Множення чисел
на 10, 100, 1000…
Урок математики
в 3 класі
за педагогічною технологією
«Росток»
Вчитель
початкових класів: Рожкова Н.О.
Математика 3 клас
Тема: Множення чисел на 10, 100, 1000...
Мета: а) сформувати вміння множити багатоцифрові числа на 10, 100, 1000, і т. д.;
повторити прийоми множення на 10 і 100, зміст дії множення, переставну
властивість множення; тренувати вміння аналізувати та розв’язувати задачі на
зведення до одиниці, закріплювати знання нумерації багатоцифрових чисел;
б) розвивати розумову активність, пам'ять, увагу, логічне мислення,
в) виховувати уважність, самостійність, загальну культуру, інтерес до
навчання, до математики зокрема.
Обладнання: еталон множення на 10, 100, 1000…, казковий гість Нуль, картки з
блок-схемами, картки з індивідуальними завданнями для закріплення,
роздатковий матеріал для роботи в групах , презентація до уроку.
Хід уроку:
І. Мотивація до навчальної діяльності.
Сьогодні у нас на уроці присутні гості!
Поверніться, діти, привітайтесь.
Розпочнемо ми урок математики з посмішки, бо вона не лише поліпшує настрій , а й додає бадьорості. Всміхніться один одному і подумки побажайте успіху.
Щоб налаштуватись на роботу скажемо такі слова «Я – можу! У мене все вийде!»
Сідайте. Починаємо урок математики.
Запишіть число , класна робота.
- Діти, пригадайте, над якою великою темою ми працюємо на останніх уроках математики? (Багатоцифрові числа)
- А що ми вже уміємо робити з багатоцифровими числами? ( Записувати, читати, порівнювати, додавати і віднімати, розбивати на розрядні доданки)
- Чи все ми знаємо про багатоцифрові числа? То що будемо на уроці робити? (відкривати нові знання, дізнаватись щось нове про багатоцифрові числа.)
- З цією метою я пропоную вам відправитись в математичну експедицію.
Як ви думаєте що нам потрібно взяти із собою? (Знання, вміння, кмітливість, наполегливість і т. д.)
ІІ. Актуалізація знань і фіксація утруднення.
- З чого розпочнемо? (З повторення і закріплення того, що вже знаємо) Так, тому що в математичну експедиції ідуть справжні математики.
1. Читання і запис багатоцифрових чисел
Каліграфічна хвилинка
- Запишіть підряд 5 разів цифру 7. Прочитайте одержане число
- Запишіть тричі підряд число 80. Яке число у вас вийшло?
- Яке число вийде, якщо записати число 287 чотири рази?
- Якою є роль нулів у другому числі?
- А тепер дізнаємося куди під час експедиції ми потрапимо?
Допоможе нам у цьому блок-схема. Які дії ви бачите? Які прийоми множення ви тут помітили?
а |
40 |
100 |
60 |
160 |
180 |
80 |
120 |
140 |
х |
|
|
|
|
|
|
|
|
м н е ж я н о н
- Візьміть картки і починайте роботу. Даю вам 3 хв. Закінчуємо.
- Перевіряємо. Назвіть значення х для даних чисел.
- Ми домовились, що ви взнаєте куди ми потрапимо. Ми йдемо до справжнього наукового інституту. Його назву ви прочитаєте, коли розташуєте числа у порядку збільшення.
- Ми потрапили до інституту Множення. З якою математичною дією ми будемо сьогодні найбільше працювати?
- Ви, напевно, будете здивовані , але зустрічає нас в інституті Множення не багатоцифрове число, а найменше відоме нам число. Якою цифрою воно позначається? (Цифрою 0) Учені математики впевнені, що 0 – це один із найбільших винаходів в математиці.
- Що ви знаєте про нуль? (Один із найвидатніших старогрецьких математиків Архімед навчився називати величезні числа, але позначати їх не вмів, тому що не був знайомий з нулем. І лише після появи нуля , з’явилась можливість позначати будь-яке число10 цифрами, яким би великим воно не було .
Число нуль не можливо записати римськими цифрами, бо його серед них зовсім не було. Вперше придумали нуль в Індії.)
- А які дивовижні властивості нуля, пов’язані з багатоцифровими числами, ви знаєте? (За допомогою нуля позначають пропущені одиниці розрядів в записі чисел)
3. Завдання для пробної дії.
- Нуль запрошує до математичної лабораторії, де пропонує дослідити, як знайти значення ось таких виразів:
4 · 1000 3 · 10 000 2 · 100 000
- Поясніть, чому отримали саме такий результат? Чи можете пояснити яким еталоном користувалися?
ІІІ. Виявлення причин утруднення. Постановка мети діяльності.
- Що нового у завданні?
- Яку мету ми поставимо перед собою в нашій експедиції? (Навчитися множити числа на 1000…) відкрити спосіб множення на 1000 …
- Сформулюйте тему уроку. ( Множення чисел на 1000, 10 000, 100 000...)
ІV. Побудова проекту виходу з утруднення.
Колективна робота
- Повернемося до наших прикладів. Давайте, подумаємо, що нам допоможе розв’язати ці приклади, не використовуючи дію множення? Пригадайте, що таке множення?
- Що означає 4 · 1000 ?
4 · 1000 = 1000 ·4 = 1000 + 1000 + 1000 + 1000 = 4000
3 · 10 000 = 10 000 · 3 = 10 000 + 10 000 + 10 000 = 30 000
2 · 100 000 = 100 000 · 2 = 100 000 + 100 000 = 200 000
- Чи зручно 4 додавати 1000 разів?
- Яка властивість множення прийде на допомогу? Давайте обчислимо приклади. Один працює біля дошки, а решта в зошитах.
- Розгляньте початок рівності та її кінець. Чи помітили ви щось цікаве? Зробіть висновок.
- А як буде виглядати еталон такого способу множення?
Робота в групах
- Пропоную вам, якщо ви вже в науковій лабораторії, об’єднатися у групи та самостійно створити еталони множення на 1000… на основі прикладів, які ми щойно розв’язали . Даю вам на цю роботу 2-3 хв.
- Представники груп продемонструють свої еталони, прикріпивши їх на дошці.
- Чи є щось спільне на еталонах? Ми зобразили число різними знаками. Давайте для зручності виберемо один із них. Я пропоную ось такий узагальнений варіант.
- Як пам’ятку, підказку, повішаємо наш еталон на дошку.
Робимо висновок.
- Чи можемо ми це правило об’єднати з правилом множення на 10, 100? Хто вголос спробує це зробити?
Час прийшов для відпочинку,
розпочнем фізкультхвилинку! (пісня «Посмішка»)
V. Первинне закріплення в зовнішній мові.
- Перевіримо отримане правило по підручнику С.85 (Читаємо разом)
Чи правильно ми відкрили новий спосіб множення?
№ 2 , с.85. (Виконуємо приклади з підручника з коментуванням)
VІ. Самостійна робота з самоперевіркою по зразку.
Робота на картках
28 · 10 000 540 · 100
1000 · 20 6 · 100 000 Перевірка на слайді
- Хто справився із завданням без помилок, поставте собі стрілочку вгору, у кого 1-2 помилки – в сторону, у кого більше , ніж дві помилки – вниз.
VІІ. Включення в систему знань і повторення.
-Як ви думаєте , де ви можете ще використати знання способу множення на 10, 100, 1000 …?
1. Розв’язуємо задачу.
- Прочитайте задачу. Назвіть тип задачі.
- Для зручності виконання запишемо скорочений запис на дошці.
- Аналізуємо хід розв’язання.
- Запишіть розв’язання. ( Перевірка фронтальна)
- Складіть вираз до задачі. (Один учень біля дошки)
На 8 полицях у бібліотеці інституту Множення стоять 320 книг. Скільки таких книг можна розмістити на 1000 полиць?
3. Робота в парах.
Хвилинка Логіки. Візьміть картку із завданням . Уважно подивіться
на малюнки. Визначте закономірність і домалюйте відповідне зображення.
VІІІ. Рефлексія навчальної діяльності
- Повертаємося з нашої експедиції. Яку мету ми ставили перед собою?
- Чи досягли її?
- Як множити числа на 10, 100, 1000, 10 000…?
- Хто задоволений своєю роботою на уроці? Чому?
- Діти, ви гарно попрацювали на уроці. Тому Нулик зараховує вас своїми помічниками до інституту Математики і хоче з вами поділитись секретом.
Мало мати хороший розум, головне – вміти його застосувати. (Рене Декарт)
- Як ви розумієте цей вислів? Так , ми отримали нові знання, а тепер потрібно правильно їх застосувати під час виконання д/з.
Д/з : 1. Розв’язати рівняння: х : 1 000 = 450, 700 : х = 7 (обов’язково).
2. Придумати та розв’язати приклади на новий обчислювальний прийом (за бажанням).