До розіграшу
залишилось:
19 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Конспект уроку з літературного читання для 4 класу на тему "Українська берегиня - Олена Пчілка"

Про матеріал

Конспект уроку позакласного читання в 4 класі.Тип уроку : вивчення нового матеріалу.


Мета уроку :сприяти розвитку наступних компетенцій:

Навчально-пізнавальна компетенція :закріпити навички свідомого ,виразного читання;

ознайомити з життям і творчістю письменниці та з її видатною родиною.

Цілісно-смислова компетенція :вміти відчувати емоційний зміст поезії, розкриваючи красу і багатства рідного слова за допомогою творів поетеси;


Компетенція особистісного самовдосконалення : зв'язно висловлювати свої думки,збагачувати словниковий запас,розвивати творчі здібності, продовжувати розширювати читацький світогляд дітей.

Соціально-комунікативна компетенція : розвивати вміння спілкуватися у групі однокласників,почуття партнерства.

Загальнокультурна компетенція : виховувати пошану до видатних представників нашого народу, виховувати гордість за духовну спадщину українського народу.

Перегляд файлу

Українська берегиня  - Олена Пчілка

 

Тарасюк Ірина Петрівна, загальноосвітня школа I-III ступенів №3,вчитель початкових класів

 

Літературне читання

4 клас

 

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Новая папка\SDC10429.JPG

 

         Мета уроку :сприяти розвитку наступних компетенцій:
   
          Навчально-пізнавальна компетенція :закріпити навички свідомого ,виразного читання;

ознайомити з життям і творчістю письменниці та з її видатною родиною.

                     Цілісно-смислова компетенція :вміти відчувати емоційний зміст поезії, розкриваючи красу  і   багатства рідного слова за допомогою творів поетеси; 

 

Компетенція особистісного самовдосконалення : зв’язно висловлювати свої думки,збагачувати словниковий запас,розвивати творчі здібності, продовжувати розширювати читацький світогляд  дітей.

          Соціально-комунікативна компетенція : розвивати вміння спілкуватися у групі      однокласників   ,почуття партнерства.

               Загальнокультурна компетенція : виховувати пошану до видатних представників нашого народу, виховувати гордість за духовну спадщину українського народу.

 

 

 

 

Методи та прийоми: міні-проекти, робота в парах, робота в групах (інсценування

                                       казок та віршів)

 

Тип уроку : вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет письменниці;збірки творів письменниці;картки з творами            письменниці,українські костюми, дитячі малюнки  до     творів поетеси,книги Олени                    Пчілки, записи українських народних пісень.

 

 

                                       Хід  уроку                          

Девіз уроку:                                                                                       

Красиво читаємо,

  Чітко розповідаємо,

I.Організаційна частина                                                                       Мовлення своє розвиваємо!

Усміхніться всім навколо: 
небу, сонцю, квітам, людям. 
І тоді обов’язково
день вам всім - веселим буде! 
— Будь-яка робота виконується легше, якщо гарний настрій. Тому перед початком роботи посміхніться, і починаємо працювати. 

 

 

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\семинар 28.01\Копия фото\IMG_2120.JPG


Ознайомлення з  малюнковим планом уроку.

II.Актуалізація опорних знань.

  1. Розчитування.
     

 

 

Жодна людина не може гарно читати, якщо в неї слабкі легені та очі. Тому ми й розпочинаємо наш урок з розчитування.

   а) На вдих набрати повітря, на видих сказати голосні звуки: а,о.у.и,і,е.

   б) У кого найбільша кулька? ( імітують надування кульки)

   в) Читаємо слова, переставивши букви: (по Едігею)

казагад   мовроскока  шрів

2.Вправа на інтонування речення.

а)Шість ніг і два роги,

В садок не пита дороги.(Жук)

- Прочитайте з різною інтонацією (запитально, радісно, , сумно, здивовано)

б) Робота над скоромовкою.

Наш перепел підпадьомкає:

Підподьом, підподьом!

Та ще не випідподьомкався.

Читання у повільному, пришвидшеному та швидкому темпі, тихе й голосне читання.

в) Читання уривка вірша з пропущеними буквами.

Д-т-  -  це н-ш  др-г-й ска-б,

Се  н-ш- н-д-я,

С-  -   м-л-д-  Ук-а-на.


3.Повідомлення теми і мети уроку.

І загадку, і скоромовку,і вірш написала одна людина – письменниця Олена Пчілка. Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про життєвий і творчий шлях цієї письменниці.


III.Вивчення нового матеріалу.

 – Сьогодні, діти, ми будемо з вами читати книгу про Олену Пчілку.

 

Перегортаючи кожну сторінку ми дізнаємося про людину, яка все своє життя присвятила справі розвитку української культури, невтомно й самовіддано працювала в ім’я відродження української нації. Звали цю людину Ольга Петрівна Драгоманова (по чоловікові Косач).
Поетеса, автор прозових та драматичних творів, перекладач, науковець, фольклорист і етнограф, публіцист, видавець, активна громадська діячка. Вродлива жінка, ніжна й мудра матір, яка виховала геніальну Лесю Українку, виплекала її талант.

(На екрані зявляється портрет Олени Пчілки)

Пчилка.jpg

 

1849 – 1930

 

Діти підготували міні-проекти, які ми зараз послухаємо .

 

 

  1. Біографічна сторінка

 

(На екрані зявляється напис життєвий і творчий шлях Олени Пчілки,фотографії її родини)

Надаю слово групі дослідників

Олена Пчілка (Ольга Петрівна Драгоманова, в одруженні — Косач) народилася 29 червня 1849 року в м. Гадячі на Полтавщині. Батько

її, дрібний поміщик Петро Якимович Драгоманов, передова й освічена для свого часу людина, служив юристом при військовому міністерстві. Він мав і літературний хист — писав оповідання і вірші російською мовою. Стежив за сучасною літературою, виховував у гуманістичному дусі своїх дітей.

Михайло Петрович Драгоманов, старший брат Ольги, став відомим вченим - істориком, літературним критиком, громадським діячем. 1866 року Ольга закінчила зразковий пансіон шляхетних дівчат у Києві, де здобула ґрунтовні знання з літератури, оволоділа німецькою і французькою мовами. Ідеї, якими жила у той час громадськість Києва, захоплювали брата і сестру Драгоманових, їхнє найближче оточення. Серед знайомих Михайла Драгоманова був і Петро Антонович Косач, який згодом став чоловіком Ольги, батьком Лесі Українки, її братів і сестер. Вони одружилися 1868 року і незабаром виїхали до Новограда-Волинського (Звягеля), де після закінчення університету П. А. Косач одержав посаду голови з'їзду мирових посередників.
 

 25 лютого 1871 року у Звягелі народилася друга дитина — донька Лариса (Леся Українка). 1879 р. Косачі переїхали до Луцька ,а 1880 р. — до села Колодяжного у Ковельському повіті. На Волині Ольга Петрівна займається вивченням народної творчості — записує пісні, збирає орнаменти, починає творити сама. Її діяльність розпочалася наприкінці 1870-х років. Ольга Петрівна вчила своїх дітей малюванню  музиці, історії. Шестеро дітей вимагали багато уваги, материнських турбот. А потреба творити, незважаючи на всі клопоти і турботи                                  1849 – 1930

 

 

Діти підготували міні-проекти, які ми зараз послухаємо .

 

 

  1. Біографічна сторінка

 

(На екрані зявляється напис життєвий і творчий шлях Олени Пчілки,фотографії її родини)

Надаю слово групі дослідників

Олена Пчілка (Ольга Петрівна Драгоманова, в одруженні — Косач) народилася 29 червня 1849 року в м. Гадячі на Полтавщині. Батько

її, дрібний поміщик Петро Якимович Драгоманов, передова й освічена для свого часу людина, служив юристом при військовому міністерстві. Він мав і літературний хист — писав оповідання і вірші російською мовою. Стежив за сучасною літературою, виховував у гуманістичному дусі своїх дітей.

Михайло Петрович Драгоманов, старший брат Ольги, став відомим вченим - істориком, літературним критиком, громадським діячем. 1866 року Ольга закінчила зразковий пансіон шляхетних дівчат у Києві, де здобула ґрунтовні знання з літератури, оволоділа німецькою і французькою мовами. Ідеї, якими жила у той час громадськість Києва, захоплювали брата і сестру Драгоманових, їхнє найближче оточення. Серед знайомих Михайла Драгоманова був і Петро Антонович Косач, який згодом став чоловіком Ольги, батьком Лесі Українки, її братів і сестер. Вони одружилися 1868 року і незабаром виїхали до Новограда-Волинського (Звягеля), де після закінчення університету П. А. Косач одержав посаду голови з'їзду мирових посередників.
 

 25 лютого 1871 року у Звягелі народилася друга дитина — донька Лариса (Леся Українка). 1879 р. Косачі переїхали до Луцька ,а 1880 р. — до села Колодяжного у Ковельському повіті. На Волині Ольга Петрівна займається вивченням народної творчості — записує пісні, збирає орнаменти, починає творити сама. Її діяльність розпочалася наприкінці 1870-х років. Ольга Петрівна вчила своїх дітей малюванню  музиці, історії. Шестеро дітей вимагали багато

 Поетична сторінка

 

Друга група

Зимовий вечір –ст.14

Снігова баба  - ст.16

Сон –ст.23

Діточкам-ст.32

Мудра киця – ст.38

Сестричка і братик –ст.42

Волинські спогади – ст.52

 

Вивчення вірша «Вітер» вправа «Криголам».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вітер, віє ,повіває

Крізь свитину провіває

Снігом в очі дрібно сипле

І потроху щічки щипле.

Та дарма,-мовля хлопчина,-

Дошкуляє хай свитині.

Вітру вже я не боюся

Та й морозу не корюся.

 

3 сторінка.Байки Олени Пчілки

.

-Що таке байка? Яку байку ми читали?

Слово третій групі

(Інсценізація байки «Котик та півник»)

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\семинар 28.01\Копия фото\IMG_2134.JPG

 

 

 

-Чого навчає ця байка?

 

 

IV.Фізкультхвилинка.Відео»Україно,ми твоя надія»

 

 

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\фото\IMG_2137.JPG

 

 

. Слово вчителя

 Олена Пчілка писала для дітей не лише поезії, а й казки та оповідання, в яких зустрічаємо й елементи народної прози, зокрема сюжети, мотиви, образи, які відображають світогляд і моральні поняття самої письменниці.

Наступна сторінка нашої книги – казкова.

 

Переказ казки «Морозова кара» з демонстрацією слайдів.

 

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\фото\IMG_2139.JPG

    Читання казки «Зайчик» методом Едігея ст.209

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\семинар 28.01\Копия фото\IMG_2144.JPG
                              (Робота  в малих групах)

                                         чикЗай

івСи чикзайд діп мокщику ат й кавпла:» Боже мій , Боже!Який я

нийщасне! Всіх я юсябо:дейлю я юсябо, аксоб     юсябо  ,нижих хівпта юсябо;кагіл  хасу снетрі в сілі,я й гото юсябо.

Як так тижи в тісві,от щекра не тижи!Піду юсявтопл».

    шовПі чикзай тисятопи. йшовПри до киріч. Тільки ж нів бігнад

од  жкабере , а бижа – плиг, плиг у дуво!Почивба те чизай та й жека:

-Е, лико так, не чухо я тисьтопи :є кета рінняство,що й неме тьсябої!

 

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Новая папка\SDC10421.JPG
  5 сторінка.Кмітлива

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконати арифметичні дії і розшифрувати написи:

 

Зуб+і-убі+ага+дка=загадка

Скарб-арб+ород-д+мовк+а=скоромовка

Усіх-і+мі+шум-ум+ка=усмішка

При+кут-ут+азал-ал+ка=приказка

Пас-ас+рис+ліс-с+вя=прислівя

Слово вчителя

-Всі ці фольклорні жанри записувала Олена Пчілка.

-Вони увійшли до її збірки» Годі, діточки ,вам спати!»

Загадки

 

Солоне – а не сіль,

Біжить – не річка,

Блищить – а не золото.

Дай, боже, вгадати, та

Менш його знати!

                              ( Сльози)

 

По білому полю чорне насіння,

хто його сіє – той розуміє.

                              ( Писання)

 

Від чого гуска пливе?

                              ( Від берега )

 

Мовчить, а сто нерозумних навчить.

                              ( Книга)

 

Без рук, без сокири  збудована хата.

                              ( Гніздо)

 

Два рази народився,

Хоч в школі не учився,

А години знає.

                              (Півень)

 

Ішов чоловік і жінка вулицею, підходили до своєї домівки,

побачила їх у вікно дитина й гукнула:” Добридень вам, татусю

й мамусю!

Одначе то не був їх син.

А хто ж то був?

                            ( То була дочка)

 

У кого голова на ніжці?

 

                             ( У грибка)

 

Що в хаті не люди зробили?

                             ( Павутиння)

 

 

Як я літаю,

То спокою не маю.

Ви за мною бігаєте.

А як моє чадо

До вас лізти радо,

 ви його об землю кидаєте.

Отак бува в літі.

Де ж та правда в світі?

                            ( Метелик і гусениця)

 

Слово вчителя

Наступна сторінка нашої книги – жартівлива.

Українська мова – безмежний океан. Олена Пчілка записувала казки, пісні, загадки, прислівя та приказки, ігри та сміховинки. Зараз ми послухаємо сміховинки, записані Оленою Пчілкою, у виконанні наших учнів.

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Новая папка\SDC10428.JPG6сторінка.Жартівлива

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         Розмова

 

     Пекла мати вергуни до Нового року, а синок Івась біля неї крутився.

Далі Івась і каже:

  – Чом Ви, мамо, зо мною не говорите?

  – Та бачиш же, що ніколи! – одказує мама. – Та й що ж там я буду тобі говорити?

 – Та що-небудь! От сказали б:  Ось на тобі, Івасику, вергунця!

 

                                                    Незагублений чайник

     Один хлопець-моряк, прислуговуючи на кораблі капітанові, якось упустив його срібного чайника в воду і дуже тим журився, не сміючи й сказати капітанові про згубу.

Далі й питає капітана:

  – Пане, чи можна сказати, що якусь річ загублено, коли знаєш, де вона лежить?

  – Ну, звичайно, ні! – одказує капітан. – Коли знаєш де, то вона не загублена.

  – А! То ваш, пане, срібний чайник не згубився, бо я знаю, що він лежить на дні

моря. Слава тобі, господи!

 

                                                    Догадлива дитина

 

  – Мамо! Чи ви знаєте, яка в нас оказія була?  В діжку з квасом миша впала.

  – Ох, боже мій! Чи ти ж її витяг?

  – Еге! Буду я витягать! Щоб вона мене вкусила? Я піймав кота і вкинув у діжку,

щоб він мишу  з’ їв!..

 

 

Підсумок уроку.Вправа «Мікрофон»

-Яке прізвище чоловіка Ольги Петрівни? В одруженні — Косач

-Який псевдонім обрала собі знаменита поетеса? Олена Пчілка

-У якому місті жила родина Косачів зразу після одруження? Вони одружилися 1868 року і незабаром виїхали до Новограда-Волинського (Звягеля)

-В якому журналі публікувала свої твори?Журнал «Зоря»

 

Слово вчителя

-Ось такий чудовий букет для Олени Пчілки ми з вами склали

-Дуже хочеться, щоб ви, наше майбутнє покоління ,завжди

пам’ятали та поважали таких людей як Олена Пчілка.

Яка все своє життя присвятила справі розвитку української культури, невтомно й самовіддано працювала в ім’я відродження української нації.

 

 

 

 

 

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шевчук Андрей
    Молодчина дуже не поганый урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
10 січня
Переглядів
657
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку