КЗ „ОЗЗСО „ Сузір'я "
Оріхівської міської ради
Урок з історії України для 7 класу.
Внутрішня та зовнішня політика руських князів наприкінці
Х - у першій половині ХІ ст.
Ярослав Мудрий.
Розробка вчителя історії
Петренчук Л. В.
м. Оріхів 2020 р.
Мета уроку: 1. Ознайомити семикласників з приходом до влади Ярослава Мудрого, його правлінням, законодавчою діяльністю, шлюбною дипломатією.
2. Формувати уміння давати оцінку діяльності Ярослава Мудрого, показувати на карті територію Русі - України за Я. Мудрого.
3. Сприяти розумінню учнями кодифікації звичаєвого права ( укладення „ Руської правди " ).
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: дошка, портрет Ярослава Мудрого, комп'ютерне забезпечення, підручник для 7 класу Історія України ( авторський колектив - В. Дрібниця, І. Щупак, О. Бурлака, І. Піскарьова ).
Хід уроку.
І. Організаційна частина ( перевірка готовності класу до уроку ).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вступне слово вчителя. Пригадайте, про якого князя йшла мова на попередньому уроці? Назвати роки його правління. Охарактеризувати внутрішню політику Володимира Святославовича.
Визначити передумови та причини хрещення Русі - України, привід та наслідки.
Охарактеризувати зовнішню політику Володимира Святославовича.
Підсумкова бесіда з учнями по домашньому завданню.
Учні роблять висновки про князювання Володимира Великого.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Оголошується тема і мета уроку.
План.
1. Слово вчителя. Наступним князем Русі - України був князь, який прозваний був Мудрим, який залишив помітний слід в історії державотворення. Пропоную розглянути наступні питання:
2. Прихід до влади Ярослава Володимировича ( учням пропонується поглянути на портрет Я. Мудрого та прослухати інформацію учнів про прихід до влади Я. Мудрого ).
3. Правління Ярослава в Києві ( 1019 - 1054 рр. Поява „ Міста Ярослава ").
Учням пропонується виконання практичного завдання на стор. 48 підручника. Учні опрацьовують історичне джерело „ Літопис Руський про внесок Ярослава Мудрого в розбудову Давньоруської держави та розвиток її культури ( перше половина ХІ ст. )".
Учні дають відповіді на питання на стор. 48.
4. „ Руська правда ". ( „ Правда Ярослава " ) - перша писемна збірка законів Русі - України.
Учні працюють над схемою „ Головні положення „ Руської правди ", стор. 49.
Учням пропонується виконати практичне завдання на стор. 50.
По завершенню роботи учні пропонують свої відповіді.
5. Зовнішня політика Ярослава Мудрого ( самостійна робота учнів над текстом підручника ). По завершенню роботи над текстом підручника, учні повинні дати відповіді на питання: 1. Які основні напрямки зовнішньої політики Я. Мудрого? 2. Яка суть шлюбної дипломатії? 3. Навіщо Я. Мудрий склав заповіт для своїх синів?
Після відповідей учнів пропонується показати на карті міста, вказані в заповіті.
Поміркуйте, чому Ярослав чітко визначив міста правління синів.
ІV. Підсумкова робота над рубрикою „ Знаю минуле. Осмислюю сьогодення. Прогнозую майбутнє ".
Учні дають відповіді на запитання на стор. 55 п. 1 - 3.
Виконують тренувальні онлайн-вправи на стор. 55 п. 4, використовуючи смартфони.
V. Домашнє завдання. § 10 вивчити, виконати творчий проєкт - історичний портрет „ Ярослав Мудрий ".