Об’єм прямокутного паралелепіпеда. 5 клас
Урок закріплення матеріалу з використанням інтерактивних технологій
Мета уроку: закріпити поняття про прямокутний паралелепіпед та куб, їх складові елементи, формувати вміння обчислювати об’єми цих тіл за допомогою формул, правильно використовувати одиниці об’єму, перетворювати їх;
розвивати навики швидкого мислення та мовлення, вміння працювати в групі, прислухатись до думки інших та відстоювати свою позицію;
виховувати почуття колективізму та власної гідності, любов до предмета.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.
Обладнання: кросворди, бланки відповідей для графічного диктанту, зображення та моделі прямокутного паралелепіпеда і куба, протокол реєстрації та оцінювання відповідей учнів, модель телевізора, мікрофон.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Фронтальне опитування. Девіз: „З миру по нитці – голому сорочка”
Вчитель. Діти! Сьогодні на уроці ми, як і завжди, будемо наполегливо працювати: повторимо те, що вчили на попередньому уроці, і закріпимо цей матеріал в процесі розв’язування вправ.
В цей час „вмикається” виготовлений з картону телевізор і „диктор” (можна запросити на цю роль учня старшого класу) робить повідомлення: „Увага! Екстрений випуск Новин! Вчора на території Чернелівської ЗОШ приземлився невпізнаний літаючий об’єкт досить правильної форми. Очевидці кажуть, що прибульці більш за все цікавились учнями 5 класу, а ті, в свою чергу, зацікавились цим об’єктом. Оперативникам вдалося створити фоторобот цього об’єкта – ось він (показує зображення прямокутного паралелепіпеда). Детальніше з місця події наш спеціальний кореспондент Леся Дихтяр. „Лесю, що розказують п’ятикласники про той об’єкт, що приземлився на їх території?”
„Кореспондент”: „Так, вчора тут справді розвивалися незвичні події, і дізнатися більше про той об’єкт, що з’явився на території нашої школи, я спробую зараз у прямому ефірі в п’ятикласників.”
Учениця, що виконує роль кореспондента (теж старшокласниця), підходить по черзі до учнів, маючи в руках мікрофон і зображення (або модель) прямокутного паралелепіпеда та куба, ставить запитання (метод „Мікрофон” технології колективно-групового навчання):
„Кореспондент”: „На цей час це вся інформація про події вчорашнього дня. Студія?”
„Диктор”: „ Дякую, Лесю! Інформаційна служба Новин вирішила провести власне розслідування цієї справи і відрядила на місце події кілька робочих груп. Про результати розслідування ми повідомимо в наступних випусках Новин”.
Протягом випуску Новин вчитель фіксує у протоколі реєстрації і оцінювання відповідей учнів зароблені ними бали (по 1 балу за кожну правильну відповідь).
III. Робота в малих групах. Девіз: „Одна голова добре, а три – краще”
Вчитель: Ага. Ось тепер я розумію, що це за телефонограма мені прийшла: „Просимо забезпечити всі умови для успішного проведення розслідування ситуації та надати необхідну допомогу відрядженим до вас групам”. Ну що ж, приступимо до роботи.
3 групи по 3 учні одержують завдання (розв’язати кросворди (див. додаток 1)), а третя група із трьох чоловік – „координаційний центр” – одержує завдання відсортувати за категоріями отримані в групах відповіді до кросвордів (див. додаток2). Вчитель пояснює, як працювати з кросвордами: кожен висловлює свою думку, обговорюють, хтось когось переконує, хтось погоджується із думкою інших; оцінити правильність розв’язків можна по ключовому слову у затонованих клітинках. Члени експертної групи, поки чекають результатів від груп (подається тільки кросворд, без запитань), обговорюють запропоновані їм категорії, обдумують можливі варіанти відповідей.
Кожному члену групи вчитель виставляє в протокол по 2 бали, якщо кросворд розв’язаний правильно, або по одному балу, якщо допущені помилки.
IV. Колективна робота. Девіз: „Гуртом і батька добре бити”
Вчитель: А тепер, напевно, об’єднаємо свої зусилля для подальшого дослідження прямокутного паралелепіпеда.
Розв’язування вправ: №№ 875, 877, 882(усно), 887, 892.
Задачі розв’язуються колективно, розв’язки записуються на дошці і в зошитах. За кожну правильну відповідь, доповнення, виправлення учні отримують по 1 балу, який заноситься до протоколу оцінювання.
IV. Індивідуальне опитування. Девіз: „Побачив когось - покажи і себе”
Вчитель: Після кожного розслідування потрібно здавати звіт про проведену роботу. Ось зараз кожен із вас оформить такий звіт.
Графічний диктант „Чи правильно, що ...”. Кожен учень отримує бланк відповідей, куди заносить свою відповідь у вигляді стрілочки вгору, якщо відповідь ”правильно”, і вниз, якщо – „не правильно”.
На дошці – зображення прямокутного паралелепіпеда FBCDKLMN, довжина якого 7см, ширина – 3см, висота – 5см, і куба з ребром 5см, по яких вчитель формулює питання:
Чи правильно, що ...
Для перевірки диктанту на дошку вивішується бланк відповідей, учні звіряють зі своїми позначками , виставляють у третьому рядку бланку знаки „+” або „ – „ і повідомляють вчителеві кількість набраних балів для занесення у протокол оцінювання. За кожну правильну відповідь учень отримує 0,5 бала.
V. Перевірка домашнього завдання
Вчитель: Думаю, що коли ви вчора побачили цей невпізнаний об’єкт. То зробили вдома якісь записи, може фотографували чи замалювали його. Тому, якщо дозволите, то я ознайомлюсь із цими записами і внесу до протоколу нашого розслідування ще якісь помітки. В кінці уроку здасте свої зошити.
VI. Підсумок уроку. Завдання додому
Вчитель: А за попередніми даними кожен із вас отримав такі результати розслідування: (повідомити учням оцінки за урок ). А зараз, напевно, має бути черговий випуск Новин. Ввімкнемо телевізор?
„Диктор”: „ Як повідомлялося раніше, вчора на території Чернелівської школи приземлився невпізнаний об’єкт, що називався прямокутним паралелепіпедом. В ході розслідування цієї події працівниками служби Новин з’ясувалося, що цей об’єкт нешкідливий, а, навпаки, корисний, школярі розібралися в його будові, функціях, і він не створює небезпеки для учнів 5 класу. Крім того, на місці пригоди було знайдено дружнє послання прибульців п’ятикласникам у вигляді такої шифровки: (наприклад) §19, №№ 886 (б), 896.(згідно підручника, за яким вивчається предмет), („диктор” показує цей запис на стандартному аркуші паперу).
Вчитель: Ну ось і закінчилось наше розслідування. Дякую всім за роботу.
Додатки до уроку «Об’єм прямокутного паралелепіпеда», 5 клас
Додаток 1
Кросворд№1
1 |
|
|
|
|
||||||||||
2 |
|
|
|
|
||||||||||
3 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||
4 |
|
|
|
|
||||||||||
5 |
|
|
|
|
||||||||||
По горизонталі:
Кросворд №2
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
2
|
|
|
|
|
||||||||||
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
||||||||
По горизонталі:
Кросворд №3
1 |
|
|
|
|
|
|
||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
3 |
|
|
|
|||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
5 |
|
|
|
|||||||||
По горизонталі:
Додаток 2
Завдання для „Координаційного центру”
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
У другому рядку таблиці під кожною цифрою запишіть відповідну букву, щоб утворився логічний зв’язок між трьома словами відповідного рядка кросворду і запропонованими вам словосполученнями, позначеними буквами.
н) Куб.
д) Одиниці об’єму.
і) Складові елементи прямокутного паралелепіпеда.
о) Об’єм прямокутного паралелепіпеда.
г) Предмети, що мають форму прямокутного паралелепіпеда.
Додаток 3
Бланк відповідей для графічного диктанту
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 4
Бланк для перевірки графічного диктанту
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 5
Протокол
реєстрації та оцінювання відповідей учнів
№ з/п |
Прізвище, ім’я учня |
Форми роботи |
Разом |
||||
Фронт. опит. |
Груп. роб. |
Кол. роб. |
Інд. роб. |
Дом. завд. |
|||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|