Конспект уроку з математики для 5 класу на тему "Об'єм прямокутного паралелепіпеда"

Про матеріал
Розробка уроку математики в 5 класі на тему "Об'єм прямокутного паралелепіпеда" з використанням інтерактивних технологій
Перегляд файлу

Об’єм прямокутного паралелепіпеда. 5 клас

Урок закріплення матеріалу з використанням інтерактивних технологій

 

Мета уроку:    закріпити поняття про прямокутний паралелепіпед та куб, їх складові елементи, формувати вміння обчислювати об’єми цих тіл за допомогою формул, правильно використовувати одиниці об’єму, перетворювати їх;

розвивати навики швидкого мислення та мовлення, вміння працювати в групі, прислухатись до думки інших та відстоювати свою позицію;

виховувати почуття колективізму та власної гідності, любов до предмета.

Тип уроку:      урок закріплення знань, умінь і навичок.

Обладнання: кросворди, бланки відповідей для графічного диктанту, зображення та моделі прямокутного паралелепіпеда і куба, протокол реєстрації та оцінювання відповідей учнів, модель телевізора, мікрофон.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент.

 

II. Фронтальне опитування.           Девіз: „З миру по нитці – голому сорочка”

Вчитель.   Діти! Сьогодні на уроці ми, як і завжди, будемо наполегливо працювати: повторимо те, що вчили на попередньому уроці, і закріпимо цей матеріал в процесі розв’язування вправ.

В цей час „вмикається”  виготовлений з картону телевізор і „диктор” (можна запросити на цю роль учня старшого класу) робить повідомлення: „Увага! Екстрений випуск Новин! Вчора на території Чернелівської ЗОШ приземлився невпізнаний літаючий об’єкт досить правильної форми. Очевидці кажуть, що прибульці більш за все цікавились учнями 5 класу, а ті, в свою чергу, зацікавились цим об’єктом. Оперативникам вдалося створити фоторобот цього об’єкта – ось він (показує зображення прямокутного паралелепіпеда). Детальніше з місця події наш спеціальний кореспондент Леся Дихтяр. „Лесю, що розказують п’ятикласники про той об’єкт, що приземлився на їх території?”

„Кореспондент”:  „Так, вчора тут справді розвивалися незвичні події, і дізнатися більше про той об’єкт, що з’явився  на території нашої школи, я спробую зараз у прямому ефірі в п’ятикласників.”

Учениця, що виконує роль кореспондента (теж старшокласниця), підходить по черзі до учнів, маючи в руках мікрофон і зображення (або модель) прямокутного паралелепіпеда та куба, ставить запитання (метод „Мікрофон” технології колективно-групового навчання):

  1. Чи довелось вам вчора бачити такий об’єкт? Може, на ньому було щось написано? Як він називається, наприклад? (прямокутний паралелепіпед)
  2. А з чого він складається? Яка його будова? Ось це, наприклад, що таке? (ребро)
  3. А ви не звернули увагу на те,  скільки в ньому ребер? (12)
  4. А це що? (вершина)
  5. А скільки вершин було в ньому? (8)
  6. А ось це що?  (грань)
  7. А яку форму мають грані? (прямокутники)
  8. Скільки ж усіх граней було у тому паралелепіпеді? (6)
  9. А який завбільшки він був? Великий, маленький? Яка його довжина? (5 м)
  10. А ширина? (3 м)
  11. А в висоту який він був? (10 м)
  12. Ну а скільки він місця займав у просторі? Який його об’єм?    (150 м3)
  13. А чому ви так впевнені у своїй відповіді? Як ви дізналися, який об’єм цього прямокутного паралелепіпеда? (бо треба довжину помножити на ширину і на висоту)
  14. Бачу, добре ці прибульці проінформували наших п’ятикласників! А кажуть ще, що цей паралелепіпед якось перетворювався, набував іншої форми, ось такої. Ви бачили такий? (це куб)
  15. А чим він відрізняється від прямокутного паралелепіпеда? (в нього всі виміри рівні)
  16. А як можна обчислити його об’єм? (одне ребро підняти до куба)
  17. То це скільки буде? (125 м3)

„Кореспондент”:  „На цей час це вся інформація про події вчорашнього дня. Студія?”

„Диктор”: „ Дякую, Лесю! Інформаційна служба Новин вирішила провести власне розслідування цієї справи і відрядила на місце події кілька робочих груп. Про результати розслідування ми повідомимо  в наступних випусках Новин”.

Протягом випуску Новин вчитель фіксує у протоколі реєстрації і оцінювання відповідей учнів зароблені ними бали (по 1 балу за кожну правильну відповідь).

 

III. Робота в малих групах.            Девіз: „Одна голова добре, а три – краще”

Вчитель:    Ага. Ось тепер я розумію, що це за телефонограма мені прийшла: „Просимо забезпечити всі умови для успішного проведення розслідування ситуації та надати необхідну допомогу відрядженим до вас групам”. Ну що ж, приступимо до роботи.

 3 групи по 3 учні одержують завдання (розв’язати кросворди (див. додаток 1)), а третя група із трьох чоловік – „координаційний центр” – одержує завдання відсортувати за категоріями отримані в групах відповіді до кросвордів (див. додаток2). Вчитель пояснює, як працювати з кросвордами: кожен висловлює свою думку, обговорюють, хтось когось переконує, хтось погоджується із думкою інших; оцінити правильність розв’язків можна по ключовому слову у затонованих клітинках. Члени експертної групи, поки чекають результатів від груп (подається тільки кросворд, без запитань), обговорюють запропоновані їм категорії, обдумують можливі варіанти відповідей.

Кожному члену групи вчитель виставляє в протокол по 2 бали, якщо кросворд розв’язаний правильно, або по одному балу, якщо допущені помилки.

 

IV. Колективна робота.                       Девіз: „Гуртом і батька добре бити”

Вчитель:   А тепер, напевно, об’єднаємо свої зусилля для подальшого дослідження прямокутного паралелепіпеда.

Розв’язування вправ: №№ 875, 877, 882(усно), 887, 892.

Задачі розв’язуються колективно, розв’язки записуються  на дошці і в зошитах. За кожну правильну відповідь, доповнення, виправлення учні отримують по 1 балу, який заноситься до протоколу оцінювання.

 

IV. Індивідуальне опитування.        Девіз: „Побачив  когось  - покажи і себе”

Вчитель:  Після  кожного  розслідування потрібно здавати звіт про проведену роботу. Ось зараз кожен із вас  оформить  такий звіт.

Графічний диктант „Чи правильно, що ...”. Кожен учень отримує бланк відповідей, куди заносить свою відповідь у вигляді стрілочки вгору, якщо  відповідь ”правильно”, і вниз, якщо – „не правильно”.

На дошці – зображення прямокутного паралелепіпеда FBCDKLMN, довжина якого 7см, ширина – 3см, висота – 5см, і куба з ребром 5см, по яких вчитель формулює питання:                                                        

 

                        Чи правильно, що ...

  1. ND – ребро прямокутного паралелепіпеда?
  2. AKLB – грань прямокутного паралелепіпеда?
  3. AD, KN і LM – лінійні розміри паралелепіпеда?
  4. Ширина прямокутного паралелепіпеда 3 см?
  5. ND – це висота паралелепіпеда?
  6. Ребро куба дорівнює висоті прямокутного паралелепіпеда?
  7. Висота паралелепіпеда дорівнює 7 см?
  8. Довжина паралелепіпеда більша за його висоту на 2 см?
  9. Об’єм куба дорівнює 15 см3?
  10. Об’єм прямокутного паралелепіпеда дорівнює 105 см3?

Для перевірки диктанту на дошку вивішується бланк відповідей, учні звіряють зі своїми позначками , виставляють у третьому рядку бланку знаки „+” або „ – „  і повідомляють вчителеві кількість набраних балів для занесення у протокол оцінювання. За кожну правильну відповідь учень отримує 0,5 бала.

 

V. Перевірка домашнього завдання

Вчитель:   Думаю, що коли ви вчора побачили цей невпізнаний об’єкт. То зробили вдома якісь записи, може фотографували чи замалювали його. Тому, якщо дозволите, то я ознайомлюсь із цими записами і внесу до протоколу нашого розслідування ще якісь помітки. В кінці уроку здасте свої зошити.

 

VI. Підсумок уроку. Завдання додому

Вчитель:   А за попередніми даними кожен із вас отримав такі результати розслідування: (повідомити учням оцінки за урок ). А зараз, напевно, має бути черговий випуск Новин. Ввімкнемо телевізор?

„Диктор”:  „ Як повідомлялося раніше, вчора на території Чернелівської школи приземлився невпізнаний об’єкт, що називався прямокутним паралелепіпедом. В ході розслідування цієї події працівниками служби Новин з’ясувалося, що цей об’єкт нешкідливий, а, навпаки, корисний, школярі розібралися в його будові, функціях, і він не створює небезпеки для  учнів 5 класу. Крім того, на місці пригоди було знайдено дружнє послання прибульців п’ятикласникам у вигляді такої шифровки: (наприклад) §19, №№ 886 (б), 896.(згідно підручника, за яким вивчається предмет),  („диктор” показує цей запис на стандартному аркуші паперу).

Вчитель:   Ну ось і закінчилось наше розслідування. Дякую всім за роботу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до уроку «Об’єм прямокутного паралелепіпеда», 5 клас

 

Додаток 1

Кросворд№1

 

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

  1. Предмет, що має форму прямокутного паралелепіпеда (він є у вантажному  автомобілі ГАЗ).
  2. Складовий елемент прямокутного паралелепіпеда (прямокутники, з яких складається поверхня прямокутного паралелепіпеда).
  3. Як читається запис м3 ?
  4. Всі ребра куба ... (які?)
  5. Знайти об’єм прямокутного паралелепіпеда і записати числове значення буквами, якщо а = 2, в = 4, с = 5.

 

 

 

 

 

 

Кросворд №2

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

  1. Предмет, що має форму прямокутного паралелепіпеда (в неї насипають їжу птахам).
  2. Складовий елемент прямокутного паралелепіпеда (він є відрізком).
  3. Як скорочено називають кубічний метр?
  4. Гранями куба є ... (назвати вид геометричної фігури).
  5. Знайти об’єм прямокутного паралелепіпеда і записати числове значення буквами, якщо а в = 5 см2, с = 2 см.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кросворд №3

 

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

  1. Предмет, що має форму прямокутного паралелепіпеда (з нього будують дім).
  2. Складовий елемент прямокутного паралелепіпеда (він є точкою).
  3. Одиниця вимірювання об’єму, що дорівнює 1 дм3.
  4. Лінійні розміри куба ... (які?).
  5. Знайти об’єм прямокутного паралелепіпеда і записати числове значення буквами, якщо його виміри 5, 5 і 4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Завдання  для „Координаційного центру”

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

 

У другому рядку таблиці під кожною цифрою запишіть відповідну букву, щоб утворився логічний зв’язок між трьома словами відповідного рядка кросворду і запропонованими вам словосполученнями, позначеними буквами.

н) Куб.

д) Одиниці об’єму.

і) Складові елементи прямокутного паралелепіпеда.

о) Об’єм прямокутного паралелепіпеда.

г) Предмети, що мають форму прямокутного паралелепіпеда.

Додаток 3

Бланк відповідей для графічного диктанту

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Бланк для перевірки графічного диктанту

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

Протокол

реєстрації та оцінювання відповідей учнів

 

№ з/п

Прізвище, ім’я учня

Форми роботи

 

Разом

Фронт.

опит.

Груп.

роб.

Кол.

роб.

Інд.

роб.

Дом.

завд.

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 січня 2019
Переглядів
3165
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку