Конспект уроку з літературного читання для 4-го класу на тему "З історії Києва та Львова"

Про матеріал

Інтегрований урок читання з позакласним читанням

Тема: З історії Києва та Львова. Н. Забіла «Старовинне місто», М. Хоросницька «Звідки в міста назва – «Львів». Легенди нашого краю . П.Супруненко « Спіймана білозірка».

Мета: ознайомити учнів з історичним минулим нашого народу, походженням назви міст Києва та Львова; легендою Запорізького краю про назву річки та села Білозірка; сприяти свідомому розумінню тексту; удосконалювати навички виразного, усвідомленого читання ; розвивати вміння аналізувати твори, ставити питання, опираючись на текст; розвивати пізнавальні інтереси школярів; виховувати інтерес до історії рідного краю, бажання її вивчати.

Перегляд файлу

Інтегрований урок читання з позакласним читанням

Тема: З історії Києва та Львова. Н. Забіла «Старовинне місто», М. Хоросницька «Звідки в міста назва – «Львів». Легенди нашого краю . П.Супруненко « Спіймана білозірка».

Мета: ознайомити учнів з історичним минулим нашого народу, походженням назви міст Києва та Львова; легендою Запорізького краю про назву річки та села Білозірка; сприяти свідомому розумінню тексту; удосконалювати навички виразного, усвідомленого читання ; розвивати вміння аналізувати твори, ставити питання, опираючись на текст; розвивати пізнавальні інтереси школярів; виховувати інтерес до історії рідного краю, бажання її вивчати.

Обладнання: деформований текст на картках, текст легенди «Спіймана Білозірка», слайди з видами Києва, словникові слова – блискавки, мультимедійна презентація.

Хід уроку

  1. Організація класу.
  1. Учні проказують вірш « Лиш дзвіночок продзвенить».
  2. У нас сьогодні урок читання незвичайний. Ми поєднаємо в одному уроці читання та позакласне читання. Для цього ми розділилися на дві групи: групу «Дослідників» та «Істориків». Група  «Істориків» буде працювати з текстом підручника. А група «Дослідників» приготували нам легенду Запорізького краю.
  3. Мовна розминка.

Вправи для розчитування за таблицями.

  1. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
  1. Перегляд слайдів про Київ.
  • Краєвиди якого міста ви побачили?
  1. Слухання вірша Р. Купчинського.

…серце України

І найстарше місто в світі.

Хоч пройшов усякі зміни,

гарний і в зимі і в літі.

Там церкви золото банні,

а в них дзвони сріблом куті,

як задзвонять на світанні,

то на всю Вкраїну чути.

  • Назву якого міста потрібно поставити на початку першого рядка?
  • З Києва почала утворюватись наша держава Україна.
  • А чому Київ називають древнім?
  • Так, Київ дуже давнє місто. Існує дуже багато легенд про його походження та походження його назви. Одну з них ви дізнаєтесь, якщо прочитаєте деформований текст на картках.

(Учні читають деформований текст)

  1. Розповідь легенди вчителем.
  • Існує ще інша легенда. Святий апостол Андрій Первозданний  (учень Ісуса Христа) сказав своїм учням, що супроводжували його в подорожі, примандрувавши на берег Дніпра – Чи бачите ви ці чудові гори? На них буде збудовано велике місто.

Тоді він зійшов на найвищу гору, поставив хрест, помолився, поблагословив гори і сказав:

  • Буде на цих горах ласка божа! Забудується на цих горах місто. В ньому буде багато церков. і з цього міста піде слово Боже на увесь цей край.
  1. Повідомлення теми уроку.
  • Найдавнішою спробою пояснити походження є «Повість минулих літ» Нестора – літописця. (Ми про нього вже читали). Переписала цю легенду і доповнила іншими історичними фактами поетеса і письменниця Наталя Забіла у своєму творі «Старовинне місто»
  1. Опрацювання твору Н.Забіли «Старовинне місто»
  1. Підготовча словникова робота.

а) Читання колонок слів «луною» за вчителем

 

спогад   заснувати   Старокиївська

будівлі   освітлювати  Кожумяцька

укріплення   припливли   Почайна

домівки    протікала   Дігтярна

олені   перехрещувалися     Володимирська

  • Прочитайте найдовше і найкоротше слово.
  • Прочитайте кожну колонку на одному диханні.
  • Чому слова третьої колонки написані з великої букви?
  • Доберіть іменники до дієслів другої колонки.

б) Тлумачення незрозумілих слів

Крутий підйом; вулиця , дорога, що має підйом (Андріївський узвіз) (Узвіз)

Зовсім, остаточно, без залишку. (Ущент)

Головна чи велика церква міста.(Собор)

Природно захищена від вітру та хвиль частина річки чи моря, зручна для стоянки суден.  (Гавань)

в) Робота зі словником в підручнику.

Крам, терем, ремісник, фунікулер, незайманий – слова надруковані на картках.

  1. Первинне ознайомлення з твором.

Читання тексту проводиться почергово учителем та учнями.

  1. Бесіда за текстом.
  • Про що ви дізналися з цього твору?
  • Хто був засновником Києва за легендою, згаданою в оповіданні?
  • Які князі згадуються в тексті?
  1. Вибіркове читання.
  • Скільки років тому виник Київ?
  • Як у тексті розповідається про заснування Києва?
  • З яких джерел люди дізнаються про минувшину?
  • Що у творі пишеться про старокиївську частину міста?
  • Прочитайте, на місці чого з'явилася центральна вулиця Хрещатик?
  •  Чим займалися і як жили люди у стародавні часи?
  • Прочитайте, хто нападав на киян?
  • Чим уславилися князі, про яких згадується у тексті?
  • Знайдіть і прочитайте, які назви з минулого зберігає сучасний Київ?

Фізкультхвилинка для очей. 

  1. Аналіз змісту твору.
  • Що було на місці древнього Києва у давні часи?
  • Чому його називають «Мати міст руських»?
  • Хто був засновником Києва?
  • Як у Києві з'явилася велика церква «Софійський собор»?
  1. Поділ твору на частини. Складання плану.

План  

  1. Київ – «Мати міст руських»
  2. Легенда про заснування міста.
  3. Знахідки старовини (або, слов’янські племена раніше жили на місці Києва)
  4. Історія Хрещатика.
  5. Як жили люди у стародавні часи.
  6. Вороги киян – степові кочівники.
  7. Роль князів у розбудові міста (князі будують місто).

Фізкультхвилинка

  1. Робота над легендою Запорізького краю «Спіймана Білозірка»
  1.  
  • Ми з вами довідалися про заснування Києва та походження його назви. В  цій частині уроку більше працювала група «Істориків». А ось наступна частина уроку буде пов’язана з легендою нашого Запорізького краю. Група «Дослідників»познайомлять нас з походженням назви річки Білозірки та однойменних сіл. Це річка Білозірка та села Велика Білозірка і Мала Білозірка.
  • Підніміть руку, в кого живуть там родичі?
  • Надаю слово групі «Дослідники».
  1. Історична довідка.

Учень розповідає передісторію села Білозірка.

  1. Розповідь легенди «Спіймана Білозірка».
  2. Аналіз змісту легенди «Спіймана Білозірка».

(Питання задають учні групи «Дослідники».)

  • Як перешкоджала річка ворогам?
  • Як звали татарського хана, що прийшов зі своїми воїнами на наше землю?
  • Що сталося з руським князем?
  • З якою пропозицією прискакав посол від хана?
  • Чи прийняла пропозицію хана князева дружина?
  • Хто очолив князеве військо?
  • Чи вдалося ханові перемогти Білозірку?
  • То звідки ж пішли назви річки та сіл Білозірки?
  1. Переказ іншої легенди вчителем.
  • Я розповім вам трохи іншу легенду про Білозірку.
  1. Підсумок уроку. Рефлексія.

Знаю – Чому Київ назвали Києвом.

  • Хто заснував Київ.
  • Чому село і річку назвали Білозіркою.

Умію – Швидко читати.

  • Швидко знаходити потрібне місце в тексті.
  • Переказувати.
  • Давати відповіді на запитання.

Ціную – Власну думку та думку товаришів.

  • Набуті знання .
  • Корисну нову інформацію.
  1. Домашнє завдання.
  1. Читати й переказувати оповідання «Старовинне місто»: ст.22 – 25.
  2. Виразно читати вірш «Звідки в міста назва Львів», відповідати на запитання.
  3. Дізнатися, скільки років нараховує історія Львова.

 

 

docx
Додано
27 грудня 2017
Переглядів
2738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку