Світ створений для добра

Про матеріал
: ознайомити учнів з біографією Василя Сухомлинського; познайомивши їх з твором В. О. Сухомлинського; удосконалювати навичку читання дітей в особах; володіти голосом; пробуджувати бажання читати оповідання та казки, збагачувати словниковий запас учнів, формувати знання про людські чесноти, їх значення у житті людини та оточуючих, сприяти розвитку зв’язного мовлення, оперативної пам'яті, критичного мислення, виробити вміння концентрувати увагу, допомогти учням усвідомити основну думку твору, розвивати уміння складати зв’язну розповідь , розвивати творчі здібності школярів, розвивати вміння працювати в групах, виховувати інтерес до художніх творів, почуття доброти, милосердя, любові та поваги, відчувати красу в людських стосунках, пробудити бажання робити добрі діла.
Перегляд файлу

Тема.  Світ створений для добра

Мета:  ознайомити учнів з біографією Василя Сухомлинського; познайомивши їх  з твором В. О. Сухомлинського; удосконалювати навичку  читання дітей в особах; володіти голосом; пробуджувати бажання читати оповідання та казки, збагачувати словниковий запас учнів, формувати знання про людські чесноти, їх значення у житті людини та оточуючих, сприяти розвитку зв’язного мовлення, оперативної пам'яті, критичного мислення, виробити вміння концентрувати увагу, допомогти  учням усвідомити основну думку твору, розвивати  уміння складати зв’язну розповідь , розвивати  творчі здібності школярів, розвивати вміння працювати в групах, виховувати інтерес до художніх творів, почуття доброти, милосердя, любові та поваги, відчувати красу в людських стосунках, пробудити бажання робити добрі діла.

Епіграф:  Робіть так, щоб людям,

які вас оточують, було добре…

В. Сухомлинський

І. Організаційна частина

 Доброго дня! – для всіх побажання.

 От і настала пора для навчання.

Хочу почути усіх міркування

В нас на уроці «Я у світі » й «Позакласне читання»

– Я сьогодні рада вас усіх вітати у нашому дружньому колі. І дарую вам усмішку, гарний настрій, тепле слово. Поділіться, будь ласка, посмішками зі своїми друзями та з нашими гостями.

Сьогодні ви обєдналися в групи за бажаннями. Успіх нашої роботи, діти, залежить від вас. Для цього ми повинні працювати, як одна команда – злагоджено і чітко.  А тому сьогодні на уроці діють 5 правил:

  1. Правило піднятої руки.
  2. Дружна співпраця в групі.
  3. Вміти вислухати кожного.
  4. Працювати активно.
  5. Працювати творчо.

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Епіграфом уроку є слова Сухомлинського «Робіть так, щоб людям,  які вас оточують, було добре…».

  • Як ви розумієте цей вислів? Спробуйте його пояснити.
  • Як на вашу думку, а що таке добро?
  •  Чи потрібно воно нам у житті?  
  • Які на вашу думку  вчинки є добрими?  
  • Чи модно сьогодні бути добрим?  
  • Можливо, ви ще маленькі й не треба нам про це говорити?
  • Чи вам добре і без добра?
  • Діти я вас зацікавила питаннями?  Сьогодні на уроці ми спробуємо дати глибші відповіді.
  • Чи важлива ця тема?
  • Тоді до праці.

ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку. Цілепокладання.

Розшифруйте  тему  нашого сьогоднішнього уроку

Вправа «Дешифрувальник»,  «Світ створений для добра».

Нам потрібно визначити цілі уроку,як ви думаєте, шо нового дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці?

Я зможу::

  • Дізнатись про життя і творчість  Василя Сухомлинського
  • Визначати головне у прочитаному
  • Міркувати про життєві цінності
  • Висловлювати свої думки
  • Працювати в групі

ІV Актуалізація опорних знань

 Асоціативний кущ «Добро».  Гра «Магніт»

  •      Над    питанням добра і зла замислювались люди за різних часів.

 Давньогрецький філософ Платон стверджував: «Піклуючись про щастя інших,  ми знаходимо своє власне щастя».

  •  Римський філософ Сенека вважав: «Людина, яка думає тільки про себе і шукає в усьому користь, не може бути доброю».
  •      А святий апостол Павло, проповідуючи вчення Христа, так наставляв римлян: «Любов хай буде непритворною, відвертайтеся від зла, приліпляйтеся до добра».
  •      До нашого сонечка добра, ніби магнітом  «притягуються» різні  слова. Перевірте чи всі вони підходять до нього? Якщо слово притягується – залишимо промінчик і візьмемо з собою в життєву дорогу. А  якщо відштовхується – то складемо їх у сміттєвий мішечок і хай вони ніколи не торкаються вашого серця.

 (Допомога, уважність, чистота, ненависть, тепло, співчуття, злість, взаємодопомога, байдужість, краса, щирість, піклування, світло, заздрість,  вдячність, милосердя, жадібність, любов, чуйність.)

 Гра «Чарівні окуляри»

     -   Сонячні промені так щедро наповнили нашу класну кімнату, що потрібно одягнути чарівні сонячні окуляри, через які видно лише добро. Передаючи окуляри один одному, розкажіть, що гарного ви бачите в своєму однокласникові.

V Робота над темою уроку

Гра «6 капелюшків мислення»

а) Легенда про капелюшки

- Послухайте легенду про 6 капелюшків і скажіть, що означають їх кольори ?

Колись давно, а може, й недавно, жив на світі старий мудрий майстер Капелюшник. Він мав золоті руки й прекрасну мудру душу. Він дарував людям щось більше, ніж головні убори ― капелюхи, кепки, панами й чепчики. Забравши своє замовлення, люди виходили з майстерні старого Капелюшника рішучими і натхненними.

Минали роки. Настав час, коли Майстер покинув цей світ, залишивши своїм шістьом синам  славу, майстерню, шість різнокольорових капелюхів ― білий, чорний, жовтий, червоний, зелений і синій. Капелюхи були настільки вишукані, що, певно, мали б належати дуже багатій і успішній людині.

Але спливав час, а багатий замовник так і не з'явився.

І сини вирішили поділити між собою батьківську спадщину.

― Я беру собі капелюх білого кольору, ― заявив перший син. ― Він такий витончений і чудовий, що я зможу красуватися на балах і прийомах.

― А я візьму чорний капелюх, ― сказав другий син. ― Чорний пасуватиме до будь-якого костюма. У цьому капелюсі я буду строгий, елегантний і непомітний у будь-якій ситуації.

― А я, мабуть, виберу жовтий, ― сказав третій син. ― У наших краях так мало сонячних днів, я так сумую за ними. Жовтий капелюх, хоч і вимагає особливого костюма, подарує мені радість і посмішку! А той, хто посміхається, завжди щасливий.

― Нехай моїм капелюхом стане червоний, ― вигукнув четвертий син. ― Я завжди мріяв виділятися з натовпу, мені завжди подобалося, коли на мене звертають увагу. У червоному капелюсі мене помітять усі!

― Зелений капелюх такий оригінальний! ― зауважив п'ятий син. ― Мені подобаються несподівані рішення.

― Ви розібрали всі капелюхи, ― мовив шостий син. ― Мені залишається тільки взяти синій. Я поклався на випадок й одержав те, що вибрав би й сам! Проблема вибору― треба, мабуть, над цим поміркувати.

З тих пір минуло багато, а може, і небагато часу, але різнокольорові капелюхи живуть серед людей і дозволяють себе одягати тим, хто прагне навчитися чогось нового...

- То що означають кольори  капелюшків?

б) Обєднання в групи

  • Виберіть той капелюх, який найбільше довподоби
  • Білий капелюх:         інформація.
  • Жовтий капелюх:      позитив і радість
  • Чорний капелюх:     критик аі заперечення
  •  Червоний капелюх:  почуття та емоції.
  • Зелений капелюх:   творчість.
  • Синій капелюх:    підсумок і результ організації  процесу.
  • А ви прагнете навчитися чогось нового? Тому і ми одягнемо капелюшки мислення.

 Ознайомлення з біографією В. Сухомлинського

- Хто автор епіграфу, який ми пояснювали на початку уроку? Про що цей епіграф?

- В. Сухомлинський пропонує нам низку творів про людські чесноти. Цікаву інформацію  про видатного українського письменника, педагога запропонують ті учні, які обрали білі капелюхи.

- Завдання ви знайдете на аркуші такогож кольору, як і ваш капелюшок.

 ( Біля дошки учні ,які обрали білий капелюшок)

  • Народився Василь Сухомлинський у селі Василівка Кіровоградського району в незаможній сім’ї.

 Батько, Олександр Омелянович, працював столярем і теслярем, майстрував колеса і музичні інструменти. Люди про нього говорили «майстер на всі руки»

 Мама, Оксана Юдівна, працювала у колгоспі, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки, співала народні пісні.

 У цій родині, крім Василя, було ще троє дітей – Іван, Сергій і Меланія.

 Розповідають, батьки ніколи не карали дітей. Може, тому усі вони вибрали професію педагога.

  • Василь ріс жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити. Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 кілометрів, аби купити фарби.

 Навчався у Василівській семирічній школі, де був одним з кращих учнів. Приходив до школи задовго до уроків і займався з учнями, яким важко давалась математика.

 Після закінчення школи вступив на підготовчі курси при Кременчуцькому вчительському інституті й став студентом філологічного факультету.

  •  Василь Олександрович працював шкільним учителем мови і літератури. 

  Мирна праця була перервана війною. Під час Другої світової війни був на фронті. Двічі пережив поранення. Особливо постраждала рука. Хірурги боялися, що її доведеться ампутувати.

  Операція була складною, хірурги зробили усе можливе. Рука залишилася, але після операції стала на шість сантиметрів коротшою.

 Важким було й поранення в груди, але вчитель повернувся до школи.

  Понад 35 років працював В. Сухомлинський учителем і директором школи. Вів педагогічний щоденник. Згодом його роздуми вилилися на папір і стали книгами.Для дітей він написав біля 1500 казок, оповідань, легенд.

  • Кому присвятив своє життя Василь Олександрович Сухомлинський?
  • Ким він працював?
  • Що відображено в його творах?

Вікторина «З якого це твору»

Літературна вікторина

  1.  Не стало ні лугу, ні дуба, ні соловейка, ні криниці. Довкола пісок, вітер здіймає хмару пилюки. «Де ж воно все поділося?» - подумав дідусь. («Камінь»)
  2. Миколка поклав пташеня за пазуху й поліз на тополю. Від страху в нього тремтіли руки й ноги, але він ліз усе вище й вище. Поклав Миколка пташеня в гніздо, а сам спустився додолу. («Як Миколка став хоробрим»)
  3. Діти показують дві книжки: одна – в шкіряній палітурці з золотими буквами, інша – в тоненькій сіренькій обкладинці. З якого оповідання В. Сухомлинського ці книжки? («Суперечка двох книг»)
  4. Пояснила йому мати, що таке земля, трава, дерева, кури, гуси, ставок. Та ось Горобчик побачив у небі величезну вогненну кулю й питає матір:

- А це що?

- Це сонце,- каже Горобчиха…(«Горобчик і вогонь»)

  1. Заховалася маленька синьоока Марійка під високою вербою та й жде. Шукає Миколка. Ось він знайшов Ларису. Та скрикнула, засміялася й побігла…(«Про що думала Марійка»)

Фізкультхвилинка

Робота з книгою

Демонстрація збірок В. Сухомлинського

 Опрацювання оповідання „Щоб ти став кращим”

  • Пропоную нам познайомитися  ще з одним оповіданням Василя Сухомлинського.
  • Прочитайте його в групі і зясуйте скільки дійових осіб у творі?

Щоб ти став кращим

Дідусь з онуком йшли великим лісом.

Ледь помітна стежинка звивалась поміж високими деревами.

Вечоріло. Подорожні втомилися. Дідусь уже збирався заночувати десь під кущем, аж тут хлопчик побачив у гущавині хатинку.

- Дідусю, он хатинка! - радісно вигукнув онук. - Може, в ній переночуємо?

- Так, це хатинка для подорожніх, - сказав дідусь.

Вони зайшли в лісову хатинку. У ній було чисто, на стіні висіла гілочка з ялинки. За народним звичаєм це означало: заходьте, будь ласка, любі гості.

Дідусь і онук підійшли до столу й побачили на ньому свіжу хлібину, глечик з медом і кілька великих сухих рибин. Поруч лежала маленька гілочка ялинки.

На вікні - відро з водою.

Дідусь і внук умилися і сіли вечеряти.

- Хто це все поставив на стіл? - питає онук.

- Добрий чоловік, - мовив дідусь.

- Як це так? - дивується онук. - Залишив нам добрий чоловік їжу, а ми й не знаємо, хто він. Для чого ж він старався?

- Щоб ти став кращим - відповів дідусь

Словникова робота

  • Значення яких слів, що зустрілися в тексті, вам невідомі?

Звивалась

 гущавина

подорожній

 глечик

 звичай

 переночуємо

хлібина

втомилися

 


  • Прочитайте слова самостійно. Знайдіть нове і незнайоме слово.
  • Назвіть іменники, дієслова
  • Доберіть синоніми до словазвивалась (простягалась, бігла, пролягала)
  • Доберіть споріднені до слова переночуємо (ніч, нічник, ночувати, ночівля)
  • Доберіть антоніми до слів свіжа хлібина (черствий хліб)

2 Читання в оповідання в особах.

       -    Хто є дійовими особами оповідання? Скільки їх?

  • А зараз червоні капелюшки прочитають оповідання в особах, добираючи відповідну інтонацію. Виберіть емблему відповідно до дійових осіб, які ви вибрали
  • До нас на урок завітали ось такі гості:  КРАПКА, ЗНАК ОКЛИКУ, ЗНАК ПИТАННЯ.  Їм задали  питання. – Сподобалось оповідання? Вони всі відповіли. Але по різному.

Крапка відповіла – Сподобалась..

Знак Оклику – Сподобалась!

А знак Питання, як завжди здивовано запитав – Сподобалась?

Отже, читайте  текст, звертаючи увагу на .!? в кінці речень.

 

Аналіз оповідання

  • Чому хлопчик опинилися у хатинці?
  • Чи відомо, хто її збудував і навіщо?
  • Що означала гілочка ялини?

Інтерактивна вправа «Займи власну позицію»    

-  1.  Обговорітьу групі та висловіть своє ставлення до прочитаного.  Які позитивні моменти ви помітили?  До слова запрошуються жовті капелюшки.

(Які позитивні моменти ви помітили? Використовуйте ,як підтвердження слова з тексту.  Розпочни такими словами:  «Я думаю …»,«На мою думку …»,

 Запрошую зайняти свою позицію,дітей, які обрали чорні капелюшки.

 Якою буде ваша думка про ситуацію, в яку потрапили дідусь з онуком. Ви щось можите заперечити?

(Діти висловлюють своє припущення «Я вважаю , що зайшли без дозволу, повинні були віддячити за турботу невідомим людям, хочаб записочку написати, мали бути обережнішими…»)

  • Отже, розпочинаємо наш другий урок і продовжимо говорити про добро.
  • Доповніть вірш потрібними словами.

Якщо разом станемо ….( добріші)

І закрутиться земля …..( скоріше)

Доброта з роками не ….( старіє)

Доброта від холоду …(зігріє)

І якщо вона як сонце …(світить)

То радіють і дорослі й ….(діти).

Гра «Співавтор» зелені капелюшки     

  • Пропоную проявити свою творчість, стати співавторами Василя Олексанровича дописавши кінцівку оповідання.
  •  Як би ви далі вчинили на місці дійових осіб? Створіть власне закінчення оповідання

( Можливі варіанти :І – група  Дідусь з онуком повернулися в рідне село. Про турботливого незнайомця вони розповіли вдома. Хлопчик попросив батьків зібрати чогось смачненького і наступного дня відвіз в хатину для подорожніх.

ІІ – група  Пройшло багато років. Хлопчик став лісником. Тепер він часто обходить своє лісове  господарство. А найчастіше навідується до цієї хатини. Турбується про подорожніх, що інколи заходять сюди спочити.Можливоще хтось стане кращим…

ІІ – група Хлопчикові зовсім не хотілося прощатися з лісовою хатинкою. Він зранку взявся до роботи:підмів підлогу, приніс із лісу сухих гілочок.   І коли в тиху нічну пору десь далеко з глухому лісі хтось зігріється теплим чаєм, йому від цього стане тепло на душі.)

VІ Узагальнення і систематизація знань

  • Чого вчить нас це оповідання?
  • Сині капелюшки,  підведуть підсумки нашої роботи, складіть сім добрих справ, які може зробити людина.

 

Логічна вправа «Сім добрих справ»

  1. Голодного    нагодувати
  2. Спраглого  напоїти
  3. Слабшого  захистити
  4. Голого одягнути
  5. Подорожнього  в дім пустити
  6. Хворого відвідати
  7. Образи  пробачати 

Фізкультхвилинка

Колективна робота «Наповни скарбничку»

  • Під час перерви кур’єр «Нової пошти» приніс нам 3 конверти адресовані учням 4-Б класу. Розкрийте конверти і виконайте завдання.

І – група Відібрати фразеологізми, що добре, що погано:

 жалити язиком(ображати), держати слово (виконати обіцянку), дати зелену вулицю(дозволити), давати горобцям дулі(байдикувати),  дійти ладу(розібратися), жити душа вдушу(дружно), занепадати духом(засмутитися), знайти спільну мову(порозумітися), зняти камінь з душі(заспокоїти), комар носа не підточить(бездоганно).

ІІ – група Напишіть вітальну листівку з Новим роком своїм ровесникам з Луганщини. Це підніме їм настрій і ми зробимо добру справу.

ІІІ – група  Вибрати правильні твердження  «Якщо ти добра людина, то маєш...»

  1. Допомагати мамі мити посуд.
  2. Чинити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить.
  3. Захищати слабшого.
  4. Берегти рідну природу та охороняти її.
  5. Шанувати працю інших людей.
  6. Галасувати, коли хтось відпочиває.
  7. Бути вихованою, стриманою
  8. Насміхатися з чужого горя.
  9. Не слухати батьків
  10.          Добре вчитися, багато читати
  11.          Робити добру справу не за похвалу

VІ. Підсумок уроку.  Гра «Сила мого імені»

  • Запишіть на аркуші своє імя. Придумайте добрі слова, що починаються на першу літеру вашого імені. Говоріть так: «Мене звати … Не хочу хвалитися, але я…»

О - оригінальна

К-  красива

С- смілива

А- активна

Н- надійна

А- акуратна

  Наш урок добігає кінця. Тож перевіримо, чи досягли ми цілей поставлених на початку уроку?  Продовж речення «Цей урок навчив мене..»

 

 

  • Розповідати про життя і творчість  Василя Сухомлинського
  • Визначати головне у прочитаному
  • Міркувати про життєві цінності
  • Висловлювати свої думки
  • Працювати в групі
  • Бути творчим
  • Бути уважним

VІІ. Домашнє завдання

1 групі учнів – дібрати прислів’я про доброту;

 2 групі учнів – малюнок «Добро у моїй уяві»;

 3 групі учнів – Скласти казку про Добро

Щойно нам надійшло відео повідомлення. Давайте переглянемо його, можливо, воно допоможе вам у виконанні домашнього завдання.

1

 

doc
До підручника
Літературне читання 4 клас (Наумчук М. М., Романюк Н. З.)
Додано
15 жовтня
Переглядів
76
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку