Конспект уроку з історії України для 9 класу на тему: «Національне відродження в західноукраїнських землях»

Про матеріал

Тема уроку: «Національне відродження в західноукраїнських землях»

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами аналізу учнями історичного документу

Мета уроку:

Навчальна: навчитися працювати з історичними джерелами та аналізувати події на основі вивченого матеріалу

Основні дати:

1816 – засновано Товариство греко-католицьких священиків

1833-1835 рр. - Союз друзів народу

початок 30-х рр. – 1843 р. – існування «Руської Трійці»

1833 р. – «Син Русі»,

1834 р. – збірник «Зоря»

1836 р. – «Читанка»

1837 – «Русалка Дністрова»

Основні діячі: М. Левицький, М. Шашкевич, І. Вагилевич, Я. Головацький

Розуміти: закономірності розвитку національного відродження на західноукраїнських землях

Пізнавальна: ознайомитися з тим, як відбувалося пробудження національного життя на західноукраїнських землях наприкінці XVIII –на початку XIX ст., охарактеризувати діяльність товариств греко-католицьких священиків та «Руської трійці».

Виховна: розвинути патріотичні почуття учнів щодо рідної землі, показати учням, що українці навіть в умовах відсутності власної держави, змогли зберегти свою самобутність, а також розвинути високу духовність.

Обладнання: портрети М.Шашкевича, Я.Головацького, І.Вагилевича, титульна сторінка та уривок вірша з «Русалки Дністрової», документи з підручника.

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Львівський національний університет ім. Івана Франка

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з історії України для 9 класу на тему:

«Національне відродження в західноукраїнських землях»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконала:

Студентка

групи ІСТ-42

Гірчак Оксана

Перевірив:

Керівник

практики

від кафедри

Лещак Т. В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Львів 2015

Тема уроку: «Національне відродження в західноукраїнських землях»

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами аналізу учнями історичного документу

Мета уроку:

Навчальна: навчитися працювати з історичними джерелами та аналізувати події на основі вивченого матеріалу

Основні дати:

1816 – засновано Товариство греко-католицьких священиків

1833-1835 рр. - Союз друзів народу

 початок 30-х рр. – 1843 р. – існування «Руської Трійці»

1833 р. – «Син Русі»,

1834 р. – збірник «Зоря»

1836 р. – «Читанка»

1837 – «Русалка Дністрова»

 

Основні діячі: М. Левицький, М. Шашкевич, І. Вагилевич, Я. Головацький

Розуміти: закономірності розвитку національного відродження на західноукраїнських землях

 

Пізнавальна: ознайомитися з тим, як відбувалося пробудження національного життя на західноукраїнських землях наприкінці XVIII –на початку XIX ст., охарактеризувати діяльність товариств греко-католицьких священиків та «Руської трійці».

Виховна: розвинути патріотичні почуття учнів щодо рідної землі, показати учням, що українці навіть в умовах відсутності власної держави, змогли зберегти свою самобутність, а також розвинути високу духовність.

 

Обладнання: портрети М.Шашкевича, Я.Головацького, І.Вагилевича, титульна сторінка та уривок вірша з «Русалки Дністрової», документи з підручника.

 

Література:

  1. Іван Бойко. Українські літературні альманахи і збірники XIX — початку XX ст.. — Київ : Наукова думка, 1967. — С. 31–32.
  2. Гісем О.В., Мартинюк О.О. Історія України. Довідник для учнів та абітурієнтів, 2-ге вид. — Тернопіль: Навчальна книга-Богдан, 2008. — 576 с.
  3. Гуменюк Є. Слідами біографів Маркіяна Шашкевича//Слово і час. – 1993-№6. С.10-15
  4. Кирчів Р. Етнографічно-фольклористична діяльність «Руської Трійці».-Львів,1990.
  5. Полонська - Василенко Н Історія України. У 2. Т. - Т. 2. Від середини XVII ст. до 1923 р. - К: Либідь, 1993. - 608 с.
  6. Русалка Дністровая.-К.,1980

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

На минулих уроках ми розглянули, що таке національне відродження. Саме тому прошу мені пригадати:

  • Що таке національне відродження?

Украї́нське націона́льне відродження — соціальний та політичний рух на території Російської та Австро-угорської імперії, що виступав за культурно-національне відродження й становлення української нації.

  • Пригадайте етапи національного відродження та характерні особливості для кожного.

Історія українського національного відродження поділяється на три етапи: 1) академічний етап (кінець XVIII — 40-ві роки XIX ст.); 2) культурницький етап (40-ві роки XIX ст. — кінець XIX ст.); 3) політичний етап (кінець XIX — 1917 p.).

  • Назвіть видатних представників національного відродження на Наддніпрянщині.

Д. Бантиш-Каменський, Г. Квітка-Основяненко, П. Гулак-Артемовський, М. Маркевич, Г. Калиновський, І. Срезневський

  • Назвіть найбільш відомі видання Наддніпрянщини.

Г. Калиновський «Весільні українські обряди», «Історія русів», Г. Квітка-Основянекно «Малоросійські оповідання», Д. Бантиш-Каменський «История Малой России», М. Маркевич «История Малороссии» та інші.

Увага: це основні чотири запитання. Більш детальні запитання задаються по ходу відповідей учнів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ми з вами вже знаємо, яким було національне відродження на Наддніпрянщині. Тепер нам цікаво, що відбувалося на західноукраїнських землях. Тому нашим завданням сьогодні буде прослідкувати події національного відродження на території західноукраїнських земель, а також проаналізувати їх впливи на життя суспільства.

IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

План уроку:

  1. Пробудження національного життя. Поширення національної ідеї серед греко-католицьких священиків.
  2. Діяльність «Руської Трійці» та її значення для розгортання національно-визвольного руху
  1. На кінець  18 ст. західноукраїнські землі опинилися під владою Австрійської імперії. Саме тоді почалося пробудження національного життя на західноукраїнських землях.
  • Які події кінця 18 ст. посприяли такому пробудженню? (учні мають назвати реформи Марії-Терезії та Йосипа ІІ)
  • Які саме реформи ви можете назвати, які посприяли такому піднесенюю?

Специфіка національного відродження у цих регіонах полягала у тому, що основним носієм української національної ідеї стало духовенство.

  • Прочитаймо документ  з підручника на ст. 39. А тепер прошу відповісти чому саме духовенство стало носієм української національної їдеї?

Національне відродження почалося на Закарпатті. Там  найвідомішим будителем був перший історик Іоаникій Базилович. Також видатними особами були Андрій Бачинський- єписком, засновник мукачівської єпархії.

З початку 19 ст. процес національного відродження охопив і Галичину. Почалося усе з просвітницьких товариств. Зараз ми заповнимо табличку по ходу моєї розповіді.

Товариство

Дата

Представники

Діяльність

Товариство греко-католицьких священиків

Засноване у 1816 році

М. Левицький (очолював), І. Могильницький, Й. Лозинський, Й. Левицький

Гуртування священиків, оборона української мови, 1818 – домоглися рішення від цісаря про допущення української мови в школах

Союз друзів народу (входило в Товариство польських карбонаріїв)

1833-1835

12 українських семінаристів (рота)

Виступали за скасування кріпосного права, за демократичні свободи, окремішність українського народу, проти абсолютизму

 

  1. Яскравим самобутнім представником культурницького етапу була Руська Трійця. Вона зберігала риси фольклорно-етнографічного етапу і водночас робила спроби прориву в політичний етап.

Заповнимо з вами таку невеличку табличку-довідку.

Руська Трійця

Угруповання: напівлегальне демократично-просвітницьке та літературне

Дата існування: початок 30-х рр. – 1843

Представники: М. Шашкевич, І. Вагилевич, Я. Головацький

Місто: Львів

Діяльність: (записувати за розповіддю)

Члени Руської Трійці вбачали головне завдання у піднесенні статусу та авторитету української мови, прагненні піднести народний дух. Вони вивчали традиції, історію та життя свого народу, що називалося «ходінням в народ».

1833 р. – «Син Русі», перший рукописний збірник поезій та перекладів

1834 р. – збірник «Зоря» (твори гуртківців, вірші, пісні інших народів)

Лейтомивом зіброк було засудження іноземного панування, ославлення боротьби. Однак видання були заборонені цензурою.

  • Як ви вважаєте, чому?

1836 р. – «Читанка» М. Шашкевича українською мовою

1837 – «Русалка Дністрова»

  • Прочитаймо документ зі ст. 43. Якими рисами описує І. Франко цей альманах?
  • Прочиатймо уривок з альманаху (вірш М. Шашкевича). Прошу знайти підтвердження слів І. Франка.

Обєднання розпалося після смерті М. Шашкевича у 1843 р. І. Вагилевич перейшов на пропольські позиції, Я. Головацький – на промосковські.

 

V. Узагальнення та систематизація знань

Отже, сьогодні ми дізналися про національне відродження на західноукраїнських землях. «Руська трійця» та її діяльність мають велике значення і сьогодні. Вони ставили питання та намагалися вирішити проблеми, які є актуальними донині. Прошу вас самих підсумувати урок,

  • Чому провідну роль відігравали священики?
  • Як починалося національне відродження на західноукраїнських землях? Та чому таку важливу роль відіграли священики?
  • Що таке «Руська Трійця», яке значення вона мала тоді і яке має сьогодні?

 

VI. Домашнє завдання.

Параграф 7.

Написати твір-роздум: «Чому «Руська Трійця» має значення і сьогодні?» (обсяг – 1 сторінка)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

шашкевич.jpg

 

Головацький.jpg

Яків Головацький

 

 

 

 

 

 

 

Vagylevych.jpg

 

Іван Вагилевич

рд.jpg

docx
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
10786
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку