Математика
Тема: Лічба в межах 20. Розв'язування прикладів і задач. Таблиця додавання і віднімання чисел в межах 10. Доповнення числа до 10. Розв'язування прикладів на основі нумерації в межах 20
Мета: вчити користуватися узагальненою таблицею додавання і віднімання в межах 10; ознайомити учнів із прямою та оберненою задачею; вдосконалювати обчислювальні навички, уміння розв’язувати задачі; закріплювати знання письмової та усної нумерації чисел 1–20; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати акуратність, працьовитість.
Обладнання: предметні малюнки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
I. Організаційний момент
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Усні обчислення
— Допоможіть Їжачку назбирати грибочків на обід.
— Скільки кілограмів вантажу в кожному вагоні. Обчисліть.
2. Робота за таблицею
— Назвіть і запишіть числа за таблицями.
3. Гра «Ланцюжок»
4. Хвилинка каліграфії
— Запишіть одноцифрові числа у порядку зростання. Підкресліть найбільше число
6, 9, 4, 1, 8, 3, 7.
5. Математичний диктант (в зошиті)
• До 10 додати 5.
• Знайти суму 7 і 2.
• Яке число більше, 17 чи 18?
• Знайти різницю 9 і 4.
• 17 зменшити на 7.
• 4 плюс 10.
• Яке число іде за числом 15?
• Яке число стоїть між числами 17 і 19?
• 10 мінус 8.
• Я задумала число, додала до нього 6 і одержала 18. Яке число я задумала?
(Відповіді: 15, 9, 18, 5, 10, 14, 16, 18, 2, 12)
6. Перетворення іменованих чисел
1 дм 7 см = см 1 дм 4 см 12 см 20 дм 20 см
14 см = дм см 1 дм 9 см 2 дм 5 дм 9 см
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми будемо розв’язувати приклади і задачі, познайомимось з прямими і оберненими задачами, а також будемо виконувати інші цікаві завдання.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Пояснення вчителя
— Діти, ми вивчили багато таблиць на додавання і віднімання чисел у межах 10. Якщо з’єднати всі таблиці разом, то одержимо величезну таблицю, яка займатиме багато місця. Це незручно. Не тільки тому, що таблиця займає багато місця, але ще й тому, що такою таблицею незручно користуватися. Про це здогадався й давньогрецький філософ і математик Піфагор. Він з’єднав усі таблиці в одну. (Учитель демонструє учням зведену таблицю додавання і віднімання в межах 10.)
— Розгляньте таблицю. Хто знає, як нею користуватися?
— Я вам допоможу. Наприклад, необхідно до 2 додати 4. Знайдемо число 2 у вертикальному стовпчику і поставимо на цифру вказівний пальчик лівої руки. Знайдемо число 4 у горизонтальному ряді й поставимо на цифру вказівний пальчик правої руки. Указівний пальчик правої руки рухається вниз від числа 4, а вказівний пальчик лівої руки рухається праворуч від числа 2. Пальчики зустрінуться в клітинці із числом 6. Це й буде відповіддю. Числа вертикального стовпчика — це перший доданок, а числа горизонтального рядка — це другий доданок.
— Цей приклад можна обчислити по-іншому. Спочатку можна взяти число 4 у горизонтальному рядку, а число 2 — у вертикальному стовпчику.
— У клітинці з яким числом зустрінуться ваші пальчики? (У клітинці з числом 6)
— Тепер числа горизонтального рядка стали першим доданком, а числа вертикального стовпчика — другим доданком.
— А значення суми від цього змінилося? (Ні)
— Чому? (Тому що від зміни місць доданків сума не змінюється.)
— А тепер спробуємо від 8 відняти 3.
— І з усіх цифр 8 таблиці необхідно вибрати ту, яка стоїть навпроти числа 3, що стоїть ліворуч. Угорі над числом 8 зможемо прочитати відповідь прикладу. Це число 5.
2. Первинне закріплення
— Розв’яжіть приклади, використовуючи таблицю: 2 + 2; 3 + 1; 1 + 4; 7 – 2; 9 – 3; 8 – 5.
Фізкультхвилинка
«Раз» — підняти руки вгору,
«Два» — нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
«Три, чотири» — прямо стати,
Будем знову починати.
3. Робота за підручником (с. 101)
Завдання 1
— Білочка збирала горішки та шишки у два кошики і не могла збагнути, де більше, а де менше. Давайте їй допоможемо.
19 – 8 10 + 1 17 – 4 10 – 10 11 + 4 15 – 5 15 + 3 10 + 8
Завдання 2
— До нас завітали три краплинки, які принесли три задачі. Ми повинні ці задачі порівняти і розв’язати.
Задача 1
10 + 6 = 16 (ігр) Відповідь: 16 іграшок.
Задача 2
16 – 10 = 6 (п.) Відповідь: 6 півників.
Задача 3
16 — 6 = 10 (к.) Відповідь: 10 коників.
— Порівняйте ці задачі. Що у них спільного? (Задачі про майстриню, яка розписувала коників та півників). А що відмінного? (Запитання до задачі). Отже, ми бачимо, що у другій та третій задачах дані, які були відомі у першій задачі, стають невідомими. Такі задачі називаються оберненими.
Завдання 3
— Прочитайте і розв’яжіть лише ті приклади, що містять дві дії.
12 + 4 – 10 20 – 10 + 3 10 + 7 – 3 17 + 2 – 9 19 – 5 + 4
Завдання 4
— Останні гості, які завітали до нас на урок — це черв’ячок та гусінь. Черв’ячок проповз відстань 2 дм, а гусінь — на 10 см менше. Накресліть відстань, яку проповзла гусінь. (20 см — 10 см = 10 см).
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Складання прикладів за малюнком
— Розгляньте першу квітку. Яке число записане в середині? (10) Це сума прикладу.
— На пелюстках записані перші доданки кожного прикладу. Другий доданок вам потрібно знайти. Другий доданок позначимо порожньою клітинкою.
— Запишемо приклади з порожніми віконцями, а потім відшукаємо невідомий доданок.
5 + = 10 6 + = 10 2 + = 10 8 + = 10 1 + = 10
— Як знайти невідомий доданок?
2. Складання та розв’язування задачі за малюнком
— Скільки слив було в першому кошику? (15)
— Скільки слив було в другому кошику? (10)
— На скільки більше слив у першому кошику, ніж у другому? (15 – 10 = 5 (с.))
— Як порівняти два числа? (Треба від більшого відняти менше.)
3. Робота над текстовою задачею
Маша засушила 19 листків — дубових і кленових. Кленових листків було 9. Скільки дубових листків засушила Маша?
— Скільки дубових і кленових листків засушила Маша?
— Скільки було кленових листків?
— Як дізнатися, скільки дубових листків засушила Маша? (19 – 9 = 10 (л.))
— Яку дію використали в задачі? Чому?
Фізкультхвилинка (зорова гімнастика)
4. Порівняння виразу і числа. Самостійна робота
10 – 6 5 9 + 1 8 14 – 4 10 6 + 4 8 15 – 10 4 10 + 2 10
5. Геометричний матеріал
— Порахуйте кількість трикутників на кожному малюнку.
6. Задача на кмітливість
На березі три товсті гілки, на кожній товстій гілці — по три тоненькі гілочки. На кожній тоненькій гілочці — по одному яблучку. Скільки всього яблук? (Жодного, на березі яблука не ростуть.)
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Що нового дізналися? Що сподобалося найбільше?
— Чи все у вас вийшло? Чи всім задоволені?