«Додаток 10»
Тема: Олександр Тараненко. Короткі відомості про митця. Громадянські, патріотичні мотиви творчості. «Країна Україна», «Прапор»
Мета: ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом Олександра Тараненка ;
розвивати вміння виразно і вдумливо читати поезію, аналізувати її, формувати вміння грамотно формулювати думки ;
виховувати почуття поваги до митців рідного краю, почуття патріотизму, повагу до української літератури.
Обладнання: портрет Олекссандра Тараненка, збірки творів поета.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
ІІІ.ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ У ПРОЦЕСІ ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ
Вчитель: Олександр Тараненко народився у сім'ї колгоспників, батьки: Андрій Дмитрович та Марія Василівна. Під час Другої світової війни батько воював на фронті. Документи сім'ї під час пожежі згоріли. В мирний час малому Сашкові було виписано нові документи, в яких, як говорив він сам, для зручності дату його народження було записано так: 01.01.1941 року.
З 1947 по 1957 рік навчався в Червонокам'янській середній школі. Був допитливим, любив співати, часто виступав у сільських клубах (в селі в той час було п'ять колгоспів, кожен мав свій осередок культури). У 1957–1959 рр. навчався в Олександрійському культпросвітньому училищі, потім працював старшим піонервожатим у Червонокам'янській школі-інтернаті. Вірші почав складати у ранній юності.
В 1963 році Олександр Тараненко переїздить до міста Дніпродзержинська, працює слюсарем на заводі. З 1965 року професійно займається журналістською діяльністю в газеті «Дзержинець» та дніпропетровській обласній газеті «Зоря», сповна віддається улюбленій справі.
Здобув вищу філологічну освіту, закінчивши Кримський університет. В 1978 році вийшла перша збірка віршів поета «Одвічне свято урожаю». Вона впевнено підтвердила самобутній талант поета з Червоної Кам'янки, його любов до рідного села, батьківського поля, своїх односельців, школи, першої вчительки. За 25 років творчої діяльності поет написав і видав 25 збірок лірики, сатири, гумору, а також пісень, музику до яких написав композитор Ігор Тищенко. Олександр Тараненко був редактором газети «Ветеран Придніпров'я».
Живе в Дніпропетровську. Член національного Союзу журналістів України. Автор збірок віршів: “Одвічне свято урожаю” (1978) і “Жовтнева площа” (1982).
Вірші Олексанра Тараненко написані дуже просто, в більшості своїй спокійного звучання, напевно цим, вони і привертають нашу увагу. Багато лірики: віршів про дружбу, вірність, любов.
Виразне читання учнем поезії «Країна Україна» Робота над текстом твору
Поміж сотень є країна,
Пишна, ніби маків цвіт.
Ця країна – Україна,
Де з'явились ми на світ.
Неповторна і єдина…
І над тим не владний час.
Тато й мама. Батьківщина,
Ця земля тепер для нас.
Веселкова, журавлина,
Золоті в садах рої.
Колосок, верба й калина –
Давні символи її.
Тут співали колискову,
Не забудь довік її,
Бо співучу нашу мову
Знають навіть солов'ї.
Про історію читаєм
В колі друзів і в сім'ї.
В Україні виростаєм
Патріотами її.
Вчитель: Багато віршів Олександра Тараненка покладені на музику. Наприклад: “Буває серце розум запита”, “Надвечір’я” та ін.
Звучить запис пісні
НАДВЕЧІР’Я
сл. О. Тараненко
муз. Анастасії Бая
Відлітають, як пташата діти,
Злинув час, неначе й не жилось,
Павутиння бабиного літа
І твоє волосся заплелось.
Ми на двох і радощі, й тривоги –
Все навпіл ділили, як могли.
То не зморшки, а мої дороги
На чолі твоєму пролягли.
Ще в душі звучать любові струнки,
Доторкайся по-частіше їх.
Я читаю спогади про юність,
У очах фіалкових твоїх.
Наче осінь вже не за горами,
В дітях лиш повториться весна.
Хай не гасне ніжність під вітрами,
Не торкає серце сивина.
1.Який настрій викликала у вас пісня?
2.Що символізують пори року в тексті: весна та осінь?
Вчитель: Діти, як ви розумієте, що таке повчання?
У Олександра Тараненка теж є вірш, який називається «Повчання»
Учень читає вірш «Повчання»
Не сполохай в лісі пташку,
Що гніздечко діткам в'є.
Не зобидь малу комашку,
Що росу із квітки п'є.
Не лякай пухнасту білку,
Не розбуджуй кажана.
Не ламай в берези гілку –
Буде плакати вона.
Серед поля й огороду,
В місті, селищі й селі
Бережи, шануй природу,
Матір нашої Землі.
1.Чому вірш має назву «Повчання»?
2.Над чим спонукає замислитись поезія?
3.Поміркуйте, чому у вірші нема жодного знаку оклику?
Робота в міні – групах (визначення художніх засобів)
Група 1.Знайти метафори
Група 2. Знайди пестливі слова
Група 3. Знайди епітети
IV.ПІДСУМОК УРОКУ
1.Який поетичний твір, почутих сьогодні на уроці, вам найбільше сподобався?
2.Чого навчили вас твори Олександра Тараненка?
V.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати твір – мініатюру «Чого навили мене твори Олександра Тараненка»
1