Конспект уроку позакласного читання в 4 класі.Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Мета уроку :сприяти розвитку наступних компетенцій:
Навчально-пізнавальна компетенція :закріпити навички свідомого ,виразного читання;
ознайомити з життям і творчістю письменниці та з її видатною родиною.
Цілісно-смислова компетенція :вміти відчувати емоційний зміст поезії, розкриваючи красу і багатства рідного слова за допомогою творів поетеси;
Компетенція особистісного самовдосконалення : зв'язно висловлювати свої думки,збагачувати словниковий запас,розвивати творчі здібності, продовжувати розширювати читацький світогляд дітей.
Соціально-комунікативна компетенція : розвивати вміння спілкуватися у групі однокласників,почуття партнерства.
Загальнокультурна компетенція : виховувати пошану до видатних представників нашого народу, виховувати гордість за духовну спадщину українського народу.
Українська берегиня - Олена Пчілка
Тарасюк Ірина Петрівна, загальноосвітня школа I-III ступенів №3,вчитель початкових класів
Літературне читання
4 клас
Мета уроку :сприяти розвитку наступних компетенцій:
Навчально-пізнавальна компетенція :закріпити навички свідомого ,виразного читання;
ознайомити з життям і творчістю письменниці та з її видатною родиною.
Цілісно-смислова компетенція :вміти відчувати емоційний зміст поезії, розкриваючи красу і багатства рідного слова за допомогою творів поетеси;
Компетенція особистісного самовдосконалення : зв’язно висловлювати свої думки,збагачувати словниковий запас,розвивати творчі здібності, продовжувати розширювати читацький світогляд дітей.
Соціально-комунікативна компетенція : розвивати вміння спілкуватися у групі однокласників ,почуття партнерства.
Загальнокультурна компетенція : виховувати пошану до видатних представників нашого народу, виховувати гордість за духовну спадщину українського народу.
Методи та прийоми: міні-проекти, робота в парах, робота в групах (інсценування
казок та віршів)
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет письменниці;збірки творів письменниці;картки з творами письменниці,українські костюми, дитячі малюнки до творів поетеси,книги Олени Пчілки, записи українських народних пісень.
Хід уроку
Девіз уроку:
Красиво читаємо,
Чітко розповідаємо,
I.Організаційна частина Мовлення своє розвиваємо!
Усміхніться всім навколо:
небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
день вам всім - веселим буде!
— Будь-яка робота виконується легше, якщо гарний настрій. Тому перед початком роботи посміхніться, і починаємо працювати.
Ознайомлення з малюнковим планом уроку.
II.Актуалізація опорних знань.
Жодна людина не може гарно читати, якщо в неї слабкі легені та очі. Тому ми й розпочинаємо наш урок з розчитування.
а) На вдих набрати повітря, на видих сказати голосні звуки: а,о.у.и,і,е.
б) У кого найбільша кулька? ( імітують надування кульки)
в) Читаємо слова, переставивши букви: (по Едігею)
казагад мовроскока шрів
2.Вправа на інтонування речення.
а)Шість ніг і два роги,
В садок не пита дороги.(Жук)
- Прочитайте з різною інтонацією (запитально, радісно, , сумно, здивовано)
б) Робота над скоромовкою.
Наш перепел підпадьомкає:
Підподьом, підподьом!
Та ще не випідподьомкався.
Читання у повільному, пришвидшеному та швидкому темпі, тихе й голосне читання.
в) Читання уривка вірша з пропущеними буквами.
Д-т- - це н-ш др-г-й ска-б,
Се н-ш- н-д-я,
С- - м-л-д- Ук-а-на.
3.Повідомлення теми і мети уроку.
І загадку, і скоромовку,і вірш написала одна людина – письменниця Олена Пчілка. Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про життєвий і творчий шлях цієї письменниці.
III.Вивчення нового матеріалу.
– Сьогодні, діти, ми будемо з вами читати книгу про Олену Пчілку.
Перегортаючи кожну сторінку ми дізнаємося про людину, яка все своє життя присвятила справі розвитку української культури, невтомно й самовіддано працювала в ім’я відродження української нації. Звали цю людину Ольга Петрівна Драгоманова (по чоловікові Косач).
Поетеса, автор прозових та драматичних творів, перекладач, науковець, фольклорист і етнограф, публіцист, видавець, активна громадська діячка. Вродлива жінка, ніжна й мудра матір, яка виховала геніальну Лесю Українку, виплекала її талант.
(На екрані з’являється портрет Олени Пчілки)
1849 – 1930
Діти підготували міні-проекти, які ми зараз послухаємо .
(На екрані з’являється напис життєвий і творчий шлях Олени Пчілки,фотографії її родини)
Надаю слово групі дослідників
Олена Пчілка (Ольга Петрівна Драгоманова, в одруженні — Косач) народилася 29 червня 1849 року в м. Гадячі на Полтавщині. Батько
її, дрібний поміщик Петро Якимович Драгоманов, передова й освічена для свого часу людина, служив юристом при військовому міністерстві. Він мав і літературний хист — писав оповідання і вірші російською мовою. Стежив за сучасною літературою, виховував у гуманістичному дусі своїх дітей.
Михайло Петрович Драгоманов, старший брат Ольги, став відомим вченим - істориком, літературним критиком, громадським діячем. 1866 року Ольга закінчила зразковий пансіон шляхетних дівчат у Києві, де здобула ґрунтовні знання з літератури, оволоділа німецькою і французькою мовами. Ідеї, якими жила у той час громадськість Києва, захоплювали брата і сестру Драгоманових, їхнє найближче оточення. Серед знайомих Михайла Драгоманова був і Петро Антонович Косач, який згодом став чоловіком Ольги, батьком Лесі Українки, її братів і сестер. Вони одружилися 1868 року і незабаром виїхали до Новограда-Волинського (Звягеля), де після закінчення університету П. А. Косач одержав посаду голови з'їзду мирових посередників.
25 лютого 1871 року у Звягелі народилася друга дитина — донька Лариса (Леся Українка). 1879 р. Косачі переїхали до Луцька ,а 1880 р. — до села Колодяжного у Ковельському повіті. На Волині Ольга Петрівна займається вивченням народної творчості — записує пісні, збирає орнаменти, починає творити сама. Її діяльність розпочалася наприкінці 1870-х років. Ольга Петрівна вчила своїх дітей малюванню музиці, історії. Шестеро дітей вимагали багато уваги, материнських турбот. А потреба творити, незважаючи на всі клопоти і турботи 1849 – 1930
Діти підготували міні-проекти, які ми зараз послухаємо .
(На екрані з’являється напис життєвий і творчий шлях Олени Пчілки,фотографії її родини)
Надаю слово групі дослідників
Олена Пчілка (Ольга Петрівна Драгоманова, в одруженні — Косач) народилася 29 червня 1849 року в м. Гадячі на Полтавщині. Батько
її, дрібний поміщик Петро Якимович Драгоманов, передова й освічена для свого часу людина, служив юристом при військовому міністерстві. Він мав і літературний хист — писав оповідання і вірші російською мовою. Стежив за сучасною літературою, виховував у гуманістичному дусі своїх дітей.
Михайло Петрович Драгоманов, старший брат Ольги, став відомим вченим - істориком, літературним критиком, громадським діячем. 1866 року Ольга закінчила зразковий пансіон шляхетних дівчат у Києві, де здобула ґрунтовні знання з літератури, оволоділа німецькою і французькою мовами. Ідеї, якими жила у той час громадськість Києва, захоплювали брата і сестру Драгоманових, їхнє найближче оточення. Серед знайомих Михайла Драгоманова був і Петро Антонович Косач, який згодом став чоловіком Ольги, батьком Лесі Українки, її братів і сестер. Вони одружилися 1868 року і незабаром виїхали до Новограда-Волинського (Звягеля), де після закінчення університету П. А. Косач одержав посаду голови з'їзду мирових посередників.
25 лютого 1871 року у Звягелі народилася друга дитина — донька Лариса (Леся Українка). 1879 р. Косачі переїхали до Луцька ,а 1880 р. — до села Колодяжного у Ковельському повіті. На Волині Ольга Петрівна займається вивченням народної творчості — записує пісні, збирає орнаменти, починає творити сама. Її діяльність розпочалася наприкінці 1870-х років. Ольга Петрівна вчила своїх дітей малюванню музиці, історії. Шестеро дітей вимагали багато
Поетична сторінка
Друга група
Зимовий вечір –ст.14
Снігова баба - ст.16
Сон –ст.23
Діточкам-ст.32
Мудра киця – ст.38
Сестричка і братик –ст.42
Волинські спогади – ст.52
Вивчення вірша «Вітер» вправа «Криголам».
Вітер, віє ,повіває
Крізь свитину провіває
Снігом в очі дрібно сипле
І потроху щічки щипле.
Та дарма,-мовля хлопчина,-
Дошкуляє хай свитині.
Вітру вже я не боюся
Та й морозу не корюся.
3 сторінка.Байки Олени Пчілки
.
-Що таке байка? Яку байку ми читали?
Слово третій групі
(Інсценізація байки «Котик та півник»)
-Чого навчає ця байка?
IV.Фізкультхвилинка.Відео»Україно,ми твоя надія»
. Слово вчителя
Олена Пчілка писала для дітей не лише поезії, а й казки та оповідання, в яких зустрічаємо й елементи народної прози, зокрема сюжети, мотиви, образи, які відображають світогляд і моральні поняття самої письменниці.
Наступна сторінка нашої книги – казкова.
Переказ казки «Морозова кара» з демонстрацією слайдів.
Читання казки «Зайчик» методом Едігея ст.209
(Робота в малих групах)
чикЗай
івСи чикзайд діп мокщику ат й кавпла:» Боже мій , Боже!Який я
нийщасне! Всіх я юсябо:дейлю я юсябо, аксоб юсябо ,нижих хівпта юсябо;кагіл хасу снетрі в сілі,я й гото юсябо.
Як так тижи в тісві,от щекра не тижи!Піду юсявтопл».
шовПі чикзай тисятопи. йшовПри до киріч. Тільки ж нів бігнад
од жкабере , а бижа – плиг, плиг у дуво!Почивба те чизай та й жека:
-Е, лико так, не чухо я тисьтопи :є кета рінняство,що й неме тьсябої!
5 сторінка.Кмітлива
Виконати арифметичні дії і розшифрувати написи:
Зуб+і-убі+ага+дка=загадка
Скарб-арб+ород-д+мовк+а=скоромовка
Усіх-і+мі+шум-ум+ка=усмішка
При+кут-ут+азал-ал+ка=приказка
Пас-ас+рис+ліс-с+в’я=прислів’я
Слово вчителя
-Всі ці фольклорні жанри записувала Олена Пчілка.
-Вони увійшли до її збірки» Годі, діточки ,вам спати!»
Загадки
Солоне – а не сіль,
Біжить – не річка,
Блищить – а не золото.
Дай, боже, вгадати, та
Менш його знати!
( Сльози)
По білому полю чорне насіння,
хто його сіє – той розуміє.
( Писання)
Від чого гуска пливе?
( Від берега )
Мовчить, а сто нерозумних навчить.
( Книга)
Без рук, без сокири збудована хата.
( Гніздо)
Два рази народився,
Хоч в школі не учився,
А години знає.
(Півень)
Ішов чоловік і жінка вулицею, підходили до своєї домівки,
побачила їх у вікно дитина й гукнула:” Добридень вам, татусю
й мамусю!”
Одначе то не був їх син.
А хто ж то був?
( То була дочка)
У кого голова на ніжці?
( У грибка)
Що в хаті не люди зробили?
( Павутиння)
Як я літаю,
То спокою не маю.
Ви за мною бігаєте.
А як моє чадо
До вас лізти радо,
ви його об землю кидаєте.
Отак бува в літі.
Де ж та правда в світі?
( Метелик і гусениця)
Слово вчителя
Наступна сторінка нашої книги – жартівлива.
Українська мова – безмежний океан. Олена Пчілка записувала казки, пісні, загадки, прислів’я та приказки, ігри та сміховинки. Зараз ми послухаємо сміховинки, записані Оленою Пчілкою, у виконанні наших учнів.
6сторінка.Жартівлива
Розмова
Пекла мати вергуни до Нового року, а синок Івась біля неї крутився.
Далі Івась і каже:
– Чом Ви, мамо, зо мною не говорите?
– Та бачиш же, що ніколи! – одказує мама. – Та й що ж там я буду тобі говорити?
– Та що-небудь! От сказали б: “Ось на тобі, Івасику, вергунця! “
Незагублений чайник
Один хлопець-моряк, прислуговуючи на кораблі капітанові, якось упустив його срібного чайника в воду і дуже тим журився, не сміючи й сказати капітанові про згубу.
Далі й питає капітана:
– Пане, чи можна сказати, що якусь річ загублено, коли знаєш, де вона лежить?
– Ну, звичайно, ні! – одказує капітан. – Коли знаєш де, то вона не загублена.
– А! То ваш, пане, срібний чайник не згубився, бо я знаю, що він лежить на дні
моря. Слава тобі, господи!
Догадлива дитина
– Мамо! Чи ви знаєте, яка в нас оказія була? В діжку з квасом миша впала.
– Ох, боже мій! Чи ти ж її витяг?
– Еге! Буду я витягать! Щоб вона мене вкусила? Я піймав кота і вкинув у діжку,
щоб він мишу з’ їв!..
Підсумок уроку.Вправа «Мікрофон»
-Яке прізвище чоловіка Ольги Петрівни? В одруженні — Косач
-Який псевдонім обрала собі знаменита поетеса? Олена Пчілка
-У якому місті жила родина Косачів зразу після одруження? Вони одружилися 1868 року і незабаром виїхали до Новограда-Волинського (Звягеля)
-В якому журналі публікувала свої твори?Журнал «Зоря»
Слово вчителя
-Ось такий чудовий букет для Олени Пчілки ми з вами склали
-Дуже хочеться, щоб ви, наше майбутнє покоління ,завжди
пам’ятали та поважали таких людей як Олена Пчілка.
Яка все своє життя присвятила справі розвитку української культури, невтомно й самовіддано працювала в ім’я відродження української нації.