Конспект уроку з літературного читання. Роман Завадович «Маруся Богуславка»

Про матеріал
На уроці учні ознайомляться з оповіданням Романа Завадовича «Маруся Богуславка»; діти вдосконалять навички виразного читання, навички роботи над текстом;розвинуть пізнавальний інтерес , словниковий запас;розширять читацький кругозір; у дітей виховується любов до Батьківщини, почуття патріотизму, поваги до історичного минулого свого народу.
Перегляд файлу

Літературне читання 4 клас

Підготувала вчитель початкових класів

Баранник Л.О.

Тема. Роман Завадович «Маруся Богуславка»

 

Мета:- ознайомити учнів з оповіданням Романа Завадовича   

             «Маруся  Богуславка»;

          - вдосконалювати навички виразного читання, навички

            роботи над  текстом;

          - розвивати пізнавальний інтерес учнів, словниковий запас;

          - розширювати читацький кругозір;

          - виховувати любов до Батьківщини, почуття патріотизму, 

            поваги до історичного минулого свого народу.

 

Обладнання:

          - підручник «Українське читання» (О.Н.Хорошковська,

            А.О.Свашенко, Н.О.Воскресенська, Київ «Промінь», 2004);

          - ілюстрації, фотографії;

          - картки для парної та індивідуальної роботи;

          - презентація до уривку  «Думи про Марусю Богуславку».

 

                                    Хід уроку

 

I. Організація класу.

 

II. Рефлексія настрою та емоційного стану.

- Доброго дня, діти! Я дуже рада бачити вас, тому у мене прекрасний настрій. Посміхніться один одному та налаштуйтеся на серйозну роботу.

 

III. Актуалізація опорних знань.

 

1. Перевірка домашнього завдання.

- На минулому уроці ми працювали над віршем Миколи Вороного «Євшан-зілля». Зараз ми перевіримо, як ви читаєте цей вірш. (Читання віршу ланцюжком по дві строфи)

- Що допомогло гудцеві повернути сина половецького хана?

- Яка головна думка твору? Прочитайте рядки з віршу.

 

 2. Мотивація навчальної діяльності. Складання асоціативного куща. Робота в парах.

- Ви правильно сказали, що головною думкою твору «Євшан-зілля» є любов до Батьківщини. А як ви розумієте вираз: «Любити свою Батьківщину»? Обсудіть це в парах та запишіть свої варіанти на картках. (Діти фіксують свої варіанти на картках)

 

 

 

                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

 

1. Розповідь вчителя.

- Любов до Батьківщини об'єднує  усі твори в  розділі «Україна - рідний край», який ми зараз вивчаємо. Герої цих оповідань готові на все, щоб бути на рідній землі, поряд з коханими людьми, долаючи труднощі, не лякаючись ворогів.  На попередніх уроках ми багато говорили про напади ворогів на українські землі. Їх жорстокість не мала меж : вони брали українців у полон, продавали бранців на ринку, непокірних вбивали або гноїли в темницях. Розлучали батьків з дітьми, братів з сестрами. Та не могли вороги вбити в українцях любов до рідної землі,  волелюбного духу. Багато хто з поневолених вставав проти загарбників. Про таких відважних українців народ складав легенди, пісні, думи. Їх співали кобзарі, які ходили містами та селами.

 

V. Повідомлення теми і задач уроку.

- Серед сміливців були і жінки, які потрапляли до неволі, але не забували рідної землі. Про одну таку відважну дівчину Марусю також склали думу. В думі її називають Богуславка, тому що вона народилася в українському місті Богуславі. Маленькою дівчинкою вона потрапила в турецьку неволю, але не забула Україну, не припинила любити рідний народ. Цю думу почуло багато людей, і серед них український письменник Роман Завадович. Він написав оповідання, яке назвав «Маруся Богуславка». Сьогодні на уроці  ми будемо працювати над цим твором.

 

VI. Робота над текстом.

 

      1. Підготовча словникова робота.

- Перед тим, як прочитати текст, проведемо словникову роботу. На дошці записані слова та вирази. Ми пояснимо їх значення, а деякі перекладемо російською мовою.

 

      Значення слів та виразів

        Переклад слів та виразів

Турки-яничари – військо у султанській Туреччині

Веселчині барви – радужные краски

Попівна-дочка священика

Пильнувати - следить

Каторга-підневільна праця

Понура вежа - хмурая башня

Паша-високий титул в Османській імперії, в Туреччині

Мур-огорожа – стена, ограда

Потурчили, побусурманили-навчили турецькім традиціям, вірі

Провину спокутувати – искупить вину

Мусульмани-люди, які вірять в Аллаха

Кайдани - наручники, цепи

Мечеть-мусульманський храм

Невільники – невольники, пленники, узники

Думку плекати-весь час думати про щось

Бранка - пленница, узница

Тихцем-хильцем - потихеньку

Одвірок – дверной косяк

 

Яр-овраг

 

2.  Підготовка до читання тексту учнями вголос

- Також треба потренуватися правильно читати і такі слова та вирази. Вони записані на ваших картках. (Вчитель читає, діти повторюють)

Глибоко в серці, білими хатками, роки минали, жила в розкошах і вигодах, виїжджав, дзюрчали кришталеві водограї, мінилися веселчиними барвами клумби розкішних квіток, глибоко вмурована, щонайбільший ключ, подзвонювали кайдани, по-нашому говорить.

- Чи всі вирази вам зрозумілі?

 

3. Читання тексту із передбаченням (Читає вчитель та сильні учні)

- Зараз ми будемо читати легенду. Ви будете уважно слухати та слідкувати за читанням. У якийсь момент ми зупинимось, я задам вам запитання, а ви спробуєте передбачити подальші події, які будуть відбуватися в творі.

Читання першої частини (До слів «Щоб не до Христа, а до Аллаха молилася…»)

- Як ви вважаєте, що далі станеться з Марусею? Чи забуде вона Україну?

Читання другої частини (До слів «Стала до неї приглядатись, сотні раз думати-гадати, нащо паша таку понуру вежу збудував…»)

- Навіщо паша збудував таку високу та понуру вежу?

Читання третьої частини (До слів «Хоч вона по-нашому говорить, ніхто не знає, що вона у своїм серці проти нас замишляє…»)

- Чи повірять невільники Марусі?

Читання четвертої частини.

 

4. Перевірка сприйняття тексту.

- Хто така Маруся? Як вона потрапила до Туреччини?

- Як ставився до Марусі турецький паша?

- Кого знайшла дівчина у високій вежі?

- Який вчинок зробила Маруся?

- З тексту ми не дізналися, що сталося з Марусею після того, як вона випустила з вежі невільників. А ви як думаєте, яка подальша доля дівчини?

 

5. Робота над образом Марусі Богуславки. Робота в парах.

- Чи можемо ми вчинок Марусі назвати подвигом? Чому?

- Український народ оцінив подвиг Марусі. На честь неї у Київській області у місті Богуславі на скелястих берегах річки Рось у 1981 році було встановлено пам'ятник. Автор цього пам'ятника М.Г.Короткевич. А встановлений він на тому місці, де за переказами була колись церква, в якій служив священиком батько Марусі Богуславки. (На дошці фотографія пам'ятника)

- Як ви думаєте, Маруся Богуславка - це реальна дівчина? (Образ Марусі Богуславки – це художній вимисел, але спирається він на дійсні факти. Літописи, усні перекази зафіксували чимало випадків, коли українські дівчата – полонянки ставали дружинами турецьких вельмож, навіть султанів. Деякі з них, ризикуючи своїм життям, ішли на подвиги в ім'я своєї Батьківщини)

- Знайдіть у тексті та прочитайте опис Марусі. («Спіймали й дівчину-білявку, попівну Марусю Богуславку… Вродлива, справжня красуня була Маруся…» ) Подивіться, як зобразили Марусю художники.

- Наступне завдання ви виконаєте в парах. Підберіть та запишіть слова, якими можна охарактеризувати образ Марусі Богуславки. 

(Маруся - добра, відповідальна, турботлива, співчутлива, рішуча, здатна на самопожертву, патріотка, смілива, мужня, красива…)

 

VII. Фізхвилинка.

 

6. Перегляд презентації до уривку «Думи про Марусю Богуславку».

- Як я вам вже говорила, про Марусю Богуславку склали думу, яку виконували кобзарі-бандуристи. Вона достатньо велика і я пропоную вам послухати уривок - початок думи і подивитися невелику презентацію. Цю думу виконує бандурист Михайло Коваль. Під час прослуховування зверніть увагу, як чуттєво, проникливо він співає. (Діти переглядають  презентацію) .

- Сподобалось вам? Які почуття викликав у вас цей уривок думи?

 

7. Вибіркове читання тексту.

- А зараз повернемось до оповідання.

- Знайдіть в тексті та прочитайте опис України. («Але дівчина глибоко в серці, мов чарівний образок, носила спогад про рідний край-про чудовий краєвид зі сріблястою річкою, крутими скелястими берегами й білими хатками у вишневих садах…»)

- Прочитайте опис палат паші. («Чудова була в паші палата, вся в золоті, сріблі, самоцвітах, серед квітників і садів. Дзюрчали кришталеві водограї, мінилися веселчиними барвами клумби розкішних квіток, п'янко пахли кущі й дерева…»)

- Прочитайте слова, із якими Маруся звернулася до останнього невільника, якого вона врятувала з темниці.

 

8. Робота з ілюстрацією у підручнику.

- Подивіться на ілюстрацію у підручнику. Знайдіть у тексті рядки, які підходять до неї.

 

VIII. Узагальнення й систематизація знань учнів. Підсумок уроку.

- Подумайте, чи є щось спільне між творами «Вишивані квіти», «Євшан-зілля», «Маруся Богуславка»? Що саме?

 

IX. Домашнє завдання.

Навчитися правильно та виразно читати оповідання Романа Завадовича «Маруся Богуславка» у підручнику с. 54-57. Відповідати на запитання після тексту.

Додаткове завдання. Скласти та записати за текстом 5 запитань тестового характеру із трьома варіантами відповідей.

 

docx
Додано
6 жовтня 2019
Переглядів
368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку