Пропонований матеріал допоможе учням зрозуміти поняття «археологія», «речові джерела», «музей». Учні зможуть розповідати про те, як історики довідуються про минулі часи на основі археологічних розкопок.
Міністерство освіти і науки України
Львівський національний університет ім. Івана Франка
Конспект уроку з історії України для 5 класу на тему:
«Речові історичні джерела. Музеї»
Виконала:
Студентка
групи ІСТ-42
Гірчак Оксана
Перевірив:
Керівник
практики
від кафедри
Лещак Т. В.
Львів 2015
Тема: Речові історичні джерела. Музеї
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: зошит, листи, листівки, посуд; кістка, уламок кераміки з розкопок
Мета уроку:
Знати та розуміти: поняття «археологія», «речові джерела», «музей».
Вміти: розповідати про те, як історики довідуються про минулі часи на основі археологічних розкопок.
Використана література:
Хід уроку
І. Організаційний момент уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
На попередньому уроці ми вивчали тему «Хронологія».
Успенський собор Києво-Печерської лаври було збудовано на 27-й рік від заснування монастиря в 1051 р. Обчисліть, коли його було збудовано.
Покахувати зошит, листи, листівки, посуд, назвати декілька казок та легенд.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Скажіть, чи бачили ви якісь мультики, де є археологи? Наприклад, Пригоди Джекі Чана? А сьогодні ми детальніше розглянемо, хто такі археологи та чим загалом займається така наука як археологія. А також дізнаємося, де ж зберігаються всі речі, які знаходять археологи.
IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
План уроку:
Подивіться, будь ласка, на ст. 29. І дайте відповіді на запитання над фотографіями.
Археологія – це наука, яка вивчає минуле людства за речовими джерелами.
Як проводяться археологічні розкопки?
От уявімо, що нам потрібно розкопати прямокутник перед дошкою. Ми ділимо його на квадрати (зазвичай, ділять один метр на один метр, хоча, ділянка дуже велика, то може бути й більше). Квадрати називаємо латинськими літерами. Зараз я зображу на дошці. І обов’язково це все треба переносити на аркуш, щоб знати, де точно ми знайшли ту чи іншу річ.
А зараз я вам покажу, які речі можна знаходити під час археологічних розкопок.
(Передати кістку та кераміку кожному учневі).
Найвідомішим археологом був Вікентій Хвойка. Він відкрив Трипільську культуру. Трипільці займали величезні простори від Дністра до Дніпра, були землеробами, вміли виготовляти розписний глиняний посуд.
А ці всі знахідки можуть зберігати у музеї. Музей - це установа, у якій зберігають і вивчають різноманітні пам’ятки минулих часів; пам’ятки минулих часі називають ще експонатами.
V. Узагальнення та систематизація знань
Прошу підсумувати вас усе, що ми сьогодні вивчили. Що таке речові історичні джерела? Наведіть приклади? Що таке археологія? Що таке музей? Для чого потрібні музеї?
Також повторімо римські цифри, а також те, як визначати століття.
VI. Домашнє завдання.
Параграф 3
Одним із ваших завдань буде піти на виставку моделей у районній бібліотеці та описати памятку, яка вам найбільше сподобалася.