Літературне читання 4 клас
Підготувала вчитель початкових класів
Баранник Л.О.
Тема. Роман Завадович «Маруся Богуславка»
Мета:- ознайомити учнів з оповіданням Романа Завадовича
«Маруся Богуславка»;
- вдосконалювати навички виразного читання, навички
роботи над текстом;
- розвивати пізнавальний інтерес учнів, словниковий запас;
- розширювати читацький кругозір;
- виховувати любов до Батьківщини, почуття патріотизму,
поваги до історичного минулого свого народу.
Обладнання:
- підручник «Українське читання» (О.Н.Хорошковська,
А.О.Свашенко, Н.О.Воскресенська, Київ «Промінь», 2004);
- ілюстрації, фотографії;
- картки для парної та індивідуальної роботи;
- презентація до уривку «Думи про Марусю Богуславку».
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Рефлексія настрою та емоційного стану.
- Доброго дня, діти! Я дуже рада бачити вас, тому у мене прекрасний настрій. Посміхніться один одному та налаштуйтеся на серйозну роботу.
III. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
- На минулому уроці ми працювали над віршем Миколи Вороного «Євшан-зілля». Зараз ми перевіримо, як ви читаєте цей вірш. (Читання віршу ланцюжком по дві строфи)
- Що допомогло гудцеві повернути сина половецького хана?
- Яка головна думка твору? Прочитайте рядки з віршу.
2. Мотивація навчальної діяльності. Складання асоціативного куща. Робота в парах.
- Ви правильно сказали, що головною думкою твору «Євшан-зілля» є любов до Батьківщини. А як ви розумієте вираз: «Любити свою Батьківщину»? Обсудіть це в парах та запишіть свої варіанти на картках. (Діти фіксують свої варіанти на картках)
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя.
- Любов до Батьківщини об'єднує усі твори в розділі «Україна - рідний край», який ми зараз вивчаємо. Герої цих оповідань готові на все, щоб бути на рідній землі, поряд з коханими людьми, долаючи труднощі, не лякаючись ворогів. На попередніх уроках ми багато говорили про напади ворогів на українські землі. Їх жорстокість не мала меж : вони брали українців у полон, продавали бранців на ринку, непокірних вбивали або гноїли в темницях. Розлучали батьків з дітьми, братів з сестрами. Та не могли вороги вбити в українцях любов до рідної землі, волелюбного духу. Багато хто з поневолених вставав проти загарбників. Про таких відважних українців народ складав легенди, пісні, думи. Їх співали кобзарі, які ходили містами та селами.
V. Повідомлення теми і задач уроку.
- Серед сміливців були і жінки, які потрапляли до неволі, але не забували рідної землі. Про одну таку відважну дівчину Марусю також склали думу. В думі її називають Богуславка, тому що вона народилася в українському місті Богуславі. Маленькою дівчинкою вона потрапила в турецьку неволю, але не забула Україну, не припинила любити рідний народ. Цю думу почуло багато людей, і серед них український письменник Роман Завадович. Він написав оповідання, яке назвав «Маруся Богуславка». Сьогодні на уроці ми будемо працювати над цим твором.
VI. Робота над текстом.
1. Підготовча словникова робота.
- Перед тим, як прочитати текст, проведемо словникову роботу. На дошці записані слова та вирази. Ми пояснимо їх значення, а деякі перекладемо російською мовою.
Значення слів та виразів |
Переклад слів та виразів |
Турки-яничари – військо у султанській Туреччині |
Веселчині барви – радужные краски |
Попівна-дочка священика |
Пильнувати - следить |
Каторга-підневільна праця |
Понура вежа - хмурая башня |
Паша-високий титул в Османській імперії, в Туреччині |
Мур-огорожа – стена, ограда |
Потурчили, побусурманили-навчили турецькім традиціям, вірі |
Провину спокутувати – искупить вину |
Мусульмани-люди, які вірять в Аллаха |
Кайдани - наручники, цепи |
Мечеть-мусульманський храм |
Невільники – невольники, пленники, узники |
Думку плекати-весь час думати про щось |
Бранка - пленница, узница |
Тихцем-хильцем - потихеньку |
Одвірок – дверной косяк |
|
Яр-овраг |
2. Підготовка до читання тексту учнями вголос
- Також треба потренуватися правильно читати і такі слова та вирази. Вони записані на ваших картках. (Вчитель читає, діти повторюють)
Глибоко в серці, білими хатками, роки минали, жила в розкошах і вигодах, виїжджав, дзюрчали кришталеві водограї, мінилися веселчиними барвами клумби розкішних квіток, глибоко вмурована, щонайбільший ключ, подзвонювали кайдани, по-нашому говорить.
- Чи всі вирази вам зрозумілі?
3. Читання тексту із передбаченням (Читає вчитель та сильні учні)
- Зараз ми будемо читати легенду. Ви будете уважно слухати та слідкувати за читанням. У якийсь момент ми зупинимось, я задам вам запитання, а ви спробуєте передбачити подальші події, які будуть відбуватися в творі.
Читання першої частини (До слів «Щоб не до Христа, а до Аллаха молилася…»)
- Як ви вважаєте, що далі станеться з Марусею? Чи забуде вона Україну?
Читання другої частини (До слів «Стала до неї приглядатись, сотні раз думати-гадати, нащо паша таку понуру вежу збудував…»)
- Навіщо паша збудував таку високу та понуру вежу?
Читання третьої частини (До слів «Хоч вона по-нашому говорить, ніхто не знає, що вона у своїм серці проти нас замишляє…»)
- Чи повірять невільники Марусі?
Читання четвертої частини.
4. Перевірка сприйняття тексту.
- Хто така Маруся? Як вона потрапила до Туреччини?
- Як ставився до Марусі турецький паша?
- Кого знайшла дівчина у високій вежі?
- Який вчинок зробила Маруся?
- З тексту ми не дізналися, що сталося з Марусею після того, як вона випустила з вежі невільників. А ви як думаєте, яка подальша доля дівчини?
5. Робота над образом Марусі Богуславки. Робота в парах.
- Чи можемо ми вчинок Марусі назвати подвигом? Чому?
- Український народ оцінив подвиг Марусі. На честь неї у Київській області у місті Богуславі на скелястих берегах річки Рось у 1981 році було встановлено пам'ятник. Автор цього пам'ятника М.Г.Короткевич. А встановлений він на тому місці, де за переказами була колись церква, в якій служив священиком батько Марусі Богуславки. (На дошці фотографія пам'ятника)
- Як ви думаєте, Маруся Богуславка - це реальна дівчина? (Образ Марусі Богуславки – це художній вимисел, але спирається він на дійсні факти. Літописи, усні перекази зафіксували чимало випадків, коли українські дівчата – полонянки ставали дружинами турецьких вельмож, навіть султанів. Деякі з них, ризикуючи своїм життям, ішли на подвиги в ім'я своєї Батьківщини)
- Знайдіть у тексті та прочитайте опис Марусі. («Спіймали й дівчину-білявку, попівну Марусю Богуславку… Вродлива, справжня красуня була Маруся…» ) Подивіться, як зобразили Марусю художники.
- Наступне завдання ви виконаєте в парах. Підберіть та запишіть слова, якими можна охарактеризувати образ Марусі Богуславки.
(Маруся - добра, відповідальна, турботлива, співчутлива, рішуча, здатна на самопожертву, патріотка, смілива, мужня, красива…)
VII. Фізхвилинка.
6. Перегляд презентації до уривку «Думи про Марусю Богуславку».
- Як я вам вже говорила, про Марусю Богуславку склали думу, яку виконували кобзарі-бандуристи. Вона достатньо велика і я пропоную вам послухати уривок - початок думи і подивитися невелику презентацію. Цю думу виконує бандурист Михайло Коваль. Під час прослуховування зверніть увагу, як чуттєво, проникливо він співає. (Діти переглядають презентацію) .
- Сподобалось вам? Які почуття викликав у вас цей уривок думи?
7. Вибіркове читання тексту.
- А зараз повернемось до оповідання.
- Знайдіть в тексті та прочитайте опис України. («Але дівчина глибоко в серці, мов чарівний образок, носила спогад про рідний край-про чудовий краєвид зі сріблястою річкою, крутими скелястими берегами й білими хатками у вишневих садах…»)
- Прочитайте опис палат паші. («Чудова була в паші палата, вся в золоті, сріблі, самоцвітах, серед квітників і садів. Дзюрчали кришталеві водограї, мінилися веселчиними барвами клумби розкішних квіток, п'янко пахли кущі й дерева…»)
- Прочитайте слова, із якими Маруся звернулася до останнього невільника, якого вона врятувала з темниці.
8. Робота з ілюстрацією у підручнику.
- Подивіться на ілюстрацію у підручнику. Знайдіть у тексті рядки, які підходять до неї.
VIII. Узагальнення й систематизація знань учнів. Підсумок уроку.
- Подумайте, чи є щось спільне між творами «Вишивані квіти», «Євшан-зілля», «Маруся Богуславка»? Що саме?
IX. Домашнє завдання.
Навчитися правильно та виразно читати оповідання Романа Завадовича «Маруся Богуславка» у підручнику с. 54-57. Відповідати на запитання після тексту.
Додаткове завдання. Скласти та записати за текстом 5 запитань тестового характеру із трьома варіантами відповідей.