Конспект інтегрованого уроку на тему "Десталінізація в Україні" з використанням сучасних освітніх методів та технологій сприятиме кращому усвідомленню учнями такої суперечливої історичної доби як "лібералізація".
Тема: Десталінізація в Україні
Дидактичні задачі уроку:
Очікувані результати для учнів:
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: урок засвоєння нового навчального матеріалу
Форма уроку: урок проблемних пошуків
Обладнання уроку: підручник.Ф.Г.Турченко. Історія України. Профільний рівень. Підручник О.К.Струкевич, І.М.Романюк, С.І. Дровозюк. Історія України. Відеоматеріали, мультимедійний проектор, презентації.
План уроку:
Хід уроку.
І.Підготовчий етап (5 хвилин)
Організаційний момент
Мотивація навчальної діяльності (на екрані вислів В.Симонова про історію).
Учитель: Епіграфом нашого уроку будуть слова В. Симонова: «Історія – це не тільки концепції і дати. Історія – це люди, їх характери, це нескінченні незвичайні подробиці. Це дивовижний ланцюг подій: трагічних, героїчних, анекдотичних. Для того, щоб по-справжньому полюбити історію, її треба вивчати, як живу людину, а не як музейний скелет»
І сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчення теми: «Десталінізація в Україні» (учні записують тему в зошит, учитель ознайомлює учнів із завданнями уроку, планом уроку).
ІІ. Основна частина (25 хв)
1.Вивчення нового матеріалу (первинне сприйняття)
Учитель зачитує вірш Василя Симоненка «Перехожий»
Як він ішов!
Струменіла дорога,
Далеч у жадібні очі текла
Не просто ступали —
Співали ноги,
І тиша музику берегла.
Як він ішов!..
Цей вірш постає як символічна притча, яка є духовним портретом покоління Василя Симоненка і Ліни Костенко, Василя Стуса, Григора Тютюнника, Дмитра Павличка, Миколи Вінграновського, Алли Горської, згодом названих шістдесятниками.
Шановні діти, що ви відчули, коли я читала цей вірш? (діти відповідають)
В цьому вірші ми відчуваємо справжню свободу людини. За Йосипа Сталіна могли написати такі рядки? Чому?(діти відповідають) Отже, щось змінилося в суспільстві? Наша мета визначити причини цих змін, з’ясувати що ж в історії XX століття отримало назву десталінізація (лібералізація, відлига)
Метод «Мозковий штурм» (учні висувають свої ідеї щодо термінів «десталінізація», «лібералізація», «відлига»
Робота учнів з зошитами, запис історичних понять (слайд на екрані)
А зараз я вам пропоную заповнити порівняльну таблицю «Перші кроки десталінізації» (слайд на екрані)
Сталінський тоталітарний режим |
Перші кроки десталінізації |
Портрети Сталіна в газетах, підручниках, багаточисельні пам’ятники, бюсти |
|
Порушення прав людини, масові репресії |
|
Назви міст, вулиць на честь Сталіна |
|
Сувора заборона вільно говорити, мислити. Всеохоплюючий тотальний контроль |
|
Людина – гвинтик тоталітарної системи |
|
Отже, вашою останньою тезою є «людина – особистість». А для підтвердження цієї тези звернемося до поетів-шістдесятників, живих свідків десталінізації
Робота з віршами поетів (слайди на екрані)
У кожного “Я” є своє ім’я,
На всіх не нагримаєш грізно,
Ми — не безліч стандартних “я”,
А безліч всесвітів різних.
Ми — це народу одвічне лоно,
Ми — океанна вселюдська сім’я.
І тільки тих поважають мільйони,
Хто поважає мільйони “я”.
В.Симоненко
Я — твій ровесник, пролісок надії,
Розтоптаний жорстокістю нікчем,
Я — син краси і голубої мрії,
Я — автор ненаписаних поем.
Я — твоя мука і твоє сумління,
Мені кати не обрубали крил:
Із ран моїх бере твоє коріння
Для боротьби і ненависті сил.
Немає в мене страху за плечима…
В.Симоненко
Життя iде i все без коректур,
i як напишеш, так уже i буде.
Але не бiйся прикрого рядка.
Прозрiнь не бiйся, бо вони як лiки.
Не бiйся правди, хоч яка гiрка,
не бiйся смуткiв, хоч вони як рiки.
Людинi бiйся душу ошукать,
бо в цьому схибиш - то уже навiки.
Л.Костенко
А як же людина? А що ж людина?
Живе на землі. Сама не літає.
А крила має. А крила має!
Вони, ті крила, не з пуху-пір'я,
А з правди, чесноти і довір'я.
У кого – з вірності у коханні.
У кого – з вічного поривання.
У кого – з щирості до роботи.
У кого – з щедрості на турботи.
У кого – з пісні, або з надії,
Або з поезії, або з мрії.
Людина нібито не літає…
А крила має. А крила має!
Л.Костенко
Ти знаєш, що ти — людина.
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
В.Симоненко
Як страшно вiдкриватися добру.
Як страшно зiзнаватись, що людина
I ще не вмерла в нас. Як страшно ждати,
коли вона захована помре
у темряві, щоб нишком відвезти
на цвинтар душ, i щастя запопасти,
якого вже до ран не прикладеш.
В.Стус
Висновки учнів та вчителя.
Учитель: Офіційною датою десталінізації прийнято вважати 20-й з’їзд КПРС, який проходив з 14 по 25 лютого 1956 року і саме там пролунала доповідь М.Хрущова «Про культ особи та його наслідки» (робота з підручником на с.114)
- Чому доповідь Хрущова стала «каменем претикання» комуністів і викликала неоднозначну оцінку в суспільстві?
- Про порушення яких правових норм наголошував М.Хрущов?
Отже, в демократичних суспільствах головними цінностями є дотримання прав і свобод людей. Чого не було в сталінському тоталітарному режимі.
Перегляд відеоролика «Монолог героя Папанова із к/ф
«Холодне літо 53»
Обговорення відеоролика за методом «Дошка запитань», заповнення карти пам’яті «Реабілітація»
Учитель: Отже, як ви зрозуміли, не все відбувалося однозначно і правильно. В політиці Хрущова було багато недоліків та суперечностей. І це проявлялося практично в усьому, але, як писав кінорежисер Михайло Ромм: Забудеться і манеж, і кукурудза, а люди будуть довго жити в його будинках . Звільнені ним люди... і зла на нього ніхто не буде мати…» Головним досягненням Хрущова було, на мій погляд звернення до людини, до її соціальних потреб. В історії є ще приклад такого керівника. Давайте згадаємо. Так мова іде про Джона Кеннеді та його програму «Нові рубежі»
Метод «Займи позицію»
Я вважаю, що і Кеннеді, і Хрущов дуже багато зробили для власного народу.
Я вважаю, що і роль Кеннеді, і заслуги Хрущова перебільшені.
ІІІ. Підсумковий етап (15 хв)
Отже, дорогі мої учні, ми поступово підійшли к завершенню нашого уроку і я хочу показати вам фото пам’ятника на могилі Микити Хрущова (слайд) Скульптор Ернст Нєізвєстний використав засіб протиставлення - гру кольорів чорного і білого. Як ви вважаєте, в чому полягав задум скульптора?
Метод Прес (позиція, обґрунтування, приклад, висновки)
Я вважаю,…
Тому що …..
Наприклад ….
Отже, …
Рефлексія. Метод «Рюкзак»
Інструктаж до виконання домашнього завдання: вивчити поняття, дати; опрац §10-11, с.100, 107-115, І група пояснює сутність волюнтаризму на прикладах поведінки Хрущова; ІІ група з’ясовує причини, завдяки яким українська політична еліта отримала перевагу над елітами інших республік
1