Конспект уроку з історії України для 5 класу на тему: «Речові історичні джерела. Музеї»

Про матеріал

Тема: Речові історичні джерела. Музеї

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: зразки самостійної роботи, фотографії, уламки кераміки та кістка свійської тварини з археологічних розкопок.

Мета уроку:

Навчальна: вчитися працювати з книгою методом коментованого читання, обговорювати та аналізувати доцільність у даному випадку музеїв

Пізнавальна: дізнатися, що таке археологія та як проводяться археологічні розкопки; хто такий Вікентій Хвойка, його найбільше досягнення; хто такі трипільці та чим вони займалися; музеї та їх роль для суспільства

Виховна: пошана та зацікавлення до культури українців, спонукати до відвідування музеїв

Основні діячі: Вікентій Хвойка

Основні поняття: археологія, музей, експонат

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Львівський національний університет ім. Івана Франка

Історичний факультет

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з історії України для 5 класу на тему:

«Речові історичні джерела. Музеї»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконала:

Студентка

групи ІСТ-42

Гірчак Оксана

Перевірив:

Керівник

практики

від кафедри

Лещак Т. В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Львів 2015

Тема: Речові історичні джерела. Музеї

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: зразки самостійної роботи, фотографії, уламки кераміки та кістка свійської тварини з археологічних розкопок.

 

Мета уроку:

Навчальна: вчитися працювати з книгою методом коментованого читання, обговорювати та аналізувати доцільність у даному випадку музеїв

Пізнавальна: дізнатися, що таке археологія та як проводяться археологічні розкопки; хто такий Вікентій Хвойка, його найбільше досягнення; хто такі трипільці та чим вони займалися; музеї та їх роль для суспільства

Виховна: пошана та зацікавлення до культури українців, спонукати до відвідування музеїв

 

Основні діячі: Вікентій Хвойка

Основні поняття: археологія, музей, експонат

 

Використана література:

  1. Історія України (Вступ до історії) : підруч. для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / В.С. Власов. -К. : Генеза, 2013. - 256 с.
  2. Колеснікова В.  Дві постаті в українській археології: В. В. Хвойка та М. О. Макаренко (За матеріалами Наукового архіву Інституту археології НАН України) / В. Колеснікова // Наукові праці Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського. - 2010. - Вип. 28. - С. 556-564.
  3.  Пометун О. І. ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ У 5 КЛАСІ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ ЗА НОВИМ ПІДРУЧНИКОМ. Збірник наукових праць «Проблеми сучасного підручника», випуск 13, с. 215-225

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Самостійна робота - 15 хв. (Додаток 1)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Перегляньте, будь ласка, фотографії, які я вам роздала. (Додаток 2)

-  Чим зайняті люди, зображені на ній?

-  Навіщо вони це роблять?

-  Чи будь-хто може виконувати таку роботу.

Скажіть, чи бачили ви якісь мультики або фільми, де є археологи? Наприклад, мультсеріал «Пригоди Джекі Чана»? А сьогодні ми детальніше розглянемо, хто такі археологи та чим загалом займається така наука як археологія. А також дізнаємося, де ж зберігаються речові джерела.

IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

План уроку:

  1. Речові історичні джерела
  2. Музеї

 

  1. Хто такі археологи, ви вже знаєте. А що таке археологія?

Археологія – це наука, яка вивчає минуле людства за речовими джерелами.

  • Наведіть,будь ласка, приклад речових джерел.

Як проводяться археологічні розкопки?

От уявімо, що нам потрібно розкопати прямокутник перед дошкою. Ми ділимо його на квадрати (зазвичай, ділять один метр на один метр, хоча, ділянка дуже велика, то може бути й більше). Квадрати називаємо латинськими літерами. Зараз я зображу на дошці. І обов’язково це все треба переносити на аркуш, щоб знати, де точно ми знайшли ту чи іншу річ.

А зараз я вам покажу, які речі можна знаходити під час археологічних розкопок.

(Показати кістку свійської тварини та уламок кераміки)

Найвідоміший український археолог – Вікентій Хвойка. Він відкрив Трипільську культуру.  Трипільці займали величезні простори від Дністра до Дніпра, були землеробами, вміли виготовляти розписний глиняний посуд.

Нaприкінці ХІХ століття aрхеолог Вікентій Хвойкa в околицях містa Трипілля, що нa Київщині, віднaйшов зaлишки дaвніх людських поселень. Знaйдену культурa було нaзвaно Трипільською. Це булa нaймaсштaбнішa землеробськa культурa, носії якої перекочувaли нa нaші землі із Середземноморського регіону. Поселення трипільців склaдaлися із нaземних дерев’яних жител обмaзaних глиною. В них мешкaли родини, що вели влaсне господaрство. Трипільці обробляли землю, вирощувaли худобу, зaбезпечувaли себе усімa необхідними в поьуті речaми. Свійської звірини було небaгaто, тому нестaчу м’ясних продукті нaдолужувaли мисливством. Трипільці зaймaлися обпaлювaльним землеробством. Ділянку лісу, нa якій передбaчaлося висaжувaти рослини, спaлювaли, a золою удобрювaли ґрунт. Через 3-4 роки, коли поле вже не було тaким плодючим, його покидaли. Ремесло трипільців досягло високого рівня розвитку. Особливо предстaвники цієї культури відзнaчилися яскрaвим розписaним посудом, який нині є уособленням Трипільської культури. Тaкож ці дaвні мешкaнці робили з глини низку інших речей, серед яких були стaтуетки, моделі жител тa вівтaрів, лaвки, лежaнки тощо. Попри досить тонкі стінки, посуд був дуже міцним. Орнaменти мaли вигляд спірaлей у поєднaнні з зобрaженнями сонця, місяця, твaрин і рослин. Різномaнітні візерунки нa посудинaх – джерело інформaції про світогляд і релігійні вірувaння трипільців. Через унікaльний розпис цю культуру мистецтвознaвці чaсто нaзивaють культурою мaльовaної керaміки, що врaжaє досконaлими формaми тa орнaментaцією.

 Розгляньте, будь ласка, картинки статуеток трипільців. (Додаток 3)

 

  1.  Сторінки 23-24 підручника (про музеї)

Учням пропонується послідовно скласти прості запитання до кожного абзацу (по два запитання для двох абзаців), на які відповідатимуть їх однокласники.

Музей - це установа, у якій зберігають і вивчають різноманітні пам’ятки минулих часів; пам’ятки минулих часів називають ще експонатами.

 

V. Узагальнення та систематизація знань

Отже, сьогодні ми дізналися про археологію як наука, Вікентія Хвойку як видатного археолога, музеї як важливі установи для зберігання експонатів. А тепер прошу

Підсумкові запитання

  1. Які пам’ятки минулого належать до речових історичних джерел?
  2. Поясніть, чому історичні джерела називають «слідами минулого»

чи «мимовільними свідками часу»?

     3) Що вивчає така наука як археологія?

     4)  Яка її роль у вивченні найдавнішого минулого?

     5)  Що таке музеї та навіщо люди їх створюють?

VI. Домашнє завдання.

  1. Параграф 3
  2. У районній бібліотеці є 3D – виставка найвідоміших світових архітектурних пам’яток. Піти на цю виставку, вибрати модель, яка найбільше сподобалася і написати про неї невелику розповідь.
  3. Твір на тему: «Музей моєї мрії»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Самостійна робота

Варіант 1

  1. Розв’язати задачу.

Обчисліть, скільки минуло років від запровадження християнства як державної релігії 988 р. до сьогодення.

  1. Дати визначення поняття

Ера

  1. Намалювати лінію часу і позначити на ній

рік, у якому ми живемо, рік свого народження, а також такі дати:

376 р. до н.е., 57 р. до н.е., 964 р., 1687 р.

  1. Написати римські цифри

5, 8, 15, 19

  1. Визначити століття

576р.

1401р.

1589р.

1700р.

  1. Написати з якого по який рік триває століття

5 ст.

14 ст.

Варіант 2

  1. Розв’язати задачу.

Обчисліть, скільки минуло років від початку володарювання княгині Ольги (945 р.) до її подорожі до візантійської столиці в 957 р.

  1. Дати визначення поняття:

Літочислення

  1. Намалювати лінію часу і позначити на ній

рік, у якому ми живемо, рік свого народження, а також такі дати:

  1.                   до н.е., 73 р. до н.е., 1489 р., 1935 р.
  1. Написати римські цифри

4, 9, 13, 20

  1. Визначити століття

489 р.

1301р.

1790р.

1900р.

  1. Написати з якого по який рік триває століття

4 ст.

15 ст.

 

Варіант 3

  1. Розв’язати задачу.

Успенський собор Києво-Печерської лаври було збудовано на 27-й рік від заснування монастиря в 1051 р. Обчисліть, коли його було збудовано.

  1. Дати визначення поняття.

Хронологія

  1. Намалювати лінію часу і позначити на ній

рік, у якому ми живемо, рік свого народження, а також такі дати:

  1.                   до н.е., 5 р. до н.е., 841 р., 1409 р.
  1. Написати римські цифри

3, 7, 11, 18

  1. Визначити століття

678р.

1500р.

1601р.

1856р.

  1. Написати з якого по який рік триває століття

7 ст.

19 ст.

Варіант 4

  1. Розв’язати задачу.

У 1989 році урочисто святкували 500-річчя виникнення українського козацтва. Якого року сягає перша згадка про козаків у писемних джерелах?

  1. Дати визначення поняття.

Історія

  1. Намалювати лінію часу і позначити на ній

рік, у якому ми живемо, рік свого народження, а також такі дати:

  1.                   до н.е., 87 р. до н.е., 1564 р., 2001 р.
  1. Написати римські цифри

2, 6, 14, 17

  1. Визначити століття

700р.

1201р.

1478р.

1965р.

  1. Написати з якого по який рік триває століття

9 ст.

17 ст.

 Шкала оцінювання: 1 – 2б., 2 – 2б., 3 – 3 б., 4 – 1б., 5-2 б., 6 – 2б.

 

 

 

Додаток 2

C:\Users\Oksana\Desktop\pa055535.jpg

 

C:\Users\Oksana\Desktop\d180d0b0d181d0bad0bed0bfd0bad0b8-d0bfd180d0bed182d0bed0b3d0bed180d0bed0b4d0b0-d0b2-d181d0b8d180d0b8d0b8.png

Додаток 3

C:\Users\Oksana\Desktop\Rsths.jpg

Фігурка, яку виготовляли трипільці

 

C:\Users\Oksana\Desktop\460px-Gs4fq545g.jpg

Кераміка трипільців

C:\Users\Oksana\Pictures\original.jpg

docx
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
4903
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку