Конспект уроку з історії України для 7 класу на тему "Князювання Володимира Великого"

Про матеріал
Конспект уроку з історії України для 7 класу на тему "Князювання Володимира Великого"
Перегляд файлу

Тема. Князювання Володимира Великого

Мета: назвати роки правління князя Володимира Святославовича; формувати уявлення здобувачів освіти про те як відбувалося територіальне зростання Русі за князювання  Володимира Великого; пояснити, що таке «Червенські міста» , «Устав земляний», «Змієві вали», «златники», «срібники», «тризуб»,  «хрещення»;визначити роль історичної особи в історії;розвивати логічне та критичне мислення здобувачів освіти; виховуватибережливе ставлення до історичної спадщини.

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: карта «Київська держава за князювання Володимира Великого», портрет князя Володимира, підручники, відеофільм про діяльність Володимира, додатки до уроку.

Основні терміни: «Червенські міста» , «Устав земляний», «Змієві вали», «злотники», «срібники», «тризуб»,  «хрещення».

Основні дати:

980-1015 pp. — князювання Володимира Великого;

 988 р. — проведення адміністративної реформи;

 988 р. — запровадження християнства.

 

ХІД УРОКУ


І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Доброго дня! Сідайте будь ласка.

 ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
А зараз давайте пригадаємо, що ми з Вами вивчали в попередньому  розділі  І «Виникнення та становлення України-Русі».
І. Фронтальна бесіда

1. Про яку державу ми з вами завершили вивчати на минулому уроці? (Київська Русь)

2. Як називали людину яка керувала Київською Руссю?( Князь)

ІІ. Фотодиктант (робота в парах)

Працювати ви будете парами. Перед вами є опорні листи з описом діяльності князя. Ваше завдання вписати імена князів в колонки біля опису їх діяльності.

1. На старокиївській горі ­засновує місто Київ (Vст.) ,  яке стає центром об’єднання східнослов’янських племен у єдину державу

Кий

2. Правив у другій половині IX ст.  Уславився воєнними походами на Візантію. Правив разом із братом. Київське князівство від тоді стало називатися Руська земля.

Аскольд

3. Підступно захоплює Київ 882 р, вбивши київського князя. Розширює владу Києва на землі сусідніх племінних княжінь. З Візантією, в результаті походів, уклав вигідні торгові договори. Смерть його залишається загадкою для істориків. За свідченням літописця, у 912р. від укусу змії загинув. Померти мав від свого коня.Його називали Віщим.

Олег

4. Здійснював військові походи на древлян та уличів. Збільшив збір данини з населення. Під час збору полюддя і знайшов свою смерть. Його знищило плем’я, що називалося древлянами.

Ігор

5. Помстилася за смерть свого чоловіка. Провела низку реформ, спрямованих на зміцнення Київської держави. Здійснила візит до Константинополя, де прийняла християнство. Вона була розсудливою і мудрою. Було проголошено Святою. Літописець називав її «наймудрішою серед усіх людей».  

Ольга

6.. Починаючи військові походи із висловом «Хочу на вас іти».  Посів Київський стіл 964р. Літописець писав «Сам був хоробрий і легкий». Син Князя Ігоря та Княгині Ольги. Майже все життя провів у походах, метою яких було зміцнення Київської дер­жави та розширення її кордонів . Загинув біля порогів Дніпра у битві з печенігами.

Святослав

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Сьогоднішній урок є продовженням подорожі в добу Київської Русі. Ми розпочинаємо вивчати  розділ  2. Русь –Україна наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.  

Ми ознайомимося із життям ще одного князя Київської держави — якого народ звав Ясним (Червоним, Красним) Сонечком, церква канонізувала його як Святого, історики ж назвали Великим.  Його ім'я  ви зможете знайти на грошовій одиниці України - 1 гривні ( Показую  її).

Отже, про кого йде мова?(Володимира)

Ви дізнаєтесь, чому про часи князювання  Володимира Святославича говорять як про часи розквіту Київської Русі,  зможете називати роки правління князя Володимира Святославовича та розповідати про діяльність князя.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Оголошення теми, завдань уроку.

Отже, запишіть число, класна робота і тему нашого уроку

Князювання Володимира Великого

План уроку:

1.Початок правління князя Володимира. Територіальне зростання Русі.

2. Внутрішньополітичні перетворення  князя Володимира.

3. Зовнішня політика князя Володимира.

2.Подання нового матеріау.

Історія зберегла для нас легенду про народження та дитячі роки Володимира. Княгиня Ольга, як відомо, жорстоко помстилася древлянам за смерть свого чоловіка Ігоря. Вона взяла до свого двору полонянку Малушу, доньку древлянського князя Малка Любечанина, і та вірно служила своїй господині при князівському палаці, вела велике господарство. Красуню помітив юний князь Святослав і закохався в неї. Малуша відповіла взаємністю, але сувора мати заборонила синові одружуватись на полонянці, хоча й знатного роду. В інтересах держави Ольга прагнула одружити сина на дочці візантійського імператора. Незабаром Малуша народила сина Володимира, якого в неї відібрали, а саму вигнали геть з князівського двору. Свої дитячі роки хлопчик провів при дворі княгині Ольги, яка й стала його вихователькою.

Батько Володимира - Святослав, більшу частину свого життя проводив у військових походах. Він задля зміцнення держави розділив між трьома синами великі міста Руські: Ярополка посадив у Києві, Олега — на древлянській землі, а Володимира — Новгороді. Після смерті Святослава 972 року між його трьома синами розпочалась міжусобна боротьба за владу. Старший син Ярополк пішов війною на Олега, захопив древлянську землю. Згодом захопив Новгород, де сидів Володимир. Володимир зібрав військо з варягів (яким пообіцяв  грошову винагороду — по два гривні за кожного киянина. Але обіцянку не виконав), відвоював Новгород і пішов на Київ. А 980 року став єдиновладним князем Русі.

980-1015 pp. — князювання Володимира Великого;

Подивіться уважно на зображення князя, опишіть його зовнішність, одяг. Спробуйте за його зображенням визначити риси характеру.

Давайте звернемо увагу на портрет князя й прочитаємо опис зовнішності Володимира із книги Антоніна Петровича  Ладинського «Як пав Херсонес».

« Князь широко розставив міцні коліна, спираючись підборіддям на тонку, красиву руку. Пальці його були прикрашені перснями. Це була рука людини, вирощеної в холі. Але на князі була проста сорочка, такі ж штани, із зеленими ременями взуття. Один з воїнів тримав над головою знамено блакитного кольору із зображенням, що нагадувало лілею. Князь був людиною доволі високого зросту, стрункий, з широкими плечима, але з тонкою талією. Під сорочкою відчувались міцні мускули. У нього були блакитні очі, над якими нависали дуги густих рижуватих брів. Як і його батько, він голив підборіддя, але лишав довгі вуса. Вони в нього були такі ж світлі, як і у Святослава.»

Учитель. Ви звернули увагу на опис князя, на  знамена Володимира? Воно блакитного кольору із зображенням, що нагадувало лілею. Як ви гадаєте, що то було за зображення?

(Показ зображення тризуба).

Так, це не що інше, як тризуб — нинішній герб нашої держави. Як бачите, він був символом Київської Русі ще з часів Володимира.

Володимир прагнув об'єднати усі східнослов'янські племена з центром у Києві, тобто зібрати усі землі, завойовані його батьком Святославом. Володимир це зробив, приєднав до Києва всі східнослов’янські племена. Київська Русь стала найбільшою державою Європи. Загальна площа держави досягала 800 тис. квадратних кілометрів. Отже, кордони Київської Русі завдяки вдалим походам князя, заселені волинянами та хорватами у 981 p., а також проти волзьких булгар у 985 p.,в’ятичів, ятвягів та інших сусідів простягались від Дністра, Закарпаття на заході до Оки та Волги на сході, від Чудського, Ладозького озер на півночі до Причорномор’я та Приазов’я на півдні.

 

988 р. — проведення адміністративної реформи;

 988 р. — запровадження християнства.

Відео "Володимир Великий і хрещення Русі".

Під кінець життя Володимир мав багато гризоти з синами. Найстарший Святополк увійшов у підозрілі зносини з Польщею і Володимир відібрав йому турівську землю, ув'язнив його і тримав недалеко Києва у Вишгороді. Потім знову відмовив послуху Ярослав, що княжив у Новгороді: не хотів платити данини, яку здавна новгородці платили  до Києва. Старий князь розгнівався і приказав рубати ліси та будувати мости, — хотів іти походом на Ярослава. До того ще прийшли вісти, що печеніги ідуть на Україну; проти них князь вислав молодшого сина Бориса.

Серед тих чвар Володимир тяжко заслаб і 15 липня 1015 р. помер у своїм дворі на Берестовім, під Києвом.

Бояри затаїли на якийсь час його смерть, бо в Києві був Святополк; йому, як найстаршому належався престол, але старшина видно хотіла мати князем котрогось з молодших князів, мабуть Бориса.

Похорони Володимира відбулися по старовинному звичаю. Чомусь не годилося виносити княжого тіла на руках; розібрано поміст у горішній кімнаті, де помер князь, і на шнурах спущено тіло покійника наділ і зложено на санях; тіло було обгорнене в килим. Везено його до Десятинної церкви на санях, хоч це було гаряче літо, у липні: такий обряд перевоження мерців саньми, заховався ще дотепер у наших Карпатах. Похоронено Володимира поруч з його дружиною Анною, що померла 1011 р. Камяні гробниці їх стояли посередині Десятинної церкви. Десятинна церква завалилася 1240 р. підчас татарської облоги, тоді і гробниця княжа запропастилася. Аж 1635 р. митрополит Петро Могила перевів розшуки у руїнах і віднайшов справді мармурову гробницю; думав перенести ці княжі останки до Софійської катедри і просив московського царя про нову гробницю, але цар не спішився і свято не відбулося. Частини мощів Володимира переховуються у різних місцях; голова у Печорській Лаврі, інші частинки по різних церквах. Від XIII сторіччя почали Володимира почитати святим.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Аналіз документу. Учитель пропонує проаналізувати фрагмент літопису. Про що можна дізнатися з документу?

Учень. “…Було ж у Володимира 12 синів: од Рогнеди з Полоцька, яку він поселив на Либеді, - сини Ізяслав, Мстислав, Ярослав, Всеволод і дві дочки, від грекині він мав Святополка, від чехині – Вишеслава, а ще від однієї – Святослава і Мстислава, а від болгарки – Бориса й Гліба.

Посадив їх Володимир правити – одного в Новгороді, іншого в Полоцьку, а ще інших у Турові, Ростові, на древлянській землі і в Тмуторокані. І сказав Володимир: “Не добре, що мало городів коло Києва”. І став будувати міста на Десні, на Острі і на Трубежі, на Сулі і на Стугні. І почав набирати кращих дружинників од слов’ян і од кривичів, од чуді, од в’ятичів і заселяти нові міста, бо тоді була війна з печенігами. І воював з ними Володимир, і перемагав…”

Учні з допомогою вчителя констатують, що:

  • Володимир провів адміністративну реформу – владу племінних князів, які чинили опір центру, Володимир передав своїм синам, тим самим укріпив державу.
  • Головним завданням зовнішньої політики Володимир вважав боротьбу з печенігами.
  • Володимир збудував багато міст-фортець – заслонів на шляху до Києва, тим самим створив міцну оборонну лінію, укріпив кордони Русі.

Відобразимо це на нашій схемі.

 

Учитель.  І, нарешті, у 988 році Володимир запровадив християнство на Русі.

Завдання: дослідіть таблицю “Відмінності християнської релігії від язичницької віри” й визначте шляхом методу “Прес”: яку роль відіграло хрещення Русі – позитивну чи негативну?              

Учні виділяють історичне значення хрещення Русі:

  • Сприяло зміцненню держави.
  • Сприяло розвитку писемності, зодчества, іконопису.
  • Підвищило міжнародний авторитет Київської Русі.

Гра “Міцний ланцюжок”: учитель говорить по-черзі учням дієслово, яке характеризує діяльність Володимира, а учні доповнюють їх. Якщо учень не знаходить що сказати – встає, тобто перериває ланцюжок.

Князь Володимир:

  1. Закінчив…………….(об’єднання слов’янських племен).
  2. Підкорив……………(вятичів, радимичів).
  3. Переміг……………..(печенігів).
  4. Побудував………….(міста-фортеці, Десятинну церкву).
  5. Заснував……………(м. Володимир-Волинський, м. Переяслав).
  6. Упорядкував……….(управління державою).
  7. Прийняв……………(християнство).
  8. Укріпив…………….(давньоруську державу).
  9. Розвивав……………(культуру, освіту, торгівлю).
  10. Чеканив……………(злотники, срібники).

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Можна ще багато розповідати про цього князя-реформатора, але й того, що вам уже відомо, достатньо, щоб відповісти на проблемне запитання: чому Володимира називали Ясним Сонечком, Святим, Великим? (Учні висловлюють свої думки).
Дійсно за князювання Володимира Великого Київська держава досягла вершини свої є могутності.

Нажаль не довгою була велич Київської Русі, не вберегли нащадки Володимира здобутків свого батька. Особисті інтереси стали важливішими за державні. 

VII.     ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати ʂ 6 підручник

конспект уроку

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Краснюкова Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Ищенко Алина
Додано
22 жовтня 2020
Переглядів
2105
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку