Презентація ддопоможе вчителю: •розповісти про традиційний одяг українців та українське традиційне харчування;
•познайомити учнів з головними обрядовими святами українців;
•розкрити їх різноманітний зміст, історичні і духовні корені;
•домогтися усвідомлення учнями понять «звичаї» та «обряди»;
•розвивати творчі здібності, уяву учнів;
•виховувати інтерес до культурної, обрядової спадщини свого народу, любов до української пісні, слова.
Мета уроку: розповісти про традиційний одяг українців та українське традиційне харчування; познайомити учнів з головними обрядовими святами українців; розкрити їх різноманітний зміст, історичні і духовні корені; домогтися усвідомлення учнями понять «звичаї» та «обряди»; розвивати творчі здібності, уяву учнів; виховувати інтерес до культурної, обрядової спадщини свого народу, любов до української пісні, слова.
Пригадайте основні заняття людей у минулому. Яке основне заняття? Сіяли гречку, просо, ячмінь, овес, горох, квасолю, коноплі, мак, льон. Поширюється соняшник. Овочеві культури — капуста, буряк, морква, огірки, цибуля, часник. Вирощувалися гарбузи, в південних районах — кавун і диня. З приправ росли пертрушка, пастерна, хрін, кріп. З садівних культур — яблука, груші, сливи, вишні, смородина.
Продукти тваринництва: М’ясо намагалися продавати через його дорожнечу. Сало солили, м’ясо готували свіжим або мороженим, інколи теж солили. З молочних продуктів готували сир, в Карпатах та там, де розводили овець на молоко, готували овечу бринзу. Готували сметану, масло здебільшого на продаж. Молоко квасили на кисляк і ряжанку.
Традиції, обряди, звичаї Традиції ( від лат. традиціо – передача, оповідання, переказ.) – це те, що передається із покоління в покоління як загальноприйняте, загально-обов’язкове, перевірене минулим досвідом, необхідне для існування колективу чи держави. Всі традиції реалізуються через звичаї, свята і обряди. Звичай – це те, що стало звичним, засвоєним, що увійшло в ужиток, це масові дії, які відтворюються тривалий час, повсякденний усталений спосіб поведінки, що склався історично. Обряд – узвичаєне, обов’язкове символічне дійство, приурочене до відзначення найбільш важливих подій у житті людського колективу, родини чи навіть окремої особи.
Весільний обряд «Розплітання коси» Наступним був обряд розплітання коси молодої. Це відбувалось або вночі з пґятниці на суботу після дівич-вечора, або в суботу рано. Дівчину садили на вивернутий кожух, що символізував жертовну тварину і за тотемними віруваннями був запорукою майбутнього добробуту.
Український національний костюм використовується зі стародавніх часів до сьогодення. Має помітні особливості в залежності від конкретного регіону, особливо у Карпатах. Розрізняється в залежності від статі (чоловічий та жіночий), віку (дитячий, підлітковий, довесільний, дорослий, старечий) та нарядності (повсякденний, святковий, для великих свят та весілля).
"Только малороссиянки да парижанки умеют одеваться со вкусом! Вы не поверите, как обврожительно одеваются дивчата, парубки тоже ловко… Это действительно народный, удобный и грациозный костюм, несмотря на огромные сапожищи. А какие дукаты, монисты! Головные повязки, цветы! А какие лица! А какая речь! Просто прелесть, прелесть и прелесть!" - Илья Репин. Картина: И.Е. Репин "Украинка у плетня", 1876р.
Чоловіча українська сорочка відрізнялася розрізом попереду, прикрашеним вишивкою. Сорочка могла бути з воротником-стійкою, відкладним воротником та без воротника. Сорочку застібають пуговицями або зав’язують у ворота тасьмою. Чоловічий селянський одяг складався із сорочки до колін, що вдягалася навипуск та перепоясувалась шкір’яним або в’язаним поясом, нешироких штанів. Сорочка часто оздоблювалася вишивкою.
Подол української жіночої сорочки прикрашався вишивкою, його було видно з-під верхнього одягу. Широкі рукава сорочки закінчувалися манжетом у зап’ястка. Дівчата до п’ятнадцятиліття і навіть до самого весілля могли носити лише підпоясану сорочку. Коли дівчина виходила заміж, вона одягала поневу (поясний одяг). Понева прикривала тіло жінки ззаду та кріпилася на талії. Картина: М.Є. Рачков «Дівчина-українка», друга половина ХІХ сторіччя
Спрощений варіант жіночого головного убору – м’який легкий капелюшок (очіпок), котрий зав’язувався шнурком, протягнутим крізь підкладку. Шили очіпки з тонкої тканини різних кольорів, з підрізом на лобі. Підріз робили так, щоб над лобом утворювалися дрібні складки, а тканина на лобі залишалася гладенькою. На потилиці закладали рубець, крізь який протягували шнурок. Святкові очіпки шили з золотої або срібної парчі. На східноукраїнський сідловидний очіпок з двома стоячими гребнями поперек голови вплинув південноросійський кокошник з двома гребнями.