Урок -дослідження з математики в 1 класі . На уроці реалізується діяльнісний підхід до навчання, при якому дитина не отримує знання у готовому вигляді, а здобуває їх сама у процесі власної навчально-пізнавальної діяльності.
Клас : 1
Предмет: математика
Тема. Величини. Довжина. Сантиметр
Мета:
1.Знайомство з поняттями: величина, вимірювання величин, одиниця виміру (мірка).
2.Встановлення загального принципу вимірювання довжин на прикладі вимірювання довжин відрізків.
3.Ознайомлення з різними одиницями виміру величин (крок, дюйм, лікоть, сажень, фут).
4.Розвивати мислення, увагу, пам`ять, зв`язне мовлення, самостійність. Виховувати пізнавальні інтереси та бажання вчитися.
Тип уроку: ВНЗ (урок відкриття нових знань)
Форма уроку: урок-дослідження
Основний дидактичний метод: діяльнісний метод навчання
Дидактичні засоби: набір геометричних фігур, малюнки, опорні таблиці.
ТЗН: ноутбук, мультимедійний проектор (або телевізор), презентація до уроку,
презентація фізкультхвилинки, фрагмент мультфільму «38 папуг».
Хід уроку
І. Самовизначення до діяльності (організаційний момент).
Всі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними і хлоп'ята.
- Нехай сьогоднішній день буде успішним і щедрим на добрі вчинки, мудрі думки, цікаві відкриття. Посміхніться один одному.
ІІ. Актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності.
1. Робота в групах.
-У кожного предмета є властивості. А які властивості предметів ви знаєте
- Розмір, форма, колір, смак, запах, призначення тощо.
- Розподіліть фігури та предмети за властивостями. Працюємо в групах:
1 група - за призначенням
2 група - за кольором
3 група - за смаком
4 група - за формою
Слова на дошці: призначення, колір, смак, форма. (Звіт груп)
- Які з цих властивостей можна порівняти за допомогою знаків «більше», «менше»?
- Сьогодні ми починаємо вивчати властивості, які можна порівняти. Їх називають величинами.
- Скажіть, чи можемо ми визначити, який колір більше: жовтий чи зелений? червоний або блакитний? (Ні.)
- Отже, колір нас сьогодні не буде цікавити, колір не є величиною. Прибираємо табличку зі словом "колір".
- А чи можна сказати, чий смак менше - груші або яблука? (Ні.)
- Прибираємо табличку зі словом "смак".
- Чи можна порівняти форму предметів?
- Яка більше - овальна або кругла? (Ні.)
- Прибираємо табличку зі словом "форма".
- Чи можна сказати, чиє призначення менше – книжки або будинку? (Ні.)
- Придумайте приклади таких властивостей предметів, які є величиною. (Нехай діти пофантазують: «розмір», «температура», «зріст», «довжина» тощо).
- Подивимося, чи є величиною довжина предметів.
- А що таке довжина? Таке питання дуже цікавило героїв мультфільму «38 папуг»
Зараз ми з вами подивимося фрагмент мультфільму.
ІІІ. Постановка навчальної задачі.
- Що робили звірята?
- Чим вимірювали удава?
- Які вийшли результати?( 38 папуг, 5 мавп, 2 слона).
- Чому виходили різні результати?
- Чому в папугах удав виявився довшим? Тобто удав різної довжини? (Ні.)
- А в чому проблема?
- Як же бути, який вихід ви можете запропонувати?
ІV. Побудова проекту виходу з утруднення («відкриття» дітьми нового знання).
У вчителя та учнів на партах по 2 смужки (наприклад, жовта смужка - довша, а блакитна – коротша.)
- Діти, давайте спочатку виміряємо довжину парти за допомогою жовтої смужки, а потім - за допомогою блакитної смужки.
- Ми вже знаємо, щоб виміряти величину треба вибрати мірку й дізнатися скільки разів вона поміститься у вимірюваній величині.
- Що в нас вийшло? (Жовта смужка відклалася 4 рази, а блакитна – 8 разів).
- А так може бути? (Ні.)
- Де помилка?
Діти мають здогадатися, що причиною помилки є використання різних мірок.
Діти «відкривають» загальний принцип вимірювання величин: щоб виміряти величину, потрібно вибрати мірку (одиницю вимірювання) і дізнатися, скільки разів вона міститься у вимірюваній величині.
Фізкультхвилинка
V. Первинне закріплення в зовнішньому мовленні.
1. Робота з підручником – зошитом. Робота в парах.
Завдання 1, с.25.
- Виміряйте відрізок АВ різними мірками (одиничні відрізки можна обвести кольоровими олівцями).
Учні повинні помітити, що чим більше одиничний відрізок, тим менше разів відкладається він у відрізку АВ (тим менше його мірка).
2.Знайомство з першими одиницями довжини.
Завдання 2, с.25.
- В давнину люди використовували для вимірювання довжин ті вимірювальні прилади, котрі завжди були при собі: довжини суглоба пальця, розмах рук тощо. Однією з найпоширеніших одиниць довжини був лікоть (відстань від ліктя до кінця середнього пальця). Купці вимірювали ліктями тканини на продаж, намотуючи їх на руку.
- Як ви гадаєте, якої довжини лікоть вигідно мати продавцеві на базарі? (Великий.) А покупцеві ? (Маленький).
Поряд з ліктем застосовувалися й інші одиниці для вимірювання довжин: сажень, долоня, крок, фут, дюйм тощо.
3.Практична робота.
Вимірювання учнями довжину та ширину парти долонями, довжину та ширину кроками.
- Давайте виміряємо ширину класу за допомогою кроків.
- Чому результат вимірювання різний? Що ви помітили? (Відстань не змінювалася, а число кроків - різне).
- Чому так сталося? (Кроки були різними: чим більше кроки, тим менше їх число.)
Аналізуючи отримані результати, приходимо до висновку про необхідність використання більш точних, спільних для всіх країн одиниць вимірювання, які не пов`язані з розмірами людського тіла. Однією з них є сантиметр. (На дошці картка «сантиметр (см)»)
Фізкультхвилинка
VІ. Включення до системи знань і повторення.
1.Робота з підручником-зошитом.
Завдання 3, с.25.
- За допомогою якого інструменту ми будемо вимірювати довжину відрізка АБ?
Відгадайте загадку.
Рівно риску проведи
І квадратик спробуй,
Та у руки ти візьми
Цю струнку особу.
Натиск витримає стійко
Впевнена, струнка... (лінійка).
- Лінійка - це що?
- А що ж таке сантиметр?
- Сантиметр та інші одиниці вимірювання довжини – це відрізки, котрими вимірюється довжина. А довжина – це властивість предмета, яке характеризує його протяжність.
- Візьміть лінійку, розгляньте її. Ви бачите знайомий вам числовий ряд і поділки. Відстань від одного числа до іншого і є 1см. Покажіть відрізок 1 см.
- А зараз давайте виміряємо довжину відрізка АБ. (Важливо звернути увагу дітей на суміщення початку відрізка АБ і початку відліку на лінійці (точки 0)).
- Довжина відрізка АБ дорівнюється 4 см.
- У житті нам часто доводиться вимірювати довжину предметів. Якими ще інструментами ми користуємося? (Ми користуємося будівельним метром, сантиметровою стрічкою, рулеткою.)
2. Практична робота.
– У вас на столах предмети різної довжини – ручка, олівець, ластик. Виміряйте довжину цих предметів.
- Назвіть предмет довжиною 3 см (ластик), 15 см (ручка), 17 см (олівець).
3.Гра «Так чи ні»
VІІ. Самостійна робота.
Завдання 4, с.25. Взаємоперевірка.
VІІІ. Рефлексія діяльності (підсумок уроку).
1.- Найкращий спосіб вивчити що-небудь, це відкрити його…(самому). Яке відкриття ми сьогодні зробили?
- Чи є довжина величиною?Доведіть.
- Про які нові мірки (одиниці виміру) ви сьогодні довідалися?
- Що найбільше вам сподобалось на уроці?