Тема уроку: «Національне відродження в західноукраїнських землях»
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами аналізу учнями історичного документу
Мета уроку:
Навчальна: навчитися працювати з історичними джерелами та аналізувати події на основі вивченого матеріалу
Основні дати:
1816 – засновано Товариство греко-католицьких священиків
1833-1835 рр. - Союз друзів народу
початок 30-х рр. – 1843 р. – існування «Руської Трійці»
1833 р. – «Син Русі»,
1834 р. – збірник «Зоря»
1836 р. – «Читанка»
1837 – «Русалка Дністрова»
Основні діячі: М. Левицький, М. Шашкевич, І. Вагилевич, Я. Головацький
Розуміти: закономірності розвитку національного відродження на західноукраїнських землях
Пізнавальна: ознайомитися з тим, як відбувалося пробудження національного життя на західноукраїнських землях наприкінці XVIII –на початку XIX ст., охарактеризувати діяльність товариств греко-католицьких священиків та «Руської трійці».
Виховна: розвинути патріотичні почуття учнів щодо рідної землі, показати учням, що українці навіть в умовах відсутності власної держави, змогли зберегти свою самобутність, а також розвинути високу духовність.
Обладнання: портрети М.Шашкевича, Я.Головацького, І.Вагилевича, титульна сторінка та уривок вірша з «Русалки Дністрової», документи з підручника.
Міністерство освіти і науки України
Львівський національний університет ім. Івана Франка
Конспект уроку з історії України для 9 класу на тему:
«Національне відродження в західноукраїнських землях»
Виконала:
Студентка
групи ІСТ-42
Гірчак Оксана
Перевірив:
Керівник
практики
від кафедри
Лещак Т. В.
Львів 2015
Тема уроку: «Національне відродження в західноукраїнських землях»
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами аналізу учнями історичного документу
Мета уроку:
Навчальна: навчитися працювати з історичними джерелами та аналізувати події на основі вивченого матеріалу
Основні дати:
1816 – засновано Товариство греко-католицьких священиків
1833-1835 рр. - Союз друзів народу
початок 30-х рр. – 1843 р. – існування «Руської Трійці»
1833 р. – «Син Русі»,
1834 р. – збірник «Зоря»
1836 р. – «Читанка»
1837 – «Русалка Дністрова»
Основні діячі: М. Левицький, М. Шашкевич, І. Вагилевич, Я. Головацький
Розуміти: закономірності розвитку національного відродження на західноукраїнських землях
Пізнавальна: ознайомитися з тим, як відбувалося пробудження національного життя на західноукраїнських землях наприкінці XVIII –на початку XIX ст., охарактеризувати діяльність товариств греко-католицьких священиків та «Руської трійці».
Виховна: розвинути патріотичні почуття учнів щодо рідної землі, показати учням, що українці навіть в умовах відсутності власної держави, змогли зберегти свою самобутність, а також розвинути високу духовність.
Обладнання: портрети М.Шашкевича, Я.Головацького, І.Вагилевича, титульна сторінка та уривок вірша з «Русалки Дністрової», документи з підручника.
Література:
Хід уроку
І. Організаційний момент уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
На минулих уроках ми розглянули, що таке національне відродження. Саме тому прошу мені пригадати:
Украї́нське націона́льне відродження — соціальний та політичний рух на території Російської та Австро-угорської імперії, що виступав за культурно-національне відродження й становлення української нації.
Історія українського національного відродження поділяється на три етапи: 1) академічний етап (кінець XVIII — 40-ві роки XIX ст.); 2) культурницький етап (40-ві роки XIX ст. — кінець XIX ст.); 3) політичний етап (кінець XIX — 1917 p.).
Д. Бантиш-Каменський, Г. Квітка-Основяненко, П. Гулак-Артемовський, М. Маркевич, Г. Калиновський, І. Срезневський
Г. Калиновський «Весільні українські обряди», «Історія русів», Г. Квітка-Основянекно «Малоросійські оповідання», Д. Бантиш-Каменський «История Малой России», М. Маркевич «История Малороссии» та інші.
Увага: це основні чотири запитання. Більш детальні запитання задаються по ходу відповідей учнів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ми з вами вже знаємо, яким було національне відродження на Наддніпрянщині. Тепер нам цікаво, що відбувалося на західноукраїнських землях. Тому нашим завданням сьогодні буде прослідкувати події національного відродження на території західноукраїнських земель, а також проаналізувати їх впливи на життя суспільства.
IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
План уроку:
Специфіка національного відродження у цих регіонах полягала у тому, що основним носієм української національної ідеї стало духовенство.
Національне відродження почалося на Закарпатті. Там найвідомішим будителем був перший історик Іоаникій Базилович. Також видатними особами були Андрій Бачинський- єписком, засновник мукачівської єпархії.
З початку 19 ст. процес національного відродження охопив і Галичину. Почалося усе з просвітницьких товариств. Зараз ми заповнимо табличку по ходу моєї розповіді.
Товариство |
Дата |
Представники |
Діяльність |
Товариство греко-католицьких священиків |
Засноване у 1816 році |
М. Левицький (очолював), І. Могильницький, Й. Лозинський, Й. Левицький |
Гуртування священиків, оборона української мови, 1818 – домоглися рішення від цісаря про допущення української мови в школах |
Союз друзів народу (входило в Товариство польських карбонаріїв) |
1833-1835 |
12 українських семінаристів (рота) |
Виступали за скасування кріпосного права, за демократичні свободи, окремішність українського народу, проти абсолютизму |
Заповнимо з вами таку невеличку табличку-довідку.
Руська Трійця
Угруповання: напівлегальне демократично-просвітницьке та літературне
Дата існування: початок 30-х рр. – 1843
Представники: М. Шашкевич, І. Вагилевич, Я. Головацький
Місто: Львів
Діяльність: (записувати за розповіддю)
Члени Руської Трійці вбачали головне завдання у піднесенні статусу та авторитету української мови, прагненні піднести народний дух. Вони вивчали традиції, історію та життя свого народу, що називалося «ходінням в народ».
1833 р. – «Син Русі», перший рукописний збірник поезій та перекладів
1834 р. – збірник «Зоря» (твори гуртківців, вірші, пісні інших народів)
Лейтомивом зіброк було засудження іноземного панування, ославлення боротьби. Однак видання були заборонені цензурою.
1836 р. – «Читанка» М. Шашкевича українською мовою
1837 – «Русалка Дністрова»
Обєднання розпалося після смерті М. Шашкевича у 1843 р. І. Вагилевич перейшов на пропольські позиції, Я. Головацький – на промосковські.
V. Узагальнення та систематизація знань
Отже, сьогодні ми дізналися про національне відродження на західноукраїнських землях. «Руська трійця» та її діяльність мають велике значення і сьогодні. Вони ставили питання та намагалися вирішити проблеми, які є актуальними донині. Прошу вас самих підсумувати урок,
VI. Домашнє завдання.
Параграф 7.
Написати твір-роздум: «Чому «Руська Трійця» має значення і сьогодні?» (обсяг – 1 сторінка)
Яків Головацький
Іван Вагилевич