Тема: «Зимонько – снігурочко, наша білогрудочко… «Зима йде» О. Копиленко, «Казкові шати» В.Скомаровський.
Мета: удосконалювати навички виразного читання віршованих та прозових творів; збагачувати словниковий запас; вчити знаходити в тексті описи, порівняння; розвивати логічне мислення, усне мовлення, фантазію; виховувати пізнавальний інтерес до навколишнього середовища.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: ілюстрації на тему «Зима», асоціативний кущ.
1. Організація класу.
Пролунав дзвінок,
Починається урок.
З Божої ласки,
З маминої казки,
З щирого старання,
З вашого бажання.
-А девіз нашого уроку:
Виразно читаємо,
Чітко слова промовляємо,
Мову і творчість свою розвиваємо.
-Діти, відгадайте загадку:
Чудо – сани прилетіли,
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця
Білокоса, білолиця.
Рукавом махає,
Сріблом все вкриває. (Зима)
-Діти, а ви любите зиму? Згадайте, скільки гарного навкруги взимку – блискучі бурульки, ажурні сніжинки, таємничі кучугури. Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить нашу уяву. А чому ж настає зима? Існує така казка:
Високо – високо , за найвищими хмарами була незвичайна країна, господаркою якої була мати Природа. Вона посилала на землю до людей своїх діток – донечок. А було їх чотири: Весна, Літо, Осінь і Зима. Кожного разу матінка Природа готувала своїх доньок до подорожі на землю. І коли помахала Осінь останнім своїм жовтим листячком і попрощалася з нами, прийшла черга Зими йти до людей.
І сьогодні вона завітала до нас. (На дошці плакат Королеви Зими). Буде спостерігати за вашою роботою. То ж будьте старанні і зимонька віддячить не холодом, а доброю посмішкою і білим пухнастим сніжком.
2. Мовна розминка.
1) Давайте, попрацюємо над чистомовкою.
Ець – ець – ець – вдарив перший морозець.
Ок – ок – ок – тихо падає сніжок.
Ір – ір – ір – діти вибігли у двір.
Му – му – му – весело зустрінеш зиму.
2) Робота з прислів’ям.
-Сніжок присипав частину речення. Відновіть їх.
Гру..нь рік закін..є, а зи.а почи..є.
-Як ви розумієте це прислів’я?
3. Повідомлення теми і мети уроку.
1) Слухання вірша.
-А зараз послухайте вірш:
Білий день дарує білу ласку
І розповідає білу казку.
В розкішних білих платтях балерини –
Молоденькі сосни та ялини.
Під ногами – біле покривало.»
Небо й те – молочно – сивим стало.
-Діти, про що цей вірш? (Про зиму).
-Як ви розумієте вислів: «Сосни та ялини - в білих платтях», а «Під ногами - біле покривало» (Сніг).
- То ж сніг який? ( Білий). А ще? (Блискучий, холодний, мокрий, пухнастий).
-А зима яка? (Білосніжна, кришталева, казкова, холодна, люта, сувора, морозна, сніжна, чарівна).
2) Асоціативний кущ.
-То ж давайте до слова «зима» придумаємо й інші слова. Зима – це: мороз, ялинка, сніг, свята, канікули, Святий Миколай, Новий рік, холод,…
-Зима подобається більшій частині людей. Їй присвячували свої твори художники.
-Діти, а хто такі художники? (Професія людей, які можуть відтворити красу природи за допомогою фарб і пензлика).
(Перегляд репродукцій картин І. Шишкін «Зима», І.Левітан «Село взимку»)
-Композитори створювали музичні твори, прославляючи зиму.
-А на сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з літературними творами на цю чудову пору року. Дізнаємось, чим вона так сподобалась письменникам і поетам. Будемо вчитися порівнювати, збагачувати свою мову образними висловами, висловлювати свою думку.
4. Опрацювання творів.
1) Робота над оповіданням «Зима йде» О. Копиленко.
а) Ознайомлення з оповіданням.
-Діти, зараз ми будемо працювати над оповіданням, назву якого ми дізнаємось, коли розшифруємо ш и ф р о г р а м у:
10 11 17 1 14 6 7
З и м а й д е
(Діти слухають оповідання)
-Про який зимовий місяць йдеться у тексті?
б) Робота з підручником. (с. 77)
(Діти читають оповідання «ланцюжком» )
в) Робота над змістом.
-Які дерева не скинули своє вбрання?
-Прочитайте опис дуба. З ким він порівнюється.
-А що сказано про опале листя?
-З чим письменник порівнює першу сніжинку?
2) Робота над віршем «Казкові шати».
(Діти слухають вірш)
а) Словникова робота.
Шати – багатий одяг, убрання.
Віхола – хуртовина, заметіль.
б) Самостійне читання учнями (про себе, вголос).
в) Робота з підручником. (С. 78)
-Назвіть дерева, які запорошила зима.
-Чому важко впізнати дерева взимку?
-Якими автор побачив ялинки?
г) Робота в групах.
-Діти, у вас на парті є листівки з прислів’ями. Коли ви стрілочками з’єднаєте, то у вас вийдуть прислів’я. (Діти зачитують).
Прийшов грудень – приніс студень.
Сонце блищить, а мороз тріщить.
Січень без снігу – літо без хліба.
д) Гра «Здогадайся».
-Прочитайте вірш (на дощці), вставивши пропущене слово.
… в повітрі мерехтить.
На ялинку … летить.
Сипле …, немов з мішка, -
З хати нас не випуска. (Сніг).
5. Рефлексія.
1) Робота з мікрофоном.
-Чи сподобався вам урок? А що найбільше сподобалось?
-Діти, Королева Зима задоволена вашою роботою і щиро посміхається до вас. А ще вона насипала нам багато сніжинок.
2) Робота зі сніжинками.
(Роздати дітям сніжинки з кольорового паперу)
-Якщо вважаєте, що були активними, правильно виконували завдання, висловлювали свої думки – візьміть б і л у сніжинку. Якщо були не дуже активними – б л а к и т н у . А , якщо недостатньо правильно виконували завдання – с и н ю .
(Діти прикріплюють сніжинки на дошку)
6. Домашнє завдання.
С.77 – 78 (виразно читати)
Намалювати зимовий малюнок.