Захихикав сусіда вслід.

Він допізна сидів у коноплях,
Мов уперше вступив у гидь,
З оченят, від плачу промоклих,
Рукавом витирав блакить.

А вночі шугнув через грядку,
Де сусідів паркан стирчав,
Вибив шибку одну з рогатки
І додому спати помчав…

Бо ж немає тим іншої кари,
Хто дотепи свої в іржі
Заганяє бездумно в рани,
У болючі рани чужі…


Автором цього вірша є український поет В. Симоненко. 

Чому Івасикові стало стидно перед матір’ю? Якими рисами характеру наділений сусідський хлопчик? Чи хотіли б ви бути схожі на нього? Що в душі Івасика зачепив  сусідський хлопчик?

Гідність – це риса людського характеру, яка допомагає бути добрим, чуйним, людяним. Вона підкреслює чистоту людської душі. У нашій країна 21 листопада відзначають День Гідності  та  Свободи.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

  1. Слово вчителя.
  • Дорогі діти, наш урок добігає кінця. Давайте подивимся чи наполегливо ми 

працювали, чи все засвоїли, запам'ятали.

 

  1.               Практична  робота
  • Складання «Правового дерева».

Співвіднесення прав і обов’язків.

 

  • Право на життя
  • Право на ім'я і громадянство
  • на власну думку
  •  на житло
  • на охорону здоров'я
  • медичне обслуговування
  • на освіту
  • на відпочинок
  • заняття спортом
  • допомогу держави
  • на захист від завдання фізичної і моральної шкоди
  • на захист від жорстокого ставлення і покарання
  • на вільне користування мовою і і здобутками своєї власної культури
  • на повноцінне харчування

*на вільне спілкування

  • отримання інформації
  • розкриття творчих здібностей
  • Якими із цих прав вам доводилось і доводиться користуватися найчастіше?
  • Чи порушуються ваші права у родині, у школі?
  • Чи доводилось вам бачити чи чути, як порушуються права інших дітей?
  • Куди можна звернутися за допомогою?
  • Групова робота . Розв’язування ситуативних завдань

 - Яка тема нашого сьогоднішнього уроку?

  • В яких документах зазначені наші права і обов'язки.
  • Чи впливає дотримання прав дитини і виконання ваших обов'язків на ваше здоров'я і здоров'я оточуючих?

— Уявіть країну, у якій люди мають тільки права або тільки обов’язки.

— У якій країні ви хотіли б жити?

— Як би ви почувалися в країні, у якій не існувало б законів?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ.

 

ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА МЕТОД «ПРЕС»

Вправа «5 речень»

Слово вчителя.

  • Якщо у вас виникають сумніви, чи не порушуються ваші права і ви не знаєте, як діяти, знайте, поруч з вами завжди знайдеться доросла людина, яка може допомогти.

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
24 жовтня 2021
Переглядів
2757
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку