Тема. Адміністративно-територіальний устрій та військово-політичне значення Слобідської України
Мета: формувати загальне уявлення учнів про адміністративно-політичний і територіальний розвиток Харківщини; визначити територію розміщення Слобідських полків на карті України; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, навички роботи з картою; виховувати зацікавленість до вивчення минулого рідного краю.
Конспект уроку
з курсу «Харківщинознавство»
для 8-го класу
на тему
«Адміністративно-територіальний устій і військово-політичне значення Слобідської України »
Підготувала
учитель історії та правознавства
Комунального закладу
«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів
Зміївської районної ради
Харківської області»
Вистороп Т. В.
2018
Тема. Адміністративно-територіальний устрій та військово-політичне значення Слобідської України
Мета: формувати загальне уявлення учнів про адміністративно-політичний і територіальний розвиток Харківщини; визначити територію розміщення Слобідських полків на карті України; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, навички роботи з картою; виховувати зацікавленість до вивчення минулого рідного краю.
Обладнання: посібник «Харківщинознавство» 8-9 клас в-во. «Гімназія», карта України, історична карта, атлас Харківської області
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
1 варіант.
Культ – один з головних елементів релігії, що має на меті рухами тіла, читанням або співами певних текстів тощо виразити релігійне поклоніння або привернути до тих, хто їх здійснює божественні «сили».
|
А Бог неба Б Богиня життя В Богиня зла Г Бог блискавки і грому Д Бог вітрів |
Відповіді: 1 Б; 2В; 3Д; 4А.
3 Валки (1646)
2 Зміїв (1640)
1 Богодухів (1517)
4 Краснокутськ (1651)
6 Золочів (1677)
5 Харків (1654)
Харківська фортеця Капище
2 варіант
Язичництво – прийнятий у християнському богослов’ї та історичній літературі термін для позначення первісних релігій, заснованих на багатобожжі. Боги язичництва уособлювали сили природи. Поряд з ними вшановували демонів, духів лісів, вод тощо
|
А Бог блискавки та грому Б Богиня води В Богиня неба Г Богиня кохання й бортництва Д Бог урожайності та родючості |
Відповідь: 1Г; 2Д; 3А; 4Б.
4 Острогозьк (1652)
6 Ізюм (1637)
3 Харків (1654)
5 Васищеве (1647)
1 Купянськ (1683)
2 Вільнани (1655)
Ідол Сумська фортеця
Зачитайте тему уроку. Складіть список ідей, про що може йтися на уроці.
План
У цей період міста Харківщини були оборонними пунктами від татар.
Умови життя на Слобожанщині вимагали від чоловіків військової служби. В основі адміністративно-територіального устрою міст-фортець лежала козацька полкова система. Тут утворилося 5 козацьких полків.
Основним заняттям жителів Ізюму було землеробство. За службу козакам давали земельні наділи та пасовиська, дозволяли займатися промислами, будувати млини, торгувати на території полку.
Особливістю адміністративного управління Харкова було те, що тут майже одночасно сформувалися дві паралельні адміністрації – одна козацька, українська, друга – воєводська, російська.
Полкова старшина |
Функції |
Обозний |
Старший після полковника в полку, був начальником гарматників та всіх укріплень фортеці. |
Суддя |
Відав громадянськими справами. |
Осавул |
Був помічником полковника з військової частини. |
Хорунжий |
Керував хорунжовими козаками та зберігав полковий прапор – хоругву |
Писар |
У полку було два писарі: один – секретар із цивільних справ, другий – з військових. |
У 1711 р. кримський хан Девлет-Гірей напав на Слобідську Україну. Тоді татари зруйнували Бахмут, захопили Зміїв, Стару Водолагу, Мерефу, спустошили місцевості поблизу Ізюма та Харкова. Населення Старої та Нової Водолаг приєдналося до татар. Слобожанщина зазнавала великих втрат від татарських нападів. Особливо відрізнялися напади 1680 і 1691 рр. відзначився в боротьбі з татарами полковник Харківського полку Григорій Донець-Захаржевський. Він розбив татар під Мерефою (1670 р.), Чугуєвом (1679 р.), Золочевим (1680 р.).
Повіт – адміністративно-територіальна одиниця, яка існувала на українських землях з другої половини 14 ст.
Гетьманщина |
|
Слобідська Україна |
|
адміністративно-територіальний устрій |
|
|
|
|
|
|
|
|
управління та органи влади |
|
|
|
|
|
|