Уроки спільного викладання та інтеграції історії України з українською літературою. Розробка містить набір вправ і завдань, які можна застосовувати двома вчителями як по черзі, так і одночасно.
Конспект уроку з історії України та української літератури для 8 класу на тему: «Кримське ханство: внутрішня та зовнішня політика»
(предмет за яким здійснюється інтеграція – «Українська література»,
8 клас, «Українські народні думи. «Маруся Богуславка»)
Мета: Формування ключових компетентностей
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу, формування вмінь і навичок
Структура уроку
І. Організаційний момент уроку
Повідомлення теми та мети уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань.
На цьому етапі уроку до викладання залучені одночасно два вчителі по черзі, вони використовують кожен зі своїх методів роботи для досягнення результату.
Учні озвучують свої ідеї та спільно створюють «дерево передбачень», де стовбур – задана тема, гілки – передбачення (я думаю, що …; ймовірно, що буде так…), а листя – аргументи на користь тверджень.
Тема: Кримське ханство.
(Обозний, хорунжий, осавул; бунчук,корогви, пернач)
3. Вправа «Мозковий штурм» (3 хв.) з предмета «Українська література»
Дайте відповідь на запитання:
4. Вправа «Прогнозування за ілюстрацією» (3 хв.) з предмета «Українська література»
Прислухаймося до звуків прадавньої кобзи… Чується в них і гудіння вітру в дикому степу, і ніжний шепіт причорноморських трав, і грізний голос води, і брязкіт невільницьких кайданів. Прислухайтесь: а може то кобза плаче разом з земляками-бранцями в Кафі чи Туреччині…
5. Вправа «Ребус» (3 хв.) з предмета «Українська література»
(«Маруся Богуславка»)
А ось ці акорди – ніби далеке відлуння голосу Марусі Богуславки або інших полонянок. Через сиві віки вони промовляють до нас то замріяно-ніжно, то бентежно-грізно, то сумовито…
І саме на сьогодні ми перенесемося подумки в той історичний час, коли турки і татари часто нападали на українські села та міста, грабували й палили їх. Старих людей та маленьких діток убивали, а молодь забирали у полон і потім продавали в рабство. Нелегко доводилося невільникам у Туреччині.
ІІІ. Основна частина.
На цьому етапі уроку вчитель історії проводить основну організацію уроку, а вчитель української літератури проводить окремі вправи з малими групами дітей
6. Вправа «Метаморфози з текстом» (5хв.) з «Історії України»
Робота в групах: прочитати текст з підручника (матеріал на ст. 63-64 підручника О. В. Гісем, О.О. Мартинюк, Харків Видавництво Ранок, 2016) про політичне життя Кримського ханства і скоротити його зміст до 2- 4-х речень, щоб основний зміст матеріалу не втратив інформаційного навантаження.
Що ми знаємо |
Що хочемо знати |
Що ми вивчили |
Кримське ханство – це частина земель Золотої Орди. |
|
|
Релігія – мусульманство |
|
|
Міста – центри торгівлі |
|
|
Найбільший невільничий ринок існував у Кафі. |
Рушійна сила татарських набігів |
|
Найнебезпечніший противник Кримського ханства – Московська держава |
Відносини Кримського ханства з Річчю Посполитою |
|
Татарські набіги на українські землі |
|
|
Захисна функція козаків |
|
Оскільки влада Речі Посполитої не могла забезпечити захист населення України, це завдання взяли на себе козаки. |
8. Вправа «Вилучи зайве» (2 хв.) з «Історії України»
Знайди «зайве» слово:
9. Вправа «Інтерв’ю-експромт»(6 хв.) з предмета «Українська література» (Дума «Маруся Богуславка»)
Клас ділиться на дві команди, обирається капітан.
Завдання: скласти питання для спілкування з героями думи (до Марусі Богуславки, запорожців-невольників, батьків Марусі), які дали б їм можливість висловитися і дати реальну та об’єктивну оцінку ситуації, у якій вони опинилися.
10. Інтерективна вправа «Дерево знань» (7 хв.) з предмета «Українська література» (Дума «Маруся Богуславка»)
На дошці дерево з плодами, на яких записані питання. Клас ділиться на групи. Представник від кожної групи виходить до дошки, «зриває» плід, йде радиться із членами своєї групи і дає відповідь на запитання.
Запитання для прикладу:
ІV. Підсумковий етап.
На цьому етапі уроку до викладання залучені одночасно два вчителі по черзі, вони використовують кожен зі своїх методів роботи для досягнення результату.
11. Вправа «Асоціативний кущ» (3-5 хв.) з «Історії України»
Вправа допомагає учням зрозуміти свої знання. Може пояснити поняття та зв’язки між ними, які вони до цього не могли усвідомити.
Вчитель дає можливість кожному з учнів стисло записати на папері відповідь на запитання: «Які з тих знань та умінь, що отримали на уроці історії України, знадобляться на інших уроках?».
На дошці намальований рюкзак, діти прикріплюють до нього листки і коментують написане.
13. Вправа «Займи позицію» (7 хв.) з предмета «Українська література»
Хто ж Маруся: зрадниця чи патріотка? (Дума «Маруся Богуславка») |
|
Я вважаю, що Маруся – зрадниця, бо … |
Я вважаю, що Маруся – патріотка, тому що … |
V. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника